Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda Accord – Souzvuk tónů po osmé

S končící generací Accordu zaznamenala Honda velký úspěch. Její nástupce na ni v mnoha ohledech naváže, ale současně přinese výrazně větší platformu, modernější techniku, vyspělejší bezpečnostní systémy a větší vnitřní prostor.

Akord je označení pro souzvuk tří až sedmi současně znějících tónů. Accord je od poloviny sedmdesátých let jedním z nejúspěšnějších modelů automobilky Honda.

Osmá generace Hondy Accord se už na první pohled hlásí k odkazu svého předchůdce. Ostatně jeho úspěchy nedávaly příliš důvodů k dramatické revoluci. Proto se Honda vydala cestou důsledné a důkladné modernizace a přizpůsobení Accordu současným požadavkům. Design nyní hraje na sportovnější notu, celkově je auto širší a robustnější. Na velkou pětiúhelníkovou masku chladiče a úzká přední světla navazuje vysoká kapota. Hladké boky mají dynamičtější tvar zdůrazněný vytaženými blatníky. Ve sportovním duchu se nese také záď. U sedanu je protažená horní hrana zavazadlového prostoru, která tak nahrazuje spoiler, mohutnější tvary kombi ukrývají proti předchozí generaci lépe přístupný zavazadlový prostor. Designérský styl navazuje na mnohem radikálnější Civic.

Hlavní změnou je použití nové platformy. Sedan i kombi označované Tourer mají nyní shodný rozvor 2705 mm, což znamená prodloužení o 25 mm u sedanu a zkrácení o 15 mm u kombi. Tomu odpovídá i změna celkové délky, a sice +61 mm pro sedan a -10 mm pro Tourer. Pro větší vnitřní prostor i lepší jízdní stabilitu je důležitý nárůst šířky o 80 mm (!) a zvětšení rozchodu kol o 75 mm (!) vpředu a 65 mm (!) vzadu.

Honda Accord – srovnání s předchozí generací
Karoserie Sedan Tourer
8. generace 7. generace rozdíl 7. generace 8. generace rozdíl
Délka [mm] 4726 4665 + 61 4740 4750 - 10
Šříka [mm] 1840 1760 + 80 1840 1760 + 80
Výška [mm] 1440 1445 - 5 1470 1470 0
Rozvor [mm] 2705 2680 + 25 2705 2720 - 15
Rozchod vpředu [mm] 1590 1515 + 75 1590 1515 + 75
Rozchod vzadu [mm] 1590 1525 + 65 1590 1530 + 65
Světlá výška [mm] 150 150 0 150 145 + 5
Objem zav. prostoru [l] 460-467 459   406-672 592  

Tužší karoserie a nový podvozek pro lepší ovladatelnost

Větší pevnost a torzní tuhost karoserie mají podpořit kultivovanější jízdní vlastnosti. Důležitým prvkem je zesílená konstrukce zadní části karoserie a C-sloupku. Na přibližně 50 % karoserie, včetně celé bezpečnostní struktury tvořící kabinu pro cestující, je použita vysokopevnostní ocel, která při stejné hmotnosti poskytuje vyšší pevnost a tedy i odolnost vůči deformacím za jízdy nebo při nehodě. Použití vysokopevnostní oceli zvýšilo pevnost karoserie o 42 % a torzní tuhost o 20 %.

Karoserie je navržená firemní metodou Advanced Compatibility Engineering, která zohledňuje výsledky vzájemných nárazových zkoušek různých typů automobilů. Místo klasických dvou nosníků obsahuje karoserie více nosníků, které tak rozloží energii při čelním nárazu do plochy a minimalizuje se deformace kabiny. Boční ochranné struktury jsou vyrobeny z různých materiálů, aby měly dostatečnou pevnost bez zbytečného nárůstu hmotnosti. Při návrhu byly brány v potaz také kolize s chodci, které chrání mimo jiné deformovatelná kapota a dostatečný prostor mezi ní a motorem.

design honda predstavujeme design honda predstavujeme
 

Současně s tuhostí karoserie se zlepšila ovladatelnost a sportovnější charakter jízdy. Neodpružené hmoty na nápravách byly dále redukovány. Vertikální tuhost zadního zavěšení vzrostla o 20 % a zároveň horizontální tuhost přední nápravy o 35 %. Přední náprava má dvě vodicí ramena, zadní je víceprvková zavěšení na pomocném rámu nastavené pro dobrou stabilitu při rychlých změnách směru. Pozornost konstruktérů se soustředila především na pohodlí a stabilitu při brzdění, aby bylo mj. eliminováno ponořování přídě u předchozí generace. Nižší umístění motoru a palivové nádrže v rámci nové platformy umožnilo snížit těžiště o 18 mm. To společně s výrazně rozšířeným rozchodem kol přispívá k omezení bočních náklonů a lepší ovladatelnosti ve vyšších rychlostech.

Nové tlumiče mají progresivní účinek. Zatímco nastavení klasických tlumičů je univerzálním kompromisem pro všechny druhy jízdních podmínek, řešení použité u Hondy vůbec poprvé poskytuje proměnlivou charakteristiku. Podstatou systému je ohebná destička oddělující prostor tlumiče a zásobník oleje nad ním. Při velkém nárazu se destička prohne a propustí do tlumiče více oleje. Tím se dočasně sníží tuhost tlumiče a nečekaná nerovnost má omezený vliv na stabilitu vozu a pohodlí cestujících.

Sportovní pocit z jízdy umocňuje strmý převod řízení a elektrický posilovač řízení. Jeho nastavení údajně poskytuje dobrou zpětnou vazbu i ve vysokých rychlostech. Honda slibuje lineární účinek bez „měkké“ oblasti kolem středové polohy. Posilovač řízení pracuje s daty stabilizačního systému VSA. Síla, kterou poskytuje, je proto optimalizovaná pro momentální situaci a pomáhá řidiči vést vozidlo požadovaným směrem.

design honda predstavujeme design honda predstavujeme
 

Připraven na Euro 5

Pod kapotou Accordu může být jeden z dvojice modernizovaných benzinových agregátů nebo nový vznětový 2,2 i-DTEC. Zkratka, která znamená „intelligent Diesel Technology“, za sebou ukrývá novou generaci oceňovaného motoru 2,2 i-CTDi. Předchozí motor byl hodnocen jako jeden z nejkultivovanějších a nejčistších turbodieselů na trhu. Přitom i-DTEC při nárůstu výkonu o 7 kW na 110 kW a točivého momentu z 340 Nm na 350 Nm splňuje již dnes emisní normu Euro 5. Ta určuje naftovým motorům výrazné snížení množství vypouštěných pevných částic (z 25 na 5 mg/km) a oxidů dusíku (z 250 na 180 mg/km).

Stejně jako jeho předchůdce má motor i-DTEC celohliníkovou konstrukci, rozvod DOHC se čtyřmi ventily na válec a vyvažovací hřídele. Novinkou je nahrazení solenoidových vstřikovačů systému common-rail s tlakem 1600 bar přesnějšími piezovstřikovači, které pracují s plnicím tlakem 1800 bar. V závislosti na podmínkách dává systém během jednoho cyklu až pět vstřiků – pilotní vstřik, předstřik, hlavní, dodatečný a koncový vstřik, který pomáhá čištění plynů v katalyzátoru regeneraci filtru pevných částic. Konkrétní počet a tvar dávky paliva se, podobně jako u jiných common-railů, mění v závislosti na jízdních podmínkách.

Nové je uložení filtru pevných částic – katalyzátor se přesunul pod podlahu a filtr je na začátku výfukového potrubí. Toto řešení zaručuje vysokou teplotu výfukových plynů při filtrování a minimální dobu, než filtr dosáhne provozní teploty. Nový ventil systému recirkulace výfukových plynů, který má navíc nově odpojitelné chlazení, umožňuje přesně dávkovat množství exhalací vrácených do sacího potrubí.

Spalovací motory zastupuje dvojice čtyřválců 2,0 a 2,4 i-VTEC, známá už z předchozí generace. Pro nový model byly naladěny na mírně vyšší výkon a současně bylo dosaženo nižší normované spotřeby, například u dvoulitru s manuální převodovkou došlo u kombinované spotřeby ke snížení o půl litru na 7,2 l/100 km. Díky zvýšenému kompresnímu poměru, větším sacím ventilům a přepracovanému časování ventilů mají motory výkon 115 kW (2,0) resp. 148 kW (2,4). Samozřejmostí je u Hondy použití technologie variabilního časování a zdvihu ventilů VTEC. Stejně jako naftový 2,2 i-DTEC splňují i oba benzinové motory emisní normu Euro 5.

Honda Accord
Motor 2.0 SOHC i-VTEC 2.4 DOHC i-VTEC 2.2 i-DTEC
Karoserie Sedan Tourer Sedan Tourer Sedan Tourer
Zdvihový objem [cm3] 1997 2354 2199
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Kompresní poměr 10,6 11,0 16,3
Vrtání/zdvih [mm] 81/96,9 87/99,0 85/96,9
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 115/6300 148/7000 110/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 192/4300 234/4500 350/2000
Max. rychlost [km/h] 215 (212) 212 (210) 227 (227) 222 (222) 212 207
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,3 (10,7) 9,4 (10,8) 7,8 (9,5) 7,8 (9,6) 9,6 9,8
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,2 (7,5) 7,3 (7,7) 8,8 (8,6) 9,0 (8,9) 5,6 5,9
Emise CO2 [g/km] 170 (178) 173 (183) 209 (204) 215 (211) 148 155
Pohotovostní hmotnost [kg] 1414-1544 1432-1613 1484-1607 1489-1672 1540-1632 1559-1702

Pozn.: údaje v závorkách pro manuální převodovku

Převodovka je pro všechny tři motory šestistupňová manuální. Benzinový dvoulitr má nově stejnou převodovku jako 2,4 (dříve měl jen pětistupňovou), liší se jen stálým převodem. Dieselový Accord má vlastní taktéž šestistupňovou převodovku. Vozy s manuální převodovkou mají uprostřed otáčkoměru indikátor vhodné doby přeřazení, s jehož pomocí dokázali jet během srovnávací studie řidiči o 5 % úsporněji.

Pro motory 2,0 a 2,4 i-VTEC lze zvolit také novou pětistupňovou automatickou převodovku. Ta má kromě automatického režimu také sportovní, kdy je možno řadit manuálně pádly na volantu. Propojení převodovky s řídicí jednotkou motoru zabraňuje přetočení motoru při manuálním řazení. Převodovka neumožní podřadit, pokud by se otáčky motoru dostaly nad úroveň omezovače. Dalším z vylepšení je signalizace kickdownu. Při akceleraci je řidič upozorněn ťuknutím do plynového pedálu, a pokud jej stlačí ještě víc, převodovka podřadí. Funkce Grade Logic Control má přednastavené mapy řazení. Při jízdě do kopce nebo z kopce proto nedochází ke zbytečnému řazení a řidič nemusí použít manuální řazení. Další podpůrná funkce Shift Hold Control pak zamezí přeřazení na vyšší stupeň, když řidič sundá nohu z plynu a začne brzdit. Při průjezdu zatáčky je tak výkon k dispozici okamžitě a nedochází k prodlevě při řazení a následném podřazování.

Bezpečnost a pohodlí

Interiér nového Accordu přináší mnoho změn. Karoserie je širší o 80 mm, a to se uvnitř projevuje nárůstem prostoru v oblasti ramen o 65 mm. Interiér se nabízí ve dvou barevných provedeních – černý s šedým potahem střechy nebo šedý s černým horním dílem palubní desky. S tím kontrastují kovové doplňky. Palubní deska má sportovní design a dává řidiči i spolujezdci dostatek prostoru. Její povrch je vyroben z měkkých materiálů.

Přístroje jsou vyrobené z diodových prvků a mají červené ručičky otáčkoměru a rychloměru. Uprostřed pod čelním sklem je informační LCD displej. Dále se v interiéru nachází množství odkládacích prostorů a držáků na nápoje. Zavazadlový prostor sedanu 467 litrů je největším ve třídě. Kombi pojme 406 litrů a dalších 53 litrů pod podlahou. Při sklopených sedadlech je možné přepravovat horské kolo bez nutnosti vyjmout přední kolo.

K pohodlí cestujících přispívá dvouzónová klimatizace s výdechy pro zadní řadu sedadel. Posíleny byly izolační materiály na podlaze, ve dveřích a dveřních sloupcích. Základní verze Accordu jsou vybaveny rádiem s CD a čtyřmi kanály po 30 W, pro vyšší verze je určen audiosystém s měničem na 6 CD a 10 reproduktory včetně subwooferu, který má 8 kanálů po 45 W. Satelitní navigace zahrnuje většinu Evropy a poprvé se v ní objevuje i Česká republika a další středoevropské země. K navigaci je možné získat také zadní parkovací kameru, která zabírá prostor pod úhlem 138° horizontálně a 91° vertikálně.

design honda predstavujeme design honda predstavujeme
 

Pro Accord je standardem stabilizační systém, který se u Hondy nazývá Vehicle Stability Assist (VSA) . Zabraňuje zablokování nebo prokluzu kola při pohybu na kluzkém povrchu a reguluje moment přenášený na kola. O bezpečí cestujících se dále starají tři systémy soustředěné do Advanced Driving Assist System. První z nich – Lane Keeping Assist ulehčuje řidiči jízdu uvnitř jízdního pruhu. Pokud se po obou stranách auta nacházejí na vozovce čáry, je směřován účinek posilovače tak, aby usnadňoval řidiči udržení vozu v pruhu. Systém je aktivní od 72 do 180 km/h a deaktivuje se zapnutím směrovky. Bezpečný odstup od vpředu jedoucích vozidel udržuje adaptivní tempomat. Pokud je při jízdě s tempomatem potřeba náhle brzdit, je na to řidič upozorněn varovným signálem. Adaptivní tempomat funguje při rychlostech od 30 do 180 km/h.

Posledním systémem je Collision Mitigation Brake System (CMBS) . Funguje v návaznosti na adaptivní tempomat a využívá jeho radar. Pokud reálně hrozí náraz do vpředu jedoucího vozidla, je řidič upozorněn akustickým a vizuálním signálem. Pokud riziko pomine, systém se opět deaktivuje, když nadále přetrvává, k signálu se připojí mírné brzdění a elektromotor několikrát mírně přitáhne bezpečnostní pás řidiče, aby se zvýšila jeho pozornost. Pokud je kolize vyhodnocena jako nevyhnutelná, aktivují se přepínače bezpečnostních pásů a auto začne samo brzdit plným účinkem. CMBS funguje pouze při rychlostech nad 15 km/h a pokud je rozdíl rychlostí aut větší než 15 km/h. Lze jej také vypnout tlačítkem na palubní desce.