Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda říká: „Lépe, dříve, bezpečněji…!“

Michal Volf
Diskuze (10)
Na sklonku května oznámila Honda, že vyvinula zařízení mající za účel předcházet čelním nárazům, případně zmírnit jejich následky...

Ty tam jsou doby, kdy se velcí světoví producenti automobilů nechávali slyšet, že se na bezpečnostních prvcích nedá vydělat. Čas ukázal, že je tomu přesně naopak. Jsou to právě aktivní a pasivní bezpečnost, do jejichž stálého zlepšování investují automobilky nemalé prostředky, aby za to posléze sklízely plody nejen ve formě hvězdiček v testech bezpečnosti, ale především (a to s těmi hvězdičkami souvisí) v počtu prodaných vozů. Dnes jsou zákazníci ochotni si připlatit za řadu nadstandardních prvků a naopak stále větší porce bezpečnosti bývá již u základních verzí většiny vozů. Jako by se výrobci předháněli, kdo nabídne největší množství airbagů či elektronických asistentů již v základu a kdo dosáhne nejširší nabídky bezpečnostních prvků vůbec. Bohužel v české kotlině řidiči dávali, a někteří ještě dávají, především z ekonomických důvodů přednost instalaci audiosoustavy či elektrického ovládání oken před airbagem pro spolujezdce nebo ABS. Výsledky takové volby vidíme dnes a denně na našich silnicích.

Na sklonku května oznámila Honda, že vyvinula zařízení mající za účel předcházet čelním nárazům, případně zmírnit jejich následky. Jedná se o elektronický systém nazvaný CMS (Collision Mitigation Brake System) spolupracující se speciálním předpínačem pásů „E-pretensioner“.

CMS se skládá z:

-       senzorů v přední části vozu

-       centrální řídící jednotky ECU (Electronic Control Unit)

-       čidel snímajících příčnou a podélnou rychlost vozu a otáčky jednotlivých kol

-       integrované hydraulické jednotky VSA-ECU (Variable Signal Analyzer)

Čelní senzory pracují s vlnovou délkou 1 milimetr a zorný úhel, který zabírají, je 16 stupňů. Centrální řídící jednotka shromažďuje informace od všech dostupných zdrojů a snaží se předpovědět pohyb vozu v dalších okamžicích. Pokud vše nasvědčuje tomu, že se blíží kolize, začne jednotka ECU pomocí svých periferií zasahovat do řízení. Hydraulická jednotka VSA-ECU přijímá a dále předává informace z jednotlivých čidel a především řídí hydraulický okruh brzd na základě pokynů z řídící jednotky CMS. Doplněním tohoto všeho je „E-pretensioner“. Předpínač pracující na klasické bázi, doplněný navíc o elektromotor umožňující opakované napnutí a povolení bezpečnostního pásu.

A jak to celé pracuje? Po celou dobu jízdy sleduje centrální jednotka pomocí senzorů situaci před vozem a to až do vzdálenosti sto metrů. Dle polohy překážek, rychlosti vozu, příčného a podélného zrychlení, natočení kol řízené nápravy a dalších parametrů se snaží zjistit riziko nehody. V případě, že je situace vyhodnocena jako kolizní, je řidič nejprve upozorněn zvukovým signálem a na displayi blikajícím nápisem „BRAKE!“. Pokud nereaguje a překážka se stále blíží, přidává se k zvukové a světelné výstraze zásah jednotky VSA – vůz začíná lehce brzdit a navíc „E-pretensioner“ dvakrát až třikrát přitáhne bezpečnostní pásy, aby tím ještě výrazněji upozornil řidiče na nutnost řešit vzniklou situaci. Jestliže ani v této chvíli řidič neprovede jakýkoli pokus se překážce vyhnout, dochází k samočinnému prudkému brzdění a pásy jsou silně předepjaty tak, aby zadrželi cestující v pokud možno optimální poloze.

Pokud řidič zareaguje a vstoupí v určitém okamžiku do tohoto scénáře, elektronika přenechá ovládání jemu. Podporuje ho však zesíleným posilovačem brzd a v případě nevyhnutelnosti kolize provede přípravy na náraz (předepnutí pásů). To je hlavní rozdíl oproti doposud používaným systémům. Elektronika zde není v akci jen v případě nárazu, ale při každém prudkém brzdění či náznaku kolize.

Věřme, že s tímto a podobnými systémy bude na silnicích opět o chloupek bezpečněji. To ale závisí především na nás.

Michal Volf
Diskuze (10)