Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v září 2008: Honda CR-V zopakovala srpnový triumf, vede i celkově

Aleš Dragoun
Diskuze (172)
První příčka v kategorii terénních vozů patřila v září opět Hondě CR-V. Na druhé místo povyskočil Volkswagen Tiguan.

SUV od Hondy zvítězilo před konkurentem od VW s drtivým náskokem 49 vozů, nově bylo zaregistrováno 120 kusů CR-V oproti 71 Tiguanům. Třetí skončila tentokrát Kia Sportage (66 vozů), čtvrté je podstatně dražší BMW X5 (60 vozů), páté Suzuki Grand Vitara (56), šestý Mercedes-Benz ML má na svém kontě o jeden automobil méně, sedmé Hyundai Santa Fe pak rovnou půlstovku kusů. Na osmém a devátém místě jsou japonští zástupci Mitsubishi Outlander (49) a Toyota RAV4 (43 kusů), 34 nově zaregistrovaných automobilů stačilo Volkswagenu Touareg na to, aby uzavřel první desítku.

Ve srovnání se zářím roku 2007 si vítězná Honda hodně polepšila, a to o 192,6 % (!), loni bylo zaregistrováno jen 41 vozů. Kia Sportage si polepšila o 32 % (loni 50 kusů), BMW X5 má naopak letos horší výsledek o 27,7 % (loni 83 vozů). Suzuki Grand Vitara mělo loni v září 33 registrací, letos si tedy polepšilo o 69,7 %). U Tiguanu toto srovnání pochopitelně chybí, neboť v loňském roce ještě nebyl v nabídce.

Ve statistikách se objevily i dva nové modely: Mercedes-Benz GLK a Volvo XC60. Malé GLK má na svém kontě první kus, menší SUV od Volva pak čtyři, ani jednomu vozu tyto výsledky pochopitelně na první třicítku nestačily. Prodej však teprve začíná.

V celkovém pořadí od ledna vede Honda CR-V se 723 registracemi, Hyundai Santa Fe je na druhém místě se 710 kusy, třetí je BMW X5 (640), čtvrtý Nissan Qashqai (514) a na pátém místě Mazda CX-7 s 514 kusy. Honda tak díky současným úspěchům převzala v této kategorii vedení.

Mezi SUV a offroady je pochopitelně značná část automobilů vybavena přepážkou, takže spadá do kategorie N1. Například u vítězného CR-V byl podíl užitkových verzí v září 45,8 % (55 kusů), u Tiguanu přesáhl polovinu (52,1 %, 37 kusů), u Sportage činil 43,5 % (20 kusů).

Vzhledem k vyšším cenám je tato úprava velmi oblíbená v segmentu prémiových značek, což dokazuje výsledek BMW X5 – 81,7 %. Pouhých 11 vozů ze 60 si zákazníci koupili za plnou cenu, tedy s DPH. Samozřejmě, i v první třicítce jsou modely, které dosahují 100 %, jedná se ale o terénní pick-upy, které jsou zařazovány pouze mezi en-jedničky (Nissan Navara, Mitsubishi L200).

Do terénního vozu patří vznětový motor. Například u Hondy CR-V činil v září podíl naftových verzí 64,7 %, zatímco u VW Tiguan 88,7 % a u korejského Hyundaie Santa Fe plných 96 %. Pochopitelně, existují výrobci, kteří zážehové verze vůbec neprodávají, nebo je u nich podíl ještě vyšší (například Volvo XC90 – 99,3 %). Jsou ale také modely, u kterých dieselové agregáty pod kapotami nenajdete – například dva automobily z úplně opačných segmentů – Lada Niva a Porsche Cayenne.

Terénní vozy, registrace na českém trhu v září 2008
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období9/20081-9/20089/20081-9/2008
1.Honda CR-V12072310,9%7,1%
2.Volkswagen TIGUAN714076,5%4,0%
3.Kia SPORTAGE665126,0%5,0%
4.BMW X 5606405,5%6,3%
5.Suzuki GRAND VITARA564545,1%4,5%
6.Mercedes-Benz ML553345,0%3,3%
7.Hyundai SANTAFE507104,6%7,0%
8.Mitsubishi OUTLANDER493734,5%3,7%
9.Toyota RAV4433903,9%3,8%
10.Volkswagen TOUAREG343363,1%3,3%
11.Nissan QASHQAI335313,0%5,2%
12.Ford KUGA32642,9%0,6%
13.Subaru FORESTER282792,6%2,7%
14.Mazda CX-7265142,4%5,1%
15.Toyota LAND CRUISER242722,2%2,7%
16.Audi Q7233832,1%3,8%
16.BMW X 3232632,1%2,6%
16.BMW X 623592,1%0,6%
19.Hyundai TUCSON213651,9%3,6%
19.Nissan NAVARA211371,9%1,3%
21.Mitsubishi L 200201401,8%1,4%
22.Nissan X-TRAIL181791,6%1,8%
23.Land Rover FREELANDER16681,5%0,7%
24.Kia SORENTO151861,4%1,8%
24.Volvo XC90152121,4%2,1%
26.Chevrolet CAPTIVA142431,3%2,4%
26.Porsche CAYENNE14671,3%0,7%
28.Mercedes-Benz GL13841,2%0,8%
28.Peugeot 400713861,2%0,8%
30.Lada NIVA9580,8%0,6%
30.Nissan DOUBLE/KING CAB9220,8%0,2%
-Ostatní modely8210607,5%10,4%
-CELKEM109610151100,0%100,0%

Slevy na své terénní vozy nabízejí takřka všichni dovozci. SUV či ortodoxní offroad se dá koupit již pod půlmilion a zdaleka nemusí jít jen o automobil východoevropské provenience. Například japonské Suzuki nabízí malého Jimnyho od 419.900 Kč, třídveřová Grand Vitara je pak k mání v základní verzi těsně pod hranicí pěti set tisíc.

Aleš Dragoun
Diskuze (172)
22. 10. 2008 17:50
Re: CX7 Turbokamna
Kukam,ze sa Babo vyzna :yes:
22. 10. 2008 15:16
Re: CX7 Turbokamna
Tak pozor!Zadna TD jednotka Ford,Mazda ma svou vlastni konstrukci,nechapu,ze spousta lidi ma za to,ze Mazda pouziva motory Ford 8-s .Stejne tak 6 nepouziva zadnej motor od Fordu,o podvozku nemluve.Ten diesel v CX7 by mel byt,nejpozdeji do brezna.
Avatar - Dinar
22. 10. 2008 14:54
Re: SUV guláš
O.K., přít se nebudu, mě tahle auta jako potenc. kupce nezajímají, takže když je příležitost, svezu se, max. se za sebe posadím, u Tiguana to bylo jen proto, abych zkusil jak bude fungovat 1,4 tsi v podobném autě a u kvašky proto, že mám kamaráda majitele autosalonu Nissan, každou novinku mě nutí vyzkoušet, abych už konečně pochopil, že si mám koupit Nissan. Já jel dokonce i Tídou, naštěstí měla na sobě ty nápisy Nissan AutoXY, tak jsem se nemusel tolik stydět. :-) ;-)

A to CR-V, já vím, že vy hondaři byste ho rádi viděli po boku X3 nebo Q5, ale ono se přetahuje s tím scoutem, jak tím, jaké nabízí svezení tak tím, co nabízí za motorizace, premie je mimo jeho dosah.
22. 10. 2008 14:40
Re: SUV guláš
Babo, že tys místo do TIGIho vlez´do Foxe cross... >:D ;-)
Avatar - Dinar
22. 10. 2008 14:19
Re: SUV guláš
Jo, dával jsem to jako příklad, nebylo to myšleno konkrétně pro SUV.

Ale co se týká toho Qashqaie, já si auta s metrem v ruce neprolézám, ale když pořád tvrdíš, jaký je to proti tiguanu hangár, mrknul jsem do zdejších testů, mají tam i vnitřní rozměry. Tiguan [odkaz] Qashqai [odkaz] Tam čtu něco jiného, na délku v rámci cm stejné, na šířku je uvnitř lepší Tiguan a má i větší kufr. Sumasumárum jsou prakticky nastejno, zajímavé je, že ani ve výrazně delší CR-V není uvnitř v podélném směru víc prostoru, rozdíl je v kufru. ;-)