19.3. 2016 Jiří Baborský

Jízdní dojmy Opel Astra Sport Tourer: Dvojitá trefa

 

Opel Astra nabízí dvě novinky: kombi Sports Tourer a silný diesel biturbo. V Portugalsku jsme vyzkoušeli obojí naráz.

Víc než půl století nás Opel zásobuje kompaktními kombíky, přicházející Astra Sports Tourer je už desátá v pořadí. Označuje se jako generace K, právě se začíná prodávat a my jsme ji vyzkoušeli v údolí řeky Douro, kraji portského vína.

Návrat doby chromové

Sports Tourer, jak se teď kombi Opelu jmenují, hraje stejnou designovou hru jako pětidveřová astra. Zepředu je nenápadně elegantní, o to víc se snaží zaujmout zadní partií, především pak posledním sloupkem. U kombíku účinkuje v hlavní roli chromovaná lišta, která masívní záď odlehčuje a dělá Astru ST nezaměnitelnou. Rozvor kombi se proti hatchbacku nezměnil, měří shodných 2662 mm. Karoserie bobtnala jen v oblasti zadního převisu a narostla do úctyhodných 4702 mm, což je pro představu o 40 mm víc než u octavie. Prostorová nabídka je velmi dobrá, posaz na zadních sedadlech je v duchu doby nižší, ale pořád docela pohodlný. Vyšší postavy se možná pozastaví nad nižšími bočními okny, což jim trochu kazí výhled.

Kufrovaná

U kombi nás logicky zajímají objemy: 540 litrů v základu je o čtyřicet víc než u předchůdce, při sklopených opěradlech si novinka polepšila o 80 l. Opel započítává i prostor pod podlahou, která má pevnou pozici a na rozdíl od volkswagenů nebo škodovek ji nemůžete výškově nastavovat.

Zvolená pozice na jednu stranu vytváří vzornou rovinu s nakládací hranou a sklopenými sedadly, na druhou stranu je kufr pod roletkou docela mělký a pod podlážkou zbývá příliš špatně využitelné místo.

Opel vsadil na příkladně rovné a pečlivě čalouněné stěny kufru, vybrání za podběhy kol by se ale při převozu neskladných předmětů docela hodilo. Takto jste limitováni jedním rozměrem po celé délce zavazadelníku. Samozřejmostí jsou dnes variabilní zádržné systémy, do kolejnic můžete instalovat přepážky nebo háčky podle potřeby.

Veliká pohoda

Nejsilnější nabízený diesel 1.6 CDTI BiTurbo sice nebude prodejním trhákem, ale je to důležitá novinka, a tak nám Opel naservíroval testovací kombíky výhradně s ním.

Nástupce dvoulitru je vyladěný na 118 kW a 350 N.m, přičemž o průběh točivého momentu jde v tomto případě asi nejvíc. Zatímco u slabší jednoturbové verze 100 kW/320 N.m je momentové maximum dostupné od dvou tisíc otáček, u biturba už od patnácti set. A ani pouhá tisícovka otáček motoru nevadí. Při nenuceném korzování podél řeky Douro netočíme víc než dva tisíce, motor si měkce a tiše přede, palubní počítač ukazuje spotřebu 4,6 l/100 km. Tedy jen o půl litru víc, než slibují technické údaje. Relaxační tempo jsme následně zředili dálnicí (v Portugalsku se smí jezdit 120 km/h) a svižnější vložkou po klikatici č. 222 ze seznamu deseti nejkrásnějších silnic světa. Ani potom, když jsme naplno využili značný dynamický potenciál motoru i mrštný podvozek mezigeneračně odlehčené astry, nepřelezl celkový průměr pětilitrovou hranici. S tímhle motorem je vážně radost jezdit, navíc je příjemným společníkem i díky hladce zabírající spojce, správně kalibrovanému plynu a přesnému řazení. Tedy až na drobnou pihu, které jsme si všimli už u jiných opelů s novým šestikvaltem – dráhy trojky a pětky jsou od sebe daleko a párkrát jsme se zasekli mezi. Proti prvním kusům je ale zlepšení evidentní.

Srovnání s předchůdcem a hlavními konkurenty
 Nová Astra STMinulá Astra STŠkoda Octavia CombiFord Focus kombiKia Cee’d SWVW Golf Variant
Délka (mm)470246984659456045054562
Šířka (mm)180918141814182317801799
Výška (mm)151015351465149214851481
Rozvor (mm)266226852686264826502635
Objem kufru (l)540/1630500/1550610/1610490/1516528/1642605/1620

Dvě turba místo dvou litrů

Pozici nejsilnějšího dieselu v nabídce Opelu Astra přebírá nový čtyřválec 1,6 litru se sekvenčním dvoustupňovým přeplňováním. Premiéru slaví v kombi, nabízí se ale i pro hatchback. Nová verze šestnáctistovky má v jednom kompaktním přeplňovacím bloku uložená dvě turbodmychadla za sebou. Malé turbo s variabilní geometrií lopatek turbíny zajišťuje spontánní reakce v nízkých otáčkách (vysokotlaká fáze přeplňování), velké dmychadlo s pevnými lopatkami se připojuje ve vyšších provozních otáčkách (nízkotlaká fáze). Z hlediska nabízeného výkonu, točivého momentu a dynamiky je šestnáctistovka plnohodnotnou náhradou staršího a o 25 kW silnějšího dvoulitru. Ve srovnání s ním je nový motor o 14 % lehčí (-188 kg) a o 20 % úspornější (- 1 l/100 km).

Opel Astra ST – ceny zážehových motorů
Motor1.41.0 Turbo1.4 Turbo1.4 Turbo1.6 Turbo
Zdvihový objem [cm3]1399999139913991598
Válce/ventily4/43/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]74/600077/550092/4000-5600110/5000-5600147/4700-5500
Točivý moment [N.m/min]130/4300170/1800-4250245/2000-3500245/2000-4000300/1700-4700
Převodovka5M5M (5A)6M6M (6A)6M
Max. rychlost [km/h]185195 (200)205215 (210)235
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,911,7 (12,9)9,68,7 (9,4)7,7
Komb. spotřeba [l/100 km]5,54,3 (4,2)5,55,5 (5,4)6,0
Cena Selection [Kč]344.900374.900---
Cena Enjoy [Kč]364.900394.900414.900444.900-
Cena Dynamic [Kč]-434.900454.900484.900544.900
Cena Innovation [Kč]-444.900464.900494.900554.900

Opel Astra ST – ceny vznětových motorů
Motor1.6 CDTI1.6 CDTI1.6 CDTI1.6 CDTI BiTurbo
Zdvihový objem [cm3]1598159815981598
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]70/350081/3500100/3500-4000118/4000
Točivý moment [N.m/min]280/1500-1750300/1750-2000320/2000-2250350/1500-2250
Převodovka6M6M6M (6A)6M
Max. rychlost [km/h]185195205 (200)220
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,911,410,1 (10,1)8,9
Komb. spotřeba [l/100 km]3,63,63,8 (4,5)4,1
Cena Selection [Kč]419.900434.900--
Cena Enjoy [Kč]439.900454.900484.900-
Cena Dynamic [Kč]-494.900524.900554.900
Cena Innovation [Kč]-505.900534.900564.900
Spolupracujeme s TipCars.com
Na korejském poloostrově reálně hrozí otevřený konflikt, prohlásil Lavrov Na korejském poloostrově reálně hrozí otevřený konflikt, prohlásil Lavrov

Rusko, Indie a Čína jsou proti stupňování napětí na…

Evropskou centrální banku čeká více fúzí a akvizic v bankovním sektoru Evropskou centrální banku čeká více fúzí a akvizic v bankovním sektoru

Fúzí a akvizic v bankovním sektoru eurozóny pravděpodobně…

Nové berlínské letiště hlásí další zpoždění, otevřít se má až v roce 2020 Nové berlínské letiště hlásí další zpoždění, otevřít se má až v roce 2020

Nové berlínské letiště Willyho Brandta (BER), jehož…

Proti vývozu léků z Česka znovu zasahuje stát Proti vývozu léků z Česka znovu zasahuje stát

Ministerstvo zdravotnictví v pátek zakázalo vývoz léku…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy Opel Astra Sport Tourer:…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla

Firmy, které se zabývají distribucí baterií jak pro…

 



Ukradená Astra se vrátila zpět ke svému majiteli. Zachránila jej konektivní služba Ukradená Astra se vrátila zpět ke svému majiteli. Zachránila jej konektivní služba

Systémy konektivity nemusí být nápomocny jen ve chvílích,…

Evropské Automobily roku: Opel Astra (2016) Evropské Automobily roku: Opel Astra (2016)

Opel Astra K je už desátou poválečnou generací…

 



 
5 tajemství McLarenu Senna. Proč má prosklené dveře? A proč mu chybí kufr?

5 tajemství McLarenu Senna. Proč má prosklené dveře? A proč mu chybí kufr?

Dnes 11:51

Novinka z Wokingu v mnohém navazuje na legendární McLaren F1. Pojďme společně odhalit jeho tajemství.




Blesk.cz

Pražané psali prosebné dopisy: Bojovali tak za lidská práva

Pražané psali prosebné dopisy: Bojovali tak za lidská práva

Na den lidských práv 10. prosince bojovali Pražané za práva utlačovaných psaním. V rámci celosvětové kampaně…

Hanka Zagorová v plné kondici: Známe tajný scénář vánočního koncertu

Hanka Zagorová v plné kondici: Známe tajný scénář…

Už v úterý se legendární Lucerna rozezní hity Hanky Zagorové (71). Zpěvačka má za sebou první zkoušku vánočního…

 

iSport.cz

Bergerova pohádka v Hradci: Nechtěný, záplata, bitka a gól Plzni

Bergerova pohádka v Hradci: Nechtěný, záplata, bitka…

Jan Berger do Hradce většinou přijde, až když je hodně zle, při řádění marodky, kdy hodně hráčů chybí. Letos to…

SESTŘIHY: City vyhrálo derby a má rekord, Arsenal zachránil bod v závěru

SESTŘIHY: City vyhrálo derby a má rekord, Arsenal…

Vítězné derby, náskok 11 bodů na čele a nový rekord anglické Premier League mají fotbalisté Manchesteru City po…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Hannig: Uprchlíci si za německé dávky užívají v Česku, díky bohu za Zemana

Prezidentský kandidát Hannig: Uprchlíci si za…

Současné hlavě státu fandí, do prezidentské volby přesto jde. Hudební producent Petr Hannig by se prý choval…

Zakážeme kradnutí konečně v Ústavě, anebo se bude v Česku krást vesele dále?

Zakážeme kradnutí konečně v Ústavě, anebo se bude v…

Firemní právníci hnutí ANO připravili další novelizaci naší normy norem, tedy Ústavy ČR. Poté, co se nepodařilo…