15.9. 2018 Martin Frei

Jízdní dojmy s VW e-Crafter: Tady jsou baterky na správném místě!

 

Na cestu do Chorvatska není elektromobil nejšikovnější. Ale dodávka pro městské kurýry, to je něco jiného. Šance se jako první chopí Volkswagen.

Spojka, brzda, plyn, zaparkovat, chcípnout, zazvonit na zákaznici a počkat, než sjede výtahem z dvanáctého patra ke dveřím. Tak to řidič rozvážkové služby udělá nejmíň šedesátkrát za den. Trápit v tomhle režimu diesel je zoufalství, nemluvě o lokálních emisích. Ve městech se přitom stále častěji vyřizují po internetu i obyčejné nákupy potravin, takže dodávek cukajících od domu k domu kvapem přibývá. Právě tady se nejlépe uplatní elektromobil a my jsme před týdnem jeden takový vyzkoušeli. Projeli jsme se po Hamburku Volkswagenem e-Crafter.

Nafta nepatří do mraveniště

Statistiky výrobce ukázaly, že typický podomní kurýr najede za den kolem 70 km, vozí asi 900 kg těžký náklad a po šichtě uklidí auto do hlídaného depa. Podobně jsou na tom řemeslníci, stavební firmy nebo drobní zemědělci.

Na podobné úkoly by možná stačilo vozítko Streetscooter s dojezdem 85 km, které ve vlastních dílnách montuje německá pošta. Ale možná také ne: kolem 30 % oslovených dopravců totiž nasazuje dodávky střední velikosti na trasy kolem 175 km.

Volkswagen e-Crafter: První elektrické dodávky zamířily k zákazníkům

Těmto požadavkům vychází vstříc e-Crafter, dodávka s bateriemi pod podlahou ložného prostoru. Jde zatím o nejkratší verzi s rozvorem 3640 mm a ložným prostorem 10,7 m3. Nosnost dosahuje podle specifikace 970 až 1720 kg, přičemž nižší váhu odvezete i s řidičákem skupiny B. Otevření bočních dveří odhalí asi patnácticentimetrový přidaný schod, přesto do stropu zbývá přes 180 cm, takže se řidič může zásilkami pohodlně probírat.

Jednoduše a tiše

Za volantem prozradí alternativní pohon jen přístrojový štít s ukazatelem výkonu. Jinak je všechno jako dřív včetně mechanické ruční brzdy a voliče automatu, který zde ovšem rozhoduje jen o jízdě dopředu či dozadu.

Musíme uznat, že na nekonečné proplétání uličkami v centru a objíždění špatně zaparkovaných taxíků je elektrická trakce skutečně geniální. Točivý moment dosahuje maxima z nejnižších otáček a pedálem se dávkuje velmi jemně. Žádná spojka, žádné cukání, žádný turboefekt.

Elektromotor s 290 Nm a 100 kW je převzatý z e-Golfu, dostal jen kratší stálý převod. S crafterem a pětimetrákovou bednou nákladu cvičí v městských rychlostech pohotově a po čtyřproudovce kolem přístavu bzučí osmdesátkou jako nic. Nejvyšší rychlost je pro zachování únosné spotřeby omezena na 90 km/h.

Nízkým průměrným rychlostem a předpokládaným nájezdům odpovídá i záruka na baterii, limitovaná osmi lety a 160.000 km – tedy ve smyslu, že si zachová 70 % kapacity.

Dojede daleko, když…

Reálná spotřeba nevybočuje z elektrických zvyklostí. V cyklu NEDC dosahuje 21,5 kWh/100 km a my jsme při popojíždění Hamburkem a troše plynulosti dosáhli hodnoty jen o málo horší. Kromě nízkých rychlostí se na tom ale podepisuje i mírné počasí a terén bez jediného kopce. Jaké spotřeby e-Crafter dosáhne třeba v Liberci při -10° C, se musí teprve ukázat. Od spotřeby se odvíjí dojezd, který vzhledem k záměrům výrobce vychází dost natěsno. Z e-Golfu totiž přešla kromě motoru i baterie s využitelnou kapacitou necelých 33 kWh a nabitá auta v depu ukazují dojezd kolem 140 až 160 km. Pro městské využití tedy mají velkou rezervu, ale v kopcovitém terénu a s nutností vytápění kabiny může klesnout i k 100 km. A při tolerované ztrátě kapacity po několika letech ještě níž.

Emise i ceny blízké Tesle

Což logicky vede k penězům. Zatímco dieselový crafter s krátkým rozvorem a dobrou výbavou (kamera, navigace, klimatizace) vyjde na něco přes 800.000 Kč, elektrický se v listopadu začne nabízet na cenu kolem 1.700.000 Kč. Obchod tedy logicky pokvete spíš od Švýcarska na sever, kde mu pomohou zákazy vjezdu a zelené pobídky z veřejných peněz. Přesto je povzbuzující, že elektrický pohon se z výstředního luxusu pro celebrity stěhuje na praktičtější a ekologicky přínosnější parketu.

Plusy

  • Jezdí bez lokálních emisí
  • Dobře snáší městský provoz
  • Přiměřený dojezd
  • Velký ložný prostor
  • Osmiletá záruka na baterii

Minusy

  • Cena úměrná technologii
  • Mimo město nezaujme rychlostí ani dojezdem
  • Pouze přední pohon

Řídíš, tak nepřepínej

Rekuperace po sundání nohy z pedálu je nastavená velmi mírně, na rozdíl od e-Golfu se nedá zesílit pákou voliče. Volkswagen tak vyhověl připomínkám 25 velkých zákazníků jako Coca-Cola nebo DHL, kteří auta testovali před zahájením výroby. Podle nich má řidič řídit, ne si za jízdy hrát s nastavováním parametrů. Profesionálové holt své řemeslo ještě nezapomněli…

Volkswagen Group investuje do elektrických pohonů užitkových vozidel a autobusů

Tranďák až příště

Proč Volkswagen raději neelektrifikoval menší typ Transporter? Jednak proto, že využívá 15 let starou podlahovou plošinu, v níž se s akumulátory nepočítalo. Zadruhé energetická hustota lithiových článků roste, takže e-Crafter za pár let zvládne i rozměrnější a těžší náklady. Pak se mohou snadno elektrifi kovat i delší verze s užitným prostorem až 17,5 m3.

Základní technické údaje
Motor stejnosměrný asynchronní
Výkon 100 kW při 3000-12 000 min-1
Točivý moment 290 Nm při 1-3000 min-1
Převodovka stálý převod
Nejvyšší rychlost 90 km/h
Spotřeba (v cyklu NEDC) 21,3 kWh/100 km
Vnější rozměry 5986 x 2040 x 2590 mm
Rozvor 3640 mm
Objem nákladového prostoru 10,7 m3
Provozní hmotnost 2160 kg
Užitečná hmotnost 970-1720 kg
Spolupracujeme s TipCars.com
Inteligentní řešení od ČD - Telematiky se drží na špici Inteligentní řešení od ČD - Telematiky se drží na špici

Správně zvolená řešení v rámci konceptu Smart City…

Trump uvažuje o trvalé přítomnosti amerických vojsk v Polsku Trump uvažuje o trvalé přítomnosti amerických vojsk v Polsku

Spojené státy zvažují žádost Polska o trvalou americkou…

Timmermans: Stav justice v Polsku se nezlepšil, Evropská komise zvýší tlak Timmermans: Stav justice v Polsku se nezlepšil, Evropská komise zvýší tlak

Stav právního státu v Polsku se navzdory výzvám Bruselu…

Audi vyzývá Teslu s modelem e-tron, chystá další elektromobily Audi vyzývá Teslu s modelem e-tron, chystá další elektromobily

Velké plány v segmentu elektromobilů má automobilka Audi.…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se

Seat dnes večer oficiálně představil své největší SUV…

Nový Mercedes GLE Coupé natočen při testování. Vyzve X6 do druhého kola Nový Mercedes GLE Coupé natočen při testování. Vyzve X6 do druhého kola

Druhá karosářská verze Mercdesu GLE nebude chybět ani v…

 



Volkswagen California XXL se proměňuje v sériový model Volkswagen California XXL se proměňuje v sériový model

Volkswagen Užitkové vozy na loňském veletrhu Caravan…

VW Crafter Kombi a Freestyle: Osoby i zábava VW Crafter Kombi a Freestyle: Osoby i zábava

Z přestaveb modelu Crafter oficiálně nabízených českým…

 



 
Seat Tarraco: Rodinka španělských SUV se rozrůstá na tři

Seat Tarraco: Rodinka španělských SUV se rozrůstá na tři

Včera

Seat k SUV Arona a Ateca přidává již dříve avizovaný třetí model. Tarraco je největší v nabídce. Zakamuflované prototypy a teasery už jsme viděli, teď se odhaluje kompletně.




Blesk.cz

Pukají ledy. Jihokorejský prezident přistál za jásotu lidí v KLDR, vítal ho i Kim

Pukají ledy. Jihokorejský prezident přistál za…

Letoun jihokorejského prezident Mun Če-ina v noci na úterý přistál na letišti v severokorejské metropoli…

Úterý přinese až 29 °C. V Česku bude jako ve Středomoří

Úterý přinese až 29 °C. V Česku bude jako ve Středomoří

V Česku budou teploty srovnatelné s teplotami ve Středomoří. Od ráno do večera očekáváme na většině území jasno…

 

iSport.cz

Vrba před Ligou mistrů: V Plzni jsme spokojení, CSKA vypadá jako Rusko

Vrba před Ligou mistrů: V Plzni jsme spokojení, CSKA…

S ruským fotbalem má bohaté zkušenosti, obzvlášť CSKA platí za jednoho z „vyvolených“ soupeřů. Pavel Vrba…

Šilhavý o reprezentaci: Mluvil jsem i s Brücknerem. Nevěřím, že je vše špatně

Šilhavý o reprezentaci: Mluvil jsem i s Brücknerem.…

Českému národnímu týmu chce vrátit ztracenou reputaci, hráčům zase hrdost z toho, že můžou navléct dres s…

 

Reflex.cz

Veselá zvířata: Podívejte se na skvělé snímky divoké přírody, které vás určitě pobaví

Veselá zvířata: Podívejte se na skvělé snímky divoké…

Soutěž Comedy Wildlife Photography Awards je tak trochu zvláštní ocenění pro fotografy, jejichž vášní je focení…

El Fuerte: Záhadná bolivijská pevnost, která po staletí stále tají svůj původ a funkci

El Fuerte: Záhadná bolivijská pevnost, která po…

El Fuerte neboli Pevnost o svém původu a zejména funkci stále mlčí. Podivný kamenný útvar opracovaný do…