Hyundai HCD-14 Genesis Concept: Korejská prémie blízké budoucnosti
Hyundai velmi tvrdě pracuje na tom, aby přestal být vnímán jako asijská značka druhé kategorie a je třeba říci, že se mu to daří jak v konzervativní Evropě, tak v automobilově liberálnější Severní Americe. Ale zatímco u nás bude nejspíš rád, když se plnohodnotně zařadí do mainstreamu, v USA jde tvrdě po krku i prémiovým značkám. A to nikoli marketingem, ale zejména produkty, kterým nechybí, snad právě s výjimkou toho image, prakticky nic. Kromě klasického portfolia v podobě Elantry, Sonaty a dalších masových modelů se tam nabízí i trojice prestižněji orientovaných vozů: sedany Genesis, Equus a kupé Genesis. Mají pohon zadních kol i výkonné šesti- a osmiválcové motory. Jediné, co zatím chybí, je výrazný design.
I v této oblasti ale dochází ke změnám. Hyundai v Detroitu představuje studii HCD-14 (čtrnáctý exemplář řady Hyundai Concept Design) s přídomkem Genesis Concept, která jasně naznačuje, jakým směrem se bude ubírat korejský midsize sedan. To znamená vůz, který by dnes v Evropě velikostně patřily na spodní okraj vyšší střední třídy.
HCD-14 rozhodně není přehlédnutelné auto. Příď, inspirovaná nejspíše produkty značky Audi, pokračuje fluidní siluetou, evokující opět ingolstadtské produkty. Výrazná a tvarově svébytná záď působí zatím nejvíce jako koncept. O viditelnost se u HCD-14 starají LED, koncept stojí na efektních kolech s neméně efektními pneumatikami. Není přitom bez zajímavosti, že se na auto vrací okřídlený štít s nápisem Genesis, jenž tento sedan odlišoval v době příchodu na americký trh, aby následně na záď přijal typické zkroucené H. Že by další pokud o odlišení prestižních modelů? Pro zajímavost, i velký Equus nese na zádi logo Hyundai, na přídi má ale znak s roztaženými křídly...
Pod kapotou studie se ukrývá přímovstřikový motor s proměnným časováním ventilů Tau s osmi válci a objemem 5,0 l, zkombinovaný s osmistupňovou automatickou převodovkou s pádly pod volantem, pohánějící zadní kola. Bezrámové boční dveře se otevírají proti sobě a chybí tedy středový sloupek. Podobné řešení známe už z rok starého konceptu Kia GT. Hyundai slibuje také extrémně tuhé šasi s pětiprvkovými závěsy vpředu i vzadu, komunikativní řízení a vyspělou elektroniku.
Korejci nás nechávají nahlédnout i do kabiny, která ale zatím připomíná spíše kokpit supersportu a realita bude nejspíš mnohem usedlejší. Pokud tedy Hyundai opět nepřekvapí - třeba absence většiny ovladačů není nedodělek, ale důsledek použití ovládání pohyby očí.