Honda netroškaří. Její automat nabídne jedenáct stupňů. A tři spojky...
Když Honda nabídla v roce 2014 v modelu CR-V devítistupňový automat, byl to velký pokrok, protože SUV japonské značky do té doby používalo stařičkou pětistupňovou převodovku. Nyní však automobilka pracuje na dalším zvýšení počtu převodů, nechala si totiž u japonských úřadů patentovat převodovku s jedenácti stupni.
Vysoký počet převodů však není jediným unikátem nové techniky. Převodovka navíc disponuje hned třemi spojkami, čímž konstruktéři chtějí dosáhnout co nejhladšího řazení.
V tuto chvíli není jasné, v jakém modelu se jedenáctistupňový automat s třemi spojkami objeví a zda Honda vůbec skutečně plánuje tuto převodovku uvést do sériové výroby. Automobilky si totiž mnohdy nechávají patentovat i poněkud šílené nápady, které na ně jednak upozorní, zároveň se tím chrání, aby jim zajímavou myšlenku neukradl někdo jiný.
Na papíře sice takový automat nepochybně pomáhá snížit spotřebu paliva a zlepšuje hladkost přeřazování, dané ústrojí ale zároveň musí být konstrukčně složité a velice těžké. Navíc už některé dnešní „pouze“ devítistupňové převodovku dokazují, že těch převodů už je zkrátka moc, protože technika často neví, jaký stupeň právě zvolit a řadí sem a tam.
Přesto všechno Honda není jedinou automobilkou, kdo na takové technice pracuje. Jedenáctistupňový automat si totiž už loni nechal patentovat Ford, který se rovněž chystá uvést na trh desetistupňovou převodovku vyvinutou ve spolupráci s konkurenčním GM. Slova šéfa firma ZF Stefana Sommera, že devět stupňů je u osobních aut přirozeným limitem a více stupňů nemá smysl, vyřčená v roce 2012 tak pomalu míří do propadliště dějin... V případě dvouspojkových převodovek je to ale jinak, Volkswagen loni oznámil, že končí s vývojem desetistupňového DSG. Důvodem bylo, že takové ústrojí by bylo příliš komplikované a drahé.