3.8. 2015 David Bureš Google+ profil David Bureš

Honda Jazz pro Evropu je kvalitnější než japonská (rozhovor)

 

Člen vývojového týmu pracujícího na modelu Honda Jazz nám odhalil některé podrobnosti o tomto voze, třeba proč je v Evropě dostupný s jediným motorem.

Třetí generace Hondy Jazz se bude na evropských trzích prodávat výhradně s benzinovým motorem 1.3 i-VTEC o výkonu 75 kW. Nejen o něm jsme si při příležitosti mezinárodní novinářské prezentace tohoto vozu povídali s panem Hidejukim Šimizu z vývojového týmu modelu Jazz. Ten měl na starosti především otázku motorů.

Nový atmosférický agregát má několik zajímavostí. Netradiční je jeho zdvihový objem, motor navíc umí pracovat v Ottově i Atkinsonově cyklu, který je známý hlavně z aut s hybridním pohonem. Tuto schopnost zajišťuje proměnné časování ventilů, důvodem tohoto řešení je snaha o nižší spotřebu.

Šimizu potvrdil, že 1.3 i-VTEC je nově vyvinutý agregát. Podle jeho slov nemá shodný základ s motory předchozího Jazzu, který byl dostupný s dvanáctistovkou a čtrnáctistovkou. Jednotka je zatím určena výhradně pro Jazz, Šimizu však nevylučuje, že se objeví i v dalších modelech značky.

K tématu: Honda Jazz – První jízdní dojmy z Německa

Řeč došla i na otázku výroby. Minulá generace Jazzu se pro Evropu vyráběla v anglickém Swindonu, novinka se ale na starý kontinent bude dovážet z Japonska. O produkci se totiž postará tamější závod Jorii, stejně jako u HR-V.

Třetí generace Jazzu přijíždí s novým motorem 1.3 i-VTEC. Je jeho základ shodný s motory předchůdce?

Ne, je to nově vyvinutý motor. S předchozími agregáty nemá nic společného.

Motor 1.3 i-VTEC je atmosféricky plněný. Z jakého důvodu jste nesáhli po turbodmychadlu?

Technicky dává oturbený motor smysl, především z hlediska zvýšení točivého momentu a účinnosti. Zároveň s tím by však vzrostla i jeho cena. A kvůli cenové konkurenci na evropském trhu v daném segmentu jsme museli pečlivě zvážit, jaký motor použít. Nemělo by smysl nabídnout něco pěkného, pokud by si to nikdo nemohl dovolit koupit. Z těchto důvodů je podle nás atmosféricky plněný agregát velice účinný a také velice konkurenceschopný v otázce ceny, a proto jsme ho vybrali pro Jazz.

Motor má vcelku neobvyklý objem, v Evropě jsou v malých autech nabízeny spíše dvanáctistovky nebo čtrnáctistovky. Má tato velikost nějaký důvod?

V Japonsku není motor objemu 1,3 litru nic tak neobvyklého, nabízí se tam třináctistovky a patnáctistovky. Proto není jedna trojka něco speciálního. Jelikož jsme se rozhodli vyrábět evropskou verzi Jazzu v Japonsku, bylo toto řešení optimální volbou.

Na japonském trhu je Jazz prodávaný také s motorem 1.5 i-VTEC (97 kW). Nezvažujete jeho použití také v Evropě?

Zájem zákazníků o větší motor je v Evropě velice malý.

Nabídnutí turbodieselu nebo Hybridu v Evropě neplánujete?

V tuto chvíli jejich uvedení neplánujeme. Nemůžu však říct, že je nenabídneme někdy v budoucnu. Hybrid prodáváme v Japonsku, technicky by tedy nebylo složité jej přivézt do Evropy. Je to ale otázka poptávky, v Evropě není v tomto segmentu zájem o hybrid. Pokud se poptávka změní, jsme schopni rychle zareagovat. V této chvíli ale z prodejního hlediska nedává smysl.

Motor Jazzu třetí generace je nový, je i nová i nabízená bezstupňová převodovka?

Je nová pro tuto generaci. Její základ je stejný jako u převodovky dostupné v HR-V.

Z jakého důvodu používáte CVT a ne raději dvouspojkovou převodovku nebo automat s hydrodynamickým měničem?

Technicky CVT nabízí nejlepší rovnováhu z hlediska jízdního komfortu a úspornosti. Naše dvouspojková převodovka je určena pro hybridy, je do ní integrovaný elektromotor, a tak ji nemůžeme využít v autě s konvenčním pohonem. V manuálním režimu je navíc řazení CVT výrazně hladší. Automaty s hydrodynamickým měničem jsou špatné z hlediska účinnosti, při stejném komfortu potřebují výrazně více paliva. Je zde také hledisko ceny.

Někteří výrobci měli s bezstupňovými převodovkami problémy. Jak dlouhá je životnost CVT?

CVT je navržena tak, aby vydržela celý životní cyklus auta. Není zde plán na její opravu nebo výměnu řetězu v průběhu životního cyklu auta. Životnost převodovky je shodná s motorem a dalšími komponenty.

Honda nedávno představila novou generaci modelu HR-V. Má Jazz něco společného s tímto malým SUV?

Jazz i HR-V používají stejnou platformu, nazvanou Global Compact Platform. Oba vozy mají zcela odlišné rozměry a jiný rozvor, platforma ale definuje rozvržení jednotlivých prvků, jako je palivová nádrž nebo zadní náprava. Tato platforma je zcela rozdílná od té v Civicu.

Liší se nějakým způsobem evropský Jazz od toho pro Japonsko, kde se model prodává jako Fit?

Evropská varianta je vyzrálejší, kvalitou je na vyšší úrovni než ta japonská. Je založena na japonské, poté ale auto uděláme sofistikovanější pro evropský trh.

Spolupracujeme s TipCars.com
Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM

Building Information Modeling neboli BIM je inteligentní…

Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu

Německá společnost Volkswagen označila spolupráci mezi…

Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika

Americký Úřad pro bezpečnost v dopravě (TSA) oznámil, že…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Ojetá Honda Jazz 2. generace: Spolehlivost a praktičnost bez emocí Ojetá Honda Jazz 2. generace: Spolehlivost a praktičnost bez emocí

Až do loňského roku se vyráběla druhá generace malé Hondy…

Euro NCAP 2015: Honda Jazz – Pět hvězd bez zaváhání Euro NCAP 2015: Honda Jazz – Pět hvězd bez zaváhání

I třetí generace modelu Jazz zamířila do testů Euro NCAP…

 



 
Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Včera

Nabídka malých MPV se v posledních letech hodně ztenčila a ztenčovat se bude i dál. Konec prodeje již vyhlíží Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20 i Opel Meriva.




Blesk.cz

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Série originálních strategií v reálném čase Pikmin, v níž hrají hlavní roli stejnojmenná stvoření, která jsou…

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim povinné e-recepty

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim…

Počet lékařů, kteří se už zapojili do systému elektronických receptů, se od podzimu loňského roku zdvojnásobil.…

 

iSport.cz

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění z daňových úniků

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění…

Fotbalový útočník Barcelony Neymar byl zbaven v Brazílii obvinění z daňových úniků. O tom, že prokuratura případ…

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle hráč si už nekopne

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle…

Po losu sebevědomá prohlášení, po domácí remíze s Plzní 2:2 v třetím předkole Ligy mistrů ostrá kritika do…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…