Jaguar F-Type Coupé přináší verzi R, má 550 koní a keramické brzdy
Jaguar F-Type Coupé vychází z konceptu C-X16, který se představil předloni na autosalonu ve Frankfurtu. Vyjma střechy je pochopitelně stejný jako roadster, který je u nás k dostání od poloviny letošního roku. Je to ale právě střecha, která z něj podle automobilky dělá atraktivnější vůz. V nabídce bude buď celohliníková, nebo s rozsáhlým prosklením.
Karoserie je vyrobena z hliníku tvářeného za studena. Základní hmotnost vozu činí 1577 kilogramů, což je o 20 kilogramů méně než srovnatelně vybavený roadster. Jaguar uvádí, že je torzní tuhost karoserie zachována, ať sáhnete po verzi s klasickou střechou, nebo již zmiňovanou prosklenou. Hodnota 33.000 N.m/stupeň je zároveň nejvyšší z dosud vyrobených Jaguarů. Ekology potěší, že je karoserie z poloviny vyrobena z recyklovaného materiálu.
Stejně jako v případě roadsteru bude na výběr ze tří pohonných jednotek. Základ tvoří kompresorem přeplňovaný třílitrový šestiválec o výkonu 250 kW v 6500 otáčkách za minutu, točivý moment 450 N.m je dostupný v rozmezí od 3500 do 5000 min-1. Kupé s tímto motorem zrychlí z 0-100 km/h za 5,3 sekundy, maximální rychlost je elektronicky omezena na 260 km/h. Agregát spolupracuje, stejně jako ostatní motory z nabídky, s automatickou osmistupňovou převodovkou Quickshift a žene výkon na zadní kola.
Zlatou střední cestou je verze F-Type S Coupé. Pod kapotou nejdeme tentýž kompresorový šestiválec jako v případě základní verze, výkon se však zvedl na 280 kW v 6500 otáčkách za minutu. O 10 N.m rovněž poskočil i točivý moment, rozsah jeho působení je však zachován. Nárůst výkonu o 30 kW má za následek zrychlení z 0-100 km/h za 4,9 sekundy, maximální rychlost má nyní hodnotu 275 km/h.
Vrchol nabídky pohonných jednotek se od původního roadsteru liší. Pod kapotou sice stále najdeme kompresorem přeplňovaný osmiválec o objemu 5,0 litru, ten však nyní nese označení R. Agregát má maximální výkon 404 kW, což je o 40 kW více než u roadsteru. Točivý moment má hodnotu 680 N.m (+55 N.m), akcelerace z klidu na 100 km/h trvá jen 4,2 sekundy (-0,1 s). Vůz by si v průměru měl říci o než 11,1 l/100 km.
Ani u kupé Jaguar nezanevřel na elektronicky ovládané křídlo, které se vysunuje v závislosti na aktuální rychlosti a vyvíjí na zadní nápravu přítlak, který je ekvivalentem 120 kilogramů hmotnosti. Kupé se také neobejde bez pořádných brzd. Přední kotouče mají u základního provedení průměr 380 mm, zadní jsou o 55 milimetrů menší. Komu by to však nestačilo, může sáhnout po karbonkeramických brzdách Matrix. Ty mají nejen větší kotouče (398 mm vpředu, 380 vzadu), ale oproti standardním ušetří až 21 kilogramů, což má za následek menší neodpruženou hmotnost na každém kole. S tím souvisí lepší jízdní komfort a především nesrovnatelně silnější brzdný účinek bez nepříjemného vadnutí.
Na české ceny Jaguaru F-Type Coupé si ještě počkáme, známe už ale ty britské. Základní model startuje na částce 51.235 liber, za silnější třílitrový šestiválec zaplatíte 60.235 liber. Nejdráž pochopitelně vychází verze R s pětilitovým osmiválcem, která stojí minimálně 85.000 liber. Základní kupé je tedy v Británii o 7.285 liber levnější než roadster, verze S je na tom co do slev naprosto stejně. O 5.150 liber dráž tedy vychází pouze osmiválcové R, vzhledem k vyššímu výkonu to však nikoho nepřekvapí.
Jaguar F-Type Coupé - technická data a ceny | |||
Model | F-Type Coupé | F-Type S Coupé | F-Type V8 R Coupé |
Převodovka | 8A | 8A | 8A |
Zdvihový objem [cm3] | 2995 | 2995 | 5000 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 | 8/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 250/6500 | 280/6500 | 404/6500 |
Největší toč. mom. [N.m/min-1] | 450/3500-5000 | 460/3500-5000 | 680/2500-5500 |
Max. rychlost [km/h] | 260 | 275 | 300 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 5,3 | 4,9 | 4,2 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 8,8 | 9,1 | 11,1 |
Provozní hmotnost [kg] | 1577 | 1594 | 1650 |
Cena [Kč] | asi 1.671.000,- | asi 1.965.000,- | asi 2.723.000,- |