Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Honda CR-V 1.6 i-DTEC: První jízdní dojmy

Aleš Jungmann
Diskuze (40)
Hondě CR-V chyběl v Evropě malý diesel, ideálně s pohonem pouze předních kol. Zjistili jsme, jak si s ním rozumí na našich silnicích.

Trh s novými osobními automobily na tom v posledních letech není zrovna dobře, prodeje aut z kategorie SUV však rostou. Polovina z celkového objemu prodaných SUV jsou kompaktní SUV, přičemž celá třetina z nich má pohon předních kol a dieselový motor.

Polovina sem, třetina tam: důležité je, že v tomto segmentu jsou stále ještě peníze a Hondě se vyplatí vznětovou šestnáctistovku o výkonu 88 kW a točivém momentu 300 N.m do CR-V zastavět. Ano, je to ten samý agregát, určený výhradně pro Evropu, jaký najdete pod kapotou Civicu. Oproti vznětovému motoru o objemu 2,2 litru je 1.6 i-DTEC o 47 kilogramů lehčí, po redukční dietě, skládající se například i z odebrání pohonu všech kol a lehčí šestistupňové převodovky, má CR-V, dle údajů automobilky, hmotnost nižší o znatelných 116 kilogramů.

Speciálně pro motor v CR-V 1.6 i-DTEC byl vyvinut katalyzátor NOx pro motory s chudou směsí (Lean NOx Catalyst – LNC), který pomáhá snižovat emise NOx až o 30 %. Žádná močovina se nikam nedolévá, na druhou stranu je potřeba katalyzátor občas vypálit, což zvýší spotřebu.

Oproti silnější dieselové verzi byl o milimetr zesílen zadní příčný stabilizátor a taktéž zadní vlečná ramena víceprvkového zavěšení byla zesílena. Vzhledem k úbytku hmotnosti byla snížena tuhost pružin a naopak trochu přitvrzeny tlumiče a silentbloky. Díky tomu se měly dynamické jízdní vlastnosti zlepšit, auto by mělo až hatchbackovsky poslouchat, zároveň se však měla o něco málo zhoršit schopnost podvozku filtrovat příčné nerovnosti.

Zatímco zlepšení jízdních vlastností musíme po krátké projížďce okolo Karlštejna potvrdit, snížení komfortu jsme si opravdu nevšimli. Ba naopak, s kolegou jsme až nechtěli věřit, že auto jede na osmnáctipalcových kolech. Samozřejmě, hodně dělá profil: 225/60 je na osmnáctku opravdu zřídkakdy vídaný balón, navíc lité kolo následně na autě vlastně ani jako osmnáctka nevypadá.

Auto je v zatáčkách hezky ovladatelné, vysoká pneumatika však téměř znemožňuje přesnější vnímání limitů, které se tak učíte spíše odhadovat. Honda CR-V 1.6 i-DTEC je rozhodně mrštnější, než výkonnější naftová verze, zadní náprava pečlivě drží zvolenou stopu a podvozek nerozhodí, ani když v zatáčce narazíte na nerovnosti.

Prostorný interiér nabízí velkorysý počet odkládacích prostor i dostatek místa ve všech směrech, evropští zákazníci se však budou podivovat nad krátkými sedáky. Naopak potěší je spotřeba nafty. A to nejen ta avizovaná, kdy automobilka naměřila 4,5 litru v kombinovaném cyklu: my jsme po kopcích kolem Berouna jezdili svižným tempem za sedm litrů na 100 kilometrů, což u 1541 kilogramů těžkého SUV není vůbec špatné.

Vznětová šestnáctistovka má příjemně hladký běh, kdyby Honda přidala ještě o malinko více tlumících hmot, bylo by na palubě jako v pokojíčku. Znatelně ožívá při 1.500 otáčkách, přičemž k otáčkám maximálního výkonu ve 4.000 min-1 není třeba motor hnát – za třemi a půl tisíci už vás nic světoborného nečeká a motor pomalu ztrácí příkladnou kultivovanost. Nejšťastnější je motor kolem tří tisíc otáček. Dálniční stotřicítka znamenala příjemných 2.500 min-1, samozřejmě na šestý převodový stupeň.

Honda s modelem CR-V 1.6 i-DTEC sází na jistotu: pokrývá významnou část trhu, ve které doposud neměla zastoupení. A nejenom pokrývá, nýbrž stává se okamžitě jedním z vůdčích hráčů. První vozy by na našem trhu měly být k prodeji v průběhu listopadu, cena je zatím neznámá. My odhadujeme, že se v základní výbavě S dostane pod hranici 600 tisíc Kč a bude za podobné peníze, jako benzinový dvoulitr (114 kW) s pohonem všech kol. Dávalo by to smysl.

Honda CR-V 2013 - technická data a české ceny
Motor2,0 i-VTEC2,0 i-VTEC2,0 i-VTEC2,2 i-DTEC2,2 i-DTEC1,6 i-DTEC
Převodovka6M 4x26M 4x45A 4x46M 4x45A 4x46M 4x2
Zdvihový objem [cm3]199719971997219921991597
Válce/ventily4/44/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]114/6500114/6500114/6500110/4000110/400088/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]192/4300192/4300192/4300350/2000350/2000300/2000
Max. rychlost [km/h]190190182190190182
Zrychlení 0-100 km/h [s]1010,212,39,710,611,2
Komb. spotřeba [l/100 km]7,27,47,55,66,64,5
Pohotovostní hmostnost [kg]145615171542165317121541
Cena S [Kč]544.000,-599.000,-639.000,----
Cena Comfort [Kč]569.000,-624.000,-664.000,-689.000,-729.000,--
Cena Elegance [Kč]619.000,-674.000,-714.000,-739.000,-779.000,--
Cena Lifestyle [Kč]-754.000,-794.000,-819.000,-859.000,--
Cena Executive [Kč]-824.000,-864.000,-889.000,-929.000,--


Aleš Jungmann
Diskuze (40)
21. 7. 2013 20:48
Re: Teda v zadních partiích
Stejně jako v té diskusi pod JD, i tady míříš úplně jinam, než já.
Za prvé bys tu musel být trochu déle a sledovat, jak se chytrýho chlapa stává prkennej reklamní panák a za druhé je třeba zdejší diskuse brát aspoň trochu s nadhledem.
Taky přeji dobrý večer.
21. 7. 2013 20:03
Re: Teda v zadních partiích
Stačí trochu prohledat diskuse - kdykoliv někdo napíše, že se mu Honda nelíbí, vyrukuješ s touhle hláškou.

Ale jak vidím tu tvoji sebechválu, tak je mi jasné, žes diskusně padl, přesně jak psal dinar... :no:
18. 7. 2013 22:32
Vítěz testů
CR-V vítězí (nebo je na špici) nejen v běžných testech.

Ale Auto-Bild dělal testy:
nastupování - důležité pro starší lidi
vhodnost pro 5 pasažerů - včetně třeba jízdních vlastností a vlivu na spotřebu
I v těchto testech je CR-V prostě opravdu nejlepší :-)

Je to komplexní auto s tím, že je ve spoustě oblastí bezkonkurenční (třeba 1.6 D-TEC).
Ne jako některé značky, které nejsou v ničem nejlepší, ale stejně vyhrávají testy..
18. 7. 2013 20:34
Re: Teda v zadních partiích
mariachi, to co napsal King potvrzují jak statistiky spokojenosti zákazníků třeba v Německu, tak celosvětové prodeje. Co je na tom trapného?

Klidně si o lidech co se jim líbí Honda mysli a piš sem co chceš.
Jestli ti ten TVŮJ příspěvek připadá hodnotný.. :-)

Jinak také jsem na tebe reagoval v diskuzi o JD POWER, kde jsi také trochu pletl pojmy (výše zmíněná statistika) s dojmy (tvoje úvaha v diskuzi) ;-)

PS Mně se opravdu líbí v podstatě všechny Hondy (stejně jako všechny Aston Martiny, nebo většina BMW). I když Civic teď také není typická kráska :-)
Ale Accord, CR-V, Jazz, CR-Z i Insight se mi líbí opravdu hóóóódně :-)

PPS Jaký je tvůj oblíbený styl v architektuře, mariachi? Určitě funkcionalismus? Na tom není nic špatného. Já ti nebudu říkat, že tvůj vkus je špatný. Funkcionalismus má také něco do sebe. Je to prostě subjektivní!!! Já mám rád secesi :-)

Dobrý večer
Avatar - King
18. 7. 2013 20:23
Re: CR-V
Ty mě fakt budeš muset někdy ukázat ty vaše polní cesty. >:D ;-)