TEST Honda CR-V 1.6 i-DTEC: První jízdní dojmy
Trh s novými osobními automobily na tom v posledních letech není zrovna dobře, prodeje aut z kategorie SUV však rostou. Polovina z celkového objemu prodaných SUV jsou kompaktní SUV, přičemž celá třetina z nich má pohon předních kol a dieselový motor.
Polovina sem, třetina tam: důležité je, že v tomto segmentu jsou stále ještě peníze a Hondě se vyplatí vznětovou šestnáctistovku o výkonu 88 kW a točivém momentu 300 N.m do CR-V zastavět. Ano, je to ten samý agregát, určený výhradně pro Evropu, jaký najdete pod kapotou Civicu. Oproti vznětovému motoru o objemu 2,2 litru je 1.6 i-DTEC o 47 kilogramů lehčí, po redukční dietě, skládající se například i z odebrání pohonu všech kol a lehčí šestistupňové převodovky, má CR-V, dle údajů automobilky, hmotnost nižší o znatelných 116 kilogramů.
Speciálně pro motor v CR-V 1.6 i-DTEC byl vyvinut katalyzátor NOx pro motory s chudou směsí (Lean NOx Catalyst – LNC), který pomáhá snižovat emise NOx až o 30 %. Žádná močovina se nikam nedolévá, na druhou stranu je potřeba katalyzátor občas vypálit, což zvýší spotřebu.
Oproti silnější dieselové verzi byl o milimetr zesílen zadní příčný stabilizátor a taktéž zadní vlečná ramena víceprvkového zavěšení byla zesílena. Vzhledem k úbytku hmotnosti byla snížena tuhost pružin a naopak trochu přitvrzeny tlumiče a silentbloky. Díky tomu se měly dynamické jízdní vlastnosti zlepšit, auto by mělo až hatchbackovsky poslouchat, zároveň se však měla o něco málo zhoršit schopnost podvozku filtrovat příčné nerovnosti.
Zatímco zlepšení jízdních vlastností musíme po krátké projížďce okolo Karlštejna potvrdit, snížení komfortu jsme si opravdu nevšimli. Ba naopak, s kolegou jsme až nechtěli věřit, že auto jede na osmnáctipalcových kolech. Samozřejmě, hodně dělá profil: 225/60 je na osmnáctku opravdu zřídkakdy vídaný balón, navíc lité kolo následně na autě vlastně ani jako osmnáctka nevypadá.
Auto je v zatáčkách hezky ovladatelné, vysoká pneumatika však téměř znemožňuje přesnější vnímání limitů, které se tak učíte spíše odhadovat. Honda CR-V 1.6 i-DTEC je rozhodně mrštnější, než výkonnější naftová verze, zadní náprava pečlivě drží zvolenou stopu a podvozek nerozhodí, ani když v zatáčce narazíte na nerovnosti.
Prostorný interiér nabízí velkorysý počet odkládacích prostor i dostatek místa ve všech směrech, evropští zákazníci se však budou podivovat nad krátkými sedáky. Naopak potěší je spotřeba nafty. A to nejen ta avizovaná, kdy automobilka naměřila 4,5 litru v kombinovaném cyklu: my jsme po kopcích kolem Berouna jezdili svižným tempem za sedm litrů na 100 kilometrů, což u 1541 kilogramů těžkého SUV není vůbec špatné.
Vznětová šestnáctistovka má příjemně hladký běh, kdyby Honda přidala ještě o malinko více tlumících hmot, bylo by na palubě jako v pokojíčku. Znatelně ožívá při 1.500 otáčkách, přičemž k otáčkám maximálního výkonu ve 4.000 min-1 není třeba motor hnát – za třemi a půl tisíci už vás nic světoborného nečeká a motor pomalu ztrácí příkladnou kultivovanost. Nejšťastnější je motor kolem tří tisíc otáček. Dálniční stotřicítka znamenala příjemných 2.500 min-1, samozřejmě na šestý převodový stupeň.
Honda s modelem CR-V 1.6 i-DTEC sází na jistotu: pokrývá významnou část trhu, ve které doposud neměla zastoupení. A nejenom pokrývá, nýbrž stává se okamžitě jedním z vůdčích hráčů. První vozy by na našem trhu měly být k prodeji v průběhu listopadu, cena je zatím neznámá. My odhadujeme, že se v základní výbavě S dostane pod hranici 600 tisíc Kč a bude za podobné peníze, jako benzinový dvoulitr (114 kW) s pohonem všech kol. Dávalo by to smysl.
Honda CR-V 2013 - technická data a české ceny | ||||||
Motor | 2,0 i-VTEC | 2,0 i-VTEC | 2,0 i-VTEC | 2,2 i-DTEC | 2,2 i-DTEC | 1,6 i-DTEC |
Převodovka | 6M 4x2 | 6M 4x4 | 5A 4x4 | 6M 4x4 | 5A 4x4 | 6M 4x2 |
Zdvihový objem [cm3] | 1997 | 1997 | 1997 | 2199 | 2199 | 1597 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 114/6500 | 114/6500 | 114/6500 | 110/4000 | 110/4000 | 88/4000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 192/4300 | 192/4300 | 192/4300 | 350/2000 | 350/2000 | 300/2000 |
Max. rychlost [km/h] | 190 | 190 | 182 | 190 | 190 | 182 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10 | 10,2 | 12,3 | 9,7 | 10,6 | 11,2 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,2 | 7,4 | 7,5 | 5,6 | 6,6 | 4,5 |
Pohotovostní hmostnost [kg] | 1456 | 1517 | 1542 | 1653 | 1712 | 1541 |
Cena S [Kč] | 544.000,- | 599.000,- | 639.000,- | - | - | - |
Cena Comfort [Kč] | 569.000,- | 624.000,- | 664.000,- | 689.000,- | 729.000,- | - |
Cena Elegance [Kč] | 619.000,- | 674.000,- | 714.000,- | 739.000,- | 779.000,- | - |
Cena Lifestyle [Kč] | - | 754.000,- | 794.000,- | 819.000,- | 859.000,- | - |
Cena Executive [Kč] | - | 824.000,- | 864.000,- | 889.000,- | 929.000,- | - |