Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Inovované Volvo S80 – diamant z Amsterdamu

Ondřej Láník
Diskuze (13)
Volvo S80 se před pěti lety setkalo s velmi nadšeným přijetím a rychle se stalo jedním z nejlépe prodávaných automobilů ve svém segmentu, nyní přišel čas na inovaci...

Údaje o prodejích za posledních několik let však již tak přesvědčivé nebyly. Reakcí na tento vývoj je právě představený facelift Volva S80, který nezahrnuje jen stylistické retuše designu, ale i novou techniku. Prvním místem, kde je inovované Volvo k vidění, je právě probíhající autosalon v Amsterdamu.

Nejprve tedy k designu. Zcela přepracována byla přední část, která má v okolí mřížky chladiče nový tvar s jemnějším přechodem na boky karoserie a na spoiler. Otvor pro vstup vzduchu ve spodní části přídě byl upraven a doplněn o příčný chromovaný pásek, který spojuje nové mlhové světlomety. Nová mřížka chladiče má obdélníkové otvory a je provedena v tmavě stříbrné metalické barvě s chromovaným lemem. Tím vzniká elegantnější a lepší prostorový dojem. Kombinace chromových detailů s barevně sladěnými lištami a s dalšími detaily zvýrazňují design celého vozu. To platí například pro chromované kliky dveří a pro lišty pod bočními okny. Vnější zpětná zrcátka mají nový tvar, který zlepšuje proudění vzduchu a snižuje zachycování nečistot na bočních oknech.

Záď Volva S80 byla rovněž pozměněna. Víko zavazadlového prostoru je nově konstruováno jako jeden díl. Nad prostorem pro registrační značku je nové madlo doplněné chromovaným páskem. Zadní skupinové svítilny jsou o něco menší. Toho bylo dosaženo použitím brzdových světel s technologií LED, která umožňuje jejich rychlejší rozsvícení.

Uvnitř automobilu jsou nové výplně dveří, které přispívají k atmosféře kvality - v neposlední řadě také proto, že lépe ladí s přístrojovou deskou.

Detaily v interiéru, jako například středový panel a ovládací prvky, jsou provedeny v odstínu dřevěného uhlí, který je tmavší, než tomu bylo v minulosti. Tmavší barva současně přispívá k lepší čitelnosti přístrojů. Současně je možné objednat výplně z hliníku nebo ze dřeva.

Výdechy větracího systému jsou vybaveny chromovanými prvky a systém elektrického ovládání předních sedadel je barevně sladěn se zbytkem interiéru.

Změny jsou i na přístrojové desce. Číselníky přístrojů mají nyní zcela nový design. U šestiválcových modelů jsou číselníky provedeny ve stylu chronografu podobně jako u Volva S60 R a V70 R, avšak jejich vzhled byl upraven tak, aby vytvářely elegantní a sportovní image. Pětiválcové modely mají kombinovaný přístrojový panel stejný, jako Volvo XC90, přičemž číselníky jsou lemovány tenkým kovovým kroužkem. Nový tříramenný dřevěný sportovní volant je u S80 nabízen za příplatek. Volant je stejný, jako nalezneme ve vozech S60 nebo V70.

Volvo S80 Executive je nejluxusnější Volvo S80 na trhu. Některé specifické prvky, jako například kožené čalounění nebo panely z pravého ořechového dřeva jsou součástí standardní výbavy a Volvo S80 Executive je díky nim skutečně výjimečné. Velký prostor pro nohy a prvky výbavy zahrnující chladničku a unikátní audiovizuální systém pro cestující na zadních sedadlech (Rear Seat Entertainment - RSE) dávají cestujícím vzadu možnost vychutnat si prvotřídní komfort i špičkovou zábavu.

FOUR-C

Volvo S80, vlajková loď značky Volvo, nyní dostává stejný typ aktivně řízeného podvozku, jakým jsou vybaveny vysoce výkonné modely Volvo S60 R a V70 R. Rozdíl spočívá v tom, že u Volva S80 byla tato technologie přizpůsobena pro pohon předních kol a jejím hlavním účelem je zvýšení komfortu jízdy.

Systém aktivního podvozku vychází z vysoce pokročilé technologie označované jako FOUR-C (Continuously Controlled Chassis Concept). Tento systém byl vyvinut ve spolupráci s firmou Öhlins Racing AB. U FOUR-C je každý tlumič regulován elektronicky a zcela individuálně. Nastavení tlumičů je nepřetržitě upravováno (od tvrdého po měkké tlumení) za méně než jednu pětadvacetinu sekundy. Řidič přitom změnu vůbec nezaznamená.

Pohyby karoserie a kol jsou nepřetržitě sledovány pomocí řady senzorů rozmístěných na různých místech automobilu. Senzory poskytují přibližně 500 údajů za vteřinu a mezi měřené parametry patří například rychlost a zrychlení vozu, boční zrychlení, pohyby zavěšení kol, polohu a rychlost otáčení volantu, okamžitý točivý moment motoru atd.

Systém FOUR-C je pro Volvo S80 nabízen jako volitelná výbava. Tento systém vyžaduje, aby byl vůz vybaven systémem dynamického řízení stability a trakce DSTC (Dynamic Stability and Traction Control), neboť senzory systému DSTC poskytují některé důležité informace o chování vozu.

Nový motor

Kromě systému FOUR-C se v modelové řadě S80 poprvé představuje také nový pětiválcový motor. Tento nový motor má zdvihový objem 2521 cm3, je vybaven nízkotlakým turbodmychadlem a nese označení 2.5 T. Tento motor nahrazuje stávající motor 2.4 T.

Díky většímu zdvihovému objemu má motor i větší výkon 154 kW (210 k) při 5 000 ot./min. a větší točivý moment 320 Nm v rozmezí od 1 500 do 4500 ot./min.

Systém proměnlivého časování sacích i výfukových ventilů (CVVT) přispívá k rychlé odezvě po sešlápnutí plynového pedálu a k vynikajícímu zátahu již od nízkých otáček.

Prodej nového Volva S80 byl zahájen na počátku roku 2003 a společnost Volvo Cars si dala za cíl prodej více než 40 000 těchto vozů za rok.

Ondřej Láník
Diskuze (13)