1.9. 2013 Svět motorů

Jak se žije kreslíři silnic: Ten, co dělá čáry

 

Vyrazili jsme na silnici, abychom zjistili, jak se stříká vodorovné dopravní značení. Práce jdou rychle od ruky. I přes to obsluha občas zažívá horké chvilky.

Ačkoliv si aplikace bílé silniční barvy žádá sucho a nejlépe teplé počasí, drkotáme zuby na sjezdu z pražské ulice 5. května na Jižní spojku. Ani šedavá mračna neslibují nic dobrého. Nezbývá, než rychle rozměřit křižovatku, na kterou budou za pár desítek minut nastříkány vodicí čáry. Práce ale nesmí být, i přes kvalt, nijak zfušovaná. Chce to zkrátka praxi a trochu logického uvažování.

Pomocné lano

Stojíme před velkou asfaltovou plochou a Pavel Vokoun z firmy Proznak, nahlíží do projektu. V dokumentu je jasně graficky znázorněno, jak bude křižovatka čarami rozdělená. Jelikož má Pavel za sebou dvacetiletou praxi, stačí mu pár desítek minut na to, aby se zorientoval a se dvěma dělníky proměnil černé silniční plátno v obraz. V chladném ránu se jeho zkušenosti hodí. Mistr ví, jak si má práci rozvrhnout tak, aby nezdržoval sebe ani ostatní šoféry. „Projekt většinou nevychází přesně na centimetry, takže se přizpůsobíme situaci,“ říká na úvod. Jeho dva kolegové zatím odmotávají staré horolezecké lano, které je při nástřiku neocenitelným pomocníkem. Tím se totiž přesně určí, jak zakřivená bude budoucí čára. „Ještě si komunikaci rozměříme pásmem, abychom věděli, kde máme mít dělicí pruh. Pak se podle lana udělají body, podle kterých stroj pojede,“ vysvětluje.

Aby pruhy zářily

Neuběhne ani hodina a parta už připravuje nástřikový vůz k akci. Do nádrže Trassaru, jak se vozítko jmenuje, nalijí desítky litrů speciální silniční běloby a na miniaturní korbu nasází několik desítek kuželů. „Nesmíme zapomenout ani na balotinu,“ připomene dělník Jakub Rybka. Že nevíte, co to je? Drobné reflexní kuličky ze skla, které se nacházejí v extra nádržce. Tryska na sypký materiál je schovaná těsně za tou, která stříká barvu, kuličky se tak okamžitě vpijí. A kužely? Značí se s nimi úseky, na které nesmí vjíždět auta.

Štelují

Už bychom mohli vyrazit, zima je poměrně vlezlá, říkáme si. Pavel Vokoun se svými parťáky se ale k malování nemají. Dokonce si berou kleště a začnou štelovat cosi na tyči, která ční asi půl druhého metru před vůz. Začínáme se bát, že reportáž nedokončíme kvůli poruše. „Sikovkami si jen nastavíme vodicí tyč, takzvané bidlo. To srovnám do roviny s tryskou a pak podle něj pojedu,“ uklidňuje nás a ještě si na počítači nastaví kadenci. Tedy to, jak dlouhé budou mezery při nástřiku přerušovaných čar. Mimochodem, rozměry čar a jejich mezer řeší norma, se kterou počítá už projektant.

Stroj vyráží pohybem páky kupředu a spojuje vyznačené body. Nečekejte ale žádnou formuli, optimální rychlost pro značení je pouhých pět kilometrů v hodině. „Základem je držet rovně volant. Když nemáte rovný povrch, škube to. A samozřejmě, kam jedete, tam to stříká, proto si musíte dávat velký pozor,“ vyjmenovává Pavel Vokoun základní pravidla. „Už se nám povedlo udělat několik čar mimo. Když se na vás řítí kamion, je vám život milejší. A když to nestačíte vypnout, vznikají různé obrazce. Na opravu ale stačí černá barva,“ přidává mistr nepříjemné zkušenosti. Někteří řidiči „kreslíře“ zkrátka nerespektují. Jsou prý schopní si udělat mezi kužely i slalom.

Hbitě do práce

Vozítko po křižovatce rejdí jako čert. Neuběhne ani čtvrt hodina a čáry jsou hotové. Barva bude schnout zhruba dvacet minut. My bychom ale na křižovatkách čekali ještě šipky a vyšrafované obrazce. „Děláme je podle šablon, které vystříkáváme ruční tryskou,“ zmiňuje mistr a pomáhá kolegům s jejich pokládáním. Práce na frekventované křižovatce zabraly necelé tři hodiny. Dělníci se na ni ale ještě vrátí. „Barva, kterou jsme použili, je na nové a nevyzrálé povrchy. Po třech měsících se dává plastová hmota, která vydrží tři roky. Nový asfalt je mastný a dvousložkový plast by na něm prostě nevydržel. Navíc je plastová hmota drahá, byla by jí škoda,“ podotýká Pavel Vokoun na závěr.

S čím jezdí?

Nástřikový stroj Trassar 131 Airless vyrábí francouzská firma Euroliners. Ve firmě Proznak jezdí deset let a jeho obsluha je s ním nadmíru spokojená. „Je to bezproblémový stroj,“ chválí Pavel Vokoun, mistr vodorovného dopravního značení. Trassar disponuje kloubovým zatáčením, otočí se tedy naprosto všude, kromě toho je díky svému úzkému profilu snadno objízdný. Stroj si dovede sám rozmíchat barvu a kromě nádrže na jednosložkovou barvu má ještě jednu na dvousložkovou plastovou hmotu. Mezi nádržemi se dá přepínat za pomoci kohoutů. Dále na něm najdete dvě trysky – jednu uprostřed a druhou z boku. Prostřední pro běžné značení, například nástřik dělicích čar, boční se používá na krajnice. Třetí ruční trysku využívají dělníci k vystříkávání šablon. Na zadní straně je umístěna rampa, ze které obsluha sází kužely.

Trassar 131 Airless
Motor vznětový tříválec Lombardini
Pohon hydraulický, jedna rychlost vpřed, jedna vzad
Výkon 14 kW při 3600 ot./min.
Maximální rychlost 10 km/h
Délka 2700 mm
Šířka 1000 mm
Výška 1980 mm s majáky
Rádius otáčení 3 m
Zásobníky na balotinu 2x40 litrů
Zásobníky na barvu 2x85 litrů = 270 kg
Hmotnost 840 kg (pohotovostní), 1230 kg (celková)
Cena 2 000 000 Kč

Víte že,…

… se musí stříkat pouze za sucha? Za mokra by se barva ani plastová hmota s povrchem nespojily.

… existují další techniky pokládky vodorovného dopravního značení? Jsou to například aplikace thermoplastu nebo zmíněný nástřik dvousložkové hmoty.

… silničáři pracují i na letištních plochách? Ale tam se používá jen obyčejná jednosložková barva. Letadla totiž po čárách jezdí minimálně. Barva tam tedy vydrží daleko déle.

Autor: Josef Holek, Svět motorů

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě

Ženy v Evropské unii vydělávají na hodinu méně než muži,…

Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů

Plzeňský Prazdroj rozšíří za více než 280 milionů korun…

Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích

Úhradová vyhláška, která byla jedním ze spouštěčů…

Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB

Česká měna k euru zpevnila na silnější úroveň, než měla…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 





 
Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Dnes 18:50

Jaká jsou ta nejlepší MPV na trhu? Podle českých zákazníků Hyundai ix20, Opel Meriva nebo VW Touran. Hodně se daří i osobním dodávkám.




Blesk.cz

Děs na porodním sále: Pod rodičkou začalo hořet během porodu císařským řezem

Děs na porodním sále: Pod rodičkou začalo hořet…

Ty nejděsivější vzpomínky bude mít na porod osmadvacetiletá prvorodička Marta ze Slovenska. Přímo během porodu…

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími kanony. Gundam Versus je zběsilá řežba s roboty

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími…

Souboje obřích robotů nejsou oblíbeností výhradně Japonců. Filmy jako Pacific Rim ukázaly, že toto téma mají…

 

iSport.cz

Lugano hraje o všechno, varuje Vrba. Chystá změny, Limberský nebude

Lugano hraje o všechno, varuje Vrba. Chystá změny,…

PŘÍMO ZE ŠVÝCARSKA | Na papíře se zdá být všechno jednoznačné. Viktoria Plzeň jde do čtvrtečního utkání základní…

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na 100%, nejhorší Sparta

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na…

Liga je ve své třetině, přesto už vykrystalizoval jeden obrovský favorit na zisk titulu. Překvapivě se nejedná o…

 

Reflex.cz

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého zákona. Stát přece není biřic, politici nejsou vrchnost

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého…

Hloučky kuřáků před hospodami, cigaretový dým a hluk pod okny bytů, štamgasti, kteří se dívají na fotbal přes…

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena na působivých fotografiích

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena…

Visel na tenkém laně 200 metrů nad zemí v nejhlubší přírodní šachtě na světě, prozkoumal nejtemnější zákoutí…