Honda chce vyrábět masově vodíková auta od začátku další dekády
Honda představila bílý prototyp FCV poprvé loni v listopadu doma v Tokiu, pak jej přivezla i do lednového Detroitu a březnové Ženevy. Thomas Brachmann, šéf vývoje pohonných jednotek japonské automobilky, nyní pro britský Autocar potvrdil: „Ano, je velmi blízký sériovému vozu. Budeme jen muset revidovat některé vnější panely karoserie“
Zásadním problémem a jednou z hlavních existujících překážek je zatím nedostatečná infrastruktura, vodík se nedá tankovat na každém rohu, ale japonský výrobce této technice věří. „Například Norsko se soustřeďuje na elektromobily, plně poslední dva roky a klienti potřebují vozy, které ujedou větší vzdálenost,“ dodal Brachmann. Což palivové články místo tradičních baterií pochopitelně umožní. FCV má v současnosti dojezd vyšší než 483 km a její palivová nádrž se naplní během pěti minut, první údaje, které byly zveřejněny před šesti měsíci, byly ještě mnohem optimističtější. Elektromobily přitom reálně dosahují na jedno nabití 150 km, Tesla je vzácnou výjimkou.
Brachmann neřekl, kolik futuristických hond se ročně objeví na silnicích, ale rozhodně jich dle něj nemá být jen 250 až 1.000, nýbrž více. Takto nízké prodeje rozhodně nestačí, i když nebudou levně. Produkční varianta přijde na japonský trh příští rok v březnu, v USA a Evropě se jí dočkáme později. Natankování by při tlaku 70 MPa mělo trvat už jen tři minuty. Palivové články jsou o 33 % menší a mají o 60 % vyšší kapacitu, než tomu bylo v případě FCX Clarity. Vývoj jde tedy neustále mílovými kroky kupředu, za skoro osm let opravdu značně pokročil.
Do masovější výroby vodíkových aut se Honda chce pustit po roce 2020. Brachmann také odhaduje, že novou techniku přijme klientela zhruba do 10 až 15 let. „Je to pravděpodobné, pokud bychom změnili marketingovou strategii a také by se proměnila společnost, v tomto případě by to mohlo být ještě rychlejší. Ale v průběhu příštích několika let máme připravené široké spektrum pohonných jednotek, dokud všichni elektrická vozidla s palivovými články neakceptují.“