Honda HSC - japonský adrenalin

Honda HSC - japonský adrenalin

 
 
4.4. 2004 KF

Seznamte se s konceptem, který má nelehký úkol – vystřídat prakticky jediný asijský supersport – Hondu NSX.

Ambice prorazit mezi výrobce vůbec nejprestižnějšího druhu vozidel – supersportovních kupé, mělo a má velké množství výrobců automobilů, a to včetně většiny velkých japonských automobilek. Jistě vám jsou povědomá jména jako Mazda RX-7, Mitsubishi 300GT, nebo Toyota Supra, kandidáti na členství v této elitní skupině. Prakticky ani jeden z nich však neměl potřebný úspěch mimo zemi původu, přestože se mohly v řadě parametrů srovnávat s evropskými a americkými supersporty. Cosi jen těžko popsatelného jim prostě chybělo. Tedy až na jednu výjimku, Hondu NSX. Všemi respektovaný vůz, který vznikl jako důsledek fenomenálního úspěchu značky ve formuli 1 a na jehož vývoji se podílela také legenda těchto závodů, Brazilec Ayrton Senna, se jako prototyp objevil již v roce 1989 a první exempláře začaly vyjíždět k zákazníkům o rok později.

Tahle honda nezaujala jen opravdu nadčasovým designem, o jehož kvalitách svědčí i to, že se vyrábí s výjimkou faceliftu (podrobný popis faceliftu NSX najdete zde) v roce 2001 bez velkých změn dosud, a ještě nejméně dva roky bude, ale také na svou dobu opravdu špičkovou technikou. Modelu NSX už nikdo neodpáře neoficiální titul prvního celohliníkového sériového vozu světa, atmosféricky plněný třílitrový vidlicový šestiválec o výkonu 188 kW budí respekt i v současnosti, natož před 15 lety. A proč o tom všem vůbec píšeme? Nástupce „enesikska“, bude mít totiž opravdu nelehký úkol navázat na odkaz této legendy, kromě potřebného výkonu a jízdních vlastností bude muset zaujmout špičkovou technikou a nejlépe opět nějakou světovou premiérou. Navíc na rozdíl od počátku devadesátých let minulého století je trh zaplaven „obyčejnými“ osobními automobily střední, vyšší střední i luxusní třídy, vybavenými v mnoha případech silnějšími a objemnějšími jednotkami (V8, V12), než mnohé současné supersporty. Zvládne tohle všechno HSC se ctí?

Pokud jde o design, dobré předpoklady by tu byly. Lze s úspěchem pochybovat o tvrzení, že jej umějí pořádně jen Italové, šéfdesignér projektu HSC Toshinobu Minami odvedl skvělou práci a vtiskl vozu svébytný charakter, neovlivněný uniformitou počítačových programů. Příď byla záměrně pojata tak, aby připomínala NSX, monoposty F1 zase připomíná stylizovaný „nos“ uprostřed předního nárazníku. Zajímavě vypadá také profil vozu, nejen díky lehce vpřed posunuté kabině, velmi krátkým převisům a kapkovitému bočnímu oknu s klikou v jeho horním rohu. Nejmarkantnějším rysem jsou téměř rovné a svislé boky, stejně jako negativně skloněný zadní sloupek, při pečlivějším pozorování odhalíte i absenci zpětných zrcátek. Ta jsou nahrazena CCD kamerami, umístěnými v místech, kde byste obvykle zrcátka hledali. Pokud zůstanou i sériovému modelu, bude nové NSX prvním superportem s touto výbavou a také vůbec prvním sériovým vozem využívajícím tuto technologii. Dech ale pozorovateli vyrazí pohled na členitou zadní partii HSC. Ta jednak vypovídá o tom, že hrany jsou v současnosti u Hondy opět v kurzu, jednak o tom, že i mezi supersporty se dají ještě uplatnit neotřené designérské prvky. Nezvykle pojaté zadní svítilny z LED diod potvrzují, že Honda nelhala, když prohlásila, že nové NSX ponese prvky studie 2.jpg Dualnote.

Karoserie konceptu je sice zhotovena z karbonu, ten se však takhle masivně v sériovém modelu neobjeví, vystřídá jej částečně hliník a zřejmě i klasická ocel, zajímavé jsou i jeho poměrně kompaktní rozměry:

DélkaŠířkaVýška
Honda HSC425019001140
Ferrari Modena447719221214
Porsche 911 GT3443017701305
Honda NSX443018101160

Srdcem kupé HSC bude podle posledních informací motor, který by podle slov šéfa Hondy Takea Fukuiho neměl mít v současné světové produkci konkurenci. Spekuluje se o vidlicovém šestiválci o objemu 3,5 l, vybaveném systémem plynule proměnného časování a zdvihu ventilů i-VTEC. Všechny automobilky mají trochu problém s japonskými předpisy, které určují maximální povolený výkon – 300 koní (220 kW). Ten musí respektovat i Honda, pro zbytek světa však bude připravena „nesešněrovaná“ varianta, která by měla disponovat výkonem o třetinu větším – rovných 400 koní, tedy 294 kW. To odpovídá litrovému výkonu 84 kW/l (114 k/l), což není pro Hondu nic nemožného (S2000 se může pochlubit 88,5 kW/l a Integra Type-R 81 kW/l), . Z těchto informací vyplývá, že se Honda chystá atakovat pozici Ferrari Modena, Porsche 911 GT3 a Lamborghini Gallardo. Ferrari disponuje stejným výkonem, avšak z osmiválce 3,6 l. Síla šestiválce Honda, který se ukrývá pod skleněným krytem před zadní nápravou, je přenášen prostřednictvím šestistupňové sekvenční převodovky na zadní kola o rozměru 295/30 R20, vpředu najdete 19“ ráfky s pneumatikami 245/35.

Stav propracovanosti dává tušit, že se sériový model nebude od studie příliš lišit, určitými změnami však projde zcela jistě interiér vyvedený v šedé, černé a modré barvě. Ten je ještě dost futuristický a vychází z toho u studie Dualnote, zdá se zatím ještě trochu tvarově překombinovaný, zejména v oblasti palubních přístrojů. I přesto je velmi povedený tříramenný sportovní volant s páčkami sekvenční převodovky pod věncem, slibně vypadají též sedadla s kůží čalouněnými boky i tvar středové konzoly s výsuvným LCD displejem v horní části. Kromě kůže uvnitř najdeme také hliník, Alcantaru a pochopitelně uhlíkový kompozit.

Honda plánuje výrobu HSC již v roce 2006, což může znamenat dvě věci – buď se objeví skutečně až za dva roky, nebo v rámci modelového roku 2006, který tradičně přichází po prázdninách předchozího roku, tedy v září 2005.

Na ženevském autosalonu se na téma HSC bavili zástupci českého Honda Clubu s tím nejpovolanějším – šéfdesignérem projektu supersportu, kterým je pan Toshinobu Minami, krátký rozhovor byl exkluzivně poskytnut serveru AUTO.CZ.

Koncept HSC je velmi zdařilý, mnozí jej však připodobňují k Ferrari Enzo? Co tomu říkáte?

Nemyslím si, že si jsou oba vozy podobné. Vznikaly přibližně ve stejné době a každý z nich má své jedinečné rysy. Určité prvky, které mohou vyhlížet podobně, jsou dané společnými požadavky na co nejlepší aerodynamiku.

Bude HSC konkurentem Enza?

Tyto automobily se na trhu nesetkají, každý osloví jinou skupinu zákazníků. HSC nebude mít na trhu přímého konkurenta…

A co Modena?

HSC nebude mít přímého konkurenta, ale mohl by oslovit klienty tohoto modelu.

Jak navazuje HSC na odkaz NSX?

Koncept je zcela nový vůz a nemá s NSX nic společného. Připomněli jsme se však odkaz NSX tvarem předních světlometů, podobné je i přední okno. HSC je však naprosto unikátní.

Jak se bude lišit sériový vůz od konceptu?

Tvary karoserie jsou prakticky hotové, budou provedeny už jen malé změny. Jiná situace je v interiéru, ten je pouze pracovní verzí a budeme na něm dále pracovat.

Počítá se stejně jako u NSX s otevřenou verzí T?

Samozřejmě, tento typ automobilů je velmi žádaný v Americe a ta bude pro HSC nejdůležitějším trhem, proto nesmíme na targu zapomenout.

Doufáme, že budou i další připravované modely Hondy tak krásné, jako HSC a děkujeme za rozhovor.

Děkuji.

Rallye Dakar 2019
Labouristé chystají návrh na odklad brexitu, tvrdí britská média Labouristé chystají návrh na odklad brexitu, tvrdí britská média

Vedení opozičních labouristů zvažuje podporu návrhu…

Miloš Zeman v rozhovoru pro Blesk: Blbci u Palacha, vyhazov za šikanu a odhalený důchod Miloš Zeman v rozhovoru pro Blesk: Blbci u Palacha, vyhazov za šikanu a odhalený důchod

Český prezident Miloš Zeman byl už po 16. hostem pořadu S…

 

Štítky Design Rozhovor Honda

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Scala. Chybí vám u ní něco? Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Scala. Chybí vám u ní něco?

Nejnižší cena Škody Scala atakuje hranici 400 tisíc…

Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody

Šéf českého zastoupení Škody Auto nám v rámci prezentace…

 



Honda NSX jako temné monstrum od Liberty Walk Honda NSX jako temné monstrum od Liberty Walk

Svůj typický styl s mocně rozšířenými blatníky aplikovala…

 



 
Dakar 2019: Ty nejlepší fotky z letošní extrémně těžké soutěže

Dakar 2019: Ty nejlepší fotky z letošní extrémně těžké soutěže

Dnes 14:53

Přes pět tisíc kilometrů mezi obrovskými a spektakulárně vypadajícími dunami. Jízdy v kamenitém rozbitém terénu, prázdnými řečišti i úzkými kamiony. Starty a cíle na mořském pobřeží.




Blesk.cz

Doporučoval vám YouTube loni podivná videa? Už by to mělo být opravené

Doporučoval vám YouTube loni podivná videa? Už by to…

Minulý rok se čas od času stávalo, že se některých uživatelům YouTube zobrazoval podivný doporučený obsah.…

Hořícího muže zachraňoval otec šesti dětí. „Tímhle kabátem jsem ho hasil!“

Hořícího muže zachraňoval otec šesti dětí. „Tímhle…

Zažil hrůzu, na kterou by nejraději zapomněl. Valentin Papazian (49) se totiž díval do očí muži, který se…

 

iSport.cz

Jágr měl ve Vsetíně hrát, ale večer se zranil. My ho neviděli, řekl kouč

Jágr měl ve Vsetíně hrát, ale večer se zranil. My ho…

Fakt se to mělo stát. Doopravdy. Šestačtyřicetiletý Jaromír Jágr byl poprvé v sezoně reálně připravený do akce,…

Sýkora: Televize zvedne sebevědomí. Co říká na Jandače v

Sýkora: Televize zvedne sebevědomí. Co říká na…

K velkému zklamání fanoušků opustil televizní komentátorský post, to ale neznamená, že Marek Sýkora na hokej…

 

Reflex.cz

Dcera revoluce: Jaký byl pohnutý život Eleanor Marxové a proč skončil sebevraždou?

Dcera revoluce: Jaký byl pohnutý život Eleanor…

Narodila se 16. ledna 1855 jako šesté ze sedmi dětí Karla a Jenny Marxových v Londýně. Navzdory krušným…

Boj o život v mroží jámě. Na Čukotce se potlouká bezradné mládě ledního medvěda

Boj o život v mroží jámě. Na Čukotce se…

V nejzazším koutě Ruské federace, poblíž vesnici Rurkajpij v Čukotské oblasti na pobřeží Čukotského moře,…