Český trh v září 2008: Honda CR-V zopakovala srpnový triumf, vede i celkově
SUV od Hondy zvítězilo před konkurentem od VW s drtivým náskokem 49 vozů, nově bylo zaregistrováno 120 kusů CR-V oproti 71 Tiguanům. Třetí skončila tentokrát Kia Sportage (66 vozů), čtvrté je podstatně dražší BMW X5 (60 vozů), páté Suzuki Grand Vitara (56), šestý Mercedes-Benz ML má na svém kontě o jeden automobil méně, sedmé Hyundai Santa Fe pak rovnou půlstovku kusů. Na osmém a devátém místě jsou japonští zástupci Mitsubishi Outlander (49) a Toyota RAV4 (43 kusů), 34 nově zaregistrovaných automobilů stačilo Volkswagenu Touareg na to, aby uzavřel první desítku.
Ve srovnání se zářím roku 2007 si vítězná Honda hodně polepšila, a to o 192,6 % (!), loni bylo zaregistrováno jen 41 vozů. Kia Sportage si polepšila o 32 % (loni 50 kusů), BMW X5 má naopak letos horší výsledek o 27,7 % (loni 83 vozů). Suzuki Grand Vitara mělo loni v září 33 registrací, letos si tedy polepšilo o 69,7 %). U Tiguanu toto srovnání pochopitelně chybí, neboť v loňském roce ještě nebyl v nabídce.
Ve statistikách se objevily i dva nové modely: Mercedes-Benz GLK a Volvo XC60. Malé GLK má na svém kontě první kus, menší SUV od Volva pak čtyři, ani jednomu vozu tyto výsledky pochopitelně na první třicítku nestačily. Prodej však teprve začíná.
V celkovém pořadí od ledna vede Honda CR-V se 723 registracemi, Hyundai Santa Fe je na druhém místě se 710 kusy, třetí je BMW X5 (640), čtvrtý Nissan Qashqai (514) a na pátém místě Mazda CX-7 s 514 kusy. Honda tak díky současným úspěchům převzala v této kategorii vedení.
Mezi SUV a offroady je pochopitelně značná část automobilů vybavena přepážkou, takže spadá do kategorie N1. Například u vítězného CR-V byl podíl užitkových verzí v září 45,8 % (55 kusů), u Tiguanu přesáhl polovinu (52,1 %, 37 kusů), u Sportage činil 43,5 % (20 kusů).
Vzhledem k vyšším cenám je tato úprava velmi oblíbená v segmentu prémiových značek, což dokazuje výsledek BMW X5 – 81,7 %. Pouhých 11 vozů ze 60 si zákazníci koupili za plnou cenu, tedy s DPH. Samozřejmě, i v první třicítce jsou modely, které dosahují 100 %, jedná se ale o terénní pick-upy, které jsou zařazovány pouze mezi en-jedničky (Nissan Navara, Mitsubishi L200).
Do terénního vozu patří vznětový motor. Například u Hondy CR-V činil v září podíl naftových verzí 64,7 %, zatímco u VW Tiguan 88,7 % a u korejského Hyundaie Santa Fe plných 96 %. Pochopitelně, existují výrobci, kteří zážehové verze vůbec neprodávají, nebo je u nich podíl ještě vyšší (například Volvo XC90 – 99,3 %). Jsou ale také modely, u kterých dieselové agregáty pod kapotami nenajdete – například dva automobily z úplně opačných segmentů – Lada Niva a Porsche Cayenne.
Terénní vozy, registrace na českém trhu v září 2008 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 9/2008 | 1-9/2008 | 9/2008 | 1-9/2008 |
1. | Honda CR-V | 120 | 723 | 10,9% | 7,1% |
2. | Volkswagen TIGUAN | 71 | 407 | 6,5% | 4,0% |
3. | Kia SPORTAGE | 66 | 512 | 6,0% | 5,0% |
4. | BMW X 5 | 60 | 640 | 5,5% | 6,3% |
5. | Suzuki GRAND VITARA | 56 | 454 | 5,1% | 4,5% |
6. | Mercedes-Benz ML | 55 | 334 | 5,0% | 3,3% |
7. | Hyundai SANTAFE | 50 | 710 | 4,6% | 7,0% |
8. | Mitsubishi OUTLANDER | 49 | 373 | 4,5% | 3,7% |
9. | Toyota RAV4 | 43 | 390 | 3,9% | 3,8% |
10. | Volkswagen TOUAREG | 34 | 336 | 3,1% | 3,3% |
11. | Nissan QASHQAI | 33 | 531 | 3,0% | 5,2% |
12. | Ford KUGA | 32 | 64 | 2,9% | 0,6% |
13. | Subaru FORESTER | 28 | 279 | 2,6% | 2,7% |
14. | Mazda CX-7 | 26 | 514 | 2,4% | 5,1% |
15. | Toyota LAND CRUISER | 24 | 272 | 2,2% | 2,7% |
16. | Audi Q7 | 23 | 383 | 2,1% | 3,8% |
16. | BMW X 3 | 23 | 263 | 2,1% | 2,6% |
16. | BMW X 6 | 23 | 59 | 2,1% | 0,6% |
19. | Hyundai TUCSON | 21 | 365 | 1,9% | 3,6% |
19. | Nissan NAVARA | 21 | 137 | 1,9% | 1,3% |
21. | Mitsubishi L 200 | 20 | 140 | 1,8% | 1,4% |
22. | Nissan X-TRAIL | 18 | 179 | 1,6% | 1,8% |
23. | Land Rover FREELANDER | 16 | 68 | 1,5% | 0,7% |
24. | Kia SORENTO | 15 | 186 | 1,4% | 1,8% |
24. | Volvo XC90 | 15 | 212 | 1,4% | 2,1% |
26. | Chevrolet CAPTIVA | 14 | 243 | 1,3% | 2,4% |
26. | Porsche CAYENNE | 14 | 67 | 1,3% | 0,7% |
28. | Mercedes-Benz GL | 13 | 84 | 1,2% | 0,8% |
28. | Peugeot 4007 | 13 | 86 | 1,2% | 0,8% |
30. | Lada NIVA | 9 | 58 | 0,8% | 0,6% |
30. | Nissan DOUBLE/KING CAB | 9 | 22 | 0,8% | 0,2% |
- | Ostatní modely | 82 | 1060 | 7,5% | 10,4% |
- | CELKEM | 1096 | 10151 | 100,0% | 100,0% |
Slevy na své terénní vozy nabízejí takřka všichni dovozci. SUV či ortodoxní offroad se dá koupit již pod půlmilion a zdaleka nemusí jít jen o automobil východoevropské provenience. Například japonské Suzuki nabízí malého Jimnyho od 419.900 Kč, třídveřová Grand Vitara je pak k mání v základní verzi těsně pod hranicí pěti set tisíc.