13.12. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

 

Na výrazné zvýšení cen ropy v 70. letech odpověděli výrobci automobilů snahou o snížení spotřeby paliva. K tomu bylo zapotřebí mimo jiné výrazně zlepšit aerodynamickou účinnost aut.

Pod pojmen Ford Probe si většina automobilových nadšenců představí úplně jiné auto. A sice štíhlé kupé, vyráběné ve dvou generacích od konce 80. let do roku 1998. Technicky se však spíše než o Ford jednalo o Mazdu, neboť třeba druhá generace měla svoji paralelu v kupé Mazda MX-6.

Jenže jméno „Probe“ se ve spojení s Fordem objevilo už v roce 1979. Tehdejší autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem hostil studii sportovního dvoudveřového kupé se třemi sedadly a rozměry na úrovni někdejšího mustangu. Vzhledem k doznívající ropné krizi se u ní inženýři zaměřili na výrazné zlepšení aerodynamiky karoserie vozu.

Dvakrát lepší!

Na sklonku 70. let výrobci aerodynamiku svých vozů příliš neřešili. Karoserie byly výrazně hranatých tvarů, což asi nejlépe dokazují ostrý přechod sloupků A do střešních oblouků, a dále různé technologické výstupky. Příkladem jsou vnější kliky dveří, okapní žlábky či skla dveří výrazněji vzdálená od obrysu karoserie. Aerodynamickou účinnost udává koeficient čelního odporu vzduchu označený Cx, který vyjadřuje vlastnost tělesa z hlediska obtékání vzduchu při jeho pohybu.

Slavné dobové testy: Co říkali redaktoři v roce 1986 na Ford Sierra 1.6?

U průměrných amerických automobilů s karoserií sedan byl tento aerodynamický koeficient v té době značných 0,50. Koncept Ford Probe ale vykazoval pouhých 0,25, což je dnes hodnota nejaerodynamičtějších sériových automobilů. Původní koncept Probe dostal přídomek I, neboť krátce po jeho uvedení se představil Probe II. To už byl čtyřdveřových rodinný sedan s prvky karoserie převzatými z „jedničky“.

Z Ameriky do Evropy

Přesně po dvou letech od uvedení prvního konceptu Probe ukázal Ford na úplně stejném místě (autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem) Probe III.

Obě předchozí studie vozu stejného jména vznikly v USA, naproti tomu Probe III bylo dílem evropského Fordu. Koeficient čelního odporu vzduchu se u něj podařilo ještě zlepšit, takže výsledné Cx rovno 0,22 je dodnes úctyhodné číslo. Pro srovnání, soudobá sériová Cortina vykazovala dvakrát horší. Celé to bylo výsledkem velmi pečlivého a zdlouhavého cizelování tvaru v aerodynamickém tunelu. Třeba přední nárazník byl součástí přední stěny vozidla. A třeba světlomety konstruktéři do přídě zcela zakomponovali. Tím se eliminovaly spáry karoserie, které obecně aerodynamickou účinnost výrazně zhoršují. Dalším prvkem jsou skla bočních dveří, posunutá co možná nejvíce k obrysu karoserie. Opět jde o prvek, který je u moderních aut zcela běžný. Jiné prvky, například zčásti zakrytá zadní kola, se u sériových aut nakonec neujala (snad s výjimkou některých citroënů)

Probe III byl z hlediska druhu karoserie liftbackem, přičemž tvar základního tělesa Ford o rok později použil pro revolučně řešený sériový model Sierra, nástupce Taunusu. Vzpomínáte na toto auto, které chtěla mít v 80. letech řada z nás doma? Jiné prvky studie Probe III naopak převzala od sériových aut. Třeba řešení zadní části se už rok před tím objevilo na sériovém Fordu Escort třetí generace, který jako první uvedl pohon předních kol a motory vpředu napříč.

Ani Američané však nezaháleli a v roce 1982 uvedli studii Probe IV, vycházející z „trojky“. Ještě aerodynamičtější Probe V vzniklo taktéž v USA a sice v roce 1985. Ta se údajně koeficientem čelní odporu vzduchu vyrovnala vojenským letadlům.

Spolupracujeme s TipCars.com
Geis: Péče o zaměstnance je stále důležitější Geis: Péče o zaměstnance je stále důležitější

Podle Hospodářské komory ČR chybí tuzemským firmám zhruba…

Jarní sucho způsobilo v Německu škody až za miliardu eur Jarní sucho způsobilo v Německu škody až za miliardu eur

Až škody ve výši miliardy eur (25,8 miliardy korun) mohou…

Frycův Reflex Capital znovu investuje do startupu Apify Frycův Reflex Capital znovu investuje do startupu Apify

Český startup Apify hlásí další úspěšnou investici. Ta…

 

Štítky Ford Design

 

Přidat názorDiskuse: Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Slavná závodnice zhodnotila Škodu Kodiaq RS. Její slova asi mnohé nepotěší Slavná závodnice zhodnotila Škodu Kodiaq RS. Její slova asi mnohé nepotěší

Německá závodnice Sabine Schmitz obkroužila slavnou…

Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto

Automobily SUV si lidé kupují mimo jiné z důvodu pocitu…

 



Ford Reflex: vznětový hybrid jako nástupce Probe? Ford Reflex: vznětový hybrid jako nástupce Probe?

Koncept Ford Reflex sice zatím nejezdí ani jako studie,…

 



 
Video: Maserati Ghibli S Q4. Všechno je jinak!

Video: Maserati Ghibli S Q4. Všechno je jinak!

Včera

Sedan vyšší střední třídy, ovšem původem z Itálie. O zábavu bude postaráno, testujeme Maserati Ghibli S Q4!




Blesk.cz

Mladý pár instagramových cestovatelů: „Za vším tím pozlátkem je tvrdá dřina!“

Mladý pár instagramových cestovatelů: „Za vším tím…

Jake (26) a Marie (28) se rozhodli investovat všechnen svůj čas a peníze sobě a své vášni k cestování. Krásné…

Drtikol Kratina vdal krásnou dceru! Podívejte se, jak jí to slušelo!

Drtikol Kratina vdal krásnou dceru! Podívejte se,…

V sobotu vdal jednu ze svých tří dcer herec Vladimír Kratina (66)! Dceru Dominiku (25), modelku a někdejší…

 

iSport.cz

Ztráta Němců? Chyběla jednota, divil se Kahn. Nechápu, zuřil Hummels

Ztráta Němců? Chyběla jednota, divil se Kahn.…

Die Mannschaft má problém. Němečtí fotbalisté vstoupili do šampionátu v Rusku prohrou 0:1 s Mexikem. Tedy…

Extrémní tribuny na MS poprvé v akci. Klepaly se mi nohy, popsal svědek

Extrémní tribuny na MS poprvé v akci. Klepaly se mi…

Sedí tam jako v divadle. Jen ta opona chybí. Montované tribuny vedle stadionu v Jekatěrinburgu, kde včera kopali…

 

Reflex.cz

Zemanovi všichni ustupují, jeho zásahy do vznikající vlády by však měl zarazit Ústavní soud

Zemanovi všichni ustupují, jeho zásahy do vznikající…

Druhá vláda Andreje Babiše ještě ani fakticky nevznikla a na obzoru už se rýsuje černý mrak, který může celé…

Jak se dělá tunel: Češi v akci na Islandu

Jak se dělá tunel: Češi v akci na Islandu

Tunel je skvělý vynález. Spojuje dvě místa nejčastěji na opačných stranách horského masivu, ale i pod řekou,…