Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Mustang Bulllitt: Slavná filmová hvězda a její nástupci ve velké galerii

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
V roce 1968 byl do kin uveden film Bullitt. Ten prakticky přes noc proměnil Ford Mustang GT 390 s karoserií fastback v tmavé zelené barvě v legendu, kterou automobilka ráda oživuje.

Bullitt, který je u nás uváděn jako Bullittův případ, měl premiéru v říjnu roku 1968 a Steve McQueen v roli hlavního hrdiny se v něm tehdy po San Franciscu a jeho okolí proháněl ve Fordu Mustang GT 390. Ten se díky tomu stal jedním z nejpopulárnějších automobilů, které se kdy objevily na filmovém plátně.

Ford využil popularity filmu a původního vozu z konce šedesátých let v minulosti již dvakrát pro vytvoření speciální edice, odkazující na ně svým jménem i vzhledem. V současnosti k tomuto kroku severoamerická automobilka přistoupila i v souvislosti s 50. výročím slavného filmu potřetí a představila svou nejnovější kreaci na téma Bullitt na základech aktuální generace modelu Mustang.

Původní filmový hrdina

Ford nabízel Mustang první generace v řadě provedení, odlišujících se výbavou i výkony pohonných jednotek. V letech 1967 až 1969 byla téměř na vrcholu verze GT 390, u níž číslovka v jejím označení odhaluje objem atmosférického vidlicového osmiválce.

Ford Mustang GT 390 měl motor o objemu 6,39 litru, který pro rok 1968 se čtyřkomorovým karburátorem disponoval nejvyšším výkonem 239 kW (325 k). Právě dvojice vozů s tímto motorem v karoserii fastback s dnes tolik proslulým tmavě zeleným lakem Dark Highland Green posloužila při natáčení slavné detektivky.

Konečné doladění motorů obou vozů, zavěšení kol a brzd pro filmaře udělal závodní veterán Max Balchowsky. Vedle techniky došlo i na doladění vzhledu a díky tomu nejsou na karoserii typická loga modelu Mustang a původní kola nahradila nová značky American Racing.

Ford Mustang GT 390 modelové roku 1968 v podobě, v níž jej na filmovém plátně řídil Steve McQueen, nebyl automobilkou nikdy oficiálně nabízen, ale traduje se, že po premiéře filmu Bullitt v kinech patřilo k nejlépe prodávaným provedením modelové řady kupé se splývavou střechou v zelené barvě.


První reinkarnace

Poprvé se Ford Mustang Bullitt jako model nabízený automobilkou objevil pro modelový rok 2001, kdy se jednalo o zástupce čtvrté generace po důkladné modernizaci, při níž byly původní poměrně oblé linie karoserie nahrazeny tehdy poměrně příznivě přijatými ostřejšími hranami.

Tento Mustang Bullitt se představil nejprve jako koncept na autosalonu v Los Angeles roku 2000. Tmavý zelený lak karoserie Dark Highland Green v kombinaci s kovanými hliníkovými koly Torq Thrust od American Racing slavil úspěch.

Sériový model si ponechal vzhled konceptu a zamířil do výroby s vidlicovým osmiválcem o objemu 4,6 litru, disponujícím výkonem 195 kW (265 k) při 5000 min-1 a točivým momentem 414 N.m při 4000 min-1. Ve srovnání se standardním provedením modelu Mustang GT měl Bullitt 2001 o 3,68 kW (5 k) vyšší výkon, za což vděčil novému sání a výfukovému systému.

Kromě specifického vzhledu a úprav pohonné jednotky se tento model mohl pochlubit i změnami na podvozku, z nichž ty nejzásadnější představovalo použití pomocných rámů z kabrioletu pro zvýšení tuhosti a nových tlumičů, pružin i stabilizátorů. Vedle zlepšení jízdních vlastností došlo i na snížení světlé výšky o 19 mm.

Ford Mustang Bullitt modelového roku 2001 zvládal akceleraci z 0 na 96,6 km/h podle měření magazínu MotorTrend za 5,6 s. Brány automobilky opustilo celkem 5582 těchto atraktivních kupé, z nichž 3041 mělo karoserie v zelené Dark Highland Green, 1819 v černé a 722 v modré True Blue.


Téměř jako originál

Ford v roce 2001 slavil se speciální edicí Bullitt úspěch a v případě páté generace modelu Mustang, jejíž linie přímo odkazují na první generaci z druhé poloviny šedesátých let, se nová kreace na osvědčené téma přímo nabízela.

Ford Mustang Bullitt pro modelový rok 2008 byl odhalen na podzim roku 2007 a v nabídce se udržel i pro modelový rok 2009, což znamená, že se jednalo o jedno z posledních speciálních provedení páté generace před rozsáhlou modernizací její techniky i vzhledu. Ta byla připravena pro modelový rok 2010, ale její premiéra se odehrála v listopadu 2008 a výroba se rozběhla v lednu 2009.

Původnímu filmovému vozu se právě provedení pro modelové roky 2008 a 2009 přibližuje ze všech moderních reinkarnací nejvíce, za což samozřejmě vděčí již zmiňovaným liniím své karoserie v kombinaci s typickými prvky od odstínu laku karoserie přes černou mřížku masky chladiče, absenci emblémů modelu Mustang až po design kol, pojmenovaných Euroflange.

Za vznikem tohoto provedení tehdy stála divize FRT (Ford Racing Technology) a všechny vozy spojoval vidlicový osmiválec o objemu 4,6 l s nejvyšším výkonem 232 kW (315 k) při 6000 min-1 a točivým momentem 442 Nm při 4250 min-1, který spolupracoval s pětistupňovou manuální převodovkou Tremec. Zrychlení z 0 na 96,6 km/h měl tento model zvládnout za 5,0 s.

Ford Mustang Bullit byl v modelovém roce 2008 nabízen s karoserií v tmavé zelené Dark Highland Green nebo černé barvě. Podle oficiálních materiálů automobilky bylo pro tento modelový rok vyrobeno 4377 zelených a 1431 černých kupé. Kariéra tohoto provedení pokračovala i v modelovém roce 2009, kdy ovšem vzniklo již jen 635 zelených a 181 černých vozů.


Nový hrdina i pro Evropu

Pro severoamerický trh byl nový Ford Mustang Bullitt představen v polovině ledna 2018 na autosalonu v Detroitu a na autosalonu v Ženevě v březnu stejného roku se odehrála premiéra provedení pro evropský trh. Poprvé v historii tak míří následník slavného filmového hrdiny oficiálně i do Evropy.

Fordu se podařilo zajistit pro evropskou premiéru nového Mustangu Bullitt podporu třetí generace rodiny McQueenů. Chase a Madison, vnoučata Steva McQueena, si zahrála v automobilové honičce situované do prostředí Švýcarských Alp nedaleko Ženevy. Do natáčení se zapojil i jejich otec Chad McQueen.

Ford Mustang Bullitt má ve své nejnovější podobě pod kapotou motor 5.0 V8, vylepšený o otevřené sání, 87mm škrticí klapky a řídicí jednotku z modelu Shelby Mustang GT350. V evropské specifikaci bude agregát podle předpokladů dosahovat výkonu 341 kW (464 k) a točivého momentu 529 N.m.

Nabídka laků karoserie je omezena na černou Shadow Black a klasickou tmavě zelenou Dark Highland Green, kterou nosil filmový vůz. Ke specifickým detailům nového Mustangu Bullitt patří 19palcová kola z lehké slitiny v klasickém designu Torq Thrust, červené brzdiče Brembo a imitace víčka nádrže s emblémem Bullitt.

V interiéru se objevuje plně digitální přístrojový štít, tvořený LCD displejem o úhlopříčce 12 palců. K dispozici budou sportovní sedadla Recaro. Barva švů na sedadlech, středové konzoli a palubní desce odráží zvolený odstín laku karoserie. Na palubní desce před spolujezdcem se namísto tradičního emblému Mustang nachází plaketa s pořadovým číslem vozu.

Novinkou ve výbavě Mustangu Bullitt je funkce automatického srovnání otáček při podřazování (meziplyn). Chybět nebude ani prémiový audiosystém B&O PLAY o výkonu 1000 wattů s dvanácti reproduktory. Výroba tohoto modelu pro evropské zákazníky se má rozběhnout od června roku 2018.


Foto: Ford Motor Company, Wheelsage.org, Auto.cz

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Avatar - CHerokee
17. 4. 2018 19:11
Palec nahoru.
Super článek.