Honda Clarity Electric: Zahájení prodeje provází řada omezení
Honda se věnuje vývoji techniky palivových článků déle, než mnohé značky vůbec uvažují o nějaké elektrifikaci, jenže poslední vývoj v oblasti alternativních systémů pohonu naznačuje, že budoucnost je v klasických bateriových elektromobilech, které japonská značka donedávna odmítala jako příliš kompromisní.
Honda tedy byla nucena zareagovat a v letech 2012-2014 zahájila pilotní program pronájmu prvního produkčního modelu Fit EV. Nájemci však byli vybíráni samotnou automobilkou, nešlo tedy o komerční program jako takový. Ten přichází až nyní s elektrickou verzí "zeleného" sedanu Clarity, jenž existuje jako vodíkový vůz, plug-in hybrid a právě čistý elektromobil. Auto mělo světovou premiéru v dubnu v New Yorku a o dva měsíce později už míří ke svým zákazníkům.
Clarity Electric disponuje 120kW motorem s točivým momentem 300 N.m a za pomoci 25,5kWh Li-Ion akumulátoru zvládne na jedno nabití ujet skromných 143 km. Menší kapacita baterek byla zvolena z ekonomických důvodů, Honda chce, aby byl vůz dostupný pro co nejširší okruh zákazníků, ne každému ale musí tento jízdní dosah postačovat.
To je první zádrhel. Ten druhý je nemožnost auto koupit, také clarity se bude nabízet výhradně formou tříletého pronájmu a poté si automobilka auta vezme zpět. Vyhne se tak komplikacím s držením velkého množství skladových dílů pro malý počet "zakoupených" aut, vodíkové clarity se nabízí stejným způsobem. Uživatele na druhou stranu může těšit, že auto mohou mít po složení vstupního poplatku 1730 dolarů a měsíční splátka činí po započtení státních subvencí pouhých 269 dolarů, tedy necelých 7000 korun. A to je na elektrický vůz střední třídy zajímavá nabídka.
Dalším zádrhelem je však to, že vůz nesmí najet ročně více, než 32 tisíc kilometrů, což ale vychází zhruba na 87 km denně při každodenním provozu, což by však nemusel být u EV až takový problém. A konečně zádrhel číslo 3 - "prodej" byl momentálně zahájen pouze v amerických státech Oregon a Kalifornie, další regiony budou přibývat později... a nejspíš ses tím nebude moc chvátat.