13.12. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

 

Na výrazné zvýšení cen ropy v 70. letech odpověděli výrobci automobilů snahou o snížení spotřeby paliva. K tomu bylo zapotřebí mimo jiné výrazně zlepšit aerodynamickou účinnost aut.

Pod pojmen Ford Probe si většina automobilových nadšenců představí úplně jiné auto. A sice štíhlé kupé, vyráběné ve dvou generacích od konce 80. let do roku 1998. Technicky se však spíše než o Ford jednalo o Mazdu, neboť třeba druhá generace měla svoji paralelu v kupé Mazda MX-6.

Jenže jméno „Probe“ se ve spojení s Fordem objevilo už v roce 1979. Tehdejší autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem hostil studii sportovního dvoudveřového kupé se třemi sedadly a rozměry na úrovni někdejšího mustangu. Vzhledem k doznívající ropné krizi se u ní inženýři zaměřili na výrazné zlepšení aerodynamiky karoserie vozu.

Dvakrát lepší!

Na sklonku 70. let výrobci aerodynamiku svých vozů příliš neřešili. Karoserie byly výrazně hranatých tvarů, což asi nejlépe dokazují ostrý přechod sloupků A do střešních oblouků, a dále různé technologické výstupky. Příkladem jsou vnější kliky dveří, okapní žlábky či skla dveří výrazněji vzdálená od obrysu karoserie. Aerodynamickou účinnost udává koeficient čelního odporu vzduchu označený Cx, který vyjadřuje vlastnost tělesa z hlediska obtékání vzduchu při jeho pohybu.

Slavné dobové testy: Co říkali redaktoři v roce 1986 na Ford Sierra 1.6?

U průměrných amerických automobilů s karoserií sedan byl tento aerodynamický koeficient v té době značných 0,50. Koncept Ford Probe ale vykazoval pouhých 0,25, což je dnes hodnota nejaerodynamičtějších sériových automobilů. Původní koncept Probe dostal přídomek I, neboť krátce po jeho uvedení se představil Probe II. To už byl čtyřdveřových rodinný sedan s prvky karoserie převzatými z „jedničky“.

Z Ameriky do Evropy

Přesně po dvou letech od uvedení prvního konceptu Probe ukázal Ford na úplně stejném místě (autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem) Probe III.

Obě předchozí studie vozu stejného jména vznikly v USA, naproti tomu Probe III bylo dílem evropského Fordu. Koeficient čelního odporu vzduchu se u něj podařilo ještě zlepšit, takže výsledné Cx rovno 0,22 je dodnes úctyhodné číslo. Pro srovnání, soudobá sériová Cortina vykazovala dvakrát horší. Celé to bylo výsledkem velmi pečlivého a zdlouhavého cizelování tvaru v aerodynamickém tunelu. Třeba přední nárazník byl součástí přední stěny vozidla. A třeba světlomety konstruktéři do přídě zcela zakomponovali. Tím se eliminovaly spáry karoserie, které obecně aerodynamickou účinnost výrazně zhoršují. Dalším prvkem jsou skla bočních dveří, posunutá co možná nejvíce k obrysu karoserie. Opět jde o prvek, který je u moderních aut zcela běžný. Jiné prvky, například zčásti zakrytá zadní kola, se u sériových aut nakonec neujala (snad s výjimkou některých citroënů)

Probe III byl z hlediska druhu karoserie liftbackem, přičemž tvar základního tělesa Ford o rok později použil pro revolučně řešený sériový model Sierra, nástupce Taunusu. Vzpomínáte na toto auto, které chtěla mít v 80. letech řada z nás doma? Jiné prvky studie Probe III naopak převzala od sériových aut. Třeba řešení zadní části se už rok před tím objevilo na sériovém Fordu Escort třetí generace, který jako první uvedl pohon předních kol a motory vpředu napříč.

Ani Američané však nezaháleli a v roce 1982 uvedli studii Probe IV, vycházející z „trojky“. Ještě aerodynamičtější Probe V vzniklo taktéž v USA a sice v roce 1985. Ta se údajně koeficientem čelní odporu vzduchu vyrovnala vojenským letadlům.

Spolupracujeme s TipCars.com
Nejen Babiš a Zeman. Také Masaryk s Benešem křivili realitu, říká bohemista Švéda Nejen Babiš a Zeman. Také Masaryk s Benešem křivili realitu, říká bohemista Švéda

Celá řada mýtů a legend provází dějinné události, jako…

Středula: Když roboti nahradí nejhůř placená místa, bude to hlavní přínos digitalizace Středula: Když roboti nahradí nejhůř placená místa, bude to hlavní přínos digitalizace

Pracovní trh Česka může výhledově přijít o desítky až…

Zeman ujistil Babiše, že by ho sestavením vlády pověřil znovu Zeman ujistil Babiše, že by ho sestavením vlády pověřil znovu

rezident Miloš Zeman během pondělní večeře na zámku v…

 

Štítky Ford Design

 

Přidat názorDiskuse: Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení? Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení?

Premiéra třetí řady motoristického pořadu The Grand Tour…

Nový Lexus UX má české ceny. Stojí už 800.000 Kč, ale musíte být rychlí Nový Lexus UX má české ceny. Stojí už 800.000 Kč, ale musíte být rychlí

Nejmenší SUV automobilky Lexus mělo premiéru letos v…

 



Ford Reflex: vznětový hybrid jako nástupce Probe? Ford Reflex: vznětový hybrid jako nástupce Probe?

Koncept Ford Reflex sice zatím nejezdí ani jako studie,…

 



 
Revoluční turbínu Nikoly Tesly nikdo nechtěl. Uměla zázraky, dočká se ale využití?

Revoluční turbínu Nikoly Tesly nikdo nechtěl. Uměla zázraky, dočká se ale využití?

Dnes 18:50

Nikola Tesla je jedním z největších vynálezců všech dob. Díky němu máme třeba střídavý proud. Jenže Tesla toho vymyslel mnohem více. Třeba turbínu, která se obejde bez lopatek.




Blesk.cz

Fialový dráček frčí na nostalgické vlně. Recenze Spyro Reignited Trilogy

Fialový dráček frčí na nostalgické vlně. Recenze…

Před rokem způsobil poprask remake původní trilogie legendárního Crashe Bandicoota. Vydavatelský dům Activision…

Lechtivé eskapády Thajce, který chodí nahý a žije jako pračlověk: Do jeskyně vodí turistky na sex!

Lechtivé eskapády Thajce, který chodí nahý a žije…

Doma chodí zásadně nahý, žije v opuštěné jeskyni, bez nábytku, elektřiny a přívodu vody jako v době kamenné. A…

 

iSport.cz

Plekanec je v kontaktu s Kometou, Spartou či Plzní. Začne ale za Kladno

Plekanec je v kontaktu s Kometou, Spartou či Plzní.…

Hokejový útočník Tomáš Plekanec začne po návratu z Montrealu a doléčení zranění hrát za prvoligové Kladno a…

Hrajte FIFA 19! Otevřeny jsou dvě kvalifikace v týdnu i o víkendu

Hrajte FIFA 19! Otevřeny jsou dvě kvalifikace v…

V sobotu se odehrála úvodní kvalifikace CZC.cz iSportCup, kde se soutěží o 50 000 korun a profesionální kontrakt…

 

Reflex.cz

Architektura smrti: Betonová monstra, která měla chránit hitlerovské Německo

Architektura smrti: Betonová monstra, která měla…

„Válka bude vyhrána nebo prohrána na plážích. Máme jen jednu šanci zastavit nepřítele, a to když je ve vodě a…

Češi bodovali na

Češi bodovali na "mistrovství světa bagristů". To…

Tomáš Sooky (29) z Lipence u Loun obsadil sedmé místo na prestižní soutěži Caterpillar Operator Challenge ve…