Honda říká: „Lépe, dříve, bezpečněji…!“
Ty tam jsou doby, kdy se velcí světoví producenti automobilů nechávali slyšet, že se na bezpečnostních prvcích nedá vydělat. Čas ukázal, že je tomu přesně naopak. Jsou to právě aktivní a pasivní bezpečnost, do jejichž stálého zlepšování investují automobilky nemalé prostředky, aby za to posléze sklízely plody nejen ve formě hvězdiček v testech bezpečnosti, ale především (a to s těmi hvězdičkami souvisí) v počtu prodaných vozů. Dnes jsou zákazníci ochotni si připlatit za řadu nadstandardních prvků a naopak stále větší porce bezpečnosti bývá již u základních verzí většiny vozů. Jako by se výrobci předháněli, kdo nabídne největší množství airbagů či elektronických asistentů již v základu a kdo dosáhne nejširší nabídky bezpečnostních prvků vůbec. Bohužel v české kotlině řidiči dávali, a někteří ještě dávají, především z ekonomických důvodů přednost instalaci audiosoustavy či elektrického ovládání oken před airbagem pro spolujezdce nebo ABS. Výsledky takové volby vidíme dnes a denně na našich silnicích.
Na sklonku května oznámila Honda, že vyvinula zařízení mající za účel předcházet čelním nárazům, případně zmírnit jejich následky. Jedná se o elektronický systém nazvaný CMS (Collision Mitigation Brake System) spolupracující se speciálním předpínačem pásů „E-pretensioner“.
CMS se skládá z:
- senzorů v přední části vozu
- centrální řídící jednotky ECU (Electronic Control Unit)
- čidel snímajících příčnou a podélnou rychlost vozu a otáčky jednotlivých kol
- integrované hydraulické jednotky VSA-ECU (Variable Signal Analyzer)
Čelní senzory pracují s vlnovou délkou 1 milimetr a zorný úhel, který zabírají, je 16 stupňů. Centrální řídící jednotka shromažďuje informace od všech dostupných zdrojů a snaží se předpovědět pohyb vozu v dalších okamžicích. Pokud vše nasvědčuje tomu, že se blíží kolize, začne jednotka ECU pomocí svých periferií zasahovat do řízení. Hydraulická jednotka VSA-ECU přijímá a dále předává informace z jednotlivých čidel a především řídí hydraulický okruh brzd na základě pokynů z řídící jednotky CMS. Doplněním tohoto všeho je „E-pretensioner“. Předpínač pracující na klasické bázi, doplněný navíc o elektromotor umožňující opakované napnutí a povolení bezpečnostního pásu.
A jak to celé pracuje? Po celou dobu jízdy sleduje centrální jednotka pomocí senzorů situaci před vozem a to až do vzdálenosti sto metrů. Dle polohy překážek, rychlosti vozu, příčného a podélného zrychlení, natočení kol řízené nápravy a dalších parametrů se snaží zjistit riziko nehody. V případě, že je situace vyhodnocena jako kolizní, je řidič nejprve upozorněn zvukovým signálem a na displayi blikajícím nápisem „BRAKE!“. Pokud nereaguje a překážka se stále blíží, přidává se k zvukové a světelné výstraze zásah jednotky VSA – vůz začíná lehce brzdit a navíc „E-pretensioner“ dvakrát až třikrát přitáhne bezpečnostní pásy, aby tím ještě výrazněji upozornil řidiče na nutnost řešit vzniklou situaci. Jestliže ani v této chvíli řidič neprovede jakýkoli pokus se překážce vyhnout, dochází k samočinnému prudkému brzdění a pásy jsou silně předepjaty tak, aby zadrželi cestující v pokud možno optimální poloze.
Pokud řidič zareaguje a vstoupí v určitém okamžiku do tohoto scénáře, elektronika přenechá ovládání jemu. Podporuje ho však zesíleným posilovačem brzd a v případě nevyhnutelnosti kolize provede přípravy na náraz (předepnutí pásů). To je hlavní rozdíl oproti doposud používaným systémům. Elektronika zde není v akci jen v případě nárazu, ale při každém prudkém brzdění či náznaku kolize.
Věřme, že s tímto a podobnými systémy bude na silnicích opět o chloupek bezpečněji. To ale závisí především na nás.