Honda říká: „Lépe, dříve, bezpečněji…!“

 
6.6. 2003 Michal Volf

Na sklonku května oznámila Honda, že vyvinula zařízení mající za účel předcházet čelním nárazům, případně zmírnit jejich následky...

Ty tam jsou doby, kdy se velcí světoví producenti automobilů nechávali slyšet, že se na bezpečnostních prvcích nedá vydělat. Čas ukázal, že je tomu přesně naopak. Jsou to právě aktivní a pasivní bezpečnost, do jejichž stálého zlepšování investují automobilky nemalé prostředky, aby za to posléze sklízely plody nejen ve formě hvězdiček v testech bezpečnosti, ale především (a to s těmi hvězdičkami souvisí) v počtu prodaných vozů. Dnes jsou zákazníci ochotni si připlatit za řadu nadstandardních prvků a naopak stále větší porce bezpečnosti bývá již u základních verzí většiny vozů. Jako by se výrobci předháněli, kdo nabídne největší množství airbagů či elektronických asistentů již v základu a kdo dosáhne nejširší nabídky bezpečnostních prvků vůbec. Bohužel v české kotlině řidiči dávali, a někteří ještě dávají, především z ekonomických důvodů přednost instalaci audiosoustavy či elektrického ovládání oken před airbagem pro spolujezdce nebo ABS. Výsledky takové volby vidíme dnes a denně na našich silnicích.

Na sklonku května oznámila Honda, že vyvinula zařízení mající za účel předcházet čelním nárazům, případně zmírnit jejich následky. Jedná se o elektronický systém nazvaný CMS (Collision Mitigation Brake System) spolupracující se speciálním předpínačem pásů „E-pretensioner“.

CMS se skládá z: 
-       senzorů v přední části vozu
-       centrální řídící jednotky ECU (Electronic Control Unit) 
-       čidel snímajících příčnou a podélnou rychlost vozu a otáčky jednotlivých kol 
-       integrované hydraulické jednotky VSA-ECU (Variable Signal Analyzer)

Čelní senzory pracují s vlnovou délkou 1 milimetr a zorný úhel, který zabírají, je 16 stupňů. Centrální řídící jednotka shromažďuje informace od všech dostupných zdrojů a snaží se předpovědět pohyb vozu v dalších okamžicích. Pokud vše nasvědčuje tomu, že se blíží kolize, začne jednotka ECU pomocí svých periferií zasahovat do řízení. Hydraulická jednotka VSA-ECU přijímá a dále předává informace z jednotlivých čidel a především řídí hydraulický okruh brzd na základě pokynů z řídící jednotky CMS. Doplněním tohoto všeho je „E-pretensioner“. Předpínač pracující na klasické bázi, doplněný navíc o elektromotor umožňující opakované napnutí a povolení bezpečnostního pásu. A jak to celé pracuje? Po celou dobu jízdy sleduje centrální jednotka pomocí senzorů situaci před vozem a to až do vzdálenosti sto metrů. Dle polohy překážek, rychlosti vozu, příčného a podélného zrychlení, natočení kol řízené nápravy a dalších parametrů se snaží zjistit riziko nehody. V případě, že je situace vyhodnocena jako kolizní, je řidič nejprve upozorněn zvukovým signálem a na displayi blikajícím nápisem „BRAKE!“. Pokud nereaguje a překážka se stále blíží, přidává se k zvukové a světelné výstraze zásah jednotky VSA – vůz začíná lehce brzdit a navíc „E-pretensioner“ dvakrát až třikrát přitáhne bezpečnostní pásy, aby tím ještě výrazněji upozornil řidiče na nutnost řešit vzniklou situaci. Jestliže ani v této chvíli řidič neprovede jakýkoli pokus se překážce vyhnout, dochází k samočinnému prudkému brzdění a pásy jsou silně předepjaty tak, aby zadrželi cestující v pokud možno optimální poloze.

Pokud řidič zareaguje a vstoupí v určitém okamžiku do tohoto scénáře, elektronika přenechá ovládání jemu. Podporuje ho však zesíleným posilovačem brzd a v případě nevyhnutelnosti kolize provede přípravy na náraz (předepnutí pásů). To je hlavní rozdíl oproti doposud používaným systémům. Elektronika zde není v akci jen v případě nárazu, ale při každém prudkém brzdění či náznaku kolize.

Věřme, že s tímto a podobnými systémy bude na silnicích opět o chloupek bezpečněji. To ale závisí především na nás.

Spolupracujeme s TipCars.com
Němečtí řidiči si pořizují stále širší automobily. Komplikují tím dopravu Němečtí řidiči si pořizují stále širší automobily. Komplikují tím dopravu

Dopravní komplikace v Německu jdou v posledních letech…

Snad Češi jednou vyjdou do ulic kvůli vysokým cenám bytů, říká exdeveloper Koch Snad Češi jednou vyjdou do ulic kvůli vysokým cenám bytů, říká exdeveloper Koch

Nizozemec s českými kořeny Paul Vincent Koch pracoval už…

Vyšetřování údajného chemického útoku v Dúmě začíná. Experti jsou na místě Vyšetřování údajného chemického útoku v Dúmě začíná. Experti jsou na místě

Experti Organizace pro zákaz chemických zbraní (OPCW)…

 

Štítky Honda

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 





 
Rozjíždění vozidla „na dvojku“: Škodí autu i vašim nervům!

Rozjíždění vozidla „na dvojku“: Škodí autu i vašim nervům!

Včera

K rozjíždění vozidla s manuální převodovkou z klidu slouží první převodový stupeň. Tak se to učí v autoškole. Co když ale při rozjezdu použijete „dvojku“? Co při tom hrozí? A proč je takový rozjezd pomalý a neplynulý?




Blesk.cz

Mahulena Bočanová v podniku, který nedávno vyhořel. Péče o postiženou dceru jí dává zabrat!

Mahulena Bočanová v podniku, který nedávno vyhořel.…

Herečka Mahulena Bočanová (50) se po dlouhé době objevila na party. Jelikož se sama stará o postiženou dceru…

Spotify předělá bezplatnou verzi. Lidem umožní lépe pracovat s playlisty

Spotify předělá bezplatnou verzi. Lidem umožní lépe…

Uživatelé bezplatné verze Spotify se můžou začít těšit. Hudební streamovací služba chystá změny, díky kterým…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

To se jen tak nevidí! Zlámal zlomil tyč, v Boleslavi museli měnit bránu

To se jen tak nevidí! Zlámal zlomil tyč, v Boleslavi…

Kuriózní moment, který fanoušci neuvidí jen tak ani ve světě, se včera odehrál v Mladé Boleslavi. V 26. minutě…

 

Reflex.cz

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

Komunistickou stranu Čech a Moravy nadále povede Vojtěch Filip. Ve druhém kole tajné volby mu delegáti dnešního…

Pivní úlet roku 2018: Americké minipivovary vaří pivo se třpytkami

Pivní úlet roku 2018: Americké minipivovary vaří…

Nedlouho po úspěchu kapučína s třpytkami se tato móda začíná rozmáhat i v pivu. Web Business Insider přišel s…