Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda CR-Z 2013 má 137 koní a KERS

Michal Fokt
Diskuze (15)
Kdo by to byl čekal, že zrovna malý hybridní sporťáček od Hondy bude první produkční auto, vybavené obdobou systému KERS z Fomule 1? Nehledě na to, že motory příjemně posílily.

Honda dostala za své první hybridní sportovně laděné auto pěkně do kožichu. Tedy ani na tak za auto samotné, ale za jeho pohonnou jednotku 1.5 i-VTEC IMA. Její výkon 124 koní totiž nestačí ani na to, aby velmi dynamicky střižené auto v přímce porazilo hot-hatche Twingo R.S. nebo Swift Sport, případně Mini Cooper Coupé.

To by se ale od začátku roku 2013, kdy se začne prodávat omlazená verze CR-Z, mělo změnit - máme oficiální údaje o posíleném pohonném agregátu i jeho speciální "efjedničkové" funkci. Pro připomenutí - dosud měla benzinová patnáctistovka výkon 114 koní při 6100 otáčkách a točivý moment 145 Nm při 4800 otáčkách, zatímco na klikovce umístěný elektromotor pomáhal 14 koni při 1500 otáčkách a 78 Nm při 1000/min. Společně měli 124 koní při 6100 otáčkách a 174 Nm v rozmezí 1000-1500 otáček. Výsledkem bylo zrychlení na stovku za 9,9 s a maximální rychlost 200 km/h.

Motor má ale teď přepracované časování ventilů, odolnější vačkový hřídel, modifikované mapy ECU a lepší snímač klepání, což vedlo ke zvýšení výkonu na 121 k (89 kW) při 6600 otáčkách a točivý moment se zvýšil na 146 Nm při 4800/min. CR-Z také vyměnilo NiMH akumulátory za Li-Ion a silnější elektromotor má nyní 20 koní (15 kW) při 2000 otáčkách, přičemž se točivý moment 78 Nm při 1000 otáčkách nezměnil. To znamená u spalovacího motoru nárůst o 7 koní a u elektromotoru o 6 koní.

Celkem má agregát 1.5 i-VTEC IMA maximální výkon 137 k (101 kW) při 6600 otáčkách a točivý moment vrcholí hodnotou 190 Nm v rozmezí 1000-2000/min. To představuje nárůst výkonu o 10,5 % a točivého momentu o skoro 11 %. Maximální rychlost sice zůstala na hranici 200 km/h, zrychlení na stovku se ale zlepšilo na příjemných 9,0 s u lehčí základní verze S a varianta Sport to umí za 9,1 s. Současně nejen že se nezvýšila spotřeba, která je v kombinaci stále 5,0 l na 100 km, ale v městském cyklu dokonce o deci klesla a je tak nyní 6,0 l.

Tlačítkem S+, umístěném na volantu, se aktivuje speciální režim motoru, fungující na principu KERS ve Formuli 1. Pokud mají akumulátory alespoň 50 % kapacity, po stisku S+ dojde ke zvýšení napětí a elektromotor po dobu 10 s odevzdává předním kolům ještě o trochu síly navíc, což může přijít vhod při předjíždění. Pokud jde o další změny, CR-Z má nový přední a zadní nárazník a design 17" kol ve verzi GT. Interiér pak dostal kompletně černou palubní desku a nové čalounění.

Michal Fokt
Diskuze (15)
Avatar - JuckiCZ
29. 9. 2012 12:09
Re: Tlustá Berta
Pleteš se.
Přečti si tento článek
[odkaz]
Tam je to srovnání krásně provedeno a ukazuje se, že dnes máš podobně rychlé auto, podobně zábavné, které plní dnešní normy směrem k bezpečnosti chodců, je stokrát bezpečnější směrem k posádce, poskytuje navíc tunu pohodlí a výbavy a přitom je ještě o kousek úsornější (to všechno navzdory vyšší hmotnosti). Přidej k tomu mnohem lepší uživatelskou přívětivost, pohodlné svezení ve městě a vyjde Ti, že ten vývoj opravdu k něčemu vedl.
Ano, to auto není tak syrové a jednoduché (v tom dobrém slova smyslu), ale ve všem ostatním se buď minimálně vyrovná, nebo to staré naopak vysoce převyšuje.
PS: Ten vysoký tlustý čumák dnes musí mít všechny auta právě kvůli těm chodcům ;-) .
A navíc, nevím, proč všichni cpou do sportovního auta výkon, poměr výkon/hmotnost... Jde přece jen o emoce, pocit, komunikativnost řízení, zvuk a nezáleží na tom, jestli to člověk dostane při stovce, nebo při dvoustovce. Pokud mi k tomu sportovnímu pocitu a svezení stačí 130 koní, tak proč by to muselo mít nutně víc? (a ze zkušeností z diskusí vím, že i 200k je želostně málo - viz toybaru >:D ).
Avatar - TeeJay
29. 9. 2012 10:37
Re: Tlustá Berta
Protimluv? Zajímavé, že Honda, Toyota, Nissan, Mitsubishi, Audi, BMW, Porsche, Ferrari, McLaren, Jaguar a vůbec všichni, kdo sportovní hybridy připravují, si to nemyslí. ;-)

Srovnávat auto z počátku 90. let s autem z druhé dekády 21. století je totální úlet. Ta dnešní auta jsou úplně jinde výbavou, pasivní bezpečností, ochranou chodců, odhlučněním, ale i velikostí, která s tím vším souvisí. Je jedno, u jaké značky. To je prostě vývoj. Teď to vypadá, že už by se to s příchodem nových materiálů mohlo zase otočit, ale stejně si nemyslím, že by někdy malé kupé, jako je třeba CR-Z nebo Mini, vážilo 850 kg jeho na sklonku 80. let.

Honda v posledních letech tomu sportování moc nedala, to je smutný fakt. Musela nejdčíve alokovat zdroje na vývoj nové generace techniky pro masová auta. Ale jak se asi všude dočítáš, pracuje se na nápravě.
Avatar - TeeJay
29. 9. 2012 10:26
Re: Honda
Jestli to mrzí ostatní značky, to těžko říct. Je to přinejmenším dobrá laboratoř. Jisté ale je, že to nemrzí zákazníky, otázkou je, jestli je důvodem nedůvěra jako taková nebo prostě to, že auto bylo příliš slabé.

No já ti nevím, jestli můžeš usuzovat z 0-100 na dynamiku auta. Už teď jede do 4000 CR-Z lépe, než Twingo a ztrácí jen nahoře, po tomhle dopingu to bude dole rozdíl třídy a nahoře +- stejné. Nevím sice, jak Swift, ale Twingo dělá stovku na dvojku, zatímco CR-Z na trojku. Už je to jsou cca 0,3-0,4 s.
Avatar - Emel
28. 9. 2012 23:47
Re: Tlustá Berta
Sportovní hybrid protimluv není, ale je potřeba věnovat víc pozornosti výkonu motoru a řízení.

CRX je minulost, je to totéž jako třeba AE-86... taková skořápka, já se v tom tedy moc dobře necítil. AE-86 má výrazně pod tunu, to ano... ale taky má dveře jako ve Favoritu :-).
Avatar - Emel
28. 9. 2012 23:43
Re: Honda
Otázkou je, jestli ty ostatní značky mrzí, že auto typu CR-Z nemají... troufám si tipnout, že ani ne. Protože i přes spoustu energie a financích vložených do vývoje je výsledek na úrovni, kterou ostatní dosahují mnohem jednodušším (levnějším) způsobem. Hondě nezbývá než doufat, že získané zkušenosti nějak zúročí.

Dynamiku lepší než spodní okraj zní dobře... nicméně jak Swift, tak Twingo tu stovku dají pod devět.