19.3. 2016 Jiří Baborský

Jízdní dojmy Opel Astra Sport Tourer: Dvojitá trefa

 

Opel Astra nabízí dvě novinky: kombi Sports Tourer a silný diesel biturbo. V Portugalsku jsme vyzkoušeli obojí naráz.

Víc než půl století nás Opel zásobuje kompaktními kombíky, přicházející Astra Sports Tourer je už desátá v pořadí. Označuje se jako generace K, právě se začíná prodávat a my jsme ji vyzkoušeli v údolí řeky Douro, kraji portského vína.

Návrat doby chromové

Sports Tourer, jak se teď kombi Opelu jmenují, hraje stejnou designovou hru jako pětidveřová astra. Zepředu je nenápadně elegantní, o to víc se snaží zaujmout zadní partií, především pak posledním sloupkem. U kombíku účinkuje v hlavní roli chromovaná lišta, která masívní záď odlehčuje a dělá Astru ST nezaměnitelnou. Rozvor kombi se proti hatchbacku nezměnil, měří shodných 2662 mm. Karoserie bobtnala jen v oblasti zadního převisu a narostla do úctyhodných 4702 mm, což je pro představu o 40 mm víc než u octavie. Prostorová nabídka je velmi dobrá, posaz na zadních sedadlech je v duchu doby nižší, ale pořád docela pohodlný. Vyšší postavy se možná pozastaví nad nižšími bočními okny, což jim trochu kazí výhled.

Kufrovaná

U kombi nás logicky zajímají objemy: 540 litrů v základu je o čtyřicet víc než u předchůdce, při sklopených opěradlech si novinka polepšila o 80 l. Opel započítává i prostor pod podlahou, která má pevnou pozici a na rozdíl od volkswagenů nebo škodovek ji nemůžete výškově nastavovat.

Zvolená pozice na jednu stranu vytváří vzornou rovinu s nakládací hranou a sklopenými sedadly, na druhou stranu je kufr pod roletkou docela mělký a pod podlážkou zbývá příliš špatně využitelné místo.

Opel vsadil na příkladně rovné a pečlivě čalouněné stěny kufru, vybrání za podběhy kol by se ale při převozu neskladných předmětů docela hodilo. Takto jste limitováni jedním rozměrem po celé délce zavazadelníku. Samozřejmostí jsou dnes variabilní zádržné systémy, do kolejnic můžete instalovat přepážky nebo háčky podle potřeby.

Veliká pohoda

Nejsilnější nabízený diesel 1.6 CDTI BiTurbo sice nebude prodejním trhákem, ale je to důležitá novinka, a tak nám Opel naservíroval testovací kombíky výhradně s ním.

Nástupce dvoulitru je vyladěný na 118 kW a 350 N.m, přičemž o průběh točivého momentu jde v tomto případě asi nejvíc. Zatímco u slabší jednoturbové verze 100 kW/320 N.m je momentové maximum dostupné od dvou tisíc otáček, u biturba už od patnácti set. A ani pouhá tisícovka otáček motoru nevadí. Při nenuceném korzování podél řeky Douro netočíme víc než dva tisíce, motor si měkce a tiše přede, palubní počítač ukazuje spotřebu 4,6 l/100 km. Tedy jen o půl litru víc, než slibují technické údaje. Relaxační tempo jsme následně zředili dálnicí (v Portugalsku se smí jezdit 120 km/h) a svižnější vložkou po klikatici č. 222 ze seznamu deseti nejkrásnějších silnic světa. Ani potom, když jsme naplno využili značný dynamický potenciál motoru i mrštný podvozek mezigeneračně odlehčené astry, nepřelezl celkový průměr pětilitrovou hranici. S tímhle motorem je vážně radost jezdit, navíc je příjemným společníkem i díky hladce zabírající spojce, správně kalibrovanému plynu a přesnému řazení. Tedy až na drobnou pihu, které jsme si všimli už u jiných opelů s novým šestikvaltem – dráhy trojky a pětky jsou od sebe daleko a párkrát jsme se zasekli mezi. Proti prvním kusům je ale zlepšení evidentní.

Srovnání s předchůdcem a hlavními konkurenty
 Nová Astra STMinulá Astra STŠkoda Octavia CombiFord Focus kombiKia Cee’d SWVW Golf Variant
Délka (mm)470246984659456045054562
Šířka (mm)180918141814182317801799
Výška (mm)151015351465149214851481
Rozvor (mm)266226852686264826502635
Objem kufru (l)540/1630500/1550610/1610490/1516528/1642605/1620

Dvě turba místo dvou litrů

Pozici nejsilnějšího dieselu v nabídce Opelu Astra přebírá nový čtyřválec 1,6 litru se sekvenčním dvoustupňovým přeplňováním. Premiéru slaví v kombi, nabízí se ale i pro hatchback. Nová verze šestnáctistovky má v jednom kompaktním přeplňovacím bloku uložená dvě turbodmychadla za sebou. Malé turbo s variabilní geometrií lopatek turbíny zajišťuje spontánní reakce v nízkých otáčkách (vysokotlaká fáze přeplňování), velké dmychadlo s pevnými lopatkami se připojuje ve vyšších provozních otáčkách (nízkotlaká fáze). Z hlediska nabízeného výkonu, točivého momentu a dynamiky je šestnáctistovka plnohodnotnou náhradou staršího a o 25 kW silnějšího dvoulitru. Ve srovnání s ním je nový motor o 14 % lehčí (-188 kg) a o 20 % úspornější (- 1 l/100 km).

Opel Astra ST – ceny zážehových motorů
Motor1.41.0 Turbo1.4 Turbo1.4 Turbo1.6 Turbo
Zdvihový objem [cm3]1399999139913991598
Válce/ventily4/43/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]74/600077/550092/4000-5600110/5000-5600147/4700-5500
Točivý moment [N.m/min]130/4300170/1800-4250245/2000-3500245/2000-4000300/1700-4700
Převodovka5M5M (5A)6M6M (6A)6M
Max. rychlost [km/h]185195 (200)205215 (210)235
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,911,7 (12,9)9,68,7 (9,4)7,7
Komb. spotřeba [l/100 km]5,54,3 (4,2)5,55,5 (5,4)6,0
Cena Selection [Kč]344.900374.900---
Cena Enjoy [Kč]364.900394.900414.900444.900-
Cena Dynamic [Kč]-434.900454.900484.900544.900
Cena Innovation [Kč]-444.900464.900494.900554.900

Opel Astra ST – ceny vznětových motorů
Motor1.6 CDTI1.6 CDTI1.6 CDTI1.6 CDTI BiTurbo
Zdvihový objem [cm3]1598159815981598
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]70/350081/3500100/3500-4000118/4000
Točivý moment [N.m/min]280/1500-1750300/1750-2000320/2000-2250350/1500-2250
Převodovka6M6M6M (6A)6M
Max. rychlost [km/h]185195205 (200)220
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,911,410,1 (10,1)8,9
Komb. spotřeba [l/100 km]3,63,63,8 (4,5)4,1
Cena Selection [Kč]419.900434.900--
Cena Enjoy [Kč]439.900454.900484.900-
Cena Dynamic [Kč]-494.900524.900554.900
Cena Innovation [Kč]-505.900534.900564.900
Spolupracujeme s TipCars.com
Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv

Volební výsledek KSČM je nejhorší od roku 1992. Pokud…

Skončily časy silných vítězů? Připomeňte si, jak dopadly volby v předchozích letech Skončily časy silných vítězů? Připomeňte si, jak dopadly volby v předchozích letech

Letos se konají již sedmé volby do Poslanecké sněmovny.…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy Opel Astra Sport Tourer:…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

 



Ukradená Astra se vrátila zpět ke svému majiteli. Zachránila jej konektivní služba Ukradená Astra se vrátila zpět ke svému majiteli. Zachránila jej konektivní služba

Systémy konektivity nemusí být nápomocny jen ve chvílích,…

Evropské Automobily roku: Opel Astra (2016) Evropské Automobily roku: Opel Astra (2016)

Opel Astra K je už desátou poválečnou generací…

 



 
Výměnné náhradní díly skupiny Volkswagen: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

Výměnné náhradní díly skupiny Volkswagen: Víme o nich vše!

Dnes 15:57

Program výměnných náhradních dílů představuje naprosto ojedinělou servisní koncepci. Vedle nového dílu Volkswagen nabízí také odborně repasovaný.




Blesk.cz

Umělci se v Holešovicích vyřádili na nahých modelkách. Nejintimnější partie zakryly barvy

Umělci se v Holešovicích vyřádili na nahých…

Nahé dívky vystavovaly svá těla. A to ne jen tak náhodou: představovaly totiž živá plátna vizážistům nejen z…

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte si zimu v teple!

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte…

Vánoce na blátě a Silvestr před televizní obrazovkou. Také vás taková představa moc neláká? Stále stoupající…

 

iSport.cz

VIDEO: Teplice - Karviná 1:0. Výhru v závěru trefil Vaněček

VIDEO: Teplice - Karviná 1:0. Výhru v závěru trefil Vaněček

Fotbalisté Teplic v duelu 11. kola první ligy doma porazili Karvinou 1:0. Dvě minuty před koncem se o to…

Český talent zářil za Salzburg! NEJ brankář turnaje zastavil Chelsea i Inter

Český talent zářil za Salzburg! NEJ brankář turnaje…

Češi toto místo během letních prázdnin obsazují pro své dovolené, talentovaní fotbalisté do 16 let napříč…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude vládnout slovenský estébák a japonský fašista

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude…

Komentátor Reflexu Karel Steigerwald má k výsledkům voleb dva pohledy – jeden podle svých slov drtivý a druhý…

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a vlevo, ale stát jako firma

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a…

Jako zásadní změnu vnímání politiky vidí výsledky letošních voleb (a nejen těch v Česku) psychiatr Cyril Höschl.…