21.10. 2015 Ondřej Chamilla Ondřej Chamilla

Je 21. října 2015, právě přiletěl Marty McFly ve voze DeLorean DMC-12!

 

Dnes je den, do kterého z minulosti přiletí Marty McFly s doktorem Emmetem Brownem díky stroji času v podobě nerezového sporťáku DeLorean DMC-12. Automobil má přitom velmi zajímavou minulost.

Kultovní trilogie Návrat do budoucnosti se objevila před třiceti lety a dodnes jde o filmy, na které nedá dopustit velké množství diváků. Jednu z hlavních rolí má přitom nesmírně zajímavý automobil z počátku osmdesátých let, sportovní kupé DeLorean DMC-12 s nerezovou karoserií.

Troufám si tvrdit, že Marty McFly by byl z dnešního světa zklamaný. Žádná létající auta, žádné hooverboardy, z hlediska dopravy je vše tak nějak při starém. Asi by se však divil, že automobily umí vidět a často i řídit za řidiče nebo že přenosný telefon zvládá více úkonů než v té době nejlepší počítač. Možná by jej i překvapilo, že cestovatelský DeLorean je stále kultovním vozem.

Středa 21. října 2015, to je přesný den, do kterého se stroj času dostal. Samotný vůz DeLorean však provází jeden z nejzajímavějších příběhů v automobilové historii, a proto stojí za to něco si o něm říci. Sám k němu mám osobní náklonnost, pamatuji si jej z dětství jako nejspíše úplně první auto, které mi zůstalo v hlavě - jezdil v něm do Česka jeden nizozemský obchodník. Znovu jsem se s vozem potkal až o mnoho let později a překvapilo mě, jak kompaktní stroj to je.

DMC-12 byl snem amerického konstruktéra Johna Z. DeLoreana. Ten toužil po výrobě převratného sportovního vozu a kvůli tomu dokonce odešel z vysoké pozice v rámci koncernu GM. Mělo se jednat o velmi bezpečný a dostupný automobil s velkými deformačními zónami, airbagy, samonosnou karoserií z nově vyvinutého plastu ERM a samozřejmě také o výkonný a krásný sporťák.

Ukázalo se však, že tato vize není reálně slučitelná s velkosériovou výrobou. Prototyp měl mít wankelův motor před zadní nápravou, sériový vůz však dostal o poznání přízemnější pohonnou jednotku, byť pravděpodobně výrazně spolehlivější francouzsko-švédský šestiválec PRV o objemu 2,8 litru. Ten se nacházel až úplně vzadu, podobně jako u konkurenčního Porsche 911.

Původní prototyp byl kompletně předělán slavným konstruktérem a zakladatelem Lotusu, Colinem Chapmanem. Ten dosud nevyzkoušené materiály odmítl použít a vůz celkově doladil. O design karoserie se zase postaral Giorgietto Giugiaro, další známá persona, co se tedy mohlo pokazit?

Důvodů, proč se DMC-12 nakonec změnil v neúspěch, je hned několik. V prvé řadě byla jeho karoserie z laminátu potaženého nerezovou ocelí nakonec poměrně těžká, vůz vážil zhruba 1240 kg, což dnes není mnoho, ale původní plán se chtěl přiblížit jedné tuně. V evropské verzi měl motor PRV výkon 170 koní, což stačilo ke zrychlení z klidu na sto kilometrů v hodině za 8,8 sekund. Americká emisně seškrcená varianta však dostala o 40 koní méně, což se neblaze podepsalo na dynamice, zejména když vůz neměl pětistupňový manuál, ale třístupňový automat. K tomu všemu byl automobil poměrně drahý, stál 25.000 USD. Výrazně rychlejší a kvalitnější Porsche 911 vyšlo na 32.000 USD. Když už jsme u té kvality, DeLorean sliboval veřejnosti zpracování na úrovni Mercedesů, reálně však byly vozy odbyté a měly mnoho problémů, klasikou budiž nelícující výklopné dveře.

Výsledkem tedy byl stroj, který nemohl ani náhodou dostát slibům svého tvůrce. Místo velmi bezpečného a výkonného kupé s perfektním zpracováním v ceně do 10.000 USD zákazníci dostali relativně pomalé, drahé a špatně zpracované auto bez zamýšlených bezpečnostních prvků.

DeLorean DMC-12 se vrátí zpátky do budoucnosti

John Z. DeLorean vozy kvůli nízkým daním vyráběl v Severním Irsku, nakonec však z linky sjelo pouhých 8.583 kusů v letech 1981 až 1983, přičemž firma DeLorean Motor Company vyhlásila koncem roku 1982 bankrot. Později byl zakladatel automobilky vzat do vazby za údajný obchod s drogami a i když byl nakonec zproštěn viny, jeho sen o výrobě pokrokového sportovního vozu se navždy rozplynul.

I přes veškeré nedostatky však stojí za to po DMC-12 toužit. Vždyť se na něj podívejte, kupé ve skutečnosti vypadá lépe než na fotkách, má krásnou nízkou siluetu a obrovskou auru. Je to jednoduše filmová hvězda se vším všudy a když roztáhne křídla, i pánové před ní padají. Navíc jízdně se nejednalo o špatný vůz – byl prý pohodlný na delších cestách, díky Lotusem vyladěnému šasi slušně zatáčel a nebyl i přes motor vzadu kousavý. Nadčasový automobil navíc zná téměř každý a dnes se jedná o sběratelský kousek.

A to nejlepší na závěr, veškeré díly na DeLoreany včetně nedokončených kusů odkoupila firma DMC Texas, která se rozhodla vdechnout těmto legendárním strojům nový život. Nedostatečně dimenzované díly byly vyměněny za lepší, automobil dostal mnoho nové výbavy včetně navigace s bluetooth, vylepšenou konstrukci a upravený motor s tolik očekávaným vyšším výkonem. Takto vyšperkovaný vůz pak bylo možno koupit za 57.500 USD, objevila se navíc i plně elektrická varianta! Sen Johna Z. DeLoreana tak žije dále a pravděpodobně by se divil i samotný doktor Emmeth Brown.

Video: DeLorean stále žije

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Pavla Sikory: Bitcoin drahý, pomalý a umírající? Komentář Pavla Sikory: Bitcoin drahý, pomalý a umírající?

Česká platební brána se odvrací od bitcoinu, triumfuje…

Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky

Italský daňový úřad se dohodl s americkým internetovým…

K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon

Z floridského Mysu Canaveral po několika odkladech…

Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán

Osvobozující rozsudek v případu skladování údajně…

 

Štítky Sportovní Kupé

 

Přidat názorDiskuse: Je 21. října 2015, právě přiletěl Marty…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík

Konfigurátor Lamborghini Urus ukazuje poměrně zajímavé…

 





 
Test dojezdu elektromobilů v reálných podmínkách. Některé nezvládly ani 80 km...

Test dojezdu elektromobilů v reálných podmínkách. Některé nezvládly ani 80 km...

Dnes 08:00

Kolegové z německého Auto Bildu postavili na start osm elektrocozů, které měly ujet trasu dlouhou 143 km. Do cíle jich dorazilo pět.




Blesk.cz

Jak stylově a originálně prostřít štědrovečerní stůl? Inspiraci najdete v galerii

Jak stylově a originálně prostřít štědrovečerní…

Zasedněte letos ke štědrovečerní večeři u krásně vyzdobeného stolu. Hezky prostřít stůl není zas až tak složité,…

Zdechovský s výpadem proti IKEA narazil i u českých nábytkářů. Komplikuje jim výrobu

Zdechovský s výpadem proti IKEA narazil i u českých…

Před Vánoci se znovu rozhořel spor o certifikaci českých lesů. Olej do ohně tentokrát přilil europoslanec Tomáš…

 

iSport.cz

Bojovník! Kouč Sevilly 16 dní po operaci rakoviny překvapil na lavičce

Bojovník! Kouč Sevilly 16 dní po operaci rakoviny…

Trenér fotbalistů Sevilly Eduardo Berizzo, bojující s rakovinou prostaty, se pouhých 16 dnů po operaci vrátil ke…

Slavia začíná redukovat kádr. Na odchodu jsou tři zahraniční posily!

Slavia začíná redukovat kádr. Na odchodu jsou tři…

Ve fotbalové Slavii pokračují změny, které odstartovaly s příchodem nového sportovního manažera Jana Nezmara.…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Zeman potřebuje Babiše více než Babiš Zemana

Václav Klaus ml.: Zeman potřebuje Babiše více než…

V pravidelné páteční Pětce se dnes Václav Klaus mladší mimo jiné věnuje možnosti Ruska ovlivnit prezidentské…

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Dokumentární cyklus Modrá krev patřil každý jarní týden mezi nejpopulárnější programy na ČT2 se sledovaností…