21.10. 2015 Ondřej Chamilla Ondřej Chamilla

Je 21. října 2015, právě přiletěl Marty McFly ve voze DeLorean DMC-12!

 

Dnes je den, do kterého z minulosti přiletí Marty McFly s doktorem Emmetem Brownem díky stroji času v podobě nerezového sporťáku DeLorean DMC-12. Automobil má přitom velmi zajímavou minulost.

Kultovní trilogie Návrat do budoucnosti se objevila před třiceti lety a dodnes jde o filmy, na které nedá dopustit velké množství diváků. Jednu z hlavních rolí má přitom nesmírně zajímavý automobil z počátku osmdesátých let, sportovní kupé DeLorean DMC-12 s nerezovou karoserií.

Troufám si tvrdit, že Marty McFly by byl z dnešního světa zklamaný. Žádná létající auta, žádné hooverboardy, z hlediska dopravy je vše tak nějak při starém. Asi by se však divil, že automobily umí vidět a často i řídit za řidiče nebo že přenosný telefon zvládá více úkonů než v té době nejlepší počítač. Možná by jej i překvapilo, že cestovatelský DeLorean je stále kultovním vozem.

Středa 21. října 2015, to je přesný den, do kterého se stroj času dostal. Samotný vůz DeLorean však provází jeden z nejzajímavějších příběhů v automobilové historii, a proto stojí za to něco si o něm říci. Sám k němu mám osobní náklonnost, pamatuji si jej z dětství jako nejspíše úplně první auto, které mi zůstalo v hlavě - jezdil v něm do Česka jeden nizozemský obchodník. Znovu jsem se s vozem potkal až o mnoho let později a překvapilo mě, jak kompaktní stroj to je.

DMC-12 byl snem amerického konstruktéra Johna Z. DeLoreana. Ten toužil po výrobě převratného sportovního vozu a kvůli tomu dokonce odešel z vysoké pozice v rámci koncernu GM. Mělo se jednat o velmi bezpečný a dostupný automobil s velkými deformačními zónami, airbagy, samonosnou karoserií z nově vyvinutého plastu ERM a samozřejmě také o výkonný a krásný sporťák.

Ukázalo se však, že tato vize není reálně slučitelná s velkosériovou výrobou. Prototyp měl mít wankelův motor před zadní nápravou, sériový vůz však dostal o poznání přízemnější pohonnou jednotku, byť pravděpodobně výrazně spolehlivější francouzsko-švédský šestiválec PRV o objemu 2,8 litru. Ten se nacházel až úplně vzadu, podobně jako u konkurenčního Porsche 911.

Původní prototyp byl kompletně předělán slavným konstruktérem a zakladatelem Lotusu, Colinem Chapmanem. Ten dosud nevyzkoušené materiály odmítl použít a vůz celkově doladil. O design karoserie se zase postaral Giorgietto Giugiaro, další známá persona, co se tedy mohlo pokazit?

Důvodů, proč se DMC-12 nakonec změnil v neúspěch, je hned několik. V prvé řadě byla jeho karoserie z laminátu potaženého nerezovou ocelí nakonec poměrně těžká, vůz vážil zhruba 1240 kg, což dnes není mnoho, ale původní plán se chtěl přiblížit jedné tuně. V evropské verzi měl motor PRV výkon 170 koní, což stačilo ke zrychlení z klidu na sto kilometrů v hodině za 8,8 sekund. Americká emisně seškrcená varianta však dostala o 40 koní méně, což se neblaze podepsalo na dynamice, zejména když vůz neměl pětistupňový manuál, ale třístupňový automat. K tomu všemu byl automobil poměrně drahý, stál 25.000 USD. Výrazně rychlejší a kvalitnější Porsche 911 vyšlo na 32.000 USD. Když už jsme u té kvality, DeLorean sliboval veřejnosti zpracování na úrovni Mercedesů, reálně však byly vozy odbyté a měly mnoho problémů, klasikou budiž nelícující výklopné dveře.

Výsledkem tedy byl stroj, který nemohl ani náhodou dostát slibům svého tvůrce. Místo velmi bezpečného a výkonného kupé s perfektním zpracováním v ceně do 10.000 USD zákazníci dostali relativně pomalé, drahé a špatně zpracované auto bez zamýšlených bezpečnostních prvků.

DeLorean DMC-12 se vrátí zpátky do budoucnosti

John Z. DeLorean vozy kvůli nízkým daním vyráběl v Severním Irsku, nakonec však z linky sjelo pouhých 8.583 kusů v letech 1981 až 1983, přičemž firma DeLorean Motor Company vyhlásila koncem roku 1982 bankrot. Později byl zakladatel automobilky vzat do vazby za údajný obchod s drogami a i když byl nakonec zproštěn viny, jeho sen o výrobě pokrokového sportovního vozu se navždy rozplynul.

I přes veškeré nedostatky však stojí za to po DMC-12 toužit. Vždyť se na něj podívejte, kupé ve skutečnosti vypadá lépe než na fotkách, má krásnou nízkou siluetu a obrovskou auru. Je to jednoduše filmová hvězda se vším všudy a když roztáhne křídla, i pánové před ní padají. Navíc jízdně se nejednalo o špatný vůz – byl prý pohodlný na delších cestách, díky Lotusem vyladěnému šasi slušně zatáčel a nebyl i přes motor vzadu kousavý. Nadčasový automobil navíc zná téměř každý a dnes se jedná o sběratelský kousek.

A to nejlepší na závěr, veškeré díly na DeLoreany včetně nedokončených kusů odkoupila firma DMC Texas, která se rozhodla vdechnout těmto legendárním strojům nový život. Nedostatečně dimenzované díly byly vyměněny za lepší, automobil dostal mnoho nové výbavy včetně navigace s bluetooth, vylepšenou konstrukci a upravený motor s tolik očekávaným vyšším výkonem. Takto vyšperkovaný vůz pak bylo možno koupit za 57.500 USD, objevila se navíc i plně elektrická varianta! Sen Johna Z. DeLoreana tak žije dále a pravděpodobně by se divil i samotný doktor Emmeth Brown.

Video: DeLorean stále žije

Spolupracujeme s TipCars.com
Nízké sazby dusí pojišťovny, ty nemohou vhodně investovat Nízké sazby dusí pojišťovny, ty nemohou vhodně investovat

Byznys s rizikem se v Česku přestává vyplácet, většina…

Britové zadrželi už desátého podezřelého, policejní razie pokračuje Britové zadrželi už desátého podezřelého, policejní razie pokračuje

Policie v Manchesteru oznámila, že v rámci vyšetřování…

Platí prodej Sazky? Spor míří k Ústavnímu soudu Platí prodej Sazky? Spor míří k Ústavnímu soudu

Složitým sporem o platnost smlouvy o prodeji loterijní…

Sněmovna spolkne o 89 milionů víc než letos, o desítky milionů si polepší i Senát Sněmovna spolkne o 89 milionů víc než letos, o desítky milionů si polepší i Senát

Poslanecká sněmovna má mít v rozpočtu na příští rok o 89…

 

Štítky Sportovní Kupé

 

Přidat názorDiskuse: Je 21. října 2015, právě přiletěl Marty…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 






 
Dejte si jedno kolo Severní smyčky s Petrem Fulínem!

Dejte si jedno kolo Severní smyčky s Petrem Fulínem!

Dnes 10:55

O víkendu se jeden další podnik evropského šampionátu cestovních vozů. Na Severní smyčce!




Blesk.cz

Zemřel svůdník Sue Ellen ze seriálu Dallas: Herec Jared Martin podlehl rakovině!

Zemřel svůdník Sue Ellen ze seriálu Dallas: Herec…

Představitel Dusty Farowa, kovbojského krále rodea a svůdce Sue Ellen Ewingové ze seriálu Dallas, Jared Martin,…

Žitný chléb: 5 důvodů, proč byste ho měli jíst

Žitný chléb: 5 důvodů, proč byste ho měli jíst

Pokud dáváte na to, co jíte, měl by být ve vašem jídelníčku zařazený i žitný kváskový chléb. Prozradíme vám 5…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Nejhorší porážka v životě, smutní po vyřazení Kesler

TOP zajímavosti z NHL: Nejhorší porážka v životě,…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Tvrdík šije do Berbra: Všichni tleskali, úroveň jak ve stalinském Rusku!

Tvrdík šije do Berbra: Všichni tleskali, úroveň jak…

O víkendu se rozhodne o králi české fotbalové ligy, o týden později dojde ke zvolení nového šéfa české kopané. V…

 

Reflex.cz

JXD se omlouvá čtenářům: Melanie není feministka, ale hulvátská arogantní křesťanka

JXD se omlouvá čtenářům: Melanie není feministka,…

Dvakrát po sobě jsem zde chválil Melanii Trump za to, že prosazuje ideál moderní emancipované ženy. Mýlil jsem…

Drzost a nestoudnost komunistů ve sněmovně nezná mezí, je to ostuda země

Drzost a nestoudnost komunistů ve sněmovně nezná…

Nestoudnost některých komunistických poslanců a poslankyň nezná mezí. Marta Semelová opakovaně obhajuje masového…