reklama


19.3. 2016 Jiří Baborský

Jízdní dojmy Opel Astra Sport Tourer: Dvojitá trefa

 

Opel Astra nabízí dvě novinky: kombi Sports Tourer a silný diesel biturbo. V Portugalsku jsme vyzkoušeli obojí naráz.

Víc než půl století nás Opel zásobuje kompaktními kombíky, přicházející Astra Sports Tourer je už desátá v pořadí. Označuje se jako generace K, právě se začíná prodávat a my jsme ji vyzkoušeli v údolí řeky Douro, kraji portského vína.

Návrat doby chromové

Sports Tourer, jak se teď kombi Opelu jmenují, hraje stejnou designovou hru jako pětidveřová astra. Zepředu je nenápadně elegantní, o to víc se snaží zaujmout zadní partií, především pak posledním sloupkem. U kombíku účinkuje v hlavní roli chromovaná lišta, která masívní záď odlehčuje a dělá Astru ST nezaměnitelnou. Rozvor kombi se proti hatchbacku nezměnil, měří shodných 2662 mm. Karoserie bobtnala jen v oblasti zadního převisu a narostla do úctyhodných 4702 mm, což je pro představu o 40 mm víc než u octavie. Prostorová nabídka je velmi dobrá, posaz na zadních sedadlech je v duchu doby nižší, ale pořád docela pohodlný. Vyšší postavy se možná pozastaví nad nižšími bočními okny, což jim trochu kazí výhled.

Kufrovaná

U kombi nás logicky zajímají objemy: 540 litrů v základu je o čtyřicet víc než u předchůdce, při sklopených opěradlech si novinka polepšila o 80 l. Opel započítává i prostor pod podlahou, která má pevnou pozici a na rozdíl od volkswagenů nebo škodovek ji nemůžete výškově nastavovat.

Zvolená pozice na jednu stranu vytváří vzornou rovinu s nakládací hranou a sklopenými sedadly, na druhou stranu je kufr pod roletkou docela mělký a pod podlážkou zbývá příliš špatně využitelné místo.

Opel vsadil na příkladně rovné a pečlivě čalouněné stěny kufru, vybrání za podběhy kol by se ale při převozu neskladných předmětů docela hodilo. Takto jste limitováni jedním rozměrem po celé délce zavazadelníku. Samozřejmostí jsou dnes variabilní zádržné systémy, do kolejnic můžete instalovat přepážky nebo háčky podle potřeby.

Veliká pohoda

Nejsilnější nabízený diesel 1.6 CDTI BiTurbo sice nebude prodejním trhákem, ale je to důležitá novinka, a tak nám Opel naservíroval testovací kombíky výhradně s ním.

Nástupce dvoulitru je vyladěný na 118 kW a 350 N.m, přičemž o průběh točivého momentu jde v tomto případě asi nejvíc. Zatímco u slabší jednoturbové verze 100 kW/320 N.m je momentové maximum dostupné od dvou tisíc otáček, u biturba už od patnácti set. A ani pouhá tisícovka otáček motoru nevadí. Při nenuceném korzování podél řeky Douro netočíme víc než dva tisíce, motor si měkce a tiše přede, palubní počítač ukazuje spotřebu 4,6 l/100 km. Tedy jen o půl litru víc, než slibují technické údaje. Relaxační tempo jsme následně zředili dálnicí (v Portugalsku se smí jezdit 120 km/h) a svižnější vložkou po klikatici č. 222 ze seznamu deseti nejkrásnějších silnic světa. Ani potom, když jsme naplno využili značný dynamický potenciál motoru i mrštný podvozek mezigeneračně odlehčené astry, nepřelezl celkový průměr pětilitrovou hranici. S tímhle motorem je vážně radost jezdit, navíc je příjemným společníkem i díky hladce zabírající spojce, správně kalibrovanému plynu a přesnému řazení. Tedy až na drobnou pihu, které jsme si všimli už u jiných opelů s novým šestikvaltem – dráhy trojky a pětky jsou od sebe daleko a párkrát jsme se zasekli mezi. Proti prvním kusům je ale zlepšení evidentní.

Srovnání s předchůdcem a hlavními konkurenty
 Nová Astra STMinulá Astra STŠkoda Octavia CombiFord Focus kombiKia Cee’d SWVW Golf Variant
Délka (mm)470246984659456045054562
Šířka (mm)180918141814182317801799
Výška (mm)151015351465149214851481
Rozvor (mm)266226852686264826502635
Objem kufru (l)540/1630500/1550610/1610490/1516528/1642605/1620

Dvě turba místo dvou litrů

Pozici nejsilnějšího dieselu v nabídce Opelu Astra přebírá nový čtyřválec 1,6 litru se sekvenčním dvoustupňovým přeplňováním. Premiéru slaví v kombi, nabízí se ale i pro hatchback. Nová verze šestnáctistovky má v jednom kompaktním přeplňovacím bloku uložená dvě turbodmychadla za sebou. Malé turbo s variabilní geometrií lopatek turbíny zajišťuje spontánní reakce v nízkých otáčkách (vysokotlaká fáze přeplňování), velké dmychadlo s pevnými lopatkami se připojuje ve vyšších provozních otáčkách (nízkotlaká fáze). Z hlediska nabízeného výkonu, točivého momentu a dynamiky je šestnáctistovka plnohodnotnou náhradou staršího a o 25 kW silnějšího dvoulitru. Ve srovnání s ním je nový motor o 14 % lehčí (-188 kg) a o 20 % úspornější (- 1 l/100 km).

Opel Astra ST – ceny zážehových motorů
Motor1.41.0 Turbo1.4 Turbo1.4 Turbo1.6 Turbo
Zdvihový objem [cm3]1399999139913991598
Válce/ventily4/43/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]74/600077/550092/4000-5600110/5000-5600147/4700-5500
Točivý moment [N.m/min]130/4300170/1800-4250245/2000-3500245/2000-4000300/1700-4700
Převodovka5M5M (5A)6M6M (6A)6M
Max. rychlost [km/h]185195 (200)205215 (210)235
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,911,7 (12,9)9,68,7 (9,4)7,7
Komb. spotřeba [l/100 km]5,54,3 (4,2)5,55,5 (5,4)6,0
Cena Selection [Kč]344.900374.900---
Cena Enjoy [Kč]364.900394.900414.900444.900-
Cena Dynamic [Kč]-434.900454.900484.900544.900
Cena Innovation [Kč]-444.900464.900494.900554.900

Opel Astra ST – ceny vznětových motorů
Motor1.6 CDTI1.6 CDTI1.6 CDTI1.6 CDTI BiTurbo
Zdvihový objem [cm3]1598159815981598
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]70/350081/3500100/3500-4000118/4000
Točivý moment [N.m/min]280/1500-1750300/1750-2000320/2000-2250350/1500-2250
Převodovka6M6M6M (6A)6M
Max. rychlost [km/h]185195205 (200)220
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,911,410,1 (10,1)8,9
Komb. spotřeba [l/100 km]3,63,63,8 (4,5)4,1
Cena Selection [Kč]419.900434.900--
Cena Enjoy [Kč]439.900454.900484.900-
Cena Dynamic [Kč]-494.900524.900554.900
Cena Innovation [Kč]-505.900534.900564.900
Spolupracujeme s TipCars.com
Co Praze chybí nejvíce? Nová budova magistrátu ani pavilony zoo to nejsou, míní analytici Co Praze chybí nejvíce? Nová budova magistrátu ani pavilony zoo to nejsou, míní analytici

Pro další budoucnost Prahy je klíčové dobudování vnějšího…

Porošenko varuje: Ukrajině hrozí ruský útok Porošenko varuje: Ukrajině hrozí ruský útok

Ukrajinský prezident Petro Porošenko opět varoval před…

Řidiči hrozí stávkou, vládě dali tři týdny Řidiči hrozí stávkou, vládě dali tři týdny

Dopravní odbory daly kvůli mzdám řidičů autobusů vládě,…

V západoněmecké škole zasahovaly zvláštní jednotky, byl to ale planý poplach V západoněmecké škole zasahovaly zvláštní jednotky, byl to ale planý poplach

Na škole v obci Menden na západě Německa zasahovaly kvůli…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy Opel Astra Sport Tourer:…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Poslední Poslední "odvázaná" Škoda. Před dvaceti lety vyráběli felicii fun

Přípravu výroby vozu, který původně neměl být vůbec určen…

Tady něco nehraje: BMW svolává elektromobily i3 kvůli úniku paliva Tady něco nehraje: BMW svolává elektromobily i3 kvůli úniku paliva

Únik paliva je asi ten poslední důvod ke svolávací akci,…

 




Evropské Automobily roku: Opel Astra (2016) Evropské Automobily roku: Opel Astra (2016)

Opel Astra K je už desátou poválečnou generací…

Opel Astra 1.0 Turbo vs. Škoda Octavia 1.0 TSI – Tříválcový duel Opel Astra 1.0 Turbo vs. Škoda Octavia 1.0 TSI – Tříválcový duel

Nejprodávanější auto na českém trhu dostalo tříválec.…

 



 
Škoda Rapid má po faceliftu. Dostala tříválec 1.0 TSI, bixenony a internet

Škoda Rapid má po faceliftu. Dostala tříválec 1.0 TSI, bixenony a internet

Dnes 11:00

Na první pohled se to možná nezdá, změn je však více než dost. Tou největší je paradoxně nejmenší motor, který se dosud ve Škodě Rapid objevil.




Blesk.cz

Maddie nikdo neunesl. Z hotelu odešla sama, když hledala rodiče! Bývalý policista zveřejnil šokující teorii

Maddie nikdo neunesl. Z hotelu odešla sama, když…

Další šokující tvrzení v případě ztracené Maddie! Novinář a bývalý policista Mark Williams-Thomas v televizi…

Praha 14 se potýká se stoupajícím počtem opilých dětí: Minulý rok jich bylo přes 70

Praha 14 se potýká se stoupajícím počtem opilých…

Radnice Prahy 14 řeší problém se stoupajícím počtem opilých dětí. Zatímco v roce 2015 strážníci v Praze 14…

 

iSport.cz

Potíže Strašákova nástupce. Lídrovi kotle Slavie hrozí 4 roky bez fotbalu

Potíže Strašákova nástupce. Lídrovi kotle Slavie…

Život bez chození na fotbal si neumí představit, ale možná se pro něj stane realitou. Lídr aktivních fanoušků…

Experti o Dočkalovi: Krok do neznáma, ale 81 milionů se odmítá těžko

Experti o Dočkalovi: Krok do neznáma, ale 81 milionů…

O jednu z největších hvězd může přijít pražská Sparta. Do čínského klubu Che-nan Ťi-na-jie by mohla opora…

 

Reflex.cz

Legendární reportážní fotograf Jan Šibík představuje na výstavě svět, z kterého někdy mrazí

Legendární reportážní fotograf Jan Šibík představuje…

Před deseti lety jsem potkal Jana Šibíka (53), jednoho z nejlepších českých reportážních fotografů posledního…

Poprvé za více než 100 let roste ve volné přírodě počet tygrů, jenže na světě již žije jen kolem 4 tisíc

Poprvé za více než 100 let roste ve volné přírodě…

Tygr, největší kočkovitá šelma, je ve volné přírodě už dlouho mimořádně ohroženým druhem. Přesto Světový fond na…

 
 
reklama