Český trh v lednu 2009: Hyundai i10 stále kraluje mezi minivozy, následují Panda a Picanto
Registrace i-desítky dosáhly v lednu 83 nových vozů, Panda ztratila 9 aut, třetí Picanto další dvě (celkem 72). Na čtvrtém místě skončil Chevrolet Spark, prodalo se celkem 69 jiskřiček. První čtyřka tak byla velmi vyrovnaná, páté Suzuki Splash už s 45 kusy zaostává. Šestý skončil Peugeot 107 (35 kusů), sedmý Citroën C1 (26), osmý Renault Twingo (21) a devátý Fiat 500 (12). První desítku uzavírá Toyota Aygo se šesti vozy. V lednu se doprodal jeden Hyundai Atos Prime, v žebříčku ovšem překvapivě zcela chybí nový Ford Ka.
Vedoucí i10 dosáhla v lednu podílu 18,3 %, Panda má o dvě procenta méně, třetí Picanto 15,9 a Chevrolet Spark 15,2 %. Pátý Splash už je pod desetiprocentní hranicí (9,9 %). Údaje samozřejmě platí i pro průběžný žebříček.
Za leden 2009 bylo zaregistrováno celkem 453 nových minivozů, což je oproti roku 2008 pokles o 102, tedy o 18,4 %. Celý trh nových aut klesal tempem 21,3 %. V meziročním srovnání s loňským lednem si pohoršila i většina modelů. Registrace Pandy spadly o 20 kusů, tedy o 21,3 %, Picanto se propadlo o více než čtvrtinu, přesně 25,8 % (loni v lednu 97 aut), 150 Sparků z roku 2008 znamená propad o drastických 54 %. Příliš se nevedlo ani Peugeotu 107 (- 40,7 %, loni 59 aut). Nejvíce ovšem kromě Atosu Prime a káčka ztratila Toyota Aygo, a to 66,7 %. V lednu 2008 bylo zaregistrováno celkem osmnáct malých toyot z kolínské TPCA, zatímco minulý měsíc jich bylo jen šest. Zvýhodnění většího a inovovaného Yarise lákalo zákazníky více než faceliftované Aygo.
Třída mini, registrace na českém trhu v lednu 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1/2009 | 1-12/2009 | 1/2009 | 1-12/2009 |
1. | Hyundai i10 | 83 | 83 | 18,3% | 18,3% |
2. | Fiat PANDA | 74 | 74 | 16,3% | 16,3% |
3. | Kia PICANTO | 72 | 72 | 15,9% | 15,9% |
4. | Chevrolet SPARK | 69 | 69 | 15,2% | 15,2% |
5. | Suzuki SPLASH | 45 | 45 | 9,9% | 9,9% |
6. | Peugeot 107 | 35 | 35 | 7,7% | 7,7% |
7. | Citroën C1 | 26 | 26 | 5,7% | 5,7% |
8. | Renault TWINGO | 21 | 21 | 4,6% | 4,6% |
9. | Fiat 500 | 12 | 12 | 2,6% | 2,6% |
10. | Toyota AYGO | 6 | 6 | 1,3% | 1,3% |
11. | Smart FORTWO | 4 | 4 | 0,9% | 0,9% |
12. | Opel AGILA | 3 | 3 | 0,7% | 0,7% |
13. | Volkswagen FOX | 2 | 2 | 0,4% | 0,4% |
14. | Hyundai ATOS | 1 | 1 | 0,2% | 0,2% |
- | Ford KA | 0 | 0 | 0,0% | 0,0% |
- | CELKEM | 453 | 453 | 100,0% | 100,0% |
Kdo si tedy polepšil? Citroën C1, a to o 23 %, respektive 5 vozů, dále Fiat 500 o 20 % a dvě auta, také Smart ForTwo je na tom lépe, byť jen o jednu registraci, v jeho případě to ovšem znamená třetinový nárůst. Renault Twingo si koupilo 21 zákazníků, o jednoho více než před rokem (+ 5 %).
Miniauta se vznětovými motory si letos v lednu odvezli jen dva zákazníci – jeden se rozhodl pro Fiat 500, druhý pro Hyundai i10. Užitkoví trpaslíci mají zatím na kontě nulu.
Loňský lídr Spark to bude mít letos hodně těžké, jeho pozici zřejmě převezme modernější konkurence v podobě Hyundaie i10. Novou generaci nejmenšího vozu značky Chevrolet sice uvidíme již v březnu v Ženevě, ke koupi bude ale až nejdříve za rok. Navíc je otázkou, jak se bude její design zamlouvat ženám. Stávající model byl nedávno zlevněn na 163.900.- Kč a stal se tak nejdostupnějším novým vozem na českém trhu. Uvidíme, zda bude mít tato úprava ceníku nějaký pozitivní dopad na odbyt v následujících měsících.