13.12. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

 

Na výrazné zvýšení cen ropy v 70. letech odpověděli výrobci automobilů snahou o snížení spotřeby paliva. K tomu bylo zapotřebí mimo jiné výrazně zlepšit aerodynamickou účinnost aut.

Pod pojmen Ford Probe si většina automobilových nadšenců představí úplně jiné auto. A sice štíhlé kupé, vyráběné ve dvou generacích od konce 80. let do roku 1998. Technicky se však spíše než o Ford jednalo o Mazdu, neboť třeba druhá generace měla svoji paralelu v kupé Mazda MX-6.

Jenže jméno „Probe“ se ve spojení s Fordem objevilo už v roce 1979. Tehdejší autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem hostil studii sportovního dvoudveřového kupé se třemi sedadly a rozměry na úrovni někdejšího mustangu. Vzhledem k doznívající ropné krizi se u ní inženýři zaměřili na výrazné zlepšení aerodynamiky karoserie vozu.

Dvakrát lepší!

Na sklonku 70. let výrobci aerodynamiku svých vozů příliš neřešili. Karoserie byly výrazně hranatých tvarů, což asi nejlépe dokazují ostrý přechod sloupků A do střešních oblouků, a dále různé technologické výstupky. Příkladem jsou vnější kliky dveří, okapní žlábky či skla dveří výrazněji vzdálená od obrysu karoserie. Aerodynamickou účinnost udává koeficient čelního odporu vzduchu označený Cx, který vyjadřuje vlastnost tělesa z hlediska obtékání vzduchu při jeho pohybu.

Slavné dobové testy: Co říkali redaktoři v roce 1986 na Ford Sierra 1.6?

U průměrných amerických automobilů s karoserií sedan byl tento aerodynamický koeficient v té době značných 0,50. Koncept Ford Probe ale vykazoval pouhých 0,25, což je dnes hodnota nejaerodynamičtějších sériových automobilů. Původní koncept Probe dostal přídomek I, neboť krátce po jeho uvedení se představil Probe II. To už byl čtyřdveřových rodinný sedan s prvky karoserie převzatými z „jedničky“.

Z Ameriky do Evropy

Přesně po dvou letech od uvedení prvního konceptu Probe ukázal Ford na úplně stejném místě (autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem) Probe III.

Obě předchozí studie vozu stejného jména vznikly v USA, naproti tomu Probe III bylo dílem evropského Fordu. Koeficient čelního odporu vzduchu se u něj podařilo ještě zlepšit, takže výsledné Cx rovno 0,22 je dodnes úctyhodné číslo. Pro srovnání, soudobá sériová Cortina vykazovala dvakrát horší. Celé to bylo výsledkem velmi pečlivého a zdlouhavého cizelování tvaru v aerodynamickém tunelu. Třeba přední nárazník byl součástí přední stěny vozidla. A třeba světlomety konstruktéři do přídě zcela zakomponovali. Tím se eliminovaly spáry karoserie, které obecně aerodynamickou účinnost výrazně zhoršují. Dalším prvkem jsou skla bočních dveří, posunutá co možná nejvíce k obrysu karoserie. Opět jde o prvek, který je u moderních aut zcela běžný. Jiné prvky, například zčásti zakrytá zadní kola, se u sériových aut nakonec neujala (snad s výjimkou některých citroënů)

Probe III byl z hlediska druhu karoserie liftbackem, přičemž tvar základního tělesa Ford o rok později použil pro revolučně řešený sériový model Sierra, nástupce Taunusu. Vzpomínáte na toto auto, které chtěla mít v 80. letech řada z nás doma? Jiné prvky studie Probe III naopak převzala od sériových aut. Třeba řešení zadní části se už rok před tím objevilo na sériovém Fordu Escort třetí generace, který jako první uvedl pohon předních kol a motory vpředu napříč.

Ani Američané však nezaháleli a v roce 1982 uvedli studii Probe IV, vycházející z „trojky“. Ještě aerodynamičtější Probe V vzniklo taktéž v USA a sice v roce 1985. Ta se údajně koeficientem čelní odporu vzduchu vyrovnala vojenským letadlům.

Spolupracujeme s TipCars.com
Valachová: Vláda ČSSD s Babišem by musela mít pojistky nepřehlasování Valachová: Vláda ČSSD s Babišem by musela mít pojistky nepřehlasování

Sociální demokraté obnoví jednání o vládní spolupráci s…

Košťata, sudy i pivo. Přečtěte si, co Česko vyváží do Severní Koreje Košťata, sudy i pivo. Přečtěte si, co Česko vyváží do Severní Koreje

Ačkoliv Severní Korea platí za nejizolovanější stát…

ArcelorMittal zřejmě získá svolení k převzetí konkurenční společnosti ArcelorMittal zřejmě získá svolení k převzetí konkurenční společnosti

Největší světový výrobce oceli ArcelorMittal zřejmě získá…

Arabista Pelikán: Spojencům věřit musíme, i kdyby pravdu o chemickém útoku měly Sýrie a Rusko Arabista Pelikán: Spojencům věřit musíme, i kdyby pravdu o chemickém útoku měly Sýrie a Rusko

Na Blízký východ se specializuje, tamní aktuálnímu dění…

 

Štítky Ford Design

 

Přidat názorDiskuse: Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu

Audi vám tuto část své historie nejspíše připomínat…

 



Ford Reflex: vznětový hybrid jako nástupce Probe? Ford Reflex: vznětový hybrid jako nástupce Probe?

Koncept Ford Reflex sice zatím nejezdí ani jako studie,…

 



 
Nissan Boga (1989): Do města v pohodlí

Nissan Boga (1989): Do města v pohodlí

Včera

Sedan, do kterého se vejde pět dospělých, přitom je vlastně mini. S digitálními budíky, dotykovým otevíráním dveří a klimatizaci i audiem poháněnými sluneční energií. Budoucnost? Kdepak...




Blesk.cz

Chat s odborníky z ČSSZ: Všechno, co chcete vědět o důchodech

Chat s odborníky z ČSSZ: Všechno, co chcete vědět o…

V čem je nevýhodný předčasný starobní důchod? Kdy a jak je omezený přivýdělek k důchodu? Co dělat, když chybí…

Naučte se snídat: 5 zlozvyků, které kradou energii a brání zhubnout

Naučte se snídat: 5 zlozvyků, které kradou energii a…

Chcete zhubnout? Tak rozhodněte nehladovte! Snížení váhy je totiž o pravidelné a vyvážené stravě. Poradíme vám,…

 

iSport.cz

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a farem, ale i mazáci

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a…

Sotva skončil jeden velký turnaj, prakticky hned je tu další. Na ZOH v Pchjongčchangu se umístil český tým pod…

SESTŘIH: Sparta - Jablonec 2:0. Letenští jsou třetí, pálil i Stanciu

SESTŘIH: Sparta - Jablonec 2:0. Letenští jsou třetí,…

Fotbalisté Sparty v 25. kole první ligy doma porazili Jablonec 2:0 a minimálně do soboty se posunuli na třetí…

 

Reflex.cz

1000 Filipínců míří na práci do Česka. Pro firmy je to laciný doping, pro modernizaci ekonomiky spíš brzda

1000 Filipínců míří na práci do Česka. Pro firmy je…

Do České republiky má v letošním roce prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet zhruba…

Zakázat komunisty? Jak lze rozpustit politickou stranu a proč by to v případě KSČM bylo složité

Zakázat komunisty? Jak lze rozpustit politickou…

V sobotu se v Nymburce koná další sjezd Komunistické strany Čech a Moravy, která je následnickou organizací…