TEST Jeep Cherokee 2.2 AWD vs. Mercedes-Benz GLC 220 d
Dojem, prostor
Mezi prémiovými SUV snad nepotkáte rozdílnější dvojici. Jeep Cherokee ctí drsné charisma americké značky, třída GLC zase rozvíjí eleganci a styl Mercedesu. Tak co mají společného? Rozměry, pohon všech kol, devítistupňové automaty, zdvihový objem vznětového motoru a také cenu. Tedy rozhodně více, než se na první pohled zdá.
DOJEM
Rozdílný svět
Jeep nás zaujal maskou s mohutným žebrováním, na kterou navazují úzké pruhy s diodami denního svícení a blikači – hlavní světlomety jsou usazeny o pár centimetrů níže v nárazníku a lehce se zašpiní. Mužný vzhled dotvářejí typicky hranaté lemy blatníků nebo vysoko situovaná zadní světla. Tak tohle je chlap jak hora!
Jenže mercedes je delší, širší a nižší jen o 3 centimetry. Své rozměry umně schovává i díky většímu rozvoru náprav a menším převisům. Na první pohled proto působí kompaktně, což ještě podtrhují oválné křivky a jemné prolisy. Třída GLC s typickou mercedesovskou maskou vlastně vypadá jako lehce nafouknuté „céčkové“ kombi, hledat v něm SUV není zrovna jednoduché. Proti hranatému předchůdci GLK je proměna mercedesu diametrální.
Bližším zkoumáním vozů jsme narazili na jednu zajímavost. Oba mají výrazné dvojité koncovky výfuku s chromovaným lemem, jenže u mercedesu jsou falešné a zaslepené – výfuk má jeden a ten je vyveden za nárazníkem. Musíme uznat, že jeep i mercedes přitahují zaslouženou pozornost.
Dělník a modelka
Noblesu si mercedes přenesl také do interiéru. Palubní deska včetně přístrojového štítu, tlačítek, výdechů ventilace či displeje nad středovou konzolou se naprosto shoduje s třídou C. Připadá nám, že sedíme v luxusním obýváku, k čemuž přispívají pohodlná sedadla. Jenže to aby se člověk pokaždé přezouval do bačkor! Do jeepu se nebojíme usednout ani se zablácenými botami a v montérkách. Praktické tvrdé plasty s jednoduchými tvary půjdou lehce očistit a uvnitř si nepřipadáme nijak nepatřičně. Tady zkrátka vládne chlapská ruka. Tlačítka jsou dostatečně velká a po ruce, jen si musíme zvykat na některé odlišnosti: ovládání hlasitosti rádia je na volantu z druhé strany a víčko nádrže se otevírá tlačítkem ve dveřích.
PROSTOR A POHODLÍ
Těsný souboj
Už při nastupování si všímáme prvních rozdílů. Sedadla cherokee jsou ukotvena o něco výš, zadní dveře lze otevřít do většího úhlu a nezasahují do nich tolik podběhy kol. Takže nasoukat se dovnitř je jednodušší. Jenže uvnitř mercedesu je více místa ve všech směrech. Relativně nízký posaz přispívá k dostatku prostoru nad hlavami, dlouhý rozvor zajistil 174 cm vysokému figurantovi sedícímu vzadu ještě 14 cm volného místa před koleny a šířkou kabiny překonává GLC i kombíkové „céčko“. Ale nebojte se, uvnitř jeepu jsme žádné prostorové problémy nezaznamenali, náskok mercedesu je minimální. A například vzadu se nám sedělo příjemněji v cherokee díky sedákům, které lépe podepírají stehna.
Poloviční šance
Při porovnávání kufrů však dostává americký přístup na frak. Vysoko umístěná nákladová hrana a menší vstupní otvor zhoršují manipulaci se zavazadly. Ještě víc nám možná vadil jeho podprůměrný objem. Základní údaj 335 litrů na delší rodinné cestování nestačí. Pod podlahou by ale mělo být ještě dalších volných 77 l. Tam však máme plnohodnotnou rezervu za příplatek 5000 Kč. No nic, tak zkusíme posunout zadní sedadla úplně dopředu, čímž bychom měli získat navíc dalších 88 litrů. Jenže potom už si nikdo do druhé řady nesedne. Nedá se nic dělat, při balení na dovolenou musíme více přemýšlet o tom, co nutně potřebujeme. Do porovnávací tabulky ale nakonec zapisujeme 412 l bez započítání rezervy, protože s ní neoperuje ani mercedes.
Ten ale v české specifikaci pojme až 505 litrů nákladu, tedy výrazně více. Pod podlahou je navíc další úložný prostor na drobnosti a povinnou výbavu – zde se asi skrývá rozdíl mezi údajem 550 l pro německé zákazníky. Sklopením zadních opěradel – slouží k tomu i tlačítka v bocích kufru – se přepravní kapacita zvětší na 1600 l a vzadu se utvoří rovná ložná plocha. Ta navazuje na nakládací hranu ve výšce 72 cm nad zemí, což je na SUV slušné. S velikostí i uspořádáním kufru jsme byli spokojeni, ale v porovnání s etalonem třídy Jaguarem F-Pace to stačí pouze na známku 2,25. Cherokee dopadl mnohem hůře, a to jsme mu ještě známku za variabilitu v podobě posunu dělené zadní lavice zlepšili na 3,50.
Cena, motor
Drahé jen na první pohled
Prémiové SUV s pohonem všech kol, turbodieselem a automatem pod milion korun nepořídíte. Za kvalitu a bohatou výbavu se prostě platí, zejména pokud jde o vyhlášené značky jako Jeep nebo Mercedes-Benz. Americká legenda Cherokee 2.2 Multijet II (147 kW) stojí 1.229.000 Kč, protože se prodává jen ve vyšší specifikaci Limited. Za vynaložené prostředky ale dostanete absolutně vybavený vůz včetně koženého čalounění sedadel. Připlatit si můžete jen za panoramatickou střechu, barvu, rezervu nebo technologický paket. I proto jsme jeepu zlepšili známku na 1,50. Seznam nadstandardních prvků u mercedesu je mnohem delší a zákazník si může poskládat GLC přesně podle svých individuálních přání. Ale ani základní provedení s elektrickým otevíráním pátých dveří nebo dvouzónovou klimatizací nezklame. Startovací částka 1.170.070 Kč není přemrštěná. Za bezplatný pravidelný servis předepsaný výrobcem po dobu šesti let nebo do ujetí 125.000 km jsme GLC zlepšili známku na 1,25.
Pořizovací náklady | Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 AT | Jeep Cherokee 2.2 AWD/147 kW | Mercedes-Benz GLC 220 d |
Základní cena | 1 049 980 Kč (Exclusive) | 1 229 000 Kč (Limited) | 1 170 070 Kč |
Cena verze Světa motorů | 1 049 980 Kč (Exclusive) | 1 229 000 Kč (Limited) | 1 170 070 Kč |
Výbava verze Světa motorů | ABS, ESP, čelní + boční + hlavové airbagy, automatická klimatizace, rádio, dálkově ovládané centrální zamykání, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná zrcátka a všechna okna, palubní počítač | ||
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ | |||
Kolenní airbag | Ne | Ano | Ano |
Dvouzónová klimatizace | Ano | Ano | Ano |
LED světla/xenony/mlhovky | Ne/Ano/Ano | Ne/Ano/Ano | 27 265 Kč/Ne/Ne |
Bluetooth handsfree | Ano | Ano | 13 869 Kč |
Tempomat | Ano | Ano | Ano |
Světelný/dešťový senzor | Ano/Ano | Ano/Ano | Ano/Ano |
Navigace | Ano | Ano | 49 000 Kč** |
Vyhřívaná přední sedadla | Ano | Ano | 49 000 Kč** |
Kožené čalounění | Ne | Ano | 51 694 Kč |
Park. senzory vpředu/vzadu | Ano/Ano | Ano/Ano | 49 000 Kč** |
Zadní parkovací kamera | Ano | Ano | 49 000 Kč** |
Bezklíč. odemykání a start | 50 000 Kč* | Ano/Ano | 20 488 Kč |
El. otevírání pátých dveří | 50 000 Kč* | Ano | Ano |
Litá kola | Ano | Ano | Ano |
Metalická barva | 20 000 Kč | 24 500 Kč | 24 586 Kč |
Porovnání cen | 1 049 980 Kč (100 %) | 1 229 000 Kč (o 17 % horší) | 1 170 070 Kč (o 11 % horší) |
POŘADÍ | 2. | 1. | |
součástí paketu Convenience za 50 000Kč, ** součástí sady Active za 49 000 Kč |
MOTOR
Čtyři v řadě
Vznětové čtyřválce pod kapotami obou vozů mají zdvihový objem 2,2 l. V jeepu motoru pomáhá velké turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek,
je uložen napříč a disponuje výkonem 147 kW. Agregát v mercedesu má turba dvě, výkon 125 kW a konstruktéři ho zastavěli podélně. V případě cherokee však jde o zásadní novinku, která nahradila původní dvoulitr. Maximum točivého momentu 440 N.m je dostupné až ve 2500 otáčkách, ale to neznamená, že by motor odspodu netáhl. Již od volnoběhu má síly na rozdávání, stejně jako dvakrát přeplňovaný mercedes s točivým momentem 400 N.m od 1400 ot./min.
Rozdíl jsme pocítili v kultivovanosti. Motor v jeepu je hlučnější. Zejména po nastartování a při volnoběhu slyšíme dieselovské klapání, které naštěstí po zahřátí a s přibývající rychlostí ustupuje. Na dálnici při ustálených 130 km/h už o agregátu téměř nevíme. Jenže Mercedes se pustil do odhlučnění motorového prostoru s větší pečlivostí. Zastřený zvuk vnímá posádka tak nějak okrajově, ani jednou jsme nemuseli zvyšovat hlasitost audiosoustavy.
Devět ve standardu
Dynamika jízdy je hodně spojena s nabízenými devítistupňovými automaty, které mají společný nejen počet rychlostí, ale i řadu dalších vlastností. Obě skříně se snaží držet co nejnižší otáčky a při pozvolném zrychlení málokdy pustí agregáty nad hranici dvou tisíc. Nechávají motory jen tak převalovat a nutí je zrychlovat i z 1400 otáček – turbodiesely to zvládají bez problémů a nepříjemného dunění. Změna stupňů je u jeepu znatelnější, ale jen nepatrně. Při akceleraci a sešlápnutí plynu až na podlahu rychle najdou vhodný převod a podřadí třeba i o tři rychlosti najednou. Také délkou převodů jsou si blízké. Cherokee při 130 km/h točí na devítku 1700 otáček a GLC 1750. Zejména u jeepu nás převodovka příjemně překvapila. Její starší verze spojená s předchozím dvoulitrem se nám totiž moc nezamlouvala.
Jeden rozdíl jsme však objevili: mercedes umožňuje klasické manuální řazení pádly pod volantem, jeep nikoliv. V jeho případě „manuální“ režim znamená vymezení počtu rychlostních stupňů, které hodláte využít, což se hodí například v terénu. Při snaze o změření pružného zrychlení nám však elektronika vždy podřadila, takže jsme tuto disciplínu měřili jen v automatickém režimu a celkem překvapivě nebyl rozdíl 22 kW ve prospěch jeepu znát. I díky sehranosti motorů s převodovkami se nám na testovacím okruhu – převážně po dálnici – podařilo dosáhnout slušných spotřeb. Jeepem jsme jeli za 6,6 l/100 km a mercedesem za 6,1 l, což jsou velmi pěkné hodnoty.
Údaje o testovaných vozidlech | Jeep Cherokee 2.2 AWD 9AT | Mercedes-Benz GLC 220 d 4Matic |
Místo podélné/na kolena ideál (cm) | 157-173/0-12* | 175/14 |
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) | 90-99/95, 5-14/10 | 93-103/98, 7-17/12 |
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) | 132/131, 150/145 | 134/132, 151/148 |
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) | 49 x 50/48 x 49 | 50 x 50/46 x 53 |
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) | 60 x 50 | 64 x 50 |
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) | 85 x 104 | 88 x 112 |
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) | 78/187 | 72/190 |
* Jeep má posunovací zadní sedadla v rozmezí 16 cm |
Jízda, závěr
JÍZDA
Elektronické hrátky
Současná prémiová SUV se zřejmě budou prodírat jen městskou džunglí. Proto se od nich vyžaduje zejména pohodlí. GLC toto očekávání plní do puntíku a tlumí většinu nerovností na jedničku. O menších hrbolech často ani nevíme a větší nám zprostředkovává velmi vzdáleně. To cherokee je větší tvrďák a dává to posádce lehce pocítit. Ale nemusíte se bát – tlumí velmi slušně, jen mercedes je v tomto směru jedinečný. Čtyřkolky u obou vozů fungují rozdílně. U jeepu jsou primárně poháněna přední kola a zadní se připojují prostřednictvím lamelové spojky, mercedes je vybaven středovým diferenciálem permanentně rozdělujícím točivý moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 45:55. Připadá nám stabilnější a v zatáčkách svižnější, jistě i díky lepšímu rozložení hmotnosti vyplývajícímu z podélného uložení motoru. Jenže oba vozy disponují systémy, které jízdní vlastnosti výrazně ovlivňují. Jeep dostal Active drive I s volbou režimů Auto, Sníh, Sport a Písek. Stačí potom přepnout do módu Sport a cherokee se proplete mezi kužely téměř jako lasička. U mercedesu nám vadilo lehké a necitlivé řízení, ale stačilo systém Dynamic select nastavit do režimu Sport+ nebo Individual – a potom příjemně ztuhlo.
I když značka Jeep vyvolává touhy po dobrodružstvích v divoké přírodě, s cherokee se od zpevněné silnice moc nevzdalujte. Vypadá sice drsně, jde však o běžné SUV pro volný čas se světlou výškou pouhých 157 mm. To majitele GLC vjet do terénu ani nenapadne, přece svého krasavce nezašpiní blátem a nepoškrábe o větvičky. Obří rozvor se navíc mimo silnice nehodí a nepomůže ani slušná světlá výška 181 mm.
Údaje o testovaných vozidlech | Jeep Cherokee 2.2 AWD 9AT | Mercedes-Benz GLC 220 d 4Matic |
Motor, ventilový rozvod | přeplňovaný diesel, R4, DOHC | dvakrát přeplňovaný diesel, R4, DOHC |
Zdvihový objem (cm3) | 2184 | 2143 |
Největší výkon (kW/ot. za min) | 147/3500 | 125/300-4200 |
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) | 440/2500 | 400/1400-2800 |
Převodovka | 9° automat | 9° automat |
Délka x šířka x výška (mm) | 4624 x 1859 x 1670 | 4656 x 1890 x 1639 |
Rozvor naprav, rozchod kol P/Z (mm) | 2700, 1586/1584 | 2873, 1621/1617 |
Světla výška (mm) | 157 | 181 |
Uhel nájezdu/sjezdu/přechodový (°) | 18,2/24/18,4 | 21,7/23,1/16,8 |
Rozměr pneumatik | 225/55 R18 | 235/60 R18 |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1953/618 | 1845/730 |
Max. hmotnost brzděného přívěsu (kg) | 2495 | 2500 |
Objem zavazadelníku* (l) | 412/1267 | 505/1600 |
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) | 60/1053 | 57/1140 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 204 | 210 |
Emise CO2 (g/km) | 150 | 129 |
* Bez rezervních kol | ||
NAMĚŘENÉ HODNOTY | ||
Pružnost na (60-100 km/h)/(80-120 km/h) (s) | 5,1/6,8 | 5,0/7,0 |
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) | 1700 | 1750 |
Naměřena kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) | 6,6 | 6,1 |
Skutečna rychlost při tachometrových 50/90/130 km/h (km/h) | 48,2/88,1/127,7 | 48,8/87,9/127,6 |
ZÁVĚR
Ač na první pohled vypadají rozdílně, Jeep Cherokee i Mercedes-Benz GLC patří mezi klasická prémiová SUV. Německá novinka v současnosti celému segmentu udává tón a také v našem testu bez zaváhání zvítězila – je hezká, prostorná, má skvělý motor a výborně jezdí. Jenže úkolem této
dvojice je také reprezentovat majitele. Jako správní chlapi bychom měli sáhnout po jeepu a GLC nechat drahým polovičkám. Rozhodně by také nešlo o špatnou volbu. Ač na to nevypadá, i cherokee vyměkl a zlidštěl.
Pořadí | 1. Mercedes-Benz GLC 220 d 4Matic | 2. Jeep Cherokee 2.2 AWD 9AT |
Plusy | Tichý, silný a úsporný motor | Dynamika motoru a slušná spotřeba |
Rychlý a přesný automat | Výrazný design | |
Líbivý, elegantní design | Přesný a rychlý automat | |
Prostorná kabina | ||
Minusy | Schopnosti v terénu | Malý kufr |
Falešné zadní výfuky | Vysoká nakládací hrana | |
Méně citlivé řízení | ||
Průměr celkem | 1,30 | 1,65 |
Hodnocení | Za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům. | |
Jeep Cherokee | Mercedes-Benz GLC | |
DOJEM | ||
Design | 1,50 | 1,00 |
Dílenské zpracování | 1,50 | 1,00 |
Průměr | 1,50 | 1,00 |
PROSTOR A POHODLÍ | ||
Prostornost | 1,75 | 1,50 |
Sedadla | 1,25 | 1,00 |
Zavazadelník a variabilita | 3,75 | 2,25 |
Ovládací prvky | 1,75 | 1,50 |
Průměr | 2,13 | 1,56 |
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ | ||
Dynamika | 1,00 | 1,00 |
Pružnost | 1,25 | 1,25 |
Spotřeba | 1,50 | 1,00 |
Průměr | 1,25 | 1,08 |
JÍZDA | ||
Řazení | 1,25 | 1,00 |
Řízení | 2,00 | 1,50 |
Brzdy | 1,75 | 1,75 |
Ovladatelnost na silnici | 1,75 | 1,50 |
Ovladatelnost v terénu | 2,00 | 2,50 |
Jízdní komfort | 1,50 | 1,00 |
Průměr | 1,71 | 1,54 |
CELKEM | ||
Průměr celkem | 1,65 | 1,30 |
Závěrečné pořadí | 2. | 1. |
Jak známkujeme
Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra, každých 5 % ztráty znamená čtvrt známky odstup. Příklad: Nejlevnějším středním SUV se vznětovým motorem o objemu 2,0 až 2,2 litru, pohonem všech kol, automatickou převodovkou a požadovanou výbavou je Kia Sorento 2.2 CRDi/147 kW Exclusive za 1.049.980 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 1.102.479 Kč. Za cenu od 1.102.480 Kč do 1.154.978 Kč udělíme známku 1,25 a tak dále. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.