21.10. 2015 Ondřej Chamilla Ondřej Chamilla

Je 21. října 2015, právě přiletěl Marty McFly ve voze DeLorean DMC-12!

 

Dnes je den, do kterého z minulosti přiletí Marty McFly s doktorem Emmetem Brownem díky stroji času v podobě nerezového sporťáku DeLorean DMC-12. Automobil má přitom velmi zajímavou minulost.

Kultovní trilogie Návrat do budoucnosti se objevila před třiceti lety a dodnes jde o filmy, na které nedá dopustit velké množství diváků. Jednu z hlavních rolí má přitom nesmírně zajímavý automobil z počátku osmdesátých let, sportovní kupé DeLorean DMC-12 s nerezovou karoserií.

Troufám si tvrdit, že Marty McFly by byl z dnešního světa zklamaný. Žádná létající auta, žádné hooverboardy, z hlediska dopravy je vše tak nějak při starém. Asi by se však divil, že automobily umí vidět a často i řídit za řidiče nebo že přenosný telefon zvládá více úkonů než v té době nejlepší počítač. Možná by jej i překvapilo, že cestovatelský DeLorean je stále kultovním vozem.

Středa 21. října 2015, to je přesný den, do kterého se stroj času dostal. Samotný vůz DeLorean však provází jeden z nejzajímavějších příběhů v automobilové historii, a proto stojí za to něco si o něm říci. Sám k němu mám osobní náklonnost, pamatuji si jej z dětství jako nejspíše úplně první auto, které mi zůstalo v hlavě - jezdil v něm do Česka jeden nizozemský obchodník. Znovu jsem se s vozem potkal až o mnoho let později a překvapilo mě, jak kompaktní stroj to je.

DMC-12 byl snem amerického konstruktéra Johna Z. DeLoreana. Ten toužil po výrobě převratného sportovního vozu a kvůli tomu dokonce odešel z vysoké pozice v rámci koncernu GM. Mělo se jednat o velmi bezpečný a dostupný automobil s velkými deformačními zónami, airbagy, samonosnou karoserií z nově vyvinutého plastu ERM a samozřejmě také o výkonný a krásný sporťák.

Ukázalo se však, že tato vize není reálně slučitelná s velkosériovou výrobou. Prototyp měl mít wankelův motor před zadní nápravou, sériový vůz však dostal o poznání přízemnější pohonnou jednotku, byť pravděpodobně výrazně spolehlivější francouzsko-švédský šestiválec PRV o objemu 2,8 litru. Ten se nacházel až úplně vzadu, podobně jako u konkurenčního Porsche 911.

Původní prototyp byl kompletně předělán slavným konstruktérem a zakladatelem Lotusu, Colinem Chapmanem. Ten dosud nevyzkoušené materiály odmítl použít a vůz celkově doladil. O design karoserie se zase postaral Giorgietto Giugiaro, další známá persona, co se tedy mohlo pokazit?

Důvodů, proč se DMC-12 nakonec změnil v neúspěch, je hned několik. V prvé řadě byla jeho karoserie z laminátu potaženého nerezovou ocelí nakonec poměrně těžká, vůz vážil zhruba 1240 kg, což dnes není mnoho, ale původní plán se chtěl přiblížit jedné tuně. V evropské verzi měl motor PRV výkon 170 koní, což stačilo ke zrychlení z klidu na sto kilometrů v hodině za 8,8 sekund. Americká emisně seškrcená varianta však dostala o 40 koní méně, což se neblaze podepsalo na dynamice, zejména když vůz neměl pětistupňový manuál, ale třístupňový automat. K tomu všemu byl automobil poměrně drahý, stál 25.000 USD. Výrazně rychlejší a kvalitnější Porsche 911 vyšlo na 32.000 USD. Když už jsme u té kvality, DeLorean sliboval veřejnosti zpracování na úrovni Mercedesů, reálně však byly vozy odbyté a měly mnoho problémů, klasikou budiž nelícující výklopné dveře.

Výsledkem tedy byl stroj, který nemohl ani náhodou dostát slibům svého tvůrce. Místo velmi bezpečného a výkonného kupé s perfektním zpracováním v ceně do 10.000 USD zákazníci dostali relativně pomalé, drahé a špatně zpracované auto bez zamýšlených bezpečnostních prvků.

DeLorean DMC-12 se vrátí zpátky do budoucnosti

John Z. DeLorean vozy kvůli nízkým daním vyráběl v Severním Irsku, nakonec však z linky sjelo pouhých 8.583 kusů v letech 1981 až 1983, přičemž firma DeLorean Motor Company vyhlásila koncem roku 1982 bankrot. Později byl zakladatel automobilky vzat do vazby za údajný obchod s drogami a i když byl nakonec zproštěn viny, jeho sen o výrobě pokrokového sportovního vozu se navždy rozplynul.

I přes veškeré nedostatky však stojí za to po DMC-12 toužit. Vždyť se na něj podívejte, kupé ve skutečnosti vypadá lépe než na fotkách, má krásnou nízkou siluetu a obrovskou auru. Je to jednoduše filmová hvězda se vším všudy a když roztáhne křídla, i pánové před ní padají. Navíc jízdně se nejednalo o špatný vůz – byl prý pohodlný na delších cestách, díky Lotusem vyladěnému šasi slušně zatáčel a nebyl i přes motor vzadu kousavý. Nadčasový automobil navíc zná téměř každý a dnes se jedná o sběratelský kousek.

A to nejlepší na závěr, veškeré díly na DeLoreany včetně nedokončených kusů odkoupila firma DMC Texas, která se rozhodla vdechnout těmto legendárním strojům nový život. Nedostatečně dimenzované díly byly vyměněny za lepší, automobil dostal mnoho nové výbavy včetně navigace s bluetooth, vylepšenou konstrukci a upravený motor s tolik očekávaným vyšším výkonem. Takto vyšperkovaný vůz pak bylo možno koupit za 57.500 USD, objevila se navíc i plně elektrická varianta! Sen Johna Z. DeLoreana tak žije dále a pravděpodobně by se divil i samotný doktor Emmeth Brown.

Video: DeLorean stále žije

Spolupracujeme s TipCars.com
Německo mění politiku vůči Turecku, vadí mu zatýkání protivládních aktivistů Německo mění politiku vůči Turecku, vadí mu zatýkání protivládních aktivistů

Kvůli úternímu zadržení bojovníků za lidská práva v…

Volkswagen dále hledá nového majitele pro Ducati, zájem má italský klan Benettonů Volkswagen dále hledá nového majitele pro Ducati, zájem má italský klan Benettonů

O koupi italského výrobce motocyklů Ducati od německé…

Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington spáchal sebevraždu Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington spáchal sebevraždu

Chester Bennington, zpěvák americké rockové kapely Linkin…

 

Štítky Sportovní Kupé

 

Přidat názorDiskuse: Je 21. října 2015, právě přiletěl Marty…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací

Během novinářské prezentace vozu na severu Španělska jsme…

Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů

Audi musí na pár týdnů zastavit prodej svých benzinových…

 





 
Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Včera

Návrat Aston Martinu do nejvyšší ligy vytrvalostních závodů nepřinesl žádné vítězství, nicméně úplný propadák to nebyl. Jenže Ford koupil Jaguar a přišel rychlý konec...




Blesk.cz

Lucie Vondráčková si mne ruce: Další kšeft snů!

Lucie Vondráčková si mne ruce: Další kšeft snů!

Zpěvačce Lucii Vondráčkové (37) se v Kanadě, kde žije s manželem Tomášem Plekancem (34) a dvěma syny, daří čím…

Brambor bude letos méně. Úrodu poškodila jarní sucha

Brambor bude letos méně. Úrodu poškodila jarní sucha

Letošní úroda brambor nebude oproti loňsku příliš dobrá, způsobila to jarní sucha. Největší propad čeká rané…

 

iSport.cz

Monako bude žalovat. Kdo nelegálně jednal s Mbappém o přestupu?

Monako bude žalovat. Kdo nelegálně jednal s Mbappém…

Ajajaj, tady bude mít někdo průšvih. AS Monako vydalo prohlášení, ve kterém odsuzuje velké evropské týmy za to,…

Sparta hlásí devátou posilu. Přichází kamerunský záložník Mandjeck

Sparta hlásí devátou posilu. Přichází kamerunský…

Fotbalová Sparta hlásí svou devátou letní posilu, z francouzských Mét přichází střední záložník Georges…

 

Reflex.cz

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a podívejte se na snímky z uplynulých let

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a…

Akty X, dlouhodobě nejpopulárnější soutěž časopisu Reflex, které se každý rok účastní stovky profesionálních i…

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a lidové horůrky zmapoval Polák

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a…

První komplexní monografie věnovaná české hrůzostrašné literatuře! Na téměř pěti stech stránkách Hrůzy v české…