Honda HSC - japonský adrenalin

Honda HSC - japonský adrenalin

 
 

Seznamte se s konceptem, který má nelehký úkol – vystřídat prakticky jediný asijský supersport – Hondu NSX.

Ambice prorazit mezi výrobce vůbec nejprestižnějšího druhu vozidel – supersportovních kupé, mělo a má velké množství výrobců automobilů, a to včetně většiny velkých japonských automobilek. Jistě vám jsou povědomá jména jako Mazda RX-7, Mitsubishi 300GT, nebo Toyota Supra, kandidáti na členství v této elitní skupině. Prakticky ani jeden z nich však neměl potřebný úspěch mimo zemi původu, přestože se mohly v řadě parametrů srovnávat s evropskými a americkými supersporty. Cosi jen těžko popsatelného jim prostě chybělo. Tedy až na jednu výjimku, Hondu NSX. Všemi respektovaný vůz, který vznikl jako důsledek fenomenálního úspěchu značky ve formuli 1 a na jehož vývoji se podílela také legenda těchto závodů, Brazilec Ayrton Senna, se jako prototyp objevil již v roce 1989 a první exempláře začaly vyjíždět k zákazníkům o rok později.

Tahle honda nezaujala jen opravdu nadčasovým designem, o jehož kvalitách svědčí i to, že se vyrábí s výjimkou faceliftu (podrobný popis faceliftu NSX najdete zde) v roce 2001 bez velkých změn dosud, a ještě nejméně dva roky bude, ale také na svou dobu opravdu špičkovou technikou. Modelu NSX už nikdo neodpáře neoficiální titul prvního celohliníkového sériového vozu světa, atmosféricky plněný třílitrový vidlicový šestiválec o výkonu 188 kW budí respekt i v současnosti, natož před 15 lety. A proč o tom všem vůbec píšeme? Nástupce „enesikska“, bude mít totiž opravdu nelehký úkol navázat na odkaz této legendy, kromě potřebného výkonu a jízdních vlastností bude muset zaujmout špičkovou technikou a nejlépe opět nějakou světovou premiérou. Navíc na rozdíl od počátku devadesátých let minulého století je trh zaplaven „obyčejnými“ osobními automobily střední, vyšší střední i luxusní třídy, vybavenými v mnoha případech silnějšími a objemnějšími jednotkami (V8, V12), než mnohé současné supersporty. Zvládne tohle všechno HSC se ctí?

Pokud jde o design, dobré předpoklady by tu byly. Lze s úspěchem pochybovat o tvrzení, že jej umějí pořádně jen Italové, šéfdesignér projektu HSC Toshinobu Minami odvedl skvělou práci a vtiskl vozu svébytný charakter, neovlivněný uniformitou počítačových programů. Příď byla záměrně pojata tak, aby připomínala NSX, monoposty F1 zase připomíná stylizovaný „nos“ uprostřed předního nárazníku. Zajímavě vypadá také profil vozu, nejen díky lehce vpřed posunuté kabině, velmi krátkým převisům a kapkovitému bočnímu oknu s klikou v jeho horním rohu. Nejmarkantnějším rysem jsou téměř rovné a svislé boky, stejně jako negativně skloněný zadní sloupek, při pečlivějším pozorování odhalíte i absenci zpětných zrcátek. Ta jsou nahrazena CCD kamerami, umístěnými v místech, kde byste obvykle zrcátka hledali. Pokud zůstanou i sériovému modelu, bude nové NSX prvním superportem s touto výbavou a také vůbec prvním sériovým vozem využívajícím tuto technologii. Dech ale pozorovateli vyrazí pohled na členitou zadní partii HSC. Ta jednak vypovídá o tom, že hrany jsou v současnosti u Hondy opět v kurzu, jednak o tom, že i mezi supersporty se dají ještě uplatnit neotřené designérské prvky. Nezvykle pojaté zadní svítilny z LED diod potvrzují, že Honda nelhala, když prohlásila, že nové NSX ponese prvky studie 2.jpg Dualnote.

Karoserie konceptu je sice zhotovena z karbonu, ten se však takhle masivně v sériovém modelu neobjeví, vystřídá jej částečně hliník a zřejmě i klasická ocel, zajímavé jsou i jeho poměrně kompaktní rozměry:

DélkaŠířkaVýška
Honda HSC425019001140
Ferrari Modena447719221214
Porsche 911 GT3443017701305
Honda NSX443018101160

Srdcem kupé HSC bude podle posledních informací motor, který by podle slov šéfa Hondy Takea Fukuiho neměl mít v současné světové produkci konkurenci. Spekuluje se o vidlicovém šestiválci o objemu 3,5 l, vybaveném systémem plynule proměnného časování a zdvihu ventilů i-VTEC. Všechny automobilky mají trochu problém s japonskými předpisy, které určují maximální povolený výkon – 300 koní (220 kW). Ten musí respektovat i Honda, pro zbytek světa však bude připravena „nesešněrovaná“ varianta, která by měla disponovat výkonem o třetinu větším – rovných 400 koní, tedy 294 kW. To odpovídá litrovému výkonu 84 kW/l (114 k/l), což není pro Hondu nic nemožného (S2000 se může pochlubit 88,5 kW/l a Integra Type-R 81 kW/l), . Z těchto informací vyplývá, že se Honda chystá atakovat pozici Ferrari Modena, Porsche 911 GT3 a Lamborghini Gallardo. Ferrari disponuje stejným výkonem, avšak z osmiválce 3,6 l. Síla šestiválce Honda, který se ukrývá pod skleněným krytem před zadní nápravou, je přenášen prostřednictvím šestistupňové sekvenční převodovky na zadní kola o rozměru 295/30 R20, vpředu najdete 19“ ráfky s pneumatikami 245/35.

Stav propracovanosti dává tušit, že se sériový model nebude od studie příliš lišit, určitými změnami však projde zcela jistě interiér vyvedený v šedé, černé a modré barvě. Ten je ještě dost futuristický a vychází z toho u studie Dualnote, zdá se zatím ještě trochu tvarově překombinovaný, zejména v oblasti palubních přístrojů. I přesto je velmi povedený tříramenný sportovní volant s páčkami sekvenční převodovky pod věncem, slibně vypadají též sedadla s kůží čalouněnými boky i tvar středové konzoly s výsuvným LCD displejem v horní části. Kromě kůže uvnitř najdeme také hliník, Alcantaru a pochopitelně uhlíkový kompozit.

Honda plánuje výrobu HSC již v roce 2006, což může znamenat dvě věci – buď se objeví skutečně až za dva roky, nebo v rámci modelového roku 2006, který tradičně přichází po prázdninách předchozího roku, tedy v září 2005.

Na ženevském autosalonu se na téma HSC bavili zástupci českého Honda Clubu s tím nejpovolanějším – šéfdesignérem projektu supersportu, kterým je pan Toshinobu Minami, krátký rozhovor byl exkluzivně poskytnut serveru AUTO.CZ.

Koncept HSC je velmi zdařilý, mnozí jej však připodobňují k Ferrari Enzo? Co tomu říkáte?

Nemyslím si, že si jsou oba vozy podobné. Vznikaly přibližně ve stejné době a každý z nich má své jedinečné rysy. Určité prvky, které mohou vyhlížet podobně, jsou dané společnými požadavky na co nejlepší aerodynamiku.

Bude HSC konkurentem Enza?

Tyto automobily se na trhu nesetkají, každý osloví jinou skupinu zákazníků. HSC nebude mít na trhu přímého konkurenta…

A co Modena?

HSC nebude mít přímého konkurenta, ale mohl by oslovit klienty tohoto modelu.

Jak navazuje HSC na odkaz NSX?

Koncept je zcela nový vůz a nemá s NSX nic společného. Připomněli jsme se však odkaz NSX tvarem předních světlometů, podobné je i přední okno. HSC je však naprosto unikátní.

Jak se bude lišit sériový vůz od konceptu?

Tvary karoserie jsou prakticky hotové, budou provedeny už jen malé změny. Jiná situace je v interiéru, ten je pouze pracovní verzí a budeme na něm dále pracovat.

Počítá se stejně jako u NSX s otevřenou verzí T?

Samozřejmě, tento typ automobilů je velmi žádaný v Americe a ta bude pro HSC nejdůležitějším trhem, proto nesmíme na targu zapomenout.

Doufáme, že budou i další připravované modely Hondy tak krásné, jako HSC a děkujeme za rozhovor.

Děkuji.

Komentář Pavla Veselého: Kardinálská lekce demokracie Komentář Pavla Veselého: Kardinálská lekce demokracie

Neustále mluvíme o demokracii. Slovo, které nám slouží…

Neschopnost, sabotáž. Kalousek zostra burcuje TOP 09 k progresu Neschopnost, sabotáž. Kalousek zostra burcuje TOP 09 k progresu

Končící předseda TOP 09 Miroslav Kalousek na sněmu strany…

Aston Martin vstává z mrtvých. Chystá se na burzu a slaví úspěch s novinkami Aston Martin vstává z mrtvých. Chystá se na burzu a slaví úspěch s novinkami

Britský výrobce sportovních vozů Aston Martin se pomalu…

Investice podle církve: katolíci sází na půdu a nemovitosti Investice podle církve: katolíci sází na půdu a nemovitosti

Diecéze římskokatolické církve vloni vydaly téměř…

 

Štítky Design Rozhovor Honda

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil

Automobilky se snaží všemi možnými způsoby zabezpečit své…

Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus

Uprostřed druhé světové války vyvinuli v kopřivnické…

 



Jízdní dojmy s Hondou NSX: Hybrid pána pekel Jízdní dojmy s Hondou NSX: Hybrid pána pekel

Nářez, který Honda NSX předvádí prvních 100 milisekund po…

Chcete tovární závoďák NSX GT3? Honda vám ho prodá! Chcete tovární závoďák NSX GT3? Honda vám ho prodá!

Honda oficiálně zahajuje prodej modelu NSX GT3 a program…

 



 
Nové motorové oleje 0W-20: Zelené a řídké. Jak budou chutnat motorům?

Nové motorové oleje 0W-20: Zelené a řídké. Jak budou chutnat motorům?

Dnes 08:00

Po letech, kdy se oleji viskozitní specifikace SAE 0W-20 jen vyhrožovalo, se staly skutečností. Z továrny s nimi vyjíždějí už i první modely škodovek.




Blesk.cz

Milý Ježíšku, přines BAZUKU, MÍR A SVOBODU, a taky PLEŠTEŠE! Vánoční dopisy dětí vás dostanou

Milý Ježíšku, přines BAZUKU, MÍR A SVOBODU, a taky…

Ježíšek to kolikrát nemá jednoduché a rodiče už vůbec ne! Rozklíčovat přání vašeho potomka, pokud psal vánoční…

Recenze: Nejskrytější přání a tajemství se dostanou vždycky na povrch, nebraňte se jim

Recenze: Nejskrytější přání a tajemství se dostanou…

Při pohledu zvenčí může Sycamore Glen vypadat jako naprosto obyčejné ospalé maloměsto. Ale za bílými plaňkovými…

 

iSport.cz

Boleslav bez Uhrina. Kouč skončil v nemocnici, pro hráče to byl šok

Boleslav bez Uhrina. Kouč skončil v nemocnici, pro…

Velmi nepříjemná zpráva postihla kabinu Mladé Boleslavi před utkáním na Dukle. Čtvrteční trénink ještě vedl…

Maier se pral s Hollwegem: Koledoval si o to! Pěkný souboj, chválil Američan

Maier se pral s Hollwegem: Koledoval si o to! Pěkný…

Férová „kanadská“ bitka se vším všudy. V extralize se příliš často nevidí, že by hráči shodili rukavice a bili…

 

Reflex.cz

Symfonie chutí jménem torta: Přečká tradiční mexická specialita nájezd fastfoodových řetězců?

Symfonie chutí jménem torta: Přečká tradiční mexická…

Byla jednou jedna houska. Ale nebyla to obyčejná houska, byla to mexická torta.

Péct, nebo nepéct? První adventní neděli by se podle tradice mělo začít s pečením cukroví

Péct, nebo nepéct? První adventní neděli by se podle…

První adventní neděle letos vychází až na 3. 12. Je to den, kdy by hospodyně měly začít péct cukroví. Není třeba…