3.6. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Jízdní dojmy Audi SQ5: Efektivní je. Umí ale také pobavit?

 

V rámci akce Audit Tech Day v Mnichově jsme měli možnost vyzkoušet zatím nejostřejší verzi druhé generace SUV Q5. Jede jak z praku a nabízí úžasnou porci techniky. Zbyl ale prostor i na nějakou tu zábavu?

Vozy Audi s přídomkem „S“ plní úlohu základních sportovních verzí. Kdo chce více, může zvolit u některých modelů variantu označenou „RS“. V první generaci SUV Q5 přišlo sportovní vydání SQ5 až relativně pozdě, až v roce 2013. Přitom toto SUV se vyrábělo už od roku 2008. V nové generaci se Audi rozhodlo se sportovní verzí moc neotálet, takže nová SQ5 přichází přibližně půl rok po výchozí verzi. Když opomeneme, že se jedná o zcela novou generaci, hlavní odlišnost oproti předchůdci se nachází pod kapotou.

Zapomeňte na „Ultra“

I nová SQ5 je poháněna přeplňovaným zážehovým šestiválcem. Dokonce zůstal stejný zdvihový objem 2995 cm3 a také vrtání 84,5 mm spolu se zdvihem 89,0 mm. Tím však výčet toho, co mají motory obou generací shodné, končí. Jelikož se novému šestiválce budeme věnovat v samostatném článku, zaměříme se nyní na ostatní komponenty novinky a samozřejmě na dojmy ze svezení v okolí mnichovského letiště.

S druhým vydáním Q5 přichází v tradičním pohonu Quattro revoluce. Je srovnatelná snad jen s přechodem kuželového diferenciálu na samosvorný šroubový torsen v roce 1987, případně s úpravou koncepce, která dorazila při příchodu prvního vydání modelu A5, a jež posunula hnací řetězec v karoserii více dozadu.

Ve snaze snížit spotřebu paliva a emise, používá nová Q5 systém Quattro Ultra, jenž namísto samosvorného torsenu dostal elektromotoricky ovládanou lamelovou spojku. Quattro Ultra tudíž není permanentní čtyřkolkou, neboť vůz je za běžných okolností poháněn přední nápravou. Druhá lamelová spojka se nachází ve skříni diferenciálu zadní nápravy. Smyslem je odpojit kloubový hnací hřídel, který by se od odvalujících se zadních kol stále otáčel.

SQ5 však má být sportovní verzí, takže tady je namísto Quattro Ultra běžné, dnes bychom mohli použít výrazu plnotučné Quattro, jak jsme jej znali dosud. V roli centrálního diferenciálu je tedy samosvorný šroubový typ citlivý na rozdíly točivých momentů (torsen). Za běžných okolností je hnací síla dělena tak jako dosud v poměru přední a zadní nápravy 40:60.

Audi SQ5 vyměnilo naftu za benzin a má přes 350 koní (+video)

Stálý pohon všech kol Quattro se u Q5 pojí pouze s osmistupňovou planetovou samočinnou převodovkou ZF 8HP. Dvouspojkové sedmistupňové skříně DL382 mají Quattro Ultra vždy, manuální převodovka jej mít může, ale také nemusí. Ve druhém případě jde tedy o vůz pouze s pohonem předních kol.

Z toho plyne, že SQ5 používá výhradně osmistupňovou samočinnou převodovku s měničem momentu. V praxi jde o skvělé zařízení, které si subjektivně vzato rychlostí změny převodu nezadá s dvouspojkovou skříní. Dvouspojka řadí už z principu samozřejmě rychleji, ovšem při jízdě s SQ5 vás to patrně vůbec nenapadne řešit.

K čemu však výhrady trochu máme, je impulzní volič převodovky. Manipulace s ním se nám zdála trochu nešikovná, respektive vyžadující cit a tedy i více pozornosti. Třeba parkovací polohu volíte tlačítkem na páce, což vadí ale méně, než když si chcete sami pákou řadit. To se pak zdá docela krátká a hlavně bez mechanického citu, který známe z klasických voličů. Jde však o čistě subjektivní dojem autora článku.

Otáčky roli nehrají

Potentní Q5 dostala také známé rozhraní Audi Drive Select, umožňující zvolit řidiči nastavení auta. Nejvíce času jsme trávili ve sportovním režimu, případně v módu Normal. V něm nám motor přišel mírně řečeno letargický, přesněji s pomalejší reakcí na přidání plynu. Je znát, že je primárně určený k tomu, aby i u takto výkonného vozu snižoval spotřebu paliva. K tomu aby auto začalo výrazněji zrychlovat, musíte na akcelerátor tlačit poněkud více. V režimu Sport se reakce na plyn zrychlí, navíc převodovka při stejné rychlosti využívá o stupeň nižší převod.

Pokud chcete při jízdě spořit palivo, můžete rozhraním Audi Drive Select aktivovat režim plachtění. V rychlostech od 55 km/h do 160 km/h pak při každé ubrání plynu převodovka nepřemostí měnič, takže otáčky motoru spadnou na volnoběžné.

Výkonný šestiválec se vytáčí velmi ochotně až do vysokých otáček. A naopak je fenomenálně pružný už od nejnižších otáček k čemuž přispívá nově použité turbodmychadlo se zdvojeným kanálem turbíny twinscroll. Do jedné ze dvou komor ústí vždy svody výfuku z jedné řady válců. Skvělých 500 N.m tak má motor k dispozici prakticky konstantně už od 1370 otáček až do zhruba 4500/min-1.

Akcelerace, včetně té pružné, tak patří k silným stránkám tohoto vozu. Jenže časy jsou věc jedna a subjektivní dojem věc druhá. Zrychlení z 0 na 100 km/h se sice odbude dle údajů výrobce za 5,4 sekundy, avšak čistě pocitově jsme od auta čekali více. Jde však skutečně jen o pocit. Když se totiž podíváte na rychloměr, velmi záhy od začátku zrychlovaní tam budou hodnoty, ke kterým se u jiných aut za stejný časový interval jen stěží přiblížíte. Motor i přes použití přeplňování vyluzuje z výfuku sympatický sportovní zvuk, což nás překvapilo a potěšilo zároveň.

I tady hledej spojky

S permanentním quattrem se může pojit rovněž sportovní diferenciál zadní nápravy. Tak tomu bylo i v našem případě. Využívá kuželová soukolí, stejně jako běžný otevřený diferenciál. Navíc však je na obou výstupech z něj dodatečný planetový převod, ovládaný každý vlastní elektrohydraulickou lamelovou spojkou. Pokud auto zatáčí, dojde na straně vnějšího kola k připojení planetového převodu, který jej současně urychlí. Vzniklý stáčivý moment pomáhá vozidlu do zatáčky a omezuje nedotáčivost.

Psali jsme: Nové Audi Q5 dorazí s lehčí konstrukcí. Sportovní SQ5 dostane elektrický kompresor

Pokud vjedete do zatáčky a uberete plyn, tak jak jste zvyklí, nedojde k očekávanému utažení stopy a tedy snížení nedotáčivosti. Auto prostě pojede pořád stejně, přičemž v tu chvíli pocítíte, že SQ5 není právě lehkým vozidlem. Když ale ve stejné situaci naopak plyn trochu přidáte, dočkáte se zajímavého efektu. Místo očekávaného zvýšení nedotáčivosti se přední část stočí k vrcholu zatáčky, takže se auto začne chovat více neutrálně. Jen to nesmíte s tím plynem a rychlostí průjezdu zatáčkou přehánět. Pořád je třeba mít na paměti, že neřídíte lehoučký spider, u něhož sedíte takřka na zemi, ale SUV s adekvátně vysokým těžištěm.

Audi vybavilo zkoušenou SQ5 takzvaným dynamickým řízením, které umožňuje změnu převodu. Nikoliv však způsobem, jaký známe třeba z Golfu GTI či Octavie RS, kdy se převod mění s úhlem natočení volantu. V případě testovaného SUV jde o vyšší verzi řízení, u něhož se převod upravuje zejména v závislosti na rychlosti jízdy s teprve následně s úhlem natočení volantu. Smyslem je podpořit agilní chování v nízkých rychlostech a zároveň zajistit stabilitu jízdy v těch vyšších.

Ruce si na volantu neukroutíte

Při vyjížděni z parkoviště tak kličkujete mezi auty s rukama na volantu v základní poloze jak pilot Formule 1. Velmi strmé řízení způsobuje, že při nízkých rychlostech auto reaguje na otočení volantem podobně rychle, jako vyloženě sportovní auta s malým momentem setrvačnosti. Problém je, že s rostoucí rychlostí se tento efekt poněkud vytrácí. Auto mění směr pomaleji, což sice možná přispívá k bezpečnosti a stabilitě jízdy, avšak zábavné to moc není.

Jde o jasný důkaz, že SQ5 navzdory svým výkonům a opravdu přesvědčivé úrovni techniky nemůže suplovat roli nejen sportovního vozu, ale dokonce ani ostrého hatchbacku. U těchto aut je důležitou ingrediencí fakt, že čím rychleji jedete, tím se auto lépe řídí, přesněji snáze mění směr. A toto jsme u nové SQ5 s dynamickým řízením nezaznamenali. Že tak může jezdit i SUV, dokazují produkty konkurenčních značek. Naposledy třeba Alfa Romeo Stelvio, už dříve třeba Range Rover Sport či Evoque. Docela by nás zajímalo, jak by si SQ5 vedlo s normálním řízením.

Dle očekávání nabízí SQ5, pokud zákazník patřičně připlatí, velmi stylový a opravdu krásný interiér. Tohle vám výše zmíněná britská či italská konkurence, jakkoliv jezdí impozantněji, nenabídne. Kabina je opravdu prvotřídní. Jen jsme očekávali o něco nižší pozici za volantem. Sedadlo, byť elektricky plně stavitelné, nebylo možná spustit dostatečně nízko.

Zaujala nás také pomůcka, která řidiči usnadní dodržovat dovolenou maximální rychlost. SQ5 samozřejmě nabízí čtení dopravních značek, čehož automobilka chytře využila, takže pokud systém zaregistruje třeba padesátku, zbarví se „čára“ na stupnici rychloměru odpovídající rychlosti uvedené na dopravní značce červeně. Vtipné a hlavně efektivní zejména u takto rychlého auta.

Zkrátka SQ5 je sympatickým počinem. A opravdu rychlým autem, které je navíc mimořádně efektivní prakticky za všech jízdních situací. Je kvalitně vyrobené, tuhé, bezpečné a navíc s kabinou, v níž budete chtít trávit hodně času už jen kvůli tomu, jak vypadá. Co auto moc neumí, je pobavit svého řidiče. Navíc asi málokterý uživatel aut se čtyřmi spojenými kruhy toto primárně vyhledává. V zásadě tak nejde o nevýhodu, pouze o vlastnost. Nebo snad ne?

Audi SQ5 – technické údaje
Motor3.0 TFSI V6
Převodovka/pohon8A/4x4
Zdvihový objem [cm3]2995
Válce/ventily6/4
Největší výkon [kW/min-1]260/5400-6400
Točivý moment [N.m/min-1]500/1370-4500
Maximální rychlost [km/h]250
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,4
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]8,3
Pohotovostní hmotnost [kg]1870
Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo dopravy podalo rozklad kvůli mýtnému tendru Ministerstvo dopravy podalo rozklad kvůli mýtnému tendru

Ministerstvo dopravy podalo rozklad předsedovi Úřadu pro…

Skripalová poprvé promluvila do médií: Léčba byla bolestivá a deprimující Skripalová poprvé promluvila do médií: Léčba byla bolestivá a deprimující

Dcera otráveného ruského exagenta Sergeje Skripala poprvé…

Cyrrus pochybil a zaplatí milion, nařídila ČNB Cyrrus pochybil a zaplatí milion, nařídila ČNB

Centrální banka potrestala tuzemského brokera za to, že…

Novým italským premiérem se stal takřka neznámý právník Giuseppe Conte Novým italským premiérem se stal takřka neznámý právník Giuseppe Conte

Italský prezident Sergio Mattarella jmenoval novým…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy Audi SQ5: Efektivní je. Umí…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč

Ke zlevnění modernizované Škody Fabia došlo pouze v…

Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny

Příchod každého nového modelu si žádá prázdniny pro…

 



Tohle Audi Q5 u nás nekoupíte. V čem je tak zvláštní? Tohle Audi Q5 u nás nekoupíte. V čem je tak zvláštní?

Audi představuje na autosalonu v Pekingu SUV Q5L. V…

Audi Q5 v Česku dostalo nový motor. Vyzkoušeli jsme jej už dávno před tím Audi Q5 v Česku dostalo nový motor. Vyzkoušeli jsme jej už dávno před tím

Základní paleta Audi Q5 v Česku dosud zahrnovala pouze…

 



 
Jízdní dojmy: Ford Fiesta ST. Tříválec… Jako fakt?

Jízdní dojmy: Ford Fiesta ST. Tříválec… Jako fakt?

Včera

Nad novou tříválcovou Fiestou ST by se strašně snadno lámala hůl. Byla by to škoda.




Blesk.cz

Silné bouřky řádí na západě i jihu Čech. Další u Brna a Jihlavy. Sledujte radar

Silné bouřky řádí na západě i jihu Čech. Další u…

Řadu míst v Česku zasáhly silné bouřky, které doprovází silný vítr, lokální přívalové deště či dokonce…

Děsivý vzkaz dítěte z lesa: Život mám plný s*aček, ublížím si a to není vše

Děsivý vzkaz dítěte z lesa: Život mám plný s*aček,…

Při procházce našel Danny Harris (39) se svojí ženou Katie v lese v anglickém Kentu hodně znepokojivý vzkaz. „V…

 

iSport.cz

Parádní rozlučka. Francouz byl vyhlášen nejlepším gólmanem sezony v KHL

Parádní rozlučka. Francouz byl vyhlášen nejlepším…

Pavel Francouz odchází z Kontinentální hokejové ligy ověnčen oceněním pro nejlepšího brankáře sezony.…

VELKÁ MAPA: 31 hráčů na hostování. Víme, s kým Sparta (ne)počítá

VELKÁ MAPA: 31 hráčů na hostování. Víme, s kým…

To číslo bere dech. 56! Tolik hráčů v dospělé kategorii má aktuálně pod smlouvou fotbalová Sparta. Kdyby nyní…

 

Reflex.cz

Zeman je populista a nacionalista, vypukla vzpoura proti elitám, říká Trumpův exstratég Bannon

Zeman je populista a nacionalista, vypukla vzpoura…

Chcete získat moc? Využijte populismus a ekonomický nacionalismus. Stephen Bannon, tedy muž, který podle mnohých…

Stařec zabil opilého nájemníka. Soud ho osvobodil

Stařec zabil opilého nájemníka. Soud ho osvobodil

Následující příběh se odehrál v Plané u Milevska. Vše začalo, když sedmdesátiletý stařec Josef Kostka pronajal…