19.1. 2015 Michal Fokt

Honda FCV Concept: Vodíkové auto nemusí být ošklivé. Ani uvnitř...

 

Příští rok na jaře půjde do běžného prodeje další vodíkový model, tentokráte od Hondy. Lákat bude na pohlednější karoserii a dramaticky zdařilejší interiér, než má Toyota Mirai.

Honda byla dosud v oblasti vodíkových palivových článků nejaktivnější ze všech automobilek a (velmi) malosériově vyráběla vodíkový sedan FCX Clarity už od roku 2008, nehledě na to, že poslala mezi pár vyvolených i několik exemplářů předchozího FCX. Mělo to ale jeden háček - kdo s auty bude jezdit (mimo jiné Jamie Lee Curtis, Jon Spallino, Laura Harris, Jim Salomon, Q´orianka Kilcher, ale i nějací "civilisté"), určovala sama Honda a množství vyrobených vozů bylo velmi malé, takže se ne na každého dostalo.

To Toyota na to jde o sedm let později s Mirai jinak - auto si může pořídit naprosto každý, kdo po něm zatouží a nesmiřitelný technický rival Hondy tedy nyní zcela oprávněně ukradl šou a asi se bude ještě dlouho spekulovat nad tím, proč to Honda připustila, případně co tím sledovala. Faktem ovšem je, že na březen 2016, tedy se 14měsíčním zpožděním na Toyotu, je ohlášeno zahájení prodeje už druhé generace vodíkové Hondy, která slibuje o poznání pokročilejší techniku.

Její podobu před rokem naznačil koncept Honda FCEV a vloni v listopadu Honda poprvé prezentovala nezávisle na jakémkoli autosalonu jeho evoluci pojmenovanou Honda FCV. Ta, podobně jako Toyota Mirai, sází na velmi specifický design, podtržený aerodynamickým řešením s částečným zakrytím zadního kola, což je prvek, který automobilový svět už pár desítek let neviděl, avšak celek bude asi pro většinu lidí stravitelnější.

Honda FCV se nyní v celé své jedinečnosti představila světu na detroitském autosalonu a lze předpokládat, že se po stránce designu, jenž do značné míry reflektuje předchozí FCX Clarity bude lišit už jen v detailech, jako jsou konvenčnější světlomety. Ať už je vám bližší styling Toyoty nebo Hondy, doslova propastný rozdíl mezi oběma vozy bude v interiéru. Zatímco kokpit Mirai dokázal svět pořádně vyděsit, Honda sází na výrazně modernější, ale i módnější pojetí. Dokonce i předešlé FCX Clarity v tomto ohledu působí výrazně lépe.

Můžete namítnout, že srovnáváme studii s produkčním modelem, nicméně koncepty Hondy jsou v poslední době překvapivě věrným obrazem finálních modelů a v případě stále ještě velmi futuristického vodíkového modelu už není vůbec důvod držet se zpátky, nepočítáme-li tedy prvky jako je masivní dřevěné dýhování zkombinované s kovovými lištami a dotykovými ovladači. Pomineme-li futuristický volant, kontrola nad vozem bude probíhat prostřednictvím velkého středového tabletu, ovladačů na středovém tunelu a základní provozní informace se budou zobrazovat ještě na displeji před volantem. Palubní desku charakterizují jednoduché a elegantní linie, horizontální členění prostor opticky rozšiřuje a tato základní architektura bude téměř listě zachována. Honda navíc slibuje díky zmenšení komponentů pohonu ještě prostornější kabinu, než v FCX a to už je opravdu co říct...

Mohl by útulnější kokpit Hondy už dnes přesvědčit potenciální kupce, že bude lepší si rok počkat? Těžko soudit, tím pravým argumentem pro FCV by však měla být technická úroveň delší dobu piplané vodíkové techniky. V Hondě by mělo být vše menší, lehčí, účinnější a celkově vyspělejší - zatímco Mirai slibuje výkon 113 kW a akční rádius 482 km, Honda FCV by při výkonu "přes 100 kW" měla díky nové 70 MPa nádrži ujet na jedno natankování více než 700 km - a to je opravdu propastný rozdíl, ostatně dojezd 460 km mělo dosavadní FCX Clarity.

Větší kapacita nádrže pak umožní FCV i takové legrácky, jako stát se externím zdrojem energie pro externí generátor o výkonu až 9 kW, schopný zásobovat klasická elektrická zařízení při pobytu mimo civilizaci nebo při výpadcích veřejné sítě. A co byste dělali vy - být vážnými zájemci o vůz s palivovými články - sáhli byste pro Toyotě Mirai nebo byste se obrnili trpělivostí?

Spolupracujeme s TipCars.com
Kurz bitcoinu vždy připomínal horskou dráhu, to se ale může změnit Kurz bitcoinu vždy připomínal horskou dráhu, to se ale může změnit

Bitcoin v rozmezí jednoho týdne vstupuje na největší…

Ceny plynu kvůli výbuchu rakouského terminálu prudce rostou Ceny plynu kvůli výbuchu rakouského terminálu prudce rostou

Exploze plynového terminálu ve východorakouské obci…

Kvůli zřícení lávky v Troji podala Praha trestní oznámení Kvůli zřícení lávky v Troji podala Praha trestní oznámení

Praha podala trestní oznámení na neznámého pachatele…

Evropská komise schválila převzetí části Air Berlin Evropská komise schválila převzetí části Air Berlin

Evropská komise schválila plánované převzetí části…

 

Štítky Honda Elektromobil

 

Přidat názorDiskuse: Honda FCV Concept: Vodíkové auto nemusí…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla

Firmy, které se zabývají distribucí baterií jak pro…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 





 
Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Dnes 18:50

V dnešní uspěchané době řidiči často zapomínají na základní pravidlo v silničním provozu na pozemních komunikacích, jímž je pravidlo pravé ruky, resp. přednost zprava.




Blesk.cz

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat. Slováci jsou na tom ještě hůř

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat.…

Tuzemští operátoři škrtí Čechy na vysokých cenách za data, proto se na mobilu surfovat bojíme a hlídáme si každý…

Nešťastná Gottova dcera Dominika: Tátovi někdo zablokoval moje číslo v mobilu!

Nešťastná Gottova dcera Dominika: Tátovi někdo…

Až nyní vycházejí najevo informace o ročním sporu Karla Gotta (78) a jeho nejstarší dcery. Za jejich odlukou…

 

iSport.cz

Jablonský ve 30 letech ukončil v Brně kariéru. Se Slavií zažil i Ligu mistrů

Jablonský ve 30 letech ukončil v Brně kariéru. Se…

Třicetiletý obránce fotbalistů Brna Tomáš Jablonský ukončil z rodinných a osobních důvodů hráčskou kariéru. S…

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom skončili. Mám vás rád, čau

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom…

Dění na mimořádné Valné hromadě FAČR rozčeřil Miroslav Pelta. Bývalý šéf českého fotbalu musel ve funkci skončit…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není vhodný pro děti

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není…

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál bouchnout do stolu. Miloš Zeman je podle něj málo aktivní.…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…