Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jeep Cherokee 2.2 AWD vs. Mercedes-Benz GLC 220 d

Leoš Káňa
Diskuze (94)
Jsou jako den a noc. Přesto spolu Jeep Cherokee a Mercedes-Benz GLC svádějí boj o zákazníky ve stejném segmentu.


Dojem, prostor


Mezi prémiovými SUV snad nepotkáte rozdílnější dvojici. Jeep Cherokee ctí drsné charisma americké značky, třída GLC zase rozvíjí eleganci a styl Mercedesu. Tak co mají společného? Rozměry, pohon všech kol, devítistupňové automaty, zdvihový objem vznětového motoru a také cenu. Tedy rozhodně více, než se na první pohled zdá.

DOJEM

Rozdílný svět

Jeep nás zaujal maskou s mohutným žebrováním, na kterou navazují úzké pruhy s diodami denního svícení a blikači – hlavní světlomety jsou usazeny o pár centimetrů níže v nárazníku a lehce se zašpiní. Mužný vzhled dotvářejí typicky hranaté lemy blatníků nebo vysoko situovaná zadní světla. Tak tohle je chlap jak hora!

Jenže mercedes je delší, širší a nižší jen o 3 centimetry. Své rozměry umně schovává i díky většímu rozvoru náprav a menším převisům. Na první pohled proto působí kompaktně, což ještě podtrhují oválné křivky a jemné prolisy. Třída GLC s typickou mercedesovskou maskou vlastně vypadá jako lehce nafouknuté „céčkové“ kombi, hledat v něm SUV není zrovna jednoduché. Proti hranatému předchůdci GLK je proměna mercedesu diametrální.

Bližším zkoumáním vozů jsme narazili na jednu zajímavost. Oba mají výrazné dvojité koncovky výfuku s chromovaným lemem, jenže u mercedesu jsou falešné a zaslepené – výfuk má jeden a ten je vyveden za nárazníkem. Musíme uznat, že jeep i mercedes přitahují zaslouženou pozornost.

Dělník a modelka

Noblesu si mercedes přenesl také do interiéru. Palubní deska včetně přístrojového štítu, tlačítek, výdechů ventilace či displeje nad středovou konzolou se naprosto shoduje s třídou C. Připadá nám, že sedíme v luxusním obýváku, k čemuž přispívají pohodlná sedadla. Jenže to aby se člověk pokaždé přezouval do bačkor! Do jeepu se nebojíme usednout ani se zablácenými botami a v montérkách. Praktické tvrdé plasty s jednoduchými tvary půjdou lehce očistit a uvnitř si nepřipadáme nijak nepatřičně. Tady zkrátka vládne chlapská ruka. Tlačítka jsou dostatečně velká a po ruce, jen si musíme zvykat na některé odlišnosti: ovládání hlasitosti rádia je na volantu z druhé strany a víčko nádrže se otevírá tlačítkem ve dveřích.

PROSTOR A POHODLÍ

Těsný souboj

Už při nastupování si všímáme prvních rozdílů. Sedadla cherokee jsou ukotvena o něco výš, zadní dveře lze otevřít do většího úhlu a nezasahují do nich tolik podběhy kol. Takže nasoukat se dovnitř je jednodušší. Jenže uvnitř mercedesu je více místa ve všech směrech. Relativně nízký posaz přispívá k dostatku prostoru nad hlavami, dlouhý rozvor zajistil 174 cm vysokému figurantovi sedícímu vzadu ještě 14 cm volného místa před koleny a šířkou kabiny překonává GLC i kombíkové „céčko“. Ale nebojte se, uvnitř jeepu jsme žádné prostorové problémy nezaznamenali, náskok mercedesu je minimální. A například vzadu se nám sedělo příjemněji v cherokee díky sedákům, které lépe podepírají stehna.

Poloviční šance

Při porovnávání kufrů však dostává americký přístup na frak. Vysoko umístěná nákladová hrana a menší vstupní otvor zhoršují manipulaci se zavazadly. Ještě víc nám možná vadil jeho podprůměrný objem. Základní údaj 335 litrů na delší rodinné cestování nestačí. Pod podlahou by ale mělo být ještě dalších volných 77 l. Tam však máme plnohodnotnou rezervu za příplatek 5000 Kč. No nic, tak zkusíme posunout zadní sedadla úplně dopředu, čímž bychom měli získat navíc dalších 88 litrů. Jenže potom už si nikdo do druhé řady nesedne. Nedá se nic dělat, při balení na dovolenou musíme více přemýšlet o tom, co nutně potřebujeme. Do porovnávací tabulky ale nakonec zapisujeme 412 l bez započítání rezervy, protože s ní neoperuje ani mercedes.

Ten ale v české specifikaci pojme až 505 litrů nákladu, tedy výrazně více. Pod podlahou je navíc další úložný prostor na drobnosti a povinnou výbavu – zde se asi skrývá rozdíl mezi údajem 550 l pro německé zákazníky. Sklopením zadních opěradel – slouží k tomu i tlačítka v bocích kufru – se přepravní kapacita zvětší na 1600 l a vzadu se utvoří rovná ložná plocha. Ta navazuje na nakládací hranu ve výšce 72 cm nad zemí, což je na SUV slušné. S velikostí i uspořádáním kufru jsme byli spokojeni, ale v porovnání s etalonem třídy Jaguarem F-Pace to stačí pouze na známku 2,25. Cherokee dopadl mnohem hůře, a to jsme mu ještě známku za variabilitu v podobě posunu dělené zadní lavice zlepšili na 3,50.

Cena, motor


Drahé jen na první pohled

Prémiové SUV s pohonem všech kol, turbodieselem a automatem pod milion korun nepořídíte. Za kvalitu a bohatou výbavu se prostě platí, zejména pokud jde o vyhlášené značky jako Jeep nebo Mercedes-Benz. Americká legenda Cherokee 2.2 Multijet II (147 kW) stojí 1.229.000 Kč, protože se prodává jen ve vyšší specifikaci Limited. Za vynaložené prostředky ale dostanete absolutně vybavený vůz včetně koženého čalounění sedadel. Připlatit si můžete jen za panoramatickou střechu, barvu, rezervu nebo technologický paket. I proto jsme jeepu zlepšili známku na 1,50. Seznam nadstandardních prvků u mercedesu je mnohem delší a zákazník si může poskládat GLC přesně podle svých individuálních přání. Ale ani základní provedení s elektrickým otevíráním pátých dveří nebo dvouzónovou klimatizací nezklame. Startovací částka 1.170.070 Kč není přemrštěná. Za bezplatný pravidelný servis předepsaný výrobcem po dobu šesti let nebo do ujetí 125.000 km jsme GLC zlepšili známku na 1,25.

Pořizovací náklady Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 AT Jeep Cherokee 2.2 AWD/147 kW Mercedes-Benz GLC 220 d
Základní cena 1 049 980 Kč (Exclusive) 1 229 000 Kč (Limited) 1 170 070 Kč
Cena verze Světa motorů 1 049 980 Kč (Exclusive) 1 229 000 Kč (Limited) 1 170 070 Kč
Výbava verze Světa motorů ABS, ESP, čelní + boční + hlavové airbagy, automatická klimatizace, rádio, dálkově ovládané centrální zamykání, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná zrcátka a všechna okna, palubní počítač
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Kolenní airbag Ne Ano Ano
Dvouzónová klimatizace Ano Ano Ano
LED světla/xenony/mlhovky Ne/Ano/Ano Ne/Ano/Ano 27 265 Kč/Ne/Ne
Bluetooth handsfree Ano Ano 13 869 Kč
Tempomat Ano Ano Ano
Světelný/dešťový senzor Ano/Ano Ano/Ano Ano/Ano
Navigace Ano Ano 49 000 Kč**
Vyhřívaná přední sedadla Ano Ano 49 000 Kč**
Kožené čalounění Ne Ano 51 694 Kč
Park. senzory vpředu/vzadu Ano/Ano Ano/Ano 49 000 Kč**
Zadní parkovací kamera Ano Ano 49 000 Kč**
Bezklíč. odemykání a start 50 000 Kč* Ano/Ano 20 488 Kč
El. otevírání pátých dveří 50 000 Kč* Ano Ano
Litá kola Ano Ano Ano
Metalická barva 20 000 Kč 24 500 Kč 24 586 Kč
Porovnání cen 1 049 980 Kč (100 %) 1 229 000 Kč (o 17 % horší) 1 170 070 Kč (o 11 % horší)
POŘADÍ 2.1.
součástí paketu Convenience za 50 000Kč, ** součástí sady Active za 49 000 Kč

MOTOR

Čtyři v řadě

Vznětové čtyřválce pod kapotami obou vozů mají zdvihový objem 2,2 l. V jeepu motoru pomáhá velké turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek,

je uložen napříč a disponuje výkonem 147 kW. Agregát v mercedesu má turba dvě, výkon 125 kW a konstruktéři ho zastavěli podélně. V případě cherokee však jde o zásadní novinku, která nahradila původní dvoulitr. Maximum točivého momentu 440 N.m je dostupné až ve 2500 otáčkách, ale to neznamená, že by motor odspodu netáhl. Již od volnoběhu má síly na rozdávání, stejně jako dvakrát přeplňovaný mercedes s točivým momentem 400 N.m od 1400 ot./min.

Rozdíl jsme pocítili v kultivovanosti. Motor v jeepu je hlučnější. Zejména po nastartování a při volnoběhu slyšíme dieselovské klapání, které naštěstí po zahřátí a s přibývající rychlostí ustupuje. Na dálnici při ustálených 130 km/h už o agregátu téměř nevíme. Jenže Mercedes se pustil do odhlučnění motorového prostoru s větší pečlivostí. Zastřený zvuk vnímá posádka tak nějak okrajově, ani jednou jsme nemuseli zvyšovat hlasitost audiosoustavy.

Devět ve standardu

Dynamika jízdy je hodně spojena s nabízenými devítistupňovými automaty, které mají společný nejen počet rychlostí, ale i řadu dalších vlastností. Obě skříně se snaží držet co nejnižší otáčky a při pozvolném zrychlení málokdy pustí agregáty nad hranici dvou tisíc. Nechávají motory jen tak převalovat a nutí je zrychlovat i z 1400 otáček – turbodiesely to zvládají bez problémů a nepříjemného dunění. Změna stupňů je u jeepu znatelnější, ale jen nepatrně. Při akceleraci a sešlápnutí plynu až na podlahu rychle najdou vhodný převod a podřadí třeba i o tři rychlosti najednou. Také délkou převodů jsou si blízké. Cherokee při 130 km/h točí na devítku 1700 otáček a GLC 1750. Zejména u jeepu nás převodovka příjemně překvapila. Její starší verze spojená s předchozím dvoulitrem se nám totiž moc nezamlouvala.

Jeden rozdíl jsme však objevili: mercedes umožňuje klasické manuální řazení pádly pod volantem, jeep nikoliv. V jeho případě „manuální“ režim znamená vymezení počtu rychlostních stupňů, které hodláte využít, což se hodí například v terénu. Při snaze o změření pružného zrychlení nám však elektronika vždy podřadila, takže jsme tuto disciplínu měřili jen v automatickém režimu a celkem překvapivě nebyl rozdíl 22 kW ve prospěch jeepu znát. I díky sehranosti motorů s převodovkami se nám na testovacím okruhu – převážně po dálnici – podařilo dosáhnout slušných spotřeb. Jeepem jsme jeli za 6,6 l/100 km a mercedesem za 6,1 l, což jsou velmi pěkné hodnoty.

Údaje o testovaných vozidlech Jeep Cherokee 2.2 AWD 9AT Mercedes-Benz GLC 220 d 4Matic
Místo podélné/na kolena ideál (cm) 157-173/0-12* 175/14
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) 90-99/95, 5-14/10 93-103/98, 7-17/12
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) 132/131, 150/145 134/132, 151/148
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 49 x 50/48 x 49 50 x 50/46 x 53
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 60 x 50 64 x 50
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 85 x 104 88 x 112
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 78/187 72/190
* Jeep má posunovací zadní sedadla v rozmezí 16 cm

Jízda, závěr


JÍZDA

Elektronické hrátky

Současná prémiová SUV se zřejmě budou prodírat jen městskou džunglí. Proto se od nich vyžaduje zejména pohodlí. GLC toto očekávání plní do puntíku a tlumí většinu nerovností na jedničku. O menších hrbolech často ani nevíme a větší nám zprostředkovává velmi vzdáleně. To cherokee je větší tvrďák a dává to posádce lehce pocítit. Ale nemusíte se bát – tlumí velmi slušně, jen mercedes je v tomto směru jedinečný. Čtyřkolky u obou vozů fungují rozdílně. U jeepu jsou primárně poháněna přední kola a zadní se připojují prostřednictvím lamelové spojky, mercedes je vybaven středovým diferenciálem permanentně rozdělujícím točivý moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 45:55. Připadá nám stabilnější a v zatáčkách svižnější, jistě i díky lepšímu rozložení hmotnosti vyplývajícímu z podélného uložení motoru. Jenže oba vozy disponují systémy, které jízdní vlastnosti výrazně ovlivňují. Jeep dostal Active drive I s volbou režimů Auto, Sníh, Sport a Písek. Stačí potom přepnout do módu Sport a cherokee se proplete mezi kužely téměř jako lasička. U mercedesu nám vadilo lehké a necitlivé řízení, ale stačilo systém Dynamic select nastavit do režimu Sport+ nebo Individual – a potom příjemně ztuhlo.

I když značka Jeep vyvolává touhy po dobrodružstvích v divoké přírodě, s cherokee se od zpevněné silnice moc nevzdalujte. Vypadá sice drsně, jde však o běžné SUV pro volný čas se světlou výškou pouhých 157 mm. To majitele GLC vjet do terénu ani nenapadne, přece svého krasavce nezašpiní blátem a nepoškrábe o větvičky. Obří rozvor se navíc mimo silnice nehodí a nepomůže ani slušná světlá výška 181 mm.

Údaje o testovaných vozidlech Jeep Cherokee 2.2 AWD 9AT Mercedes-Benz GLC 220 d 4Matic
Motor, ventilový rozvod přeplňovaný diesel, R4, DOHC dvakrát přeplňovaný diesel, R4, DOHC
Zdvihový objem (cm3) 2184 2143
Největší výkon (kW/ot. za min) 147/3500 125/300-4200
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 440/2500 400/1400-2800
Převodovka 9° automat 9° automat
Délka x šířka x výška (mm) 4624 x 1859 x 1670 4656 x 1890 x 1639
Rozvor naprav, rozchod kol P/Z (mm) 2700, 1586/1584 2873, 1621/1617
Světla výška (mm) 157 181
Uhel nájezdu/sjezdu/přechodový (°) 18,2/24/18,4 21,7/23,1/16,8
Rozměr pneumatik 225/55 R18 235/60 R18
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1953/618 1845/730
Max. hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2495 2500
Objem zavazadelníku* (l) 412/1267 505/1600
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) 60/1053 57/1140
Nejvyšší rychlost (km/h) 204 210
Emise CO2 (g/km) 150 129
* Bez rezervních kol
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Pružnost na (60-100 km/h)/(80-120 km/h) (s) 5,1/6,8 5,0/7,0
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) 1700 1750
Naměřena kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) 6,6 6,1
Skutečna rychlost při tachometrových 50/90/130 km/h (km/h) 48,2/88,1/127,7 48,8/87,9/127,6

ZÁVĚR

Ač na první pohled vypadají rozdílně, Jeep Cherokee i Mercedes-Benz GLC patří mezi klasická prémiová SUV. Německá novinka v současnosti celému segmentu udává tón a také v našem testu bez zaváhání zvítězila – je hezká, prostorná, má skvělý motor a výborně jezdí. Jenže úkolem této

dvojice je také reprezentovat majitele. Jako správní chlapi bychom měli sáhnout po jeepu a GLC nechat drahým polovičkám. Rozhodně by také nešlo o špatnou volbu. Ač na to nevypadá, i cherokee vyměkl a zlidštěl.

Pořadí 1. Mercedes-Benz GLC 220 d 4Matic 2. Jeep Cherokee 2.2 AWD 9AT
PlusyTichý, silný a úsporný motorDynamika motoru a slušná spotřeba
 Rychlý a přesný automatVýrazný design
 Líbivý, elegantní designPřesný a rychlý automat
 Prostorná kabina 
MinusySchopnosti v terénuMalý kufr
 Falešné zadní výfukyVysoká nakládací hrana
  Méně citlivé řízení
Průměr celkem1,301,65

HodnoceníZa testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům.
 Jeep Cherokee Mercedes-Benz GLC
DOJEM
Design 1,50 1,00
Dílenské zpracování 1,50 1,00
Průměr 1,50 1,00
PROSTOR A POHODLÍ
Prostornost 1,75 1,50
Sedadla 1,25 1,00
Zavazadelník a variabilita 3,75 2,25
Ovládací prvky 1,75 1,50
Průměr 2,13 1,56
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Dynamika 1,00 1,00
Pružnost 1,25 1,25
Spotřeba 1,50 1,00
Průměr 1,25 1,08
JÍZDA
Řazení 1,25 1,00
Řízení 2,00 1,50
Brzdy 1,75 1,75
Ovladatelnost na silnici 1,75 1,50
Ovladatelnost v terénu 2,00 2,50
Jízdní komfort 1,50 1,00
Průměr 1,71 1,54
CELKEM
Průměr celkem 1,65 1,30
Závěrečné pořadí 2. 1.

Jak známkujeme

Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra, každých 5 % ztráty znamená čtvrt známky odstup. Příklad: Nejlevnějším středním SUV se vznětovým motorem o objemu 2,0 až 2,2 litru, pohonem všech kol, automatickou převodovkou a požadovanou výbavou je Kia Sorento 2.2 CRDi/147 kW Exclusive za 1.049.980 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 1.102.479 Kč. Za cenu od 1.102.480 Kč do 1.154.978 Kč udělíme známku 1,25 a tak dále. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.

Zobrazit celý článek
Leoš Káňa
Diskuze (94)
Avatar - Barrichello
6. 1. 2016 15:17
Re: Jeep
Jinak 200ka propad 47% v prosinci, už jim dochází dech i s 200kou >:D >:D Maso.

Dart samo taky propad, Viper taky, v prosinci už propad i RAM pikapay no hezký.....oproti tomu GMC Sierra nárůst 17% a Silverado nárůst 9%. Joooo :o)))

RAM aktuálně drží proMaster, dodge překpvapivě Durango, Journey a Caravan a celý koncern pak Jeepy.

V osobáách roční propad 19% proti 2014, dál ztrácí podíl, minivany melou z poslendího - však sou kontrukčně 9 let starý a tak to drží SUV a trucky, jak sem říkal. A ty to drží do prvního razantního zvýšení cena paliva a pak KOOOONEEC

Avatar - Barrichello
6. 1. 2016 13:55
Re: Jeep
A?
6. 1. 2016 12:33
Re: Jeep
The Chrysler 200 offers two powerful and efficient engines. It features a standard 2.4L Tigershark® MultiAir® 2 four-cylinder engine that delivers 184 horsepower and 173 lb-ft of torque. Its MultiAir technology helps increase low engine torque, improve efficiency and reduce CO2 emissions.
5. 1. 2016 14:40
Re: Převodovka - viz předchozí recenze GLC
Lzami a halucinovanim si robit prcu? zaujimava forma.
Avatar - Hammunasakra
5. 1. 2016 11:28
Re: kráska a zvíře
Břidlice v Kanadě sou vlastně písky - proto je to dražší. Pozastavený sou i různý mořský nebo arktický vrty = to sou nějaký ty 2%

Prognóz na vývoj je dost a s velkym rozptylem - ale převažujou nazory že rok dva by neměl bejt problém - tak snad ne