Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
Jaguar F-Type
54
Fotogalerie

TEST Jaguar F-Type S – Rychlost, krása, emoce

Trvalo to skoro 40 let, než se Jaguar E-Type dočkal nástupce. Teď je tady, opravdový sportovní roadster.

K myšlence navázat na legendární E-Type, podle mnohých nejkrásnější auto všech dob, se Jaguar pravidelně vracel. Jenže nejprve chyběly finance, pak pod vládou Fordu zase odvaha. S novými majiteli z Indie konečně automobilce nechybí jedno, ani druhé. Ba co víc, z Anglie přichází jasná zpráva: tohle auto definuje nový směr naší značky.

Již od prvního pohledu je zřejmé, že tvůrci F-Typu neponechali nic náhodě. Celohliníková karoserie se obejde bez staromódního svařování, je lehčí a přitom tužší než dosavadní hliníkové Jaguary – přestože nemá střechu. A aby bylo učiněno tradicím zadost, je stejně dlouhá jako někdejší E-Type a kapota motoru se vyklápí dopředu...

jaguar testy sportovni roadsterjaguar testy sportovni roadster | acz 

Příď nese rysy kočkovité šelmy, i když tvar světlometů není v dnešním světě zrovna originální – podobně to má Ferrari California, Lotus Elise nebo SRT Viper. Oválný nasávací otvor nicméně k dvoudveřovým Jaguarům patří skoro odjakživa, přišel s ním právě E-Type. A to samé platí i pro vyvýšený střed kapoty.

Nezaměnitelný a vyváženě tvarovaný profil plynule přechází v zadní partie, které jsou opravdu sexy. Asi nemusíte dlouho přemýšlet, na který Jaguar odkazují úzké svítilny (mimochodem na F-Typu kompletně diodové) a centrálně vyvedený výfuk šestiválce… Osmiválcový F-Type pak má hned čtyři koncovky výfuku.

jaguar testy sportovni roadsterjaguar testy sportovni roadster | acz 

Závanem moderny jsou výsuvné kliky dveří, něco podobného nabízí jenom Aston Martin a Nissan u svého GT-R. Je až s podivem, že tak jednoduchý nápad, který zlepšuje vzhled i aerodynamiku, zatím nepoužil nikdo další. Tato vychytávka, stejně jako výsuvné křídlo, jsou standardem, za ostatní vylepšení si ale Jaguar nechá zaplatit. Inspirací bylo zjevně Porsche – hezčí design 19” kol je za 20.000 korun, v černé barvě stojí jednou tolik. Stejný je také příplatek za masku chladiče, boční mřížky a ochranné oblouky v černé barvě, červené třmeny vyjdou na 10.000 korun. Nejsou to žádné horentní částky, ale celková suma se nenápadně vzdaluje původní částce.

Kokpit vás naladí na sportovní notu

Interiér navozuje bojovou atmosféru. Řidič má jasně vymezený životní prostor, kterému dominuje tříramenný volant a přístrojový štít s klasickým uspořádáním. Celočerné provedení kokpitu doplňuje ledově modré osvětlení, které se ve sportovním režimu změní na červenou. Z toho všeho vystupuje startovací tlačítko v oranžové barvě. Stejné provedení mají i páčky řazení na volantu, pokud si nepřiplatíte za hliníkové. Převodovka se ovládá joystickem s pojistkou pod ukazovákem. Těžko říct, čím to přesně je, ale už samotné zařazení D je vlastně vzrušujícím zážitkem. A jak se u sportovního auta sluší a patří, v manuálním režimu se podřazuje pohybem páky od sebe.

jaguar testy sportovni roadsterjaguar testy sportovni roadster | acz 

Kabina oslní i kvalitou dílenského zpracování, zvlášť pokud se může pochlubit čalouněním Premium. To je pak kůží obšita i palubní deska a výplně dveří, čalounění má bohaté prošívání ve špičkové kvalitě a okolo středového panelu je kůže ozdobena vlisovanou texturou. Kokpit lze dále vyzdobit červenými bezpečnostními pásy, ocelovými pedály nebo perfektně tvarovanými skořepinovými sedadly Performance.

Velmi silnou stránkou je izolace interiéru od proudícího vzduchu, který i ve vysokých rychlostech jen tak povívá. S nataženou střechou zase překvapí odhlučnění, kterému pomáhá vrstva izolačního materiálu Thinsulate. Slabinou je naopak výhled šikmo doprava, kdy si teprve uvědomíte extrémní šířku karoserie (bez zrcátek 1984 mm), a velikost zavazadlového prostoru. S příplatkovým náhradním kolem se smrskne na 144 l (jinak 196 l), tady se rozhodně vyplatí nechat si v autě jenom lepící sadu.

Šestiválec je rozený virtuóz

Menší z motorů má objem tři litry a Jaguar se s ním vrací k tradičnímu počtu šesti válců. Válce jsou ovšem uspořádány do V, však je tento motor přímo odvozen od kompresorového 5,0 l V8. Proto dostal přeplňování mechanickým dmychadlem a přímé vstřikování benzinu. Výsledné parametry 280 kW a 460 N.m, tedy mimo jiné litrový výkon 93 kW, jsou hodně dobré. Ve skutečnosti dnes představují mezi třílitrovými motory špičku – konkurenční motory od Audi, BMW i Mercedes-Benzu mají menší výkon a s výjimkou toho stuttgartského i nižší točivý moment.

jaguar testy sportovni roadsterjaguar testy sportovni roadster | acz 

Samotný výkon ale není všechno, jak se nás snaží přesvědčit například Toyota nebo Lotus. Jak se k tomu staví Jaguar? Na výkonu samozřejmě záleží, jinak autu rychlost nedodáte. Pocit z ní lze ještě umocnit, například působivým zvukem motoru. Přesně touto cestou se F-Type vydal.

Výfuk Active Sports umí díky obtokovým ventilům vydávat pod plynem pořádný bručák. Zvuk šestiválcového F-Typu si v ničem nezadá se slavným supersportem XJ220. Pak je tu ještě příplatkové tlačítko Sound Taste, které klapky uvolní i pro klidnou jízdu, takže každé ubrání plynu doprovází prskání výfuku. Najednou zjistíte, že se bez toho nedá žít… za F-Typem se každý otočí, na parkovišti zaslechnete „ty vole, dej mu“ a vy poslechnete. Kvůli sobě, protože zvuk tohoto motoru je jako droga. A řidičský průkaz je na každém metru v ohrožení...

Vedle výkonu a aktivního výfuku je tu ještě odezva na plyn – dokonale lineární a okamžitá. Intenzita reakcí se znatelně mění s volbou jízdních režimů. V dynamickém módu je opravdu ostrá, „zimní“ nastavení (určené i do deště) naopak pedál plynu utlumí a zklidní i převodovku, takže neúmyslné podklouznutí zadních kol jen tak nehrozí. A pak je tu samozřejmě standardní nastavení, které je mimochodem jedinou variantou, kdy funguje systém start-stop (a to ještě pouze pokud není převodovka v manuálním režimu). Navíc Jaguar po vypnutí motoru nezapomene naposledy zvolené nastavení a při dalším startu v něm pokračuje.

jaguar testy sportovni roadsterjaguar testy sportovni roadster | acz 

Pro přenos výkonu na zadní kola F-Type S využívá osmistupňové automatiky od ZF a mechanického samosvorného diferenciálu. Převodovka, která v nejostřejším nastavení řadí během 150 ms, dokáže z motoru dostat maximum. Široký rozsah převodů znamená na jedné straně ideální odstupňování nízkých rychlostí a na straně druhé cestovní osmičku. Jaguar se vyvaroval ultradlouhých převodů, které má třeba Porsche ve svém PDK. Čtyřku řadíte ve 140, šestku okolo dvoustovky...

Každá legrace něco stojí, v případě plného využívání výkonu F-Typu S to v našem podání vyjadřuje hodnota 28 l na 100 km. Plná nádrž takto vystačí na něco málo přes 200 kilometrů, ale za tu radost to rozhodně stojí. Ovšem když zvolníte, stane se z šestiválce skromný degustátor benzinu. Však při 130 km/h točí na osmičku pouhých 2200 min-1, takže nepřekvapí devítilitrovou spotřebou.

Mimo město to jde ještě úsporněji, klidně za méně než osm litrů, chce to ale opatrnou práci s akcelerátorem, jinak si motor rád přihne, aby předvedl svůj výkon. Ideálně se na tohle hodí zimní režim, protože jinak jsou reakce motoru a zvuk výfuku stále velkým lákadlem. Klidná jízda ale není v žádném případě otravná, i díky pohodlným sedadlům a rozumnému naladění podvozku.

Tento podvozek se na českých okreskách neztratí

Z nastavení šasi je jasně cítit, že české a britské silnice mají hodně společného. A také, že konstruktéři Jaguaru mají svoji práci rádi a je pro ně otázkou cti dosáhnout co nejlepších výsledků. F-Type samozřejmě není doopravdy komfortní, adaptivní tlumiče se ale snaží krotit 19” kola i ve městě. Karoserie se v nízkých rychlostech netřese a ani příliš nekroutí, podvozek akorát dává jasně najevo, že asfalt pod koly není zrovna rovný. Jediné, co F-Type opravdu nemá rád, jsou propadlé kanály a dlažební kostky.

Slibný rozjezd s rostoucí rychlostí pokračuje, podvozek se dostává do tempa a dokáže podávat přesvědčivé (až se zdá, že čím dál lepší) výkony i v těch největších rychlostech. Obě nápravy pracují bez vůlí a jenom s minimálními náklony, tlumiče v ostrém tempu s naprostým klidem poberou i hodně ostré nerovnosti. Vůz proto reaguje vždy přirozeně a okamžitě – jaký rozdíl proti šestiválcovým BMW Z4, která jsou vpředu poněkud vláčnější.

jaguar testy sportovni roadsterjaguar testy sportovni roadster | acz 

A pak je tu řízení, osazené klasickým hydraulickým posilovačem, tedy bez možnosti měnit charakteristiku. Na první dotek působí zbytečně lehce, nestala se někde chyba? Ne, Jaguary mívají tradičně lehčí řízení, u F-Typu to má ale zásadní důvod – zpětnou vazbu! K řidiči se dostává nezkreslená informace o dění pod předními koly. Na rozbité okresce se volant doslova roztancuje pod rukama. Kdyby bylo řízení tužší, stal by se z jízdy souboj řidiče se strojem. Takto stačí jemně korigovat směr jízdy.

Závěr

Jestli něco v nabídce Jaguaru opravdu chybělo, tak je to právě F-Type. Po nevýrazných modelech z počátku tisíciletí konečně přichází automobil s pořádným emocionálním nábojem – je to roadster a je naprosto vynikající. Chytře míří nad BMW Z4 a mezi Porsche Boxster a 911 Cabrio, aby měl dostatečný životní prostor. S tím samozřejmě souvisí i trošku sebevědomá cena – F-Type vyjde na podobné peníze jako model XJ. Na druhou stranu jinde tak rychlé, kvalitní a perfektně sladěné svezení bez střechy výhodněji neseženete.

jaguar testy sportovni roadsterjaguar testy sportovni roadster | acz 

První cena vozu1.940.477 Kč (F-Type, 250 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací2.244.066 Kč (F-Type S, 280 kW)
Základní cena testovaného vozu2.244.066 Kč (F-Type S, 280 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků2.603.019 Kč (F-Type S, 280 kW)

Plusy

  • Zvuk aktivní výfukové soustavy
  • Výkonný motor s okamžitou odezvou
  • Vhodně odstupňovaná převodovka, rychlé řazení
  • Zpětná vazba a přesné řízení
  • Perfektně vyvážené nastavení podvozku
  • Kvalita materiálů a úroveň zpracování interiéru

Minusy

  • Horší výhled šikmo na pravou stranu
  • Skromný zavazadlový prostor, s rezervou nepoužitelný
  • Středová loketní opěrka je příliš vzadu
  • Designová vylepšení výrazně navýší cenu vozu

Foto: Petr Homolka