24.9. 2018 Ondřej Lilling

Byli jsme na IAA Hannover 2018: I mezi užitkáči je budoucnost autonomní a elektrická!

 

Stejné trendy, jaké v posledních letech vídáme u osobních aut, jsou patrné i mezi užitkovými auty či autobusy. Veletrh užitkových aut v Hannoveru byl toho důkazem.

Hned u vstupu na veletrh v Hannoveru prezentovala společnost Continental svoje samořídící vozítko CUbE (Continental Urban mobility Experience). Zvenku vypadá trochu jako lanovka se světly a naprosto postrádá jakýkoli řídící pult, natož volant. Z obou stran je tedy vůz naprosto stejný, záměrně je proto vyveden ve dvoubarevném provedení.

V průběhu veletrhu přejíždělo mezi dvěma pavilony a v cílové stanici automaticky otevřelo dveře. Jezdí s ním sice stálá obsluha, ale ta je tady jen v pozici dozoru, který autu vydá pokyn k zavření dveří. O zbytek se vozítko postará samo. Má celou řadu senzorů na obou stranách a v budoucnu by mohlo sloužit třeba jako taxi na krátké vzdálenosti.

Budoucnost je zkrátka zcela očividně autonomní. A to nejen mezi osobními auty. Pavilony v německém Hannoveru byly plné inovativních řešení, které se z drtivé většiny točily jen okolo tří věcí - ekologie, elektrický pohon a autonomní jízda. A to i mezi autobusy nebo velkými nákladními auty.

Volkswagen představil kolo

Na veletrhu nechyběla ani společnost Volkswagen, která na tiskové konferenci představila hned tři zajímavé koncepty. Tím prvním byla elektrická nákladní tříkolka. Zpočátku to vypadalo jako vtípek, ale ve Volkswagenu to s ním myslí vážně.

Jmenuje se Cargo e-Bike, má motor o výkonu 250 wattů a umí se rozjet až na 25 km/h. Díky akumulátorům o kapacitě 500 Wh by měl dojezd činit až 100 kilometrů. Čím se ale liší od ostatních elektrických kol jsou dvě kola v přídi se speciálním systémem naklápění. To kvůli velké plošině, která má nosnost až 210 kilogramů (včetně řidiče). Výroba by měla začít zanedlouho v továrně v Hannoveru.

To se bohužel nedá říci o dalších dvou konceptech. Elektrický Crafter je již nějakou dobu realitou, v Hannoveru se ukázalo provedení, které by mělo v budoucnu posloužit všem, kterým dojezd elektrické dodávky nestačí. Volkswagen Crafter HyMotion je poháněn palivovými články na vodík a nabídne celkový dojezd až 500 kilometrů.

Palivové nádrže pojmou 7,5 kilogramů vodíku, takže si vystačí s menšími akumulátory o kapacitě 13,1 kWh. Systém palivových článků o výkonu 30 kW pak slouží k prodlužování dojezdu. Produkci prý brání především nedostatečná infrastruktura plnících stanic a také vysoká cena komponentů.

To se pravděpodobně mnohem dříve dočkáme elektrické dodávky I.D. Buzz Cargo, která svými tvary navazuje na legendární první generaci Transporteru. Vychází z již dříve představeného konceptu I.D. Buzz z roku 2017, kromě speciální držáku tabletu v interiéru má také chytrý systém pro správu nákladu. Sériová verze by se měla objevit v roce 2022, přičemž by mělo být v nabídce hned několik verzí s různě velkými akumulátory s dojezdem 330 až 550 kilometrů.

O poznání blíže sériové produkci byly elektrické modely ABT e-Transporter a e-Caddy, které se na silnice dostanou už v průběhu příštího roku. Sloužit by měly třeba jako vozy taxi, jak je ostatně automobilka prezentovala i na veletrhu.

Kamiony přichází o zrcátka

Velkým trendem mezi kamiony jsou digitální zrcátka. Každá velká společnost měla na výstavní ploše minimálně jeden takový. Na silnicích se například brzy objeví pátá generace Mercedesu Actros, která má místo obřích zrcátek jen tenká ramena s ukrytými kamerami.

Obraz se pak přenáší do interiéru na rozměrné displeje. Interiér svým pojetím hodně připomíná osobní auta Mercedesu, také tu najdete dva širokoúhlé displeje, byť nejsou spojené v jeden celek. Nový Actros se také stane prvním semi-autonomním nákladním autem v Evropě. Dokáže se starat o brzdění, akceleraci i udržování v jízdním pruhu, pochopitelně zatím jen na dálnicích a rovných úsecích.

Nákladní auta se sice stále spoléhají na vznětové motory, ale i tady byly vidět snahy ekologii. Například americká společnost Cummins představila plug-in hybridní pohonnou jednotku, která v trucku Kenworth T370 zvládne ujet 80 kilometrů čistě na baterie, v kombinaci s konvenční pohonnou jednotkou činí celkový dojezd až 480 kilometrů.

Čistě elektrická nákladní auta v Hannoveru zatím představovaly modely určené především pro menší vzdálenosti, případně městské autobusy, některé byly také kombinovány s trolejí pro průběžné dobíjení akumulátorů.

I pneumatiky jsou eko

Gumárenská společnost Bridgestone ukázala novou pneumatiku Ecopia H002, která se chlubí snížením emisí CO2. Pro dopravní společnosti bude zajímavá také z finančního hlediska. Díky nově vyvinuté směsi dosahuje ve všech verzích nejnižší spotřeby paliva ve třídě. A to bez vlivu na trakci na mokru či ovladatelnost, kde také předvádí vynikající výsledky. V rámci průměrného vozového parku by tak mohla majiteli ušetřit až 200.000 eur na provozních nákladech a snížit emise o 546 tun ročně.
Spolupracujeme s TipCars.com
Koalici v Praze 10 vytvoří Vlasta, Piráti a ODS Koalici v Praze 10 vytvoří Vlasta, Piráti a ODS

Koalici v Praze 10 vytvoří koalice Vlasta (KDU-ČSL, STAN,…

Praha mě nakopla, ale nelituji téměř ničeho, říká Stuchlík Praha mě nakopla, ale nelituji téměř ničeho, říká Stuchlík

Tvář, kterou jste mohli potkat na mnoha místech Prahy.…

Zemřel spoluzakladatel Microsoftu Paul Allen, podlehl rakovině Zemřel spoluzakladatel Microsoftu Paul Allen, podlehl rakovině

Spoluzakladatel firmy Microsoft Paul Allen zemřel ve věku…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 





 
Dacia Duster přijde o velkou výhodu v terénu. Kvůli modernímu dieselu

Dacia Duster přijde o velkou výhodu v terénu. Kvůli modernímu dieselu

Dnes 08:00

Bestseller automobilky Dacia dnes sice koupíte s moderní vznětovou patnáctistovkou, ne všichni z toho ale mohou mít radost. Jízda v terénu totiž bude náročnější.




Blesk.cz

Plakal jako malé dítě! Šokující svědectví kamaráda myslivce, kterého potrhal medvěd

Plakal jako malé dítě! Šokující svědectví kamaráda…

Myslel si, že to bude pohodový lov zvěře v lese s přáteli. Výlet Pavla (54) do hvozdu v Zabiedově v okrese…

Odborníci z úřadu práce na telefonu Blesku už DNES! Na co se nejvíc ptáte?

Odborníci z úřadu práce na telefonu Blesku už DNES!…

Pozor! Je to tady. Startuje další ročník unikátního projektu Blesku Odborníci na telefonu. DNES od 10 do 12…

 

iSport.cz

ONLINE: Kdy bude mít další zápas v UFC? Ptejte se MMA bojovnice Lucie Pudilové

ONLINE: Kdy bude mít další zápas v UFC? Ptejte se…

Do největší světové MMA organizace vlétla jako uragán. Jediná Češka v UFC Lucie Pudilová má za sebou dvě výhry a…

Kdo hlídá vítěze Velké pardubické? Pozor, koza Vlasta je drsná!

Kdo hlídá vítěze Velké pardubické? Pozor, koza…

Kopce zalité sluncem, zdánlivá pohoda a klid. Koně za miliony ve stájích hlídá rohatá koza Vlasta. „Radši jsem…

 

Reflex.cz

Bitva u Lipska: Nejkrvavější střet napoleonských válek. Napoleon tam dostal na frak a musel na Elbu

Bitva u Lipska: Nejkrvavější střet napoleonských…

Došlo k ní ve dnech 16.–19. října 1813. Před 105 lety vznikl na počest této významné události monumentální…

Jasná zpráva z voleb: Referendum v Česku projde nejdřív za čtyři roky

Jasná zpráva z voleb: Referendum v Česku projde…

Obecné referendum patří mezi hlavní témata české politiky posledních let. Přestože by v současném rozložení sil…