Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

GWA Studebaker Veinte Victorias: Dvacet vítězství v Carrera Panamericana

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Když nějaká značka dominuje závodům i skoro padesát let po svém krachu, je to výjimečný počin. Gullwing America vzdávají hold Studebakeru Commander ročníku '54.

Americký Studebaker dávno neexistuje, založilo jej pět bratrů tohoto příjmení v únoru 1852. Vyráběli koňské kočáry a povozy, na automobily se firma přeorientovala až na přelomu 19. a 20. století. Dokonce koketovala i s tehdy za Atlantikem populárními elektromobily. Přežila také druhou světovou válku, pak se spojila s Packardem, aby mohla lépe konkurovat GM, Fordu a Chrysleru, ale v březnu 1966 přišel definitivní konec. To ovšem neznamená, že by její výrobky nemohly ani dnes sbírat sportovní úspěchy.

V mexickém závodě Carrera Panamericana dosáhla už na dvacítku absolutních vítězství. Samozřejmě v tom současném pro historické vozy, původních ročníků se v padesátých letech odjelo jen pět a tam nevyhrála nikdy. Za volanty starých aut v poslední době triumfovala taková esa, jakými rozhodně jsou soutěžáci Stig Blomqvist, Harri Rovanperä nebo loni Francouz Érik Comas, který to dotáhl až do formule 1. Koneckonců i Mexičana Ricarda Triviña známe z rychlostních zkoušek světových rallye. Celkem devítku jich vozy získaly v řadě za sebou (1993-2001).

U Gullwing America (GWA) se rozhodli Studebakerům složit poctu a postaví dvacítku replik nazvaných Veinte Victorias (ano, španělsky to znamená oněch dvacet vítězství). Proč zrovna tolik, také netřeba vysvětlovat. Připomínají Commandery modelového roku 1954 siluetou karoserie, miamští GWA to nedělají jinak ani tehdy, když se pustí do něčeho ve stylu starých ferrari a mercedesů. Ale na rozdíl od značně modifikovaných veteránů pro Carreru nemají původní základ, trubkový rám je vyvinutý zcela nově. Osmipaprsková devatenáctipalcová kola z vlastního vývoje obouvají gumy od Bridgestone, do kotoučů se zakusují rudé třmeny Brembo HPK. Výfuky dodal specialista Fabspeed, v interiérech najdeme ochrannou klec.

Technika pod kapotou je pochopitelně také moderní. Jedná se o vidlicový osmiválec LS9 s objemem 6,2 l a výkonem 462 kW spojený s šestistupňovým manuálem. A dopovaný pěkně mechanicky, tedy kompresorem. Studebakery tedy mají střeva od konkurence, konkrétně z Corvetty, ale dnes již není žádná jiná volba... A komu to vadí? To, že nebudou žádnou brzdou provozu, je jasné a majitelé si určitě za volantem užijí hodně legrace. Jsou určena k prodeji, ale částka za kousek zatím zůstává tajemstvím, s lidovou cenou tak nějak nepočítáme. V první řadě GWA hodlají oslovit přímo závodníky, zda by si ho někdo z nich nechtěl koupit. Devatenáct kousků bude žlutých a jediný černý, má totiž sloužit v příštích letech na Carreře jako pace car, tedy zaváděcí vůz.

Barvy na trikolóře nejsou italské, jak by se na první pohled mohlo zdát, nýbrž samozřejmě mexické. Závod trvá celý týden a rozhodně se nejedná o jízdu pravidelnosti s plněním nesmyslných úkolů, případně setinovou rallye. Tady se jede co nejrychleji od začátku až do konce a už dokonce i s českou účastí.

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Avatar - Kolouš
2. 5. 2015 16:48
díky
Aleši, díky za podobný články.