19.1. 2015 Michal Fokt

Honda FCV Concept: Vodíkové auto nemusí být ošklivé. Ani uvnitř...

 

Příští rok na jaře půjde do běžného prodeje další vodíkový model, tentokráte od Hondy. Lákat bude na pohlednější karoserii a dramaticky zdařilejší interiér, než má Toyota Mirai.

Honda byla dosud v oblasti vodíkových palivových článků nejaktivnější ze všech automobilek a (velmi) malosériově vyráběla vodíkový sedan FCX Clarity už od roku 2008, nehledě na to, že poslala mezi pár vyvolených i několik exemplářů předchozího FCX. Mělo to ale jeden háček - kdo s auty bude jezdit (mimo jiné Jamie Lee Curtis, Jon Spallino, Laura Harris, Jim Salomon, Q´orianka Kilcher, ale i nějací "civilisté"), určovala sama Honda a množství vyrobených vozů bylo velmi malé, takže se ne na každého dostalo.

To Toyota na to jde o sedm let později s Mirai jinak - auto si může pořídit naprosto každý, kdo po něm zatouží a nesmiřitelný technický rival Hondy tedy nyní zcela oprávněně ukradl šou a asi se bude ještě dlouho spekulovat nad tím, proč to Honda připustila, případně co tím sledovala. Faktem ovšem je, že na březen 2016, tedy se 14měsíčním zpožděním na Toyotu, je ohlášeno zahájení prodeje už druhé generace vodíkové Hondy, která slibuje o poznání pokročilejší techniku.

Její podobu před rokem naznačil koncept Honda FCEV a vloni v listopadu Honda poprvé prezentovala nezávisle na jakémkoli autosalonu jeho evoluci pojmenovanou Honda FCV. Ta, podobně jako Toyota Mirai, sází na velmi specifický design, podtržený aerodynamickým řešením s částečným zakrytím zadního kola, což je prvek, který automobilový svět už pár desítek let neviděl, avšak celek bude asi pro většinu lidí stravitelnější.

Honda FCV se nyní v celé své jedinečnosti představila světu na detroitském autosalonu a lze předpokládat, že se po stránce designu, jenž do značné míry reflektuje předchozí FCX Clarity bude lišit už jen v detailech, jako jsou konvenčnější světlomety. Ať už je vám bližší styling Toyoty nebo Hondy, doslova propastný rozdíl mezi oběma vozy bude v interiéru. Zatímco kokpit Mirai dokázal svět pořádně vyděsit, Honda sází na výrazně modernější, ale i módnější pojetí. Dokonce i předešlé FCX Clarity v tomto ohledu působí výrazně lépe.

Můžete namítnout, že srovnáváme studii s produkčním modelem, nicméně koncepty Hondy jsou v poslední době překvapivě věrným obrazem finálních modelů a v případě stále ještě velmi futuristického vodíkového modelu už není vůbec důvod držet se zpátky, nepočítáme-li tedy prvky jako je masivní dřevěné dýhování zkombinované s kovovými lištami a dotykovými ovladači. Pomineme-li futuristický volant, kontrola nad vozem bude probíhat prostřednictvím velkého středového tabletu, ovladačů na středovém tunelu a základní provozní informace se budou zobrazovat ještě na displeji před volantem. Palubní desku charakterizují jednoduché a elegantní linie, horizontální členění prostor opticky rozšiřuje a tato základní architektura bude téměř listě zachována. Honda navíc slibuje díky zmenšení komponentů pohonu ještě prostornější kabinu, než v FCX a to už je opravdu co říct...

Mohl by útulnější kokpit Hondy už dnes přesvědčit potenciální kupce, že bude lepší si rok počkat? Těžko soudit, tím pravým argumentem pro FCV by však měla být technická úroveň delší dobu piplané vodíkové techniky. V Hondě by mělo být vše menší, lehčí, účinnější a celkově vyspělejší - zatímco Mirai slibuje výkon 113 kW a akční rádius 482 km, Honda FCV by při výkonu "přes 100 kW" měla díky nové 70 MPa nádrži ujet na jedno natankování více než 700 km - a to je opravdu propastný rozdíl, ostatně dojezd 460 km mělo dosavadní FCX Clarity.

Větší kapacita nádrže pak umožní FCV i takové legrácky, jako stát se externím zdrojem energie pro externí generátor o výkonu až 9 kW, schopný zásobovat klasická elektrická zařízení při pobytu mimo civilizaci nebo při výpadcích veřejné sítě. A co byste dělali vy - být vážnými zájemci o vůz s palivovými články - sáhli byste pro Toyotě Mirai nebo byste se obrnili trpělivostí?

Spolupracujeme s TipCars.com
Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop

Česká ekonomika je historicky nejlépe připravená…

Cigarety stále nesou, český Philip Morris  měl loni vyšší tržby i zisk Cigarety stále nesou, český Philip Morris měl loni vyšší tržby i zisk

Kutnohorskému výrobci tabáku Philip Morris ČR loni…

Účet pro Tesco za podvod: čtyři miliardy korun Účet pro Tesco za podvod: čtyři miliardy korun

Největší britská maloobchodní společnost Tesco zaplatí…

Herec Stefan Denoljubov: My v Bulharsku morální dramata přímo žijeme Herec Stefan Denoljubov: My v Bulharsku morální dramata přímo žijeme

Saxofonista Stefan Denoljubov přijel do Prahy jako herec…

 
 

Přidat názorDiskuse: Honda FCV Concept: Vodíkové auto nemusí…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak (+videa)

Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak

Dnes 08:00

Turbodmychadla s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek statoru turbíny jsou nedílnou součástí vznětových motorů už od 90. let a emisní normy Euro 2. Dnes koncepce existuje už ve čtyřech různých provedeních. Víte, čím se jednotlivá řešení liší?




Blesk.cz

Banky zase zdraží hypotéky: Lidé si naberou půjčky, varují analytici

Banky zase zdraží hypotéky: Lidé si naberou půjčky,…

Od prosince platí nový zákon o spotřebitelských úvěrech, kdy banky začaly posuzovat žadatele přísněji. Česká…

Mladé politika neláká: Feri vábí stravenkami, jaká jsou další řešení?

Mladé politika neláká: Feri vábí stravenkami, jaká…

Jak přivést mladé k většímu zájmu o politiku? Palčivou otázku řeší řada stran. TOP 09 jako ambasadora pro mladé…

 

iSport.cz

Proč je Nizozemsko v bídě? Špatný výběr trenérů i nevýrazní talenti

Proč je Nizozemsko v bídě? Špatný výběr trenérů i…

Fotbalový svět nechápe. Nizozemsko nezvládá po kvalifikaci na EURO 2016 ani tu na mistrovství světa v Rusku. Po…

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s Plíškovou hádala s koučem

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s…

Pikantní české osmifinále nabídl prestižní turnaj v Miami. Nasazená dvojka Karolína Plíšková v něm porazila…

 

Reflex.cz

Vláda zavádí evidenci prasečích ocásků. Problém se zvěří tím ale nevyřeší

Vláda zavádí evidenci prasečích ocásků. Problém se…

Posedlost evidencemi všeho druhu v podání současné vládní garnitury expanduje už i do takových oblastí lidských…

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české televizní detektivce!

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české…

Včera skončila Spravedlnost! Tedy alespoň na obrazovkách ČT1 a nutno dodat – a tady se dost rozcházím s kolegyní…