Holden v roce 2016 přestane vyrábět, australský automobilový průmysl tím skončí
Australská televizní stanice ABC News informovala, že podle nejmenovaného ministra se chystá koncern GM ukončit výrobu automobilů v Austrálii. Opoziční politici podobné oznámení už delší dobu očekávají. Toto rozhodnutí mělo být původně oficiálně zveřejněno už tento týden, nakonec se ale odkládá na začátek příštího roku. Automobilka Holden, která zastupuje GM v Austrálii, prý čeká, až se dělníci vrátí z letních prázdnin (ano, jedná se o Austrálii…).
Důvody pro ukončení činnosti v roce 2016 jsou ekonomické – loni Holden vykázal ztrátu v přepočtu tři miliardy korun. Pro GM, který se teprve nedávno dostal poprvé od bankrotu v roce 2009 do zisku, je ztrátová divize zbytečnou přítěží. Australský Ford již dříve oficiálně oznámil ukončení činnosti k říjnu 2016. I zde jsou důvodem hospodářská ztráta, podložená dvojnásobnými náklady na výrobu ve srovnání s Evropou.
Zatím není zřejmé, zda se koncern General Motors chystá pouze ukončit výrobu a pod značkou Holden prodávat importovaná auta, nebo tradiční značku zcela zrušit. Holden je tradiční značkou, první vůz vlastní konstrukce vyrobil v roce 1948. V nedávné minulosti se vlastní modely Holdenu prodávaly i pod dalšími značkami GM – sportovní kupé Monaro jako Pontiac GTO a Vauxhall Monaro VXR, sportovní sedan Commodore SS/HSV se zase proměnil v Pontiac G8 a Vauxhall VXR8. Výroba probíhala výhradně v Austrálii.
Ford má ještě delší tradici, v Austrálii vyrábí od roku 1925. Kořeny australského automobilového průmyslu ale sahají až do roku 1896. V minulosti na tomto kontinentu vyráběli také Chrysler, Mitsubishi nebo Nissan. V budoucnu zůstane jediným australským výrobcem Toyota, která zde ovšem vyrábí své globální modely.