Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda FCV Concept: Vodíkové auto nemusí být ošklivé. Ani uvnitř...

Michal Fokt
Diskuze (30)
Příští rok na jaře půjde do běžného prodeje další vodíkový model, tentokráte od Hondy. Lákat bude na pohlednější karoserii a dramaticky zdařilejší interiér, než má Toyota Mirai.

Honda byla dosud v oblasti vodíkových palivových článků nejaktivnější ze všech automobilek a (velmi) malosériově vyráběla vodíkový sedan FCX Clarity už od roku 2008, nehledě na to, že poslala mezi pár vyvolených i několik exemplářů předchozího FCX. Mělo to ale jeden háček - kdo s auty bude jezdit (mimo jiné Jamie Lee Curtis, Jon Spallino, Laura Harris, Jim Salomon, Q´orianka Kilcher, ale i nějací "civilisté"), určovala sama Honda a množství vyrobených vozů bylo velmi malé, takže se ne na každého dostalo.

To Toyota na to jde o sedm let později s Mirai jinak - auto si může pořídit naprosto každý, kdo po něm zatouží a nesmiřitelný technický rival Hondy tedy nyní zcela oprávněně ukradl šou a asi se bude ještě dlouho spekulovat nad tím, proč to Honda připustila, případně co tím sledovala. Faktem ovšem je, že na březen 2016, tedy se 14měsíčním zpožděním na Toyotu, je ohlášeno zahájení prodeje už druhé generace vodíkové Hondy, která slibuje o poznání pokročilejší techniku.

Její podobu před rokem naznačil koncept Honda FCEV a vloni v listopadu Honda poprvé prezentovala nezávisle na jakémkoli autosalonu jeho evoluci pojmenovanou Honda FCV. Ta, podobně jako Toyota Mirai, sází na velmi specifický design, podtržený aerodynamickým řešením s částečným zakrytím zadního kola, což je prvek, který automobilový svět už pár desítek let neviděl, avšak celek bude asi pro většinu lidí stravitelnější.

Honda FCV se nyní v celé své jedinečnosti představila světu na detroitském autosalonu a lze předpokládat, že se po stránce designu, jenž do značné míry reflektuje předchozí FCX Clarity bude lišit už jen v detailech, jako jsou konvenčnější světlomety. Ať už je vám bližší styling Toyoty nebo Hondy, doslova propastný rozdíl mezi oběma vozy bude v interiéru. Zatímco kokpit Mirai dokázal svět pořádně vyděsit, Honda sází na výrazně modernější, ale i módnější pojetí. Dokonce i předešlé FCX Clarity v tomto ohledu působí výrazně lépe.

Můžete namítnout, že srovnáváme studii s produkčním modelem, nicméně koncepty Hondy jsou v poslední době překvapivě věrným obrazem finálních modelů a v případě stále ještě velmi futuristického vodíkového modelu už není vůbec důvod držet se zpátky, nepočítáme-li tedy prvky jako je masivní dřevěné dýhování zkombinované s kovovými lištami a dotykovými ovladači. Pomineme-li futuristický volant, kontrola nad vozem bude probíhat prostřednictvím velkého středového tabletu, ovladačů na středovém tunelu a základní provozní informace se budou zobrazovat ještě na displeji před volantem. Palubní desku charakterizují jednoduché a elegantní linie, horizontální členění prostor opticky rozšiřuje a tato základní architektura bude téměř listě zachována. Honda navíc slibuje díky zmenšení komponentů pohonu ještě prostornější kabinu, než v FCX a to už je opravdu co říct...

Mohl by útulnější kokpit Hondy už dnes přesvědčit potenciální kupce, že bude lepší si rok počkat? Těžko soudit, tím pravým argumentem pro FCV by však měla být technická úroveň delší dobu piplané vodíkové techniky. V Hondě by mělo být vše menší, lehčí, účinnější a celkově vyspělejší - zatímco Mirai slibuje výkon 113 kW a akční rádius 482 km, Honda FCV by při výkonu "přes 100 kW" měla díky nové 70 MPa nádrži ujet na jedno natankování více než 700 km - a to je opravdu propastný rozdíl, ostatně dojezd 460 km mělo dosavadní FCX Clarity.

Větší kapacita nádrže pak umožní FCV i takové legrácky, jako stát se externím zdrojem energie pro externí generátor o výkonu až 9 kW, schopný zásobovat klasická elektrická zařízení při pobytu mimo civilizaci nebo při výpadcích veřejné sítě. A co byste dělali vy - být vážnými zájemci o vůz s palivovými články - sáhli byste pro Toyotě Mirai nebo byste se obrnili trpělivostí?

Michal Fokt
Diskuze (30)
Avatar - Barrichello
20. 1. 2015 09:18
Re: In
Však jo, zmáčkneš D a jedeš. Nepřekáží nikde žádný volič, žádná páka, nic. Z hlediska využití prostoru a ergonomie to nej co může být.
19. 1. 2015 15:22
Design
Jak Mirai tak i tahle Honda jsou jiná auta, takže jiný vzhled je logický .... Osobně design aut neřeším, je mi teda dost fuk, jak vypadají zevnitř nebo zvenku, ale řeším jejich funkčnost, stejně jako ledničky nebo pračky. Design je pro mě důležitý u bab ....
19. 1. 2015 15:22
Re: Vodíkové auto nemusí být ošklivé.
Jasne, ale tam je videt to, co pisu - XL1 byla uchylarna, kazdopadne, ale neopustila brany vystaviste, do serie jede normalni auto.

Ja si myslim, ze neuspech, respektive velmi pomala adaptace, novych technologii jde z velke casti navrub prave tem uchylackym designum, prave Toyota je prikladem - podivej na Prius, jak uz vypada skoro "normalne", a hybridy v Aurisu, Yarisu, a v Lexusech - tam to tahne podstatne vic.
Avatar - AUDIRS6
19. 1. 2015 13:29
Re: In
>:D :yes:
Avatar - TeeJay
19. 1. 2015 12:54
Re: Vodíkové auto nemusí být ošklivé.
eGolf, eUp! ...XL1... >:-[]

Ono to tak v konečném důsledku stejně dopadne - EV se už brzo stanou běžnou součástí nabídky a nikdo se nad tím nepozastaví, ale do té doby je potřeba tomu věnovat publicitu. A vodík bude exotika ještě mnohem delší dobu.