Indie autům bez řidiče nefandí. Chce je zakázat! Jaký má důvod?
Z pohledu evropských nebo amerických automobilek je budoucnost aut v autonomním provozu, který má pomoci bezpečnosti i nižší spotřebě paliva. I proto se už takové vozy v Evropě nebo USA testují na běžných silnicích a počítá se s dalšími testovacími centry pro jejich rozvoj, které se mají nacházet také na českém území. Naopak v Indii o samořídících vozidlech nechtějí slyšet.
„V Indii nepovolíme autonomní vozidla. Říkám to naprosto jasně,“ prohlásil indický ministr dopravy Nitin Gadkari a své rozhodnutí zdůvodnil následujícím způsobem: „V zemi s takovou nezaměstnaností nemůžete mít techniku, která by brala lidem práci.“
Ministr dopravy v zemi, která byla loni šestým největším automobilovým trhem světa, se obává, že by zavádění autonomních vozidel vzalo lidem práci, a to hlavně taxikářům nebo řidičům autobusů. Proto Gadkari říká: „Nepovolíme žádnou techniku, která by ohrožovala pracovní pozice.“ Zároveň ale přiznává, že někdy v budoucnu se auty bez řidičů přece jen budou muset začít zabývat i v Indii. V tuto chvíli chce raději nedostatek řidičů řešit snížením nezaměstnanosti pomocí investic do školicích center, které Indy učí řídit nákladní vozy nebo autobusy.
To Evropa nebo Amerika na autonomní vozidla pohlíží jiným způsobem. Vidí je jako výhodu, jelikož mají zvýšit bezpečnost na silnicích, zvýšit komfort řidičů a snížit spotřebu paliva. Problematika zaměstnanosti se tolik neřeší, maximálně se zdůrazňuje, že autonomní vozidla vytvoří nové pracovní pozice. Ať už díky potřebě jejich vývoje nebo třeba díky s nimi spojenými službami.
Právě vývoj autonomních vozidel přitom na rozvojových trzích nebude úplně snadný. Už vyvinout samořídící vozidlo na perfektních německých dálnicích s jasným dopravním značením a kvalitním povrchem je těžký oříšek, natožpak v zemi, kde je spoustu nezpevněných cest, nejasné dopravní značení nebo množství vozidel nerespektujících jasná pravidla. Jestli jste v Indii někdy byli, nebo jestli jste třeba viděli indický speciál Top Gearu, jistě víte, o čem je řeč.
Se slovy Nitina Gadkariho si nicméně budou muset poradit domácí výrobci. I v Indii se totiž už na autonomních vozidlech pracuje, třeba v automobilce Tata, vlastníkovi Jaguaru a Land Roveru, se takovým projektem zabývá divize Tata Elxsi. Ta má mimo jiné za úkol vyvinout hardware i software pro autonomní vozidla, který by fungoval i na indických silnicích. Konstruktér Roshy John pracující jako konzultant pro Tatu pak už dokonce představil prototyp samojezdící Taty Nano.