19.3. 2016 Jiří Baborský

Jízdní dojmy Opel Astra Sport Tourer: Dvojitá trefa

 

Opel Astra nabízí dvě novinky: kombi Sports Tourer a silný diesel biturbo. V Portugalsku jsme vyzkoušeli obojí naráz.

Víc než půl století nás Opel zásobuje kompaktními kombíky, přicházející Astra Sports Tourer je už desátá v pořadí. Označuje se jako generace K, právě se začíná prodávat a my jsme ji vyzkoušeli v údolí řeky Douro, kraji portského vína.

Návrat doby chromové

Sports Tourer, jak se teď kombi Opelu jmenují, hraje stejnou designovou hru jako pětidveřová astra. Zepředu je nenápadně elegantní, o to víc se snaží zaujmout zadní partií, především pak posledním sloupkem. U kombíku účinkuje v hlavní roli chromovaná lišta, která masívní záď odlehčuje a dělá Astru ST nezaměnitelnou. Rozvor kombi se proti hatchbacku nezměnil, měří shodných 2662 mm. Karoserie bobtnala jen v oblasti zadního převisu a narostla do úctyhodných 4702 mm, což je pro představu o 40 mm víc než u octavie. Prostorová nabídka je velmi dobrá, posaz na zadních sedadlech je v duchu doby nižší, ale pořád docela pohodlný. Vyšší postavy se možná pozastaví nad nižšími bočními okny, což jim trochu kazí výhled.

Kufrovaná

U kombi nás logicky zajímají objemy: 540 litrů v základu je o čtyřicet víc než u předchůdce, při sklopených opěradlech si novinka polepšila o 80 l. Opel započítává i prostor pod podlahou, která má pevnou pozici a na rozdíl od volkswagenů nebo škodovek ji nemůžete výškově nastavovat.

Zvolená pozice na jednu stranu vytváří vzornou rovinu s nakládací hranou a sklopenými sedadly, na druhou stranu je kufr pod roletkou docela mělký a pod podlážkou zbývá příliš špatně využitelné místo.

Opel vsadil na příkladně rovné a pečlivě čalouněné stěny kufru, vybrání za podběhy kol by se ale při převozu neskladných předmětů docela hodilo. Takto jste limitováni jedním rozměrem po celé délce zavazadelníku. Samozřejmostí jsou dnes variabilní zádržné systémy, do kolejnic můžete instalovat přepážky nebo háčky podle potřeby.

Veliká pohoda

Nejsilnější nabízený diesel 1.6 CDTI BiTurbo sice nebude prodejním trhákem, ale je to důležitá novinka, a tak nám Opel naservíroval testovací kombíky výhradně s ním.

Nástupce dvoulitru je vyladěný na 118 kW a 350 N.m, přičemž o průběh točivého momentu jde v tomto případě asi nejvíc. Zatímco u slabší jednoturbové verze 100 kW/320 N.m je momentové maximum dostupné od dvou tisíc otáček, u biturba už od patnácti set. A ani pouhá tisícovka otáček motoru nevadí. Při nenuceném korzování podél řeky Douro netočíme víc než dva tisíce, motor si měkce a tiše přede, palubní počítač ukazuje spotřebu 4,6 l/100 km. Tedy jen o půl litru víc, než slibují technické údaje. Relaxační tempo jsme následně zředili dálnicí (v Portugalsku se smí jezdit 120 km/h) a svižnější vložkou po klikatici č. 222 ze seznamu deseti nejkrásnějších silnic světa. Ani potom, když jsme naplno využili značný dynamický potenciál motoru i mrštný podvozek mezigeneračně odlehčené astry, nepřelezl celkový průměr pětilitrovou hranici. S tímhle motorem je vážně radost jezdit, navíc je příjemným společníkem i díky hladce zabírající spojce, správně kalibrovanému plynu a přesnému řazení. Tedy až na drobnou pihu, které jsme si všimli už u jiných opelů s novým šestikvaltem – dráhy trojky a pětky jsou od sebe daleko a párkrát jsme se zasekli mezi. Proti prvním kusům je ale zlepšení evidentní.

Srovnání s předchůdcem a hlavními konkurenty
 Nová Astra STMinulá Astra STŠkoda Octavia CombiFord Focus kombiKia Cee’d SWVW Golf Variant
Délka (mm)470246984659456045054562
Šířka (mm)180918141814182317801799
Výška (mm)151015351465149214851481
Rozvor (mm)266226852686264826502635
Objem kufru (l)540/1630500/1550610/1610490/1516528/1642605/1620

Dvě turba místo dvou litrů

Pozici nejsilnějšího dieselu v nabídce Opelu Astra přebírá nový čtyřválec 1,6 litru se sekvenčním dvoustupňovým přeplňováním. Premiéru slaví v kombi, nabízí se ale i pro hatchback. Nová verze šestnáctistovky má v jednom kompaktním přeplňovacím bloku uložená dvě turbodmychadla za sebou. Malé turbo s variabilní geometrií lopatek turbíny zajišťuje spontánní reakce v nízkých otáčkách (vysokotlaká fáze přeplňování), velké dmychadlo s pevnými lopatkami se připojuje ve vyšších provozních otáčkách (nízkotlaká fáze). Z hlediska nabízeného výkonu, točivého momentu a dynamiky je šestnáctistovka plnohodnotnou náhradou staršího a o 25 kW silnějšího dvoulitru. Ve srovnání s ním je nový motor o 14 % lehčí (-188 kg) a o 20 % úspornější (- 1 l/100 km).

Opel Astra ST – ceny zážehových motorů
Motor1.41.0 Turbo1.4 Turbo1.4 Turbo1.6 Turbo
Zdvihový objem [cm3]1399999139913991598
Válce/ventily4/43/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]74/600077/550092/4000-5600110/5000-5600147/4700-5500
Točivý moment [N.m/min]130/4300170/1800-4250245/2000-3500245/2000-4000300/1700-4700
Převodovka5M5M (5A)6M6M (6A)6M
Max. rychlost [km/h]185195 (200)205215 (210)235
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,911,7 (12,9)9,68,7 (9,4)7,7
Komb. spotřeba [l/100 km]5,54,3 (4,2)5,55,5 (5,4)6,0
Cena Selection [Kč]344.900374.900---
Cena Enjoy [Kč]364.900394.900414.900444.900-
Cena Dynamic [Kč]-434.900454.900484.900544.900
Cena Innovation [Kč]-444.900464.900494.900554.900

Opel Astra ST – ceny vznětových motorů
Motor1.6 CDTI1.6 CDTI1.6 CDTI1.6 CDTI BiTurbo
Zdvihový objem [cm3]1598159815981598
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]70/350081/3500100/3500-4000118/4000
Točivý moment [N.m/min]280/1500-1750300/1750-2000320/2000-2250350/1500-2250
Převodovka6M6M6M (6A)6M
Max. rychlost [km/h]185195205 (200)220
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,911,410,1 (10,1)8,9
Komb. spotřeba [l/100 km]3,63,63,8 (4,5)4,1
Cena Selection [Kč]419.900434.900--
Cena Enjoy [Kč]439.900454.900484.900-
Cena Dynamic [Kč]-494.900524.900554.900
Cena Innovation [Kč]-505.900534.900564.900
Spolupracujeme s TipCars.com
Anketu E15 o Fintech počin roku ovládl start-up Twisto Payments Anketu E15 o Fintech počin roku ovládl start-up Twisto Payments

Česko zná Fintech počin roku 2017. V anketě vyhlášené…

Start-up Twisto shání investory, chce přes sto milionů Start-up Twisto shání investory, chce přes sto milionů

Český start-up Twisto Payments rozjel další kolo…

Brexit naboural německo-britskou spolupráci, vývoz na ostrovy ochabl Brexit naboural německo-britskou spolupráci, vývoz na ostrovy ochabl

Odchod Británie z Evropské unie (EU) má negativní dopad…

Rúhání si v Moskvě notoval s Putinem. Jednali o Sýrii a hospodářské spolupráci Rúhání si v Moskvě notoval s Putinem. Jednali o Sýrii a hospodářské spolupráci

Rusko považuje Írán za spolehlivého a stabilního…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy Opel Astra Sport Tourer:…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 




Evropské Automobily roku: Opel Astra (2016) Evropské Automobily roku: Opel Astra (2016)

Opel Astra K je už desátou poválečnou generací…

Opel Astra 1.0 Turbo vs. Škoda Octavia 1.0 TSI – Tříválcový duel Opel Astra 1.0 Turbo vs. Škoda Octavia 1.0 TSI – Tříválcový duel

Nejprodávanější auto na českém trhu dostalo tříválec.…

 



 
Nová limuzína pro ruského prezidenta už jezdí. Vypadá jako kříženec Bentley a Rollse

Nová limuzína pro ruského prezidenta už jezdí. Vypadá jako kříženec Bentley a Rollse

Dnes 15:57

Ruský prezident bude jako ten americký, když též začne používat na míru postavenou limuzínu. Nový speciál vzniká i díky Porsche.




Blesk.cz

Voříšek moderoval se zraněnou rukou: Manžel mu přerazil prsty!

Voříšek moderoval se zraněnou rukou: Manžel mu…

S prsty oblepenými náplastí Karel Voříšek (53) moderoval pondělní zprávy na Primě. Co se mu stalo? Strkal…

Zákaz legín v letadle rozvášnil kritiky. Kauzu s děvčaty využila konkurence

Zákaz legín v letadle rozvášnil kritiky. Kauzu s…

Je to zpráva, která obletěla svět. Americká letecká společnosti United Airlines na sebe v neděli upozornila,…

 

iSport.cz

Varianty pro Jágra: Las Vegas? Nebo ještě Florida? Když Česko, tak Kladno?

Varianty pro Jágra: Las Vegas? Nebo ještě Florida?…

Co bude po sezoně s Jaromírem Jágrem? Florida, která letos na 99% neobhájí svou loňskou účast v bojích o Stanley…

Jak Saganovi ruply nervy... Závodím s kokotama, nadával a praštil lahví

Jak Saganovi ruply nervy... Závodím s kokotama,…

I mistrovi dobré nálady někdy dojde humor. A když míra trpělivosti přeteče, může z toho být pořádná exploze!…

 

Reflex.cz

Někdejší nejhledanější terorista Carlos alias Šakal dostal v Paříži další doživotní trest

Někdejší nejhledanější terorista Carlos alias Šakal…

Venezuelský terorista Ilich Ramírez Sánchez, známý pod přezdívkami Carlos či Šakal, dnes u soudu v Paříži dostal…

Pohádkový luxus v královském apartmá v Burdž al-Arab, nejslavnějším hotelu Dubaje

Pohádkový luxus v královském apartmá v Burdž…

Hotel Burdž al-Arab patří nejenom k nejluxusnějším hotelům světa, ale stal se i ikonou překotně se rozvíjející…