1.12. 2018 Stanislav Kolman Stanislav Kolman

Jízdní dojmy s Hondou CR-V Hybrid: Tichý společník uspoří hlavně ve městě

 

Na silničkách v okolí španělské Sevilly jsme si dali dostaveníčko s hybridní Hondou CR-V a zjišťovali, jak funguje první elektrifikované SUV značky pro Evropu.

Není to poprvé, co jsem usedl za volant nejnovější Hondy CR-V – nejprodávanějšího SUV vůbec. S pátou generací jsme se podrobněji seznámili už v červenci v okolí rakouského Kitzbühelu, kde jsme vůz v rámci mezinárodních jízd zkoušeli s novinkou v podobě přeplňované zážehové patnáctistovky. Jen letmo připomenu, že auto vůbec poprvé uveze sedm cestujících, potěší vnitřním prostorem, má skvělou manuální převodovku a velmi dobře fungující podvozek. Pokud vás jednotlivé detaily o autě zajímaví podrobněji, dovolím si vás odkázat právě na letní jízdní dojmy. Na následujících řádcích se sice budeme věnovat stejnému autu, avšak se zcela novým hybridním pohonem, který z CR-V dělá první elektrifikované SUV Hondy pro Evropany

Tři režimy, softwarový mozek a pádla

Honda svému hybridnímu pohonnému ústrojí říká Honda Hybrid Performance a konkrétně se skládá ze zážehového atmosférického dvoulitru, dvou elektromotorů, řídicí jednotky, lithium-iontového akumulátoru a konečně přímé převodovky. Roli spalovacího motoru zastupuje čtyřválec s Atkinsonovým cyklem, přičemž soustava disponuje výkonem 135 kW a točivým momentem 315 newtonmetrů.

Honda Passport: Třetí generace SUV hlásí návrat po patnácti letech

V závislosti na daných podmínkách kombinuje pohonné ústrojí tři různé jízdní režimy: elektrický pohon, hybridní pohon a konečně motorový pohon. V případě prvního napájí akumulátor hnací elektromotor, u hybridního pohonu dodává zážehový motor energii do generátoru, který ji obratem poskytne hnacímu elektromotoru, a v případě třetí varianty vytváří blokovací mechanismus spojky přímé propojení mezi zážehovým motorem a koly. O co nejefektivnější střídání jednotlivých možností se stará technologie s názvem i-MMD (inteligent Multi-Mode Drive), jíž Honda označuje za softwarový mozek celého ústrojí.

Systém nekooperuje s klasickou převodovkou, ale využívá přímé propojení pohyblivých součástí. Konstruktéři vidí hlavní výhodu ve srovnání s planetovými převodovkami eCVT v hladším převodu točivého momentu a také kompaktnosti celého ústrojí. Stejně tak si dali hodně záležet na tom, aby řidič nepocítil přechody mezi jednotlivými režimy včetně zapnutí a vypnutí motoru. A první jízda ukázala, že nejde jen o marketingové řeči. Přepínání jednotlivých režimů nemáte bez indikátorů ve voze šanci zaregistrovat, nepřináší žádné cukání či nežádoucí akustiku, všechno probíhá v naprosté harmonii.

Video

Systém i-MMD se pro evropský trh dočkal speciálního naladění, aby přinášel lineární akceleraci. Vůbec poprvé je nasazena technologie aktivního řízení zvuku, která prý má přinést intenzivnější zážitek z jízdy zprostředkováním přirozeného zvuku akcelerace. No, budiž.

Možná vás překvapí, že pod volantem najdete pádla, která se běžně používají pro sekvenční řazení samočinné převodovky. Ne však v případě hybridní Hondy, tady totiž pádly ovládáte intenzitu zpomalování vozu. Stisknutím pádla na levé straně intenzitu brzdění zvýšíte, na pravé zase naopak snížíte. Aktuální intenzitu řidiči prozrazují (maximálně čtyři) šipky na palubním počítači. I takto se dá z hybridního pohonného ústrojí ždímat maximální potenciál…

Skoro by se zdálo, že nebýt štítků hybrid na karoserii, ani byste vůz s elektrifikovaným pohonem nepoznali. Není to tak úplně pravda. Vpředu dostalo hybridní CR-V aktivní mřížku chladiče, která standardně udržuje lamely co nejvíce uzavřené, aby byly aerodynamické vlastnosti co možná nejlepší. Procesor však sleduje teplotní parametry a v případě potřeby elektronickým krokovým motorem lamely otevře.

Druhým poznávacím znamením je skromnější zavazadlový prostor a fakt, že hybrid koupíte jen coby pětimístné vozidlo. Lithium-iontové akumulátory jsou totiž uschovány pod podlahou zavazadelníku, který tak v základu pojme 497 litrů (o 64 l méně než pětimístná verze s konvenčním pohonem). Při sklopení zadní lavice naložíte do hybridního SUV 1694 litrů.

Tichá a úsporná

Honda vyrábí hybridní CR-V s pohonem předních i všech kol. My na španělských cestách vyzkoušeli čtyřkolku, která ve voze využívá vícelamelovou spojku, jež spojuje hnací hřídel se zadním diferenciálem a je ovládána elektromotorem pohánějícím hydraulické čerpadlo. Softwarová aktualizace čtyřkolky nově umožňuje přenést přibližně 60 % točivého momentu na zadní nápravu, takže si vůz ještě lépe poradí v podmínkách s nízkou trakcí.

Honda nám připravila různorodou cestu, takže jsme hybridní systém mohli vyzkoušet ve městě, na okreskách i dálnici. Začínáme samozřejmě v centru, kde vás potěší především tichý a ničím nerušený odjezd. Opět tedy hrozí to, že se vám osoby před vozem neuhnou, protože o autě zkrátka vůbec neví. Čistě na elektřinu zvládne vůz až dva kilometry a do elektrického módu se můžete přepnout tlačítkem v kabině (mimochodem jedna z podmínek pro hybridy, které chtějí na modrých zónách v Praze parkovat zdarma).

Jak už jsem psal výše, obrovskou výhodou hybridního pohonu je fakt, že o přepínání jednotlivých režimů vlastně vůbec nevíte. Vše probíhá v klidu bez rušivých elementů. Už v jízdních dojmech z rakouského Kitzbühelu jsme si řekli, že v CR-V panuje díky dodatečnému odhlučnění na palubě pohoda a klid, s hybridním pohonem je však celkový jízdní komfort ještě lepší.

Honda Urban EV se dočká výroby. Bude tak hezká jako koncept?

Spalovací motor se výrazněji projeví až při sešlápnutí plynového pedálu k podlaze. Když jste ale naladění na „hybridní notu“ a na konci obce akcelerujete v klidu, ozve se agregát vlastně jen v táhlých stoupáních, kde je výraznější sešlápnutí plynu nutné. Na druhou stranu nejde o projev, který by vám trhal uši, jen prostě víte, kdy se agregát přihlásil o slovo.

Hybridní pohon v japonském SUV byl nakonec příjemným překvapením, což podtrhla i spotřeba paliva. Jízdu jsme absolvovali především ve městě a na okreskách, kde má hybrid největší potenciál, a po zhruba osmi desítkách kilometrů ukázal palubní počítač spotřebu 5,5 litru. Najedete-li však na dálnici a jedete konstantně povolenou maximálkou, začne se apetit šplhat přes sedm litrů.

Honda říká, že při rychlostech okolo 60 km/h jede hybridní CR-V přibližně polovinu doby na elektrický pohon. V rychlostech kolem stovky už se bavíme o třetině jízdy a s rostoucím tempem podíl pochopitelně klesá. Hybrid tedy oceníte hlavně ve městě, případně okreskách, kde se spotřebou opravdu může rovnat s dieselovými agregáty, které se chtě nechtě zdají být odsouzeny k záhubě. Otázkou zůstává, jak efektivní pohon bude, když do CR-V posadíte pět lidí, zavazadelník naplníte po okraj a vyrazíte na dlouhou dálniční štaci. Sportovně-užitkový vůz takové velikosti si zákazník asi nekupuje jen kvůli tomu, aby se s ním probojoval městským provozem a odvezl děti do školy.

Odpověď se pokusíme najít v tradičním redakčním testu. První hybridní CR-V mají dorazit na tuzemský trh v únoru příštího roku. Kompletní ceník jednotlivých variant si však už teď můžete prohlédnout níže.

Honda CR-V Hybrid - ceny a technická data
Motor2.0 Hybrid i-MMD2.0 Hybrid i-MMD
Objem [cm3]19931993
Pohon4x24x4
Výkon spal. motoru [kW/min]107/6200107/6200
Výkon soustavy [kW/min]135/-135/-
Celkový točivý moment [N.m]315/-315/-
Zavazadlový prostor [l]497/1694497/1694
Pohotovostní hmotnost [kg]1614-16571672-1726
Maximální rychlost [km/]180180
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,89,2
Cena Comfort [Kč]769.900899.900
Cena Elegance [Kč]849.900979.900
Cena Lifestyle [Kč]929.9001.069.900

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Mikroskop E15: Čínská ekonomika je časovaná bomba, může spustit krizi, varují ekonomové Mikroskop E15: Čínská ekonomika je časovaná bomba, může spustit krizi, varují ekonomové

Zatímco si svět připomíná desáté výročí globální finanční…

Práce budoucnosti? Nejvíc roste poptávka po programátorech blockchainu, uvádí LinkedIn Práce budoucnosti? Nejvíc roste poptávka po programátorech blockchainu, uvádí LinkedIn

Profesní sociální síť LinkedIn zveřejnila analýzu…

Obrana nakoupí obrněnce za 50 miliard. Ve hře jsou čtyři firmy Obrana nakoupí obrněnce za 50 miliard. Ve hře jsou čtyři firmy

Ministerstvo obrany oficiálně začíná vybírat dodavatele…

Akční plán proti kůrovci: ministerstvo chce zavést  nižší DPH na palivové dřevo Akční plán proti kůrovci: ministerstvo chce zavést nižší DPH na palivové dřevo

Ministerstvo zemědělství chystá novelu lesního zákona,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy s Hondou CR-V Hybrid: Tichý…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Mazda 3 se ukázala v Praze. Máme i české ceny, výbava je bohatá! Nová Mazda 3 se ukázala v Praze. Máme i české ceny, výbava je bohatá!

Od představení nové generace Mazdy 3 na autosalonu v Los…

Znáte šílené Sbarro Windhawk? Je to lovecké SUV pro saúdského krále Znáte šílené Sbarro Windhawk? Je to lovecké SUV pro saúdského krále

V době, kdy ještě nebyla kategorie vozů SUV natolik…

 



Honda CR-V Hybrid je novým pohonem pro japonské SUV: Zapomeňte na IMA! Honda CR-V Hybrid je novým pohonem pro japonské SUV: Zapomeňte na IMA!

Dosavadní nabídku motorů doplní v páté generaci CR-V…

Nová Honda CR-V prozradila český ceník. Láká na superbohatou základní výbavu Nová Honda CR-V prozradila český ceník. Láká na superbohatou základní výbavu

Pátá generace Hondy CR-V na český trh vstupuje výhradně…

 



 
Nissan Be-1, S-Cargo, Pao a Figaro: Když vycházející slunce frčelo na retru

Nissan Be-1, S-Cargo, Pao a Figaro: Když vycházející slunce frčelo na retru

Včera

Čtveřice tzv. „pike cars“ Nissanu vzbudila před nějakými třemi dekádami v Japonsku značné pozdvižení a prodávala se jako housky na krámě. Coby sběratelská auta putují do USA.




Blesk.cz

Počasí s Honsovou: Čeká nás mrazivý víkend, v neděli pozor na ledovku

Počasí s Honsovou: Čeká nás mrazivý víkend, v neděli…

Třetí adventní víkend bude ve znamení pravé zimy. Nejvyšší odpolední teploty budou většinou zůstávat pod bodem…

Smích místo výstřelů. Vojáci Jižní Koreje a KLDR si na hranicích podali ruce

Smích místo výstřelů. Vojáci Jižní Koreje a KLDR si…

Severní a Jižní Korea mají na svědomí další historický moment. Vojáci obou států, kteří střežili…

 

iSport.cz

Wolfsburg vyhrál v Norimberku 2:0, bodoval už počtvrté v řadě

Wolfsburg vyhrál v Norimberku 2:0, bodoval už…

Fotbalisté Wolfsburgu zvítězili v německé lize na hřišti Norimberku 2:0 a bodovali ve čtvrtém utkání za sebou,…

Penaltová liga! V Česku jede na rekord, králem je Slavia. Pomáhá video?

Penaltová liga! V Česku jede na rekord, králem je…

Velká jízda Slavie a Plzně, další sparťanské trápení, sedmnáctigólová show boleslavského čarostřelce Nikolaje…

 

Reflex.cz

Děti bohatých Íránců pobuřují chudé krajany. Předvádějí se na Instagramu, zatímco země trpí pod sankcemi

Děti bohatých Íránců pobuřují chudé krajany.…

Zatímco Írán byl poměrně tvrdě zasažen sankcemi, které na něj uvalily Spojené státy, děti zazobaných obyvatel…

Babiš by měl přijít o dotace z jiného důvodu než kvůli střetu zájmů. Tady jde o mnohem víc

Babiš by měl přijít o dotace z jiného důvodu než…

Ačkoli se na první pohled týká verdikt Evropského parlamentu o „zastavení“ dotací pro společnost Agrofert z…