Restrukturalizace GM: Konec Pontiacu, zeštíhlení nabídky modelů i dealerské sítě
Hlavním rozdílem proti plánu předloženému v únoru ministerstvu financí jsou hlubší škrty a zrychlení harmonogramu provádění změn. General Motors svoji budoucnost v USA vidí ve čtyřech značkách – Chevrolet, Cadillac, Buick a GMC, které ideálně pokrývají všechny významné segmenty severoamerického trhu. Dojde také k racionalizaci portfolia – tato čtveřice značek nabídne namísto 48 řad modelového roku 2008 jen 34 pro modelový rok 2010, tedy o 29 % méně.
Strategie čtyř značek ale současně znamená upozadění dalších čtyř. Pontiac ukončí působení na trhu v závěru roku 2010, konečné rozhodnutí o dalším osudu Saabu, Saturnu a Hummeru se prozatím odkládá na konec letošního roku. Zároveň dojde k výraznému „osekání“ dealerské sítě – z 6.246 prodejních míst v roce 2008 jich do konce roku 2010 zůstane jen 3.605. GM se tak vzdá celých 42 % svých dealerů. Ve srovnání s únorovým plánem bude síť zeštíhlena o dalších 500 dealerů, a to o čtyři roky dříve než se původně předpokládalo.
Jako stěžejní modely pro budoucnost koncernu na americkém trhu jsou jmenovány Chevrolety Camaro, Equinox, Cruze a Volt (do prodeje se dostane na konci 2010), Buick LaCrosse, GMC Terrain a Cadillac SRX, CTS Sport Wagon a CTS Coupe. Na tato auta se zaměří marketing a podpora v rámci ztenčené dealerské sítě.
Počítá se i se zmenšením obejmu produkce. Letos se v 2. a 3. čtvrtletí dojde ke snížení produkce o 190 tisíc aut. Předpokládaný tržní podíl je 19,5 % v letošním roce s mírným poklesem a stabilizací mezi 18,4 a 18,9 % v dalších letech.
Postupně dojde k uzavírání výrobních a montážních závodů z 47 na 34 v roce 2010 a na 31 v roce 2012, původně se počítalo jen s uzavřením šesti provozů. Sníží se také počet zaměstnanců – v roce 2008 pracovalo v jeden okamžik v továrnách GM 61 tisíc lidí, v roce 2010 to bude 40 tisíc (- 34 %) a v roce 2011 38 tisíc. Souběžně s tím klesnou o 34 % i celkové mzdové náklady. Další úspory nákladů přinesou flexibilní výrobní postupy, které umožní vyrábět na jedné lince více karosářských verzí, ale také modely s různými podvozkovými platformami.
Hlavním smyslem celé restrukturalizace je ovšem vylepšení finanční situace General Motors. Výsledkem uvedených změn má být snížení ročních strukturálních nákladů z 30,8 miliardy dolarů v minulém roce na 23,2 miliardy dolarů. Stav financí vylepší také snížení dluhu prostřednictvím ministerstva financí a díky snížení výdajů na zaměstnanecké výhody – výsledkem má být pokles dluhu o výrazných 44 miliard.
Do vývoje zamíří letos 5,4 miliardy dolarů, v roce 2010 až 2014 se budou investice pohybovat v rozpětí 5,3 až 6,7 miliardy dolarů.