1.9. 2013 Svět motorů

Jak se žije kreslíři silnic: Ten, co dělá čáry

 

Vyrazili jsme na silnici, abychom zjistili, jak se stříká vodorovné dopravní značení. Práce jdou rychle od ruky. I přes to obsluha občas zažívá horké chvilky.

Ačkoliv si aplikace bílé silniční barvy žádá sucho a nejlépe teplé počasí, drkotáme zuby na sjezdu z pražské ulice 5. května na Jižní spojku. Ani šedavá mračna neslibují nic dobrého. Nezbývá, než rychle rozměřit křižovatku, na kterou budou za pár desítek minut nastříkány vodicí čáry. Práce ale nesmí být, i přes kvalt, nijak zfušovaná. Chce to zkrátka praxi a trochu logického uvažování.

Pomocné lano

Stojíme před velkou asfaltovou plochou a Pavel Vokoun z firmy Proznak, nahlíží do projektu. V dokumentu je jasně graficky znázorněno, jak bude křižovatka čarami rozdělená. Jelikož má Pavel za sebou dvacetiletou praxi, stačí mu pár desítek minut na to, aby se zorientoval a se dvěma dělníky proměnil černé silniční plátno v obraz. V chladném ránu se jeho zkušenosti hodí. Mistr ví, jak si má práci rozvrhnout tak, aby nezdržoval sebe ani ostatní šoféry. „Projekt většinou nevychází přesně na centimetry, takže se přizpůsobíme situaci,“ říká na úvod. Jeho dva kolegové zatím odmotávají staré horolezecké lano, které je při nástřiku neocenitelným pomocníkem. Tím se totiž přesně určí, jak zakřivená bude budoucí čára. „Ještě si komunikaci rozměříme pásmem, abychom věděli, kde máme mít dělicí pruh. Pak se podle lana udělají body, podle kterých stroj pojede,“ vysvětluje.

Aby pruhy zářily

Neuběhne ani hodina a parta už připravuje nástřikový vůz k akci. Do nádrže Trassaru, jak se vozítko jmenuje, nalijí desítky litrů speciální silniční běloby a na miniaturní korbu nasází několik desítek kuželů. „Nesmíme zapomenout ani na balotinu,“ připomene dělník Jakub Rybka. Že nevíte, co to je? Drobné reflexní kuličky ze skla, které se nacházejí v extra nádržce. Tryska na sypký materiál je schovaná těsně za tou, která stříká barvu, kuličky se tak okamžitě vpijí. A kužely? Značí se s nimi úseky, na které nesmí vjíždět auta.

Štelují

Už bychom mohli vyrazit, zima je poměrně vlezlá, říkáme si. Pavel Vokoun se svými parťáky se ale k malování nemají. Dokonce si berou kleště a začnou štelovat cosi na tyči, která ční asi půl druhého metru před vůz. Začínáme se bát, že reportáž nedokončíme kvůli poruše. „Sikovkami si jen nastavíme vodicí tyč, takzvané bidlo. To srovnám do roviny s tryskou a pak podle něj pojedu,“ uklidňuje nás a ještě si na počítači nastaví kadenci. Tedy to, jak dlouhé budou mezery při nástřiku přerušovaných čar. Mimochodem, rozměry čar a jejich mezer řeší norma, se kterou počítá už projektant.

Stroj vyráží pohybem páky kupředu a spojuje vyznačené body. Nečekejte ale žádnou formuli, optimální rychlost pro značení je pouhých pět kilometrů v hodině. „Základem je držet rovně volant. Když nemáte rovný povrch, škube to. A samozřejmě, kam jedete, tam to stříká, proto si musíte dávat velký pozor,“ vyjmenovává Pavel Vokoun základní pravidla. „Už se nám povedlo udělat několik čar mimo. Když se na vás řítí kamion, je vám život milejší. A když to nestačíte vypnout, vznikají různé obrazce. Na opravu ale stačí černá barva,“ přidává mistr nepříjemné zkušenosti. Někteří řidiči „kreslíře“ zkrátka nerespektují. Jsou prý schopní si udělat mezi kužely i slalom.

Hbitě do práce

Vozítko po křižovatce rejdí jako čert. Neuběhne ani čtvrt hodina a čáry jsou hotové. Barva bude schnout zhruba dvacet minut. My bychom ale na křižovatkách čekali ještě šipky a vyšrafované obrazce. „Děláme je podle šablon, které vystříkáváme ruční tryskou,“ zmiňuje mistr a pomáhá kolegům s jejich pokládáním. Práce na frekventované křižovatce zabraly necelé tři hodiny. Dělníci se na ni ale ještě vrátí. „Barva, kterou jsme použili, je na nové a nevyzrálé povrchy. Po třech měsících se dává plastová hmota, která vydrží tři roky. Nový asfalt je mastný a dvousložkový plast by na něm prostě nevydržel. Navíc je plastová hmota drahá, byla by jí škoda,“ podotýká Pavel Vokoun na závěr.

S čím jezdí?

Nástřikový stroj Trassar 131 Airless vyrábí francouzská firma Euroliners. Ve firmě Proznak jezdí deset let a jeho obsluha je s ním nadmíru spokojená. „Je to bezproblémový stroj,“ chválí Pavel Vokoun, mistr vodorovného dopravního značení. Trassar disponuje kloubovým zatáčením, otočí se tedy naprosto všude, kromě toho je díky svému úzkému profilu snadno objízdný. Stroj si dovede sám rozmíchat barvu a kromě nádrže na jednosložkovou barvu má ještě jednu na dvousložkovou plastovou hmotu. Mezi nádržemi se dá přepínat za pomoci kohoutů. Dále na něm najdete dvě trysky – jednu uprostřed a druhou z boku. Prostřední pro běžné značení, například nástřik dělicích čar, boční se používá na krajnice. Třetí ruční trysku využívají dělníci k vystříkávání šablon. Na zadní straně je umístěna rampa, ze které obsluha sází kužely.

Trassar 131 Airless
Motor vznětový tříválec Lombardini
Pohon hydraulický, jedna rychlost vpřed, jedna vzad
Výkon 14 kW při 3600 ot./min.
Maximální rychlost 10 km/h
Délka 2700 mm
Šířka 1000 mm
Výška 1980 mm s majáky
Rádius otáčení 3 m
Zásobníky na balotinu 2x40 litrů
Zásobníky na barvu 2x85 litrů = 270 kg
Hmotnost 840 kg (pohotovostní), 1230 kg (celková)
Cena 2 000 000 Kč

Víte že,…

… se musí stříkat pouze za sucha? Za mokra by se barva ani plastová hmota s povrchem nespojily.

… existují další techniky pokládky vodorovného dopravního značení? Jsou to například aplikace thermoplastu nebo zmíněný nástřik dvousložkové hmoty.

… silničáři pracují i na letištních plochách? Ale tam se používá jen obyčejná jednosložková barva. Letadla totiž po čárách jezdí minimálně. Barva tam tedy vydrží daleko déle.

Autor: Josef Holek, Svět motorů

Spolupracujeme s TipCars.com
V Liberci hoří sklad hořlavých kapalin Severochemy V Liberci hoří sklad hořlavých kapalin Severochemy

Část areálu podniku Severochema v Liberci je v plamenech.…

Volby by vyhrálo ANO, lidovci a STAN by se do sněmovny nedostali, tvrdí průzkum Volby by vyhrálo ANO, lidovci a STAN by se do sněmovny nedostali, tvrdí průzkum

Sněmovní volby by nyní vyhrálo hnutí ANO se ziskem 28,5…

Tripartita se nedohodla na růstu minimální mzdy, rozhodne vláda Tripartita se nedohodla na růstu minimální mzdy, rozhodne vláda

Tripartita se dnes nedohodla na zvýšení minimální mzdy…

Developeři chtějí v Praze dál zdražovat, růst cen se očekává i příští rok Developeři chtějí v Praze dál zdražovat, růst cen se očekává i příští rok

Téměř 80 procent developerů chce letos v Praze zvýšit…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 






 
Volkswagen Beats Up! 1.0 TSI – Give Up! the power

VW Beats Up! 1.0 TSI – Give Up! the power

Dnes 10:52

Nejmenšímu stroji z Wolfsburgu dává nové přeplňované srdce zcela jiné možnosti.




Blesk.cz

Sluníčko rozpálilo Prahu: Do ulic vyjely kropící vozy

Sluníčko rozpálilo Prahu: Do ulic vyjely kropící vozy

V pondělí až 32, v úterý až 31, ve středu až 27, ve čtvrtek až 26 a v pátek až 27 stupňů Celsia. Takové jsou…

Zeman v Brně: Zastupitelé ho »zazdili«, s urážkami ho vítali demonstranti

Zeman v Brně: Zastupitelé ho »zazdili«, s urážkami…

Neslavně začala návštěva prezidenta Miloše Zemana na jižní Moravě. Při příjezdu k brněnskému hejtmanství jej…

 

iSport.cz

Unikátní bitva oštěpařů na Zlaté tretře. Železného Češi vyzvou Německo

Unikátní bitva oštěpařů na Zlaté tretře. Železného…

Zlatá tretra Ostrava přichází s unikátní atletickou novinkou. V 56. ročníku (28. června 2017) se na Městském…

Uhrin: Slavia musí posílit, Petržela i Limberský stále patří k nejlepším

Uhrin: Slavia musí posílit, Petržela i Limberský…

Oba kluby v minulosti trénoval, ve Slavii se podílel na výstavbě mužstva, které v sobotu oslavilo ligový titul.…

 

Reflex.cz

Zemanova kandidatura v ohrožení? Je na tom hodně špatně, říká bývalý velvyslanec

Zemanova kandidatura v ohrožení? Je na tom hodně…

Ohlášená opětovná kandidatura prezidenta Miloše Zemana podle bývalého velvyslance Petra Koláře stále není hotová…

Alena Doláková z Hollywoodu:  Můj LaLa Land nejen s Emmou Stoneovou

Alena Doláková z Hollywoodu: Můj LaLa Land nejen s…

Mladá česká herečka Alena Doláková sice žije v L.A., o čemž každý týden píše na reflex.cz, ale někdy taky musí…