13.12. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

 

Na výrazné zvýšení cen ropy v 70. letech odpověděli výrobci automobilů snahou o snížení spotřeby paliva. K tomu bylo zapotřebí mimo jiné výrazně zlepšit aerodynamickou účinnost aut.

Pod pojmen Ford Probe si většina automobilových nadšenců představí úplně jiné auto. A sice štíhlé kupé, vyráběné ve dvou generacích od konce 80. let do roku 1998. Technicky se však spíše než o Ford jednalo o Mazdu, neboť třeba druhá generace měla svoji paralelu v kupé Mazda MX-6.

Jenže jméno „Probe“ se ve spojení s Fordem objevilo už v roce 1979. Tehdejší autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem hostil studii sportovního dvoudveřového kupé se třemi sedadly a rozměry na úrovni někdejšího mustangu. Vzhledem k doznívající ropné krizi se u ní inženýři zaměřili na výrazné zlepšení aerodynamiky karoserie vozu.

Dvakrát lepší!

Na sklonku 70. let výrobci aerodynamiku svých vozů příliš neřešili. Karoserie byly výrazně hranatých tvarů, což asi nejlépe dokazují ostrý přechod sloupků A do střešních oblouků, a dále různé technologické výstupky. Příkladem jsou vnější kliky dveří, okapní žlábky či skla dveří výrazněji vzdálená od obrysu karoserie. Aerodynamickou účinnost udává koeficient čelního odporu vzduchu označený Cx, který vyjadřuje vlastnost tělesa z hlediska obtékání vzduchu při jeho pohybu.

Slavné dobové testy: Co říkali redaktoři v roce 1986 na Ford Sierra 1.6?

U průměrných amerických automobilů s karoserií sedan byl tento aerodynamický koeficient v té době značných 0,50. Koncept Ford Probe ale vykazoval pouhých 0,25, což je dnes hodnota nejaerodynamičtějších sériových automobilů. Původní koncept Probe dostal přídomek I, neboť krátce po jeho uvedení se představil Probe II. To už byl čtyřdveřových rodinný sedan s prvky karoserie převzatými z „jedničky“.

Z Ameriky do Evropy

Přesně po dvou letech od uvedení prvního konceptu Probe ukázal Ford na úplně stejném místě (autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem) Probe III.

Obě předchozí studie vozu stejného jména vznikly v USA, naproti tomu Probe III bylo dílem evropského Fordu. Koeficient čelního odporu vzduchu se u něj podařilo ještě zlepšit, takže výsledné Cx rovno 0,22 je dodnes úctyhodné číslo. Pro srovnání, soudobá sériová Cortina vykazovala dvakrát horší. Celé to bylo výsledkem velmi pečlivého a zdlouhavého cizelování tvaru v aerodynamickém tunelu. Třeba přední nárazník byl součástí přední stěny vozidla. A třeba světlomety konstruktéři do přídě zcela zakomponovali. Tím se eliminovaly spáry karoserie, které obecně aerodynamickou účinnost výrazně zhoršují. Dalším prvkem jsou skla bočních dveří, posunutá co možná nejvíce k obrysu karoserie. Opět jde o prvek, který je u moderních aut zcela běžný. Jiné prvky, například zčásti zakrytá zadní kola, se u sériových aut nakonec neujala (snad s výjimkou některých citroënů)

Probe III byl z hlediska druhu karoserie liftbackem, přičemž tvar základního tělesa Ford o rok později použil pro revolučně řešený sériový model Sierra, nástupce Taunusu. Vzpomínáte na toto auto, které chtěla mít v 80. letech řada z nás doma? Jiné prvky studie Probe III naopak převzala od sériových aut. Třeba řešení zadní části se už rok před tím objevilo na sériovém Fordu Escort třetí generace, který jako první uvedl pohon předních kol a motory vpředu napříč.

Ani Američané však nezaháleli a v roce 1982 uvedli studii Probe IV, vycházející z „trojky“. Ještě aerodynamičtější Probe V vzniklo taktéž v USA a sice v roce 1985. Ta se údajně koeficientem čelní odporu vzduchu vyrovnala vojenským letadlům.

Spolupracujeme s TipCars.com
O část Innogy se zajímá investor. Případný prodej se týká i aktiv v České republice O část Innogy se zajímá investor. Případný prodej se týká i aktiv v České republice

O některá aktiva německé energetické společnosti Innogy,…

Bod zvratu ve výnosnosti těžby bitcoinu je na obzoru, tvrdí analýza Morgan Stanley Bod zvratu ve výnosnosti těžby bitcoinu je na obzoru, tvrdí analýza Morgan Stanley

Pokud se virtuální měně bitcoin brzy nepodaří vystoupit…

EP Infrastructure udala dluhopisy za téměř 20 miliard EP Infrastructure udala dluhopisy za téměř 20 miliard

Energetická společnost EP Infrastructure (EPIF) úspěšně…

Výstavba části dálnice na Polsko získala posudek EIA Výstavba části dálnice na Polsko získala posudek EIA

Rekonstrukce jedné z páteřních silnic Moravskoslezského…

 

Štítky Ford Design

 

Přidat názorDiskuse: Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu

Audi vám tuto část své historie nejspíše připomínat…

Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii

Osmá generace Volkswagenu Golf již pomalu klepe na dveře.…

 



Ford Reflex: vznětový hybrid jako nástupce Probe? Ford Reflex: vznětový hybrid jako nástupce Probe?

Koncept Ford Reflex sice zatím nejezdí ani jako studie,…

 



 
Peugeot 5008 vs. VW Touran – Svěží styl, nebo ověřenou klasiku?

TEST: Peugeot 5008 vs. VW Touran – Svěží styl, nebo ověřenou klasiku?

Dnes 08:00

Hledá-li velká rodina ideálního společníka na čtyřech kolech, měla by sáhnout po zaručené porci prostoru v podobě MPV, nebo risknout více stylu s SUV?




Blesk.cz

Jako batole utrpěla popáleniny na 70 % těla. Znetvořenou ženu (23) šikanovali, ale nedala se

Jako batole utrpěla popáleniny na 70 % těla.…

Život Angličanky Raiche Mederick (23) se krutě změnil, když jí byl teprve rok a půl. V domě jejích rodičů, kde…

Chat s odborníky z ČSSZ: Všechno, co chcete vědět o důchodech

Chat s odborníky z ČSSZ: Všechno, co chcete vědět o…

V čem je nevýhodný předčasný starobní důchod? Kdy a jak je omezený přivýdělek k důchodu? Co dělat, když chybí…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Jakš ukončil kariéru. Bylo to těžší, rozhodl třetí potomek, uvedl

Jakš ukončil kariéru. Bylo to těžší, rozhodl třetí…

Běžec na lyžích Martin Jakš končí v 31 letech kariéru. Poslední dosud aktivní člen bronzové štafety z…

 

Reflex.cz

Až na dno: Lara Croft ve žluté ponorce versus Islámský stát

Až na dno: Lara Croft ve žluté ponorce versus Islámský stát

Až na dno je film, který dá divákovi naprosto přesně to, co mu slibuje. Za prvé, dá mu Jamese McAvoye a Laru…

V Plzni čepují české filmy. Na Finále se opět bojuje o Ledňáčka

V Plzni čepují české filmy. Na Finále se opět bojuje…

Jestli jste váhali s koupením lístku na nějaký český film tak dlouho, až ho stáhli z kin, máte druhou šanci.…