Český trh v září 2010: Fusion ztratil skoro 60 %, přesto je druhý ve třídě
Trh v meziročním srovnání s devátým měsícem loňského roku opět ztratil, i když poměrně málo. Klesl o 318 jednotek (-8,2 %). Zatímco loni našlo nové majitele 3.872 nových aut, letos jich bylo 3.554.
Tradičně vítězných Fabií se tentokrát prodalo 1.383. Druhé místo v malých vozech patří již v titulku zmíněnému Fusionu s 279 kusy. Následují Fiesta (262) a jihokorejský Hyundai i20 (202). Za nimi se umístil Peugeot 207, který již notně ztratil, má celkem 138 registrací. Fusion se na druhou příčku vrátil poprvé od května, dvakrát (či vlastně třikrát) jej od té doby překonala Fiesta a jednou také Ibiza. Minule byl až čtvrtý. Španělský zástupce v kategorii malých aut se v září propadl do pro něj obvyklé části tabulky, na konto si připsal 74 nových přírůstků.
Žebříček má také jednoho nováčka: Audi A1. Napoprvé to nejmenší zástupce čtyř kruhů dotáhl na 21. místo se 16 kusy, sdílí jej s Alfou MiTo, o které bude ještě řeč. Spíše raritou je návrat Citroënu C2, jediný v září zaregistrovaný byl navíc v užitkové verzi! Přitom ani ta už se v České republice oficiálně nenabízí.
Meziroční porovnání se zářím 2009 vypadá u Fabie docela optimisticky. Lídr z mladoboleslavské továrny si totiž polepšil o 2,4 %, prodalo se o 33 nejmenších škodovek více. Druhý Fusion zaznamenal naopak prudký pokles o -57,9 %. Ano, čtete správně, u automobilu, který se pohybuje v horních patrech žebříčku, je tento údaj velmi nezvyklý. Loni našlo své zájemce 662 aut, letos o 383 méně! Na třetím místě najdeme postup: registrace Fiesty jsou vyšší o 71 (ze 191, tedy +37,2 %). Hyundai i20 získal ještě mnohem více: 71,2 %, respektive 84 vozů. Peugeot 207 si připsal naopak zápornou hodnotu, ztratil 74 kusů (-34,9 % z 212 loňských).
Postup roku putuje tentokrát do Itálie, připisuje si jej Alfa MiTo. Vyskočila z pouhých tří na šestnáct aut (+433,3 %). 300 % v případě Hondy City je spíše statistickou perličkou, počty nových vozů v řádu jednotek nejsou relevantní a do hlavního žebříčku se těsně nedostala. To takový Hyundai Accent se dokázal zlepšit z 26 na 67, tedy o 157,7 %. Dovozce vyprodává poslední kusy, z nabídky na jeho oficiálních stránkách již zmizel.
Největší pád mezi všemi malými vozy zaznamenalo Mitsubishi Colt (-63,6 %, z 22 na 8). Dalším v pořadí je Nissan Micra, který ztratil rovných 60 % (z 15 na 6 aut), ale toho čeká generační výměna. Pak již následuje Fusion, nedařilo se ani Mazdě 2, která ztratila tři desítky registrací (-56,6 %).
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v září 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 9/2010 | 1-9/2010 | 9/2010 | 1-9/2010 |
1. | Škoda FABIA | 1383 | 11736 | 38,9% | 34,2% |
2. | Ford FUSION | 279 | 2827 | 7,9% | 8,2% |
3. | Ford FIESTA | 262 | 2734 | 7,4% | 8,0% |
4. | Hyundai i20 | 202 | 1267 | 5,7% | 3,7% |
5. | Peugeot 207 | 138 | 1568 | 3,9% | 4,6% |
6. | Volkswagen POLO | 135 | 1834 | 3,8% | 5,3% |
7. | Renault THALIA | 128 | 1532 | 3,6% | 4,5% |
8. | Toyota YARIS | 114 | 1416 | 3,2% | 4,1% |
9. | Citroën C3 | 103 | 867 | 2,9% | 2,5% |
10. | Renault CLIO | 96 | 1362 | 2,7% | 4,0% |
11. | Chevrolet AVEO | 84 | 884 | 2,4% | 2,6% |
12. | Opel CORSA | 81 | 511 | 2,3% | 1,5% |
13. | Dacia SANDERO | 76 | 822 | 2,1% | 2,4% |
14. | Fiat PUNTO | 75 | 871 | 2,1% | 2,5% |
15. | Seat IBIZA | 74 | 1320 | 2,1% | 3,8% |
16. | Suzuki SWIFT | 73 | 455 | 2,1% | 1,3% |
17. | Hyundai ACCENT | 67 | 636 | 1,9% | 1,9% |
18. | Kia RIO | 66 | 456 | 1,9% | 1,3% |
19. | Peugeot 206 | 28 | 306 | 0,8% | 0,9% |
20. | Mazda 2 | 23 | 405 | 0,6% | 1,2% |
21. | Alfa Romeo MITO | 16 | 56 | 0,5% | 0,2% |
21. | Audi A1 | 16 | 16 | 0,5% | 0,0% |
23. | Honda JAZZ | 11 | 137 | 0,3% | 0,4% |
24. | Mitsubishi COLT | 8 | 110 | 0,2% | 0,3% |
25. | Nissan MICRA | 6 | 90 | 0,2% | 0,3% |
- | Ostatní modely | 10 | 134 | 0,3% | 0,4% |
- | CELKEM | 3554 | 34352 | 100,0% | 100,0% |
Pokles trhu za devět měsíců letošního roku činí -16,9 %. Své zákazníky našlo 34.352 automobilů této třídy místo 41.360.
V celkovém pořadí od ledna vede Fabia s 11.736 exempláři (její podíl je 34,6 %) před Fusionem (2.827, 8,2 %), třetí je Fiesta (2.734, 8 %). Modernější sokyně od svému staršímu sourozenci (vlastně spíše předchůdci) již notně dýchá na záda, rozdíl mezi nimi je už necelých sto kusů. Letitá Fordova krabice ztrácí a post dovozové jedničky na konci roku asi neobhájí. A to cena akčního modelu Comfort klesla při využití firemního leasingu pod 230 tisíc korun.
Čtvrtý je stále Volkswagen Polo (1.834, 5,3 %), i když se mu poslední dobou nedaří navázat na nedávné výborné výsledky. Tentokrát se umístil těsně pod první pětkou. Páté pořadí náleží Peugeotu 207 (1.568, 4,6 %), šestá Thalia je ovšem se 1.532 kusy v těsném závěsu. Yaris už ztrácí více (1.416). Přes tisícovku se dostala celá desítka modelů, posledním z nich je Hyundai i20 (1.267).
Fabia v tomto meziročním srovnání ztratila, pád činí -14,4 %, loni se jich prodalo o 1.970 více. Méně registrací má rovněž Fusion, vzhledem k jeho momentálním výsledkům není divu. Pohoršil si o značných -48,5 % (před rokem 5.491, letos o 2.664 méně!). Fiesta vykazuje pravý opak: +940 aut, tedy o 52,4 % více. Procentní nárůst o poznání modernějšího malého Fordu již není nejvyšší ze všech, nadále jej drtí Seat Ibiza (+68,8 %). Vraťme se ale do Top 5. Volkswagen Polo získal oproti loňsku 65 vozů, tedy 3,7 %. Pátá dvěstěsedmička je na tom o 578 kusů hůře (-26,9 %).
Mezi vznětovými motory patří v zářijových absolutních počtech prvenství domácímu zástupci s 223 registracemi (podíl na celkových je tentokrát 16,1 %). Na druhém místě je Peugeot 207 s 20 auty s motory HDi (14,5 %). Třetí příčku obsadil Opel Corsa se 16 kusy (19,8 %) a čtvrtou Alfa Romeo MiTo (12 vozů znamená plných 75 %). Více zástupců této kategorie alespoň desítky turbodieselů nedosáhlo.
Pořadí malých crossoverů se opět nezměnilo, v září znovu dominovalo Suzuki SX4 před Kiou Soul. Fiat Sedici se o bronzovou (a poslední) příčku musel s Toyotou Urban Cruiser rozdělit. Nissan Juke se v pořadí dosud neobjevil. Ve terénních (!) vozech ovšem najdeme třináct nových Nissanů 350Z. Není vyloučeno, že po nějaké době se z již nevyráběného zetka stane Juke. Takováto revize statistik není v případě SDA ničím neobvyklým.
Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v září 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 9/2010 | 1-9/2010 | 9/2010 | 1-9/2010 |
1. | Suzuki SX4 | 90 | 821 | 73,8% | 67,2% |
2. | Kia SOUL | 26 | 242 | 21,3% | 19,8% |
3. | Fiat SEDICI | 3 | 128 | 2,5% | 10,5% |
4. | Toyota URBAN CRUISER | 3 | 31 | 2,5% | 2,5% |
- | CELKEM | 122 | 1222 | 100,0% | 100,0% |