Honda říká: „Lépe, dříve, bezpečněji…!“

 
6.6. 2003 Michal Volf

Na sklonku května oznámila Honda, že vyvinula zařízení mající za účel předcházet čelním nárazům, případně zmírnit jejich následky...

Ty tam jsou doby, kdy se velcí světoví producenti automobilů nechávali slyšet, že se na bezpečnostních prvcích nedá vydělat. Čas ukázal, že je tomu přesně naopak. Jsou to právě aktivní a pasivní bezpečnost, do jejichž stálého zlepšování investují automobilky nemalé prostředky, aby za to posléze sklízely plody nejen ve formě hvězdiček v testech bezpečnosti, ale především (a to s těmi hvězdičkami souvisí) v počtu prodaných vozů. Dnes jsou zákazníci ochotni si připlatit za řadu nadstandardních prvků a naopak stále větší porce bezpečnosti bývá již u základních verzí většiny vozů. Jako by se výrobci předháněli, kdo nabídne největší množství airbagů či elektronických asistentů již v základu a kdo dosáhne nejširší nabídky bezpečnostních prvků vůbec. Bohužel v české kotlině řidiči dávali, a někteří ještě dávají, především z ekonomických důvodů přednost instalaci audiosoustavy či elektrického ovládání oken před airbagem pro spolujezdce nebo ABS. Výsledky takové volby vidíme dnes a denně na našich silnicích.

Na sklonku května oznámila Honda, že vyvinula zařízení mající za účel předcházet čelním nárazům, případně zmírnit jejich následky. Jedná se o elektronický systém nazvaný CMS (Collision Mitigation Brake System) spolupracující se speciálním předpínačem pásů „E-pretensioner“.

CMS se skládá z: 
-       senzorů v přední části vozu
-       centrální řídící jednotky ECU (Electronic Control Unit) 
-       čidel snímajících příčnou a podélnou rychlost vozu a otáčky jednotlivých kol 
-       integrované hydraulické jednotky VSA-ECU (Variable Signal Analyzer)

Čelní senzory pracují s vlnovou délkou 1 milimetr a zorný úhel, který zabírají, je 16 stupňů. Centrální řídící jednotka shromažďuje informace od všech dostupných zdrojů a snaží se předpovědět pohyb vozu v dalších okamžicích. Pokud vše nasvědčuje tomu, že se blíží kolize, začne jednotka ECU pomocí svých periferií zasahovat do řízení. Hydraulická jednotka VSA-ECU přijímá a dále předává informace z jednotlivých čidel a především řídí hydraulický okruh brzd na základě pokynů z řídící jednotky CMS. Doplněním tohoto všeho je „E-pretensioner“. Předpínač pracující na klasické bázi, doplněný navíc o elektromotor umožňující opakované napnutí a povolení bezpečnostního pásu. A jak to celé pracuje? Po celou dobu jízdy sleduje centrální jednotka pomocí senzorů situaci před vozem a to až do vzdálenosti sto metrů. Dle polohy překážek, rychlosti vozu, příčného a podélného zrychlení, natočení kol řízené nápravy a dalších parametrů se snaží zjistit riziko nehody. V případě, že je situace vyhodnocena jako kolizní, je řidič nejprve upozorněn zvukovým signálem a na displayi blikajícím nápisem „BRAKE!“. Pokud nereaguje a překážka se stále blíží, přidává se k zvukové a světelné výstraze zásah jednotky VSA – vůz začíná lehce brzdit a navíc „E-pretensioner“ dvakrát až třikrát přitáhne bezpečnostní pásy, aby tím ještě výrazněji upozornil řidiče na nutnost řešit vzniklou situaci. Jestliže ani v této chvíli řidič neprovede jakýkoli pokus se překážce vyhnout, dochází k samočinnému prudkému brzdění a pásy jsou silně předepjaty tak, aby zadrželi cestující v pokud možno optimální poloze.

Pokud řidič zareaguje a vstoupí v určitém okamžiku do tohoto scénáře, elektronika přenechá ovládání jemu. Podporuje ho však zesíleným posilovačem brzd a v případě nevyhnutelnosti kolize provede přípravy na náraz (předepnutí pásů). To je hlavní rozdíl oproti doposud používaným systémům. Elektronika zde není v akci jen v případě nárazu, ale při každém prudkém brzdění či náznaku kolize.

Věřme, že s tímto a podobnými systémy bude na silnicích opět o chloupek bezpečněji. To ale závisí především na nás.

Spolupracujeme s TipCars.com
Saúdský novinář Chášukdží údajně bojoval proti trollí farmě řízené Rijádem Saúdský novinář Chášukdží údajně bojoval proti trollí farmě řízené Rijádem

Zabitý saúdský novinář Džamál Chášukdží se snažil bojovat…

Salvini chce skoncovat s převozy uprchlíků z Francie, na hranici pošle policii Salvini chce skoncovat s převozy uprchlíků z Francie, na hranici pošle policii

Italský vicepremiér a ministr vnitra Matteo Salvini po…

Filip se ohradil proti Skálově platformě, výbor odmítl jednat o mimořádném sjezdu Filip se ohradil proti Skálově platformě, výbor odmítl jednat o mimořádném sjezdu

Ústřední výbor KSČM na svém jednání vyslovil zásadní…

Zaostřeno na Afriku. Český start-up chce vyrábět brýle za dolar pro třetí svět Zaostřeno na Afriku. Český start-up chce vyrábět brýle za dolar pro třetí svět

Perfektní zrak má v současnosti asi pouze třetina dospělé…

 

Štítky Honda

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat? V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat?

Pořídit dnes nové auto se zárukou za méně než 200.000…

Líbí se vám BMW X8? Tohle obří kupé-SUV by se mohlo dostat do výroby! Líbí se vám BMW X8? Tohle obří kupé-SUV by se mohlo dostat do výroby!

Rozroste se dále modelová řada BMW? Nová X7 by mohla…

 





 
Připomeňte si speciální Tatru 613 pro policii. Měla pancéřování, vyšší výkon i ochranný rám!

Připomeňte si policejní Tatru 613. Měla pancéřování i ochranný rám!

Dnes 17:17

Tatra 613 nevznikla jen ve formě sanitky nebo landauletu, ale také ve formě policejního speciálu. Připomeňme si ho.




Blesk.cz

Fenka Kiki žila na smetišti, teď patří k týmu zvířecích záchranářů

Fenka Kiki žila na smetišti, teď patří k týmu…

Společně s dalšími sedmi psy žila Kiki mezi odpadky. V pražském bezdomoveckém příbytku s ní živořila ještě další…

Příspěvek na bydlení: Kdo na něj má nárok? Jak ho získat? Radily odbornice na Horké lince Blesku

Příspěvek na bydlení: Kdo na něj má nárok? Jak ho…

Více peněz potřebným, ale také přísnější pravidla! Tak začátkem letošního roku stát nově nastavil pravidla pro…

 

iSport.cz

Mourinha vydeptal slavící asistent Chelsea: málem mu dal facku!

Mourinha vydeptal slavící asistent Chelsea: málem mu…

Byl blízko, blizoučko tomu, aby Manchester United dovedl k první výhře na Stamford Bridge za posledních deset…

SESTŘIHY: Plzeň může přijít o první místo, Příbram dostala výprask 0:6

SESTŘIHY: Plzeň může přijít o první místo, Příbram…

Fotbalisté Plzně ve 12. kole FORTUNA:LIGY zaváhali na půdě Bohemians 1905 a po remíze 2:2 je může Slavia…

 

Reflex.cz

Český projekt chce miliardě lidí na planetě zlepšit zrak. A jde na to překvapivě jednoduše

Český projekt chce miliardě lidí na planetě zlepšit…

Nekorigovaný špatný zrak je v současnosti nejrozšířenějším zdravotním problémem na světě. Valnou většinu potíží…

Českou NASA povede expert na mosty Dolínek. Na Měsíc poletíme dřív, než postavíme lávku v Troji, slibuje

Českou NASA povede expert na mosty Dolínek. Na Měsíc…

Poslanec a dosluhující náměstek pražské primátorky Adriany Krnáčové Petr Dolínek navrhuje vznik Národní kosmické…