1.9. 2013 Svět motorů

Jak se žije kreslíři silnic: Ten, co dělá čáry

 

Vyrazili jsme na silnici, abychom zjistili, jak se stříká vodorovné dopravní značení. Práce jdou rychle od ruky. I přes to obsluha občas zažívá horké chvilky.

Ačkoliv si aplikace bílé silniční barvy žádá sucho a nejlépe teplé počasí, drkotáme zuby na sjezdu z pražské ulice 5. května na Jižní spojku. Ani šedavá mračna neslibují nic dobrého. Nezbývá, než rychle rozměřit křižovatku, na kterou budou za pár desítek minut nastříkány vodicí čáry. Práce ale nesmí být, i přes kvalt, nijak zfušovaná. Chce to zkrátka praxi a trochu logického uvažování.

Pomocné lano

Stojíme před velkou asfaltovou plochou a Pavel Vokoun z firmy Proznak, nahlíží do projektu. V dokumentu je jasně graficky znázorněno, jak bude křižovatka čarami rozdělená. Jelikož má Pavel za sebou dvacetiletou praxi, stačí mu pár desítek minut na to, aby se zorientoval a se dvěma dělníky proměnil černé silniční plátno v obraz. V chladném ránu se jeho zkušenosti hodí. Mistr ví, jak si má práci rozvrhnout tak, aby nezdržoval sebe ani ostatní šoféry. „Projekt většinou nevychází přesně na centimetry, takže se přizpůsobíme situaci,“ říká na úvod. Jeho dva kolegové zatím odmotávají staré horolezecké lano, které je při nástřiku neocenitelným pomocníkem. Tím se totiž přesně určí, jak zakřivená bude budoucí čára. „Ještě si komunikaci rozměříme pásmem, abychom věděli, kde máme mít dělicí pruh. Pak se podle lana udělají body, podle kterých stroj pojede,“ vysvětluje.

Aby pruhy zářily

Neuběhne ani hodina a parta už připravuje nástřikový vůz k akci. Do nádrže Trassaru, jak se vozítko jmenuje, nalijí desítky litrů speciální silniční běloby a na miniaturní korbu nasází několik desítek kuželů. „Nesmíme zapomenout ani na balotinu,“ připomene dělník Jakub Rybka. Že nevíte, co to je? Drobné reflexní kuličky ze skla, které se nacházejí v extra nádržce. Tryska na sypký materiál je schovaná těsně za tou, která stříká barvu, kuličky se tak okamžitě vpijí. A kužely? Značí se s nimi úseky, na které nesmí vjíždět auta.

Štelují

Už bychom mohli vyrazit, zima je poměrně vlezlá, říkáme si. Pavel Vokoun se svými parťáky se ale k malování nemají. Dokonce si berou kleště a začnou štelovat cosi na tyči, která ční asi půl druhého metru před vůz. Začínáme se bát, že reportáž nedokončíme kvůli poruše. „Sikovkami si jen nastavíme vodicí tyč, takzvané bidlo. To srovnám do roviny s tryskou a pak podle něj pojedu,“ uklidňuje nás a ještě si na počítači nastaví kadenci. Tedy to, jak dlouhé budou mezery při nástřiku přerušovaných čar. Mimochodem, rozměry čar a jejich mezer řeší norma, se kterou počítá už projektant.

Stroj vyráží pohybem páky kupředu a spojuje vyznačené body. Nečekejte ale žádnou formuli, optimální rychlost pro značení je pouhých pět kilometrů v hodině. „Základem je držet rovně volant. Když nemáte rovný povrch, škube to. A samozřejmě, kam jedete, tam to stříká, proto si musíte dávat velký pozor,“ vyjmenovává Pavel Vokoun základní pravidla. „Už se nám povedlo udělat několik čar mimo. Když se na vás řítí kamion, je vám život milejší. A když to nestačíte vypnout, vznikají různé obrazce. Na opravu ale stačí černá barva,“ přidává mistr nepříjemné zkušenosti. Někteří řidiči „kreslíře“ zkrátka nerespektují. Jsou prý schopní si udělat mezi kužely i slalom.

Hbitě do práce

Vozítko po křižovatce rejdí jako čert. Neuběhne ani čtvrt hodina a čáry jsou hotové. Barva bude schnout zhruba dvacet minut. My bychom ale na křižovatkách čekali ještě šipky a vyšrafované obrazce. „Děláme je podle šablon, které vystříkáváme ruční tryskou,“ zmiňuje mistr a pomáhá kolegům s jejich pokládáním. Práce na frekventované křižovatce zabraly necelé tři hodiny. Dělníci se na ni ale ještě vrátí. „Barva, kterou jsme použili, je na nové a nevyzrálé povrchy. Po třech měsících se dává plastová hmota, která vydrží tři roky. Nový asfalt je mastný a dvousložkový plast by na něm prostě nevydržel. Navíc je plastová hmota drahá, byla by jí škoda,“ podotýká Pavel Vokoun na závěr.

S čím jezdí?

Nástřikový stroj Trassar 131 Airless vyrábí francouzská firma Euroliners. Ve firmě Proznak jezdí deset let a jeho obsluha je s ním nadmíru spokojená. „Je to bezproblémový stroj,“ chválí Pavel Vokoun, mistr vodorovného dopravního značení. Trassar disponuje kloubovým zatáčením, otočí se tedy naprosto všude, kromě toho je díky svému úzkému profilu snadno objízdný. Stroj si dovede sám rozmíchat barvu a kromě nádrže na jednosložkovou barvu má ještě jednu na dvousložkovou plastovou hmotu. Mezi nádržemi se dá přepínat za pomoci kohoutů. Dále na něm najdete dvě trysky – jednu uprostřed a druhou z boku. Prostřední pro běžné značení, například nástřik dělicích čar, boční se používá na krajnice. Třetí ruční trysku využívají dělníci k vystříkávání šablon. Na zadní straně je umístěna rampa, ze které obsluha sází kužely.

Trassar 131 Airless
Motor vznětový tříválec Lombardini
Pohon hydraulický, jedna rychlost vpřed, jedna vzad
Výkon 14 kW při 3600 ot./min.
Maximální rychlost 10 km/h
Délka 2700 mm
Šířka 1000 mm
Výška 1980 mm s majáky
Rádius otáčení 3 m
Zásobníky na balotinu 2x40 litrů
Zásobníky na barvu 2x85 litrů = 270 kg
Hmotnost 840 kg (pohotovostní), 1230 kg (celková)
Cena 2 000 000 Kč

Víte že,…

… se musí stříkat pouze za sucha? Za mokra by se barva ani plastová hmota s povrchem nespojily.

… existují další techniky pokládky vodorovného dopravního značení? Jsou to například aplikace thermoplastu nebo zmíněný nástřik dvousložkové hmoty.

… silničáři pracují i na letištních plochách? Ale tam se používá jen obyčejná jednosložková barva. Letadla totiž po čárách jezdí minimálně. Barva tam tedy vydrží daleko déle.

Autor: Josef Holek, Svět motorů

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Válka v Sýrii má novou frontu. Turecká armáda bombardovala cíle na severu země Válka v Sýrii má novou frontu. Turecká armáda bombardovala cíle na severu země

Turecká armáda v sobotu v severosyrském Afrínu, který…

Zeleným bude šéfovat biolog a starosta Prahy 4 Petr Štěpánek Zeleným bude šéfovat biolog a starosta Prahy 4 Petr Štěpánek

Předsedou Zelených se v sobotu stal Petr Štěpánek,…

Obilný gigant ADM na nákupech. Chce převzít konkurenta Bunge Obilný gigant ADM na nákupech. Chce převzít konkurenta Bunge

Americký zemědělský gigant Archer Daniels Midland (ADM)…

Požár v pražském hotelu si vyžádal dva mrtvé a další zraněné Požár v pražském hotelu si vyžádal dva mrtvé a další zraněné

Při požáru hotelu Eurostars David v Náplavní ulici na…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

 





 
Audi 100 v Číně: Jak si soudruzi upravili audinu podle svého vkusu

Audi 100 v Číně: Jak si soudruzi upravili audinu podle svého vkusu

Včera

Audi 100 třetí generace, v hantýrce bazaristů přezdívaná doutník, se v Evropě nevyrábí již 27 let. V zemi „za velkou čínskou zdí“ však stále platí za vcelku oblíbený automobil.




Blesk.cz

Tragédie autobusu v Turecku: 11 mrtvých po nehodě na dálnici, dva řidiče zatkli

Tragédie autobusu v Turecku: 11 mrtvých po nehodě na…

Jedenáct lidí přišlo o život a dalších 46 bylo zraněno při nehodě autobusu, která se stala v noci na sobotu na…

Stravenky místo dávek: Handicapovaní musí nakupovat draze, bič trestá nevinné

Stravenky místo dávek: Handicapovaní musí nakupovat…

Lidé s přiznanou invaliditou nebo maminky pečující o postižené děti se kvůli legislativnímu paskvilu dostávají…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Plzeňští hráči vstřebávají příděl: Štve nás to, nebudeme se  vymlouvat

Plzeňští hráči vstřebávají příděl: Štve nás to,…

Ve fázi tvrdých tréninků a nabírání objemů nejsou výsledky zas tolik důležité. Jenže sobotní prohra 0:5 v…

 

Reflex.cz

V Praze hořel hotel. Nejméně dva lidé zemřeli, desítky dalších mají zranění. Hasiči budou zasahovat do noci

V Praze hořel hotel. Nejméně dva lidé zemřeli,…

Při požáru hotelu Eurostars David v Náplavní ulici nedaleko Masarykova nábřeží na Novém Městě zemřeli…

Turecko zahájilo bombardování na severu Sýrie, vzniká nová fronta války

Turecko zahájilo bombardování na severu Sýrie,…

Turecká armáda dnes v severosyrském Afrínu, který ovládají kurdské milice YPG, de facto zahájila pozemní…