Jaguar S-type R 4.2 Supercharged - superkočka

Jaguar S-type R 4.2 Supercharged - superkočka

 
 

Jakýkoli dotyk s pedálem plynu znamená výbuch výkonu a vždy znovu se bojíme putující zádi – ta ale drží. Výsledkem je jen enormní zrychlení a luxus vůkol. Kombinaci klasicky koncipovaného pohonu, zmrzlých prosincových silnic a 291...

Jakýkoli dotyk s pedálem plynu znamená výbuch výkonu a vždy znovu se bojíme putující zádi – ta ale drží. Výsledkem je jen enormní zrychlení a luxus vůkol. Kombinaci klasicky koncipovaného pohonu, zmrzlých prosincových silnic a 291 kW jsme prožívali v nejsilnějším Jaguaru S-Type.

Má-li člověk doma pruhovanou šelmu, ví proč si ji pořizuje a moc ho nezajímají náklady na maso. Pes by byl možná věrnější, kočka méně nebezpečná a kůň by utáhl vůz – ale jde-li o luxusní exotiku, s praktickými hledisky si počkáme ve třetí až čtvrté řadě.

Vzali-li bychom si k srdci slova nejmenovaného politicky protřelého zubaře, podle kterého musí do Jaguaru člověk dorůst, nestačil by v S-Type strop ani se střešním oknem. Vlastnictví Jaguaru je instituce, která s sebou přináší netušená překvapení i pro mimořádně zhýčkané ego. Jak tedy dopadne zvíře za tři miliony, vystavené pražské dlažbě?

obrázek [300 x 192] Najít identitu pro S-type nebylo těžké, stačilo otevřít bohatý archiv a vybrat si model jako předchůdce. Volba padla na klasickou limuzínu S-Type, uvedenou v roce 1963 jako prostřední volbu mezi luxusní limuzínou Mk X a menším sedanem Mk II, z nějž technicky i tvarově vzešla. Oba modely spojuje na první pohled patrná podobnost; ačkoli je dělí 32 roky, jedná se totiž o přímé následovníky.

Nebylo tedy těžké vybrat základní motiv pro tvary; stejně jako ve slavné minulosti, i nynější „midsize“ Jaguar zdobí zaoblené křivky, po kterých je divákovo oko doslova vedeno. Nejnápadnější je ustupující příď, zářící na pozadí dnešní konfekční produkce jako vybroušený šperk, a nejen tvarem masky odkazující na svého předka. Ačkoliv první dojem postrádá charakteristické hojné chromování obyčejnějších motorizací, po chvíli nacházíme v černo-černé kombinaci ozdobných lišt a laku sílící zalíbení, elegantně zakončené červenými typovými štítky.

První pohled do svatyně automobilové graciéznosti vyvolá silný dojem zdánlivě chladného odstupu, ovšem s doutnajícím nitrem; malý klub uvnitř působí podobně, jako správný britský gentleman. Natáhnete si jelenicové rukavičky a dovnitř nenastupujete, ale vplouváte a posléze se ponoříte do kožených fotýlků. Když vás obejmou hluboké sedačky a nasajete první doušek vůně kvalitní kůže, kterou jsou potaženy, můžete se oddávat pocitům, z nichž hned ten první praví, že uvnitř je daleko méně místa, než by se zvenčí zdálo.

obrázek [250 x 296] Emoce se totiž uvnitř mísí s hezkými vzpomínkami na minulost a tvarování některých detailů v tom řidiče programově utvrzuje. Od rovné palubní deskyjednoduše tvarovanou středovou konzolou, přes typický elegantní volant a nápadité výplně dveří, až po tvar kulisy voliče samočinné převodovky, který pod přezdívkou „J-gate“ provází jaguary od samého počátku. Jako účinný ochlazovač vřících emocí však působí v třímilionovém jaguaru setkání s lacinými plastovými ovladači, z nichž některé známe již léta z evropských fordů. Unifikace po americku si vybrala daň na emocích evropských fanoušků.

Zavazadelník zcela odpovídá charakteru i zaměření čtyřsetkoňové sportovní limuzíny a i když je poměrně rozlehlý, zejména na výšku se do něj nic moc navíc, než obligátní golfové vaky, nevejde. Podobné je to s vnitřním prostorem celého auta – S-type zkrátka neplýtvá krychlovými decimetry, jakkoliv by rozmáchlé vnější tvary mohly budit ten dojem.

Plavnost je zákonem se silou fámy. Podvozku se daří držet kompromis mezi komfortem a motoru přiměřenou stabilitou, příkladné je překonávání dlažebních kostek. Pokud bychom neměli jako doprovod zvukovou kulisu kompresoru, šumění vozu po silnici by nebylo jen poetickým obratem. Ani dechberoucí výkon a krouticí moment ale neznamenají v kombinaci s pohonem zadní nápravy větší náchylnost k přetáčivosti, než může pud sebezáchovy dovolit. Akcelerace v táhlé zatáčce je splněna bezezbytku a i za zhoršených adhezních podmínek vůz stihne vrátit do reality ESP. Boční náklony, byť mírné, patří k této třídě jaksi samozřejmě, přesto by možná cestující na zadních sedadlech uvítali o něco výraznější podporu opěradel.

obrázek [300 x 346] Nejlépe je vozu na rovné silnici bez ohledu na rychlost. Městské popojíždění je díky automatické převodovce a lehce nastupujícím brzdám zvladatelné i se sklenicí vína v ruce spolujezdcově, na dálnici pak potěší směrová stabilita a relativně nízká hlučnost i při vysokých rychlostech.

Pod kapotou Jaguaru burácí přeplňovaný osmiválec 4,2 o výkonu 291 kW (skoro 400 koní), který jsme již vyzkoušeli v  Range Roveru Sport. Zde je jeho úloha o poznání těžší, protože veškerou svou sílu musí přenášet přes automatickou převodovku jen na zadní nápravu. Při běžné jízdě se navíc agregát chová hodně nenápadně, pravou sílu neukáže ani při běžném zrychlování. Stačí ale sešlápnout plyn trochu více a dvoutunová limuzína zrychluje tempem, které okolí nečeká a posádka nepocítí. Podrážka na podlaze pak umožní vozu zrychlení na stokilometrovou rychlost za 5,6 sekundy. Brzdný účinek lze dávkovat jemně, panické sešlápnutí levého pedálu s podporou brzdového asistenta zastaví auto na velmi krátké dráze a bez ztráty stability.

obrázek [300 x 208] Ani jízda po městě nepřiměla šelmu k přejídání, což převedeno do strohých čísel znamená, že spotřeba v Pražském provozu nepřekročila 17 l/100 km. Dálniční provoz pak při dodržování limitu znamenal pokles na zhruba 12 l/100 km. Jakékoli hrátky s kompresorem přitom způsobují v nádrži menší vír…

Hledáme-li na voze nedostatky, je výčet relativně krátký: Určitě nejen my bychom ocenili proměnlivější účinek posilovače řízení, příplatek za vyhřívání předních sedadel u vozu za tři miliony je spíše úsměvný a ovladače stahování oken z první generace Fordu Focus bychom zde opravdu nečekali.

Špičková motorizace přijde na více než dvojnásobek základní verze se vznětovým šestiválcem, přesto se těžko najdou důvody, proč bychom měli někomu koupi právě tohoto vozu rozmlouvat.

Plusy:

  • výkon motoru
  • jízdní stabilita
  • výborné brzdy
  • tlumení nerovností

Minusy

  • přílišný účinek posilovače řízení ve vyšších rychlostech
  • některé ovládací prvky působí lacině
  • málo prostorný interiér
  • objem zavazadlového prostorua
Spolupracujeme s TipCars.com

Jaguar S-type R 4.2 Supercharged

Cena v základní výbavě: 2 255 000 Kč Cena v testované výbavě: 2 518 500 Kč

Základní výbava:8 x airbag, ABS, DSC, EBA + Traction control, Elektronická parkovací brzda, Sportovní odpružení + systém C.A.T.S., Dojezdové rezervní kolo, Hliníková kola 18" VULCAN, Příprava pro komunikační systém Bluetooth, Elektricky nastavitelný volant, Kožený volant " R" řadící páka s chrom.doplňky, Obložení interiéru Aluminium, El.nastavitelná sedadla 16/12 směrech s pamětí, Ostřikovače světlometů, Xenon Paket, Memory Paket, "R" Sportovní zadní spojler + exteriérové doplňky, Jaguar koberce, Zadní parkovací systém, Tempomat s multifunkčním volantem, Jaguar Audio Systém, CD changer 6 CD, Automatická klimatizace, Čalounění perforovaná kůže Mono nebo Dual Tone, Dělená sklopná zadní sedadla 60/40, El.sklopná zpětná zrcátka autom.ztmavování, Vyhřívaná zpětná zrcátka

Výbava testovaného vozu:Vyhřívaná přední sedadla sedák/opěradlo (+ 13.000 Kč), Jaguar Premium Audio Systém ( +30.000 Kč), Přední a zadní parkovací senzory (+ 15.000 Kč), Dešťový senzor (+ 4.000 Kč), Vyhřívané přední sklo (+ 12.000 Kč), Navigační systém, 7" dotyk.obrazovka + TV tuner (+ 122.000 Kč), Adaptivní Paket (+ 67.500 Kč)

Mobilní data mohou zlevnit ještě víc, nastiňuje Sobotka Mobilní data mohou zlevnit ještě víc, nastiňuje Sobotka

Další výsledky tlaku na snížení cen mobilních dat pro…

Ceny nových bytů v Praze dál strmě rostou, meziročně zdražily o 15 procent Ceny nových bytů v Praze dál strmě rostou, meziročně zdražily o 15 procent

Zájemci o bydlení si za nové byty připlácí stále víc.…

Karoq vystřídal Yetiho, Škoda zahájila sériovou výrobu novinky v Kvasinách Karoq vystřídal Yetiho, Škoda zahájila sériovou výrobu novinky v Kvasinách

Automobilka Škoda Auto v závodě v Kvasinách na Rychnovsku…

 
Technické údaje
Motor Jaguar S-type R 4.2 Supercharged
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4196
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 291 / 6100
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 541 / 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 249
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 18.5 / 9.2 / 12.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 580 / 1620
Objem nádrže (l):68
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1795 / 440
Rozměr pneu:245/40 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4892
b) šířka (mm): 1819
c) výška (mm): 1441
d) rozvor (mm): 2909
e) rozchod vpředu (mm): 1534
f) rozchod vzadu (mm): 1544
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 850 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Jaguar S-type R 4.2 Supercharged
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 6
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 10
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 6
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 5
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 5
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,28
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 



Jaguar a Land Rover vstupují na indický trh, výhradním dovozcem bude Tata Motors Jaguar a Land Rover vstupují na indický trh, výhradním dovozcem bude Tata Motors

Jaguar a Land Rover jsou „klenoty“ v průmyslovém impériu…

Jaguar S-Type (1998-2008) – Retrokočka Jaguar S-Type (1998-2008) – Retrokočka

Jaguar se vždy zaměřoval na luxusní a sportovní…

 



 
Mercedes a Bosch představují parkoviště budoucnosti. Co všechno bude umět?

Mercedes a Bosch představují parkoviště budoucnosti. Co všechno bude umět?

Dnes 16:51

Zatímco plně autonomní vozy jsou tématem pro hodně vzdálenou budoucnost, některé prvky autopilota se dají efektivně využít již dnes.




Blesk.cz

Kendy z Básníků Matásek truchlí: Zemřel mu otec, slavný scénograf!

Kendy z Básníků Matásek truchlí: Zemřel mu otec,…

Herec David Matásek (54), známý z filmového cyklu o Básnících či seriálu Polda, truchlí. Ve věku 73 let totiž v…

Chlapeček z plzeňského babyboxu zemřel: Vraždící matku načapala babička, tvrdí policie

Chlapeček z plzeňského babyboxu zemřel: Vraždící…

Příběh dvou novorozenců, které někdo v neděli postupně odložil do plzeňského babyboxu, bohužel nemá šťastný…

 

iSport.cz

Turci jsou bez kouče. Zkušený Terim skončil po rvačce v restauraci

Turci jsou bez kouče. Zkušený Terim skončil po…

Zkušený trenér Fatih Terim ukončil dva týdny po rvačce v restauraci své třetí působení u fotbalové reprezentace…

Neymar chce od PSG garance, táta je s týmem. Odchod pochopím, řekl Piqué

Neymar chce od PSG garance, táta je s týmem. Odchod…

Zdálo se, že je vyřešeno. Obránce Barcelony Gerard Piqué dal na své sociální sítě fotku se spoluhráčem Neymarem…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…