Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar F-Pace: Posune úroveň jízdních vlastností segmentu SUV

Tomáš Dusil
Diskuze (12)
Světová premiéra prvního crossoveru od Jaguaru je na spadnutí. Model F-Pace se poprvé veřejnosti ukáže na autosalonu ve Frankfurtu. Podle vyjádření zástupců značky má stanovit nová měřítka třídy z hlediska jízdních vlastností.

Jaguary vždycky dobře jezdily a platí to také pro nejnovější generaci modelů. Dosud dominující nabídku sedanů, kupé a kabrioletů (roadsterů) rozšíří od začátku příštího roku první zástupce SUV značky. Premiéru si však odbude již letos na podzim ve Frankfurtu. Zájemce bude lákat nejen na atraktivní design, který dnes nabízí kde kdo, nýbrž i na vysokou úroveň jízdních vlastností. Právě na tom si Jaguar v souvislosti s novým crossoverem nejvíce zakládá. Jak toho ale dosáhnout, když podmínky dané koncepcí nejsou zrovna příznivé? SUV od Jaguaru bude mít těžiště umístěno výše, než je tomu třeba u nového XE či XF.

Hliník v hlavní roli

Základem F-Pace má být platforma vyrobená z převážně hliníkových slitin. Ty Jaguar v hojné míře používá již od minulé velké řady sedanů XJ (X350). A nechybí v hojné míře ani v nedávno testovaném malém sedanu XE či v horké novince XF druhé generace.

Jaguar si spolu se sesterským Land Roverem jako jedna z mála značek uvědomuje, že bez výrazného snížení hmotnosti automobil prostě nemůže nijak zázračně jezdit. Zároveň ale musí ctít současné vysoké požadavky na pasivní bezpečnost a tedy tuhost nosného skeletu. Hliník má ovšem i stinné stránky, a tím jsou opravy po nehodách a jeho obtížné svařování. Jaguar/Land Rover však spíše než svařovací technologii MIG či TIG věří lepení, případně nýtování. Tedy metodám spojování hliníkových dílů běžně užívaných v leteckém průmyslu již od první poloviny minulého století. Tím se zásadně liší od na první pohled podobné techniky, jakou nabízí již léta Audi.

Podvozek s velkým P

Jaguar hodně věří sofistikované konstrukci podvozku, právě ta má přinést novince nadprůměrné jízdní vlastnosti. Řešení náprav bude podle prvních informací podobné, jaké nabízejí nové XE a XF: vpředu originální lichoběžník, vzadu pětiprvková integrální náprava. Tu již známe také ze současného Mondea, Fordu Mustang, Opelu Insignia s pohonem všech kol (zavěšení H-Arm) a samozřejmě z BMW 8 E31 od roku 1989 a následujících velkých modelů (E38, E39, E60 aj.) mnichovské značky.

Posilovač řízení bude elektromechanický, který ale podle Jaguaru projde zvláštním cizelováním tak, aby co možná nejméně zkresloval řidičovi vjemy od kol. Samozřejmostí bude podpora trakce v podobě elektronického směrování hnací síly (torque vectoring) či vyspělý pohon všech kol, známý z předchozí generace XF či sedanu XJ.

A co k novému F-Pace říkají samotní zástupci Jaguaru? „Nedělali jsme žádné kompromisy nebo výjimky. Nový F-Pace musí být opravdový Jaguar a tedy přinášet dynamickou DNA. Testovali jsme jízdní vlastnosti na samé hranice možností, v nejrůznějších prostředích a za jakýchkoli podmínek. Výsledkem je, že nový F-Pace zapojuje řidiče a zároveň je pohodlný a tichý. Jakmile se do něj posadíte, hned víte, že se v něm cítíte dobře,“ prohlásil Mike Cross, vedoucí inženýr pro vývoj a ladění podvozků u Jaguaru.

O použitých motorech zatím nic nepadlo, takže snad jenom, že výroba nového F-Pace bude probíhat v závodě v Solihullu v Anglii, který má zkušenosti se zpracováním hliníkové slitiny.

Tomáš Dusil
Diskuze (12)
6. 9. 2015 10:46
Re: ...
test pivo xt
6. 9. 2015 10:44
Re: ...
test pivo to maso
6. 9. 2015 10:44
Re: ...
test pivo
6. 9. 2015 10:43
Re: ...
test maso xt
6. 9. 2015 10:42
Re: ...
test maso x