Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak jezdit na sněhu a ledu? Máme pro vás několik pravidel!

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (72)
Jízda na sněhu a ledu má podobně jako na mokru nebo ve tmě či mlze svá specifika. Řidič by kvůli tomu měl rozhodně upravit svůj jízdní styl. Poradíme jak.

Zima je v plném proudu a náledí i sníh je nyní poměrně běžným jevem i v jinak většinou blátivém Polabí. Změněným podmínkám je proto potřeba přizpůsobit styl řízení.

Sníh nebo námraza na vozovce oproti suchému asfaltu výrazně snižují trakci pneumatik a to i zimních. Samozřejmostí je, že asfalt souvisle pokrytý ledem, je mnohem záludnější i než souvislá vrstva vody v létě.

Další háček je v tom, že led může čekat pod souvislou vrstvou sněhu. Řidič na něj proto nevidí. Když nebude pořádně vnímat chování svého auta nebo nepřizpůsobí jízdu tomuto riziku, nejspíš si toho všimne, až když bude pozdě.

Změněné podmínky, na které většina z nás navíc není pořádně zvyklá, si proto žádají změnu přístupu k řízení. Není nutné se zbytečně stresovat, stačí opravdu dávat za volantem pozor a uvědomit si, že všechny známé zásady platí v zimě dvojnásob.

Důležité je předvídat

Předvídat situaci na silnici patří k základům řízení. V zimě je potřeba dávat pozor víc než kdy jindy, protože se podmínky na silnici mohou velmi rychle změnit.

Nejznámější a zároveň největší hrozbou jsou mosty, na nichž namrzá asfalt dřív než ve volném terénu. Může za to zpravidla větší vlhkost na mostu a v jeho okolí a pak také prostý fakt, že mostovka není tepelně izolovaná půdou. Na dálnicích a silnicích vyšších tříd bývají tyto úseky označeny modrými odrazkami na dělicí čáře. I tak je ale nutné sledovat silnici před sebou a její okolí.

Podobné nebezpečí jako mosty skýtá silnice v lese nebo v místech, která leží dlouhodobě ve stínu. Ve volném terénu vás zase může překvapit navátý sníh na silnici.

Víc než kdy jindy se vyplatí vnímat výstražné značky: nebezpečí smyku, boční vítr, jiné nebezpečí. Značka Zatáčka nebo Dvojitá zatáčka by měla v předstihu varovat před úsekem silnic, na kterém je rozumné zvolnit.

Snažte se jet co nejplynuleji

Plynulá jízda je vždy alfou a omegou řízení, ale její přednosti se naplno projeví právě až v situacích jako je zimní provoz. Základem je nedělat zbytečné pohyby – šlapat na plyn jen tak, jak je to potřeba, a brzdit jen tehdy, když je potřeba opravdu zpomalit. A vždy s dostatečnou rezervou a předstihem.

To samé platí pro řízení – s volantem je žádoucí pohybovat plynule a promyšleně. Když nepodceníte zatáčku, podaří se ji projet plynulým obloukem s postupným stáčením a rovnáním kol. Tím mnoho rizikových situací jednoduše vůbec nenastane.

Jak nebourat

Co dělat když toto všechno selže? Tedy když přes všechnu obezřetnost auto neposlouchá, jak by mělo, nebo se rychlost jeví příliš vysoká? Základem je nezmatkovat. Sami z vlastní řidičské praxe víme, jak je v nečekaných situacích obtížné nezareagovat impulsivně. Ale právě v tomto spočívá polovina úspěchu.

Oblíbená policejní formulace říká, že řidič nepřizpůsobil jízdu stavu a povaze vozovky. Přizpůsobit se dá jedině zpomalením a výrazněji zpomalit lze jedině pomocí brzd. V takovém případě je nutné myslet na omezené trakční schopnosti pneumatik, nebo alespoň na z toho plynoucí důsledky.

Pneumatika může vždy přenést na silnici jen určitou sílu. Řidič rozhoduje o tom, jak velká tato síla bude a kam bude směřovat. Při snížené trakci by měl být směr vždy jediný – buď zpomalovat, nebo zatáčet.

Sloučení těchto požadavků znamená, že auto nebrzdí ani nezatáčí tak, jak řidič chtěl. Dnešní vozy s ABS se s tím dokáží vypořádat, ale za cenu prodloužení brzdné dráhy. Ztrácíte tak cenné metry.

Nespoléhat vždy a všude na elektroniku

Z hlediska jízdy na sněhu je tedy nejdůležitější dávat vozu jemné a citlivé pokyny. Zapomeňte tedy na ostré trhání volantem, plný plyn či náhlé brzdění. Musíte být k vozu za všech okolností jemnější než na suchu. Mnoho lidí to ovšem nebere v potaz a často se spoléhá na elektroniku.

Právě tito řidiči pak velmi často způsobí dopravní nehodu a je to vlastně jen díky tomu, že jsou mylně přesvědčeni, že ABS a ESP jim vždy pomůže automobil srovnat. Jenže elektronické systémy nedokáží obelstít fyziku a na velmi kluzkém povrchu vám žádné přibrzďování kol nepomůže. Jezděte tedy tak, aby kontrolka ESP ideálně neblikala.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (72)
4. 1. 2017 09:59
Re: Článek fajn, ale..
Stejný princip ještě neznamená stejný výsledek
4. 1. 2017 09:08
Re: Článek fajn, ale..
Jaký je rozdíl ve fci ABS u starýho a novýho auta? Já měl za to, že to funguje na pořád stejným principu.
4. 1. 2017 09:07
Re: Článek fajn, ale..
No chybí jen u aut vyšší třídy u běžný nižší střední a níž naštěstí pořád v drtivý většině je. Já bych teda auto bez manuální ruční brzdy nekoupil ani kdyby bylo pozlacený.
4. 1. 2017 09:05
Re: Článek fajn, ale..
Si to vyzkoušej. Mě se to přihodilo o víkendu. Levá strana na asfaltu pravá na ledu. Šlápl jsem na brzdu a jel jak sáňky borový. ESP nemám. Fakt je že auto drželo pořád směr, kdybych pustil volant jelo by rovně, zatímco si dovedu představit jak by auto bez ABS začalo táhnout doleva.
4. 1. 2017 09:01
Re: Brzdná dráha s ABS
Dobře nastavené ABS by mělo reagovat až ve chvíli, kdy jsi to přehnal. Problém by měl být v tom, že si různé povrchy žádají různé nastavení. Vliv bude mít také samotná pneumatika.