3.2. 2018 Jiří Baborský

Jízdní dojmy s Jaguarem E-Pace: Nadváhu má i malá kočička

 

Proč nabízet jen jedno SUV, když po nich svět šílí? A tak Jaguar postavil k modelu F-Pace menší a roztomilejší mládě E-Pace.

Při pohledu na nový přírůstek jaguaří rodinky je hned jasné, o co mu jde. Je kompaktní, stylový a zatraceně sexy. Jakkoli ho nechceme prvoplánově zařazovat, podle nás se stane miláčkem mnoha žen. Vždyť pro chlapy je tu větší, dravější a méně rozpustilý F-Pace. Nicméně s rekordně velkým kufrem o objemu 577 litrů nehodlá být E-Pace jen značkovou kabelkou.

Hezounek

Nakreslení auta se ujal mladý Brit s hongkongskými kořeny Alex Chan. Stojí už za tvary F-Pace a náš názor ho očividně zajímá. Upřímně? Novinka se nám líbí víc. Celek drží opticky tak nějak víc pohromadě, do vkusu se nám trefila krátká a vysoká záď s ostrou hranou, minimální převisy a široký postoj s koly zarovnanými pěkně s karoserií. Alex se tváří spokojeně a dodává, že se snažil v maximální možné míře odkazovat na sportovní model F-Type, který se stal pro značku novodobou ikonou. Máme si všimnout podobných předních světel i koncových lamp, do nichž jen implementoval ostřejší diodovou linku. Pravda, podoba by tu byla.

Video

Zato k práci kolegů z interiérového oddělení musíme mít výhradu. Kokpit je moc hezký, což o to. S jasně definovaným pracovištěm řidiče, logicky rozmístěnými ovladači a madlem po pravé straně středové konzoly – opět inspirace sporťáky. Jen ty materiály nevytvářejí dojem, jaký byste od prémiové značky čekali. Kůže je kůže, ale kde se nevešla, tam zeje lacině působící plast – a není ho bohužel málo. Německá konkurence dokáže ohromit, tady jen rozpačitě zvedáme obočí.

Dítě doby

E-Pace nelpí na tradicích, efektivně využívá techniku sesterského Land Roveru a dává ji lidem v balení, jaké žádají. Proto nečekejte nic z toho, co dělá jaguar jaguarem. Motory jsou výhradně čtyřválcové, uložené napříč, poháněná jsou přední kola, případně všechna. Jak, o tom píšeme v samostatném bloku. Důležitý je výsledek. Běžné potřeby zákazníků nejenže E-Pace plní, on překonává jejich očekávání. Sami jsme na Korsice zírali, jak suverénně si SUV počíná v rozbahněných stoupáních, jak velké balvany podvozek překročí, že ho nezastaví půlmetrový brod ani písek. To vše bez speciálních terénních režimů, prostě jen tak, jak do přírody vjedete z asfaltu.

Srovnání SUV Jaguaru E-Pace F-Pace
Délka (mm) 4359 4731
Šířka (mm) 1984 2070
Výška (mm) 1649 1651
Rozvor (mm) 2681 2874
Kufr (l) 577/1234 650/1740

Na silnici jsme zažili pocity všech příchutí. Vezmeme-li v úvahu, o jaký typ auta se jedná, jezdí výborně. Jistý podvozek nám dovolí hodně svižné tempo. Auto se prakticky nenaklání, dlouho se chová neutrálně, v zatáčce projížděné pod plynem je parádně cítit přínos čtyřkolky, která nasměruje točivý moment na zadní vnější kolo a to vás vyveze z oblouku ven. Současně s tím si ale neustále uvědomujeme tu hmotu. E-Pace nepoužívá hliníkový skelet jako dospělejší jaguary, a tak s překvapením zjišťujeme, že ve shodné motorizaci váží klidně o 120 kg víc než větší F-Pace. Do zatáček tedy přemlouváme skoro dvě tuny na vysoké noze, a to je zkrátka moc. Stačí podlehnout vábení podvozku, přitlačit ještě víc na plyn, a už se pereme s výraznou nedotáčivostí. Komfortně laděná převodovka rázem nestíhá a brzdy se potí. Na druhou stranu klikatý horský sjezd stříháme už třicet kilometrů a stále drží! Řidičská euforie se nedostavuje, a tak zvolníme a všem se uleví.

Naše auta mají obří fotogenická kola, doma bychom je ale nechtěli. Krátký podvozek na nerovnostech zbytečně poskakuje a šije sebou, kouzlo prémiového komfortu se vytrácí.

Přemýšlíme, jestli nás E-Pace vlastně víc potěšil, nebo nepotěšil. V rámci svého žánru jezdí na silnici i mimo ni parádně, ale opravdovému fajnšmekrovi to stačit nebude a jeho žena to neocení. Ta by byla jistě radši, kdyby se děti na příčném prahu tím nakopnutím nevzbudily a motor běžel tišeji – jedno jestli benzin, nebo diesel. Nejspíš nad tím moc přemýšlíme. Auto je to krásné, tradici dnes málokdo řeší, kila navíc také. Z moderních technologií na palubě nic nechybí, a tak lze misi považovat za splněnou.

Terénní charakteristiky
Přední/zadní nájezdový úhel 22,8°/ 29,4°
Přechodový 21,1°
Světlá výška 204 mm
Brodivost 500 mm
Maximální stoupání/náklon 45°/35°

Milionový Rakušan

Prodej nového jaguaru už běží, ceny jsou tradičně sebevědomé. Startují těsně pod milionem a s příplatky snadno vyšplhají ke dvěma. Tradiční však není místo výroby mimo Velkou Británii. Své kompaktní SUV Jaguar svěřil do rukou rakouské firmy Magna Steyr, která má zkušenosti s produkcí například Mercedesu třídy G, BMW nebo Mini.

4x4: sázka na tři spojky

Jaguar nazývá svůj nový systém pohonu Active Driveline. Skrývá se za ním technika používaná příbuzným Range Roverem Evoque nebo Land Roverem Discovery Sport. Přední mezinápravová spojka připojuje pohon zadních kol. Vzadu však není očekávaný diferenciál, ale jednotka s další dvojicí spojek. Ty rozdělují točivý moment na levé nebo pravé zadní kolo podle potřeby. Zatímco obvyklé systémy v zatáčce kolo na vnitřní straně oblouku přibrzdí, spojky naopak pošlou víc momentu na vnější kolo. Tím se podpoří stáčení vozidla do zatáčky. Obdobný systém používá také Ford Focus RS nebo Opel Insignia 4x4. Autorem tohoto řešení je firma GKN.

Motory pro Jaguar E-Pace D150D180 D240 P250 P300
Motor přeplňovaný diesel, 2,0 l, R4 přeplňovaný benzin, 2,0 l, R4
Výkon (kW/min-1)110/3500 132/4000 177/4000 183/5500 221/5500
Točivý moment (Nm/min-1) 380/1750 430/1750 500/1500 365/1200-4500 400/1500-4500
Převodovka 6°man. 6°man. 9°aut. 6°man. 9°aut. 9°aut. 9°aut. 9°aut.
Pohon přední 4x4 4x4 4x4 4x4 4x4 4x4 4x4
Provozní hmotnost (kg) 1850 1906 1918 1906 1918 2001 1907 1969
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 10,1 10,7 10,5 9,9 9,3 7,4 7,0 6,4
Nejvyšší rychlost (km/h) 199 194 193 207 205 224 230 243
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 4,7 5,2 5,6 5,2 5,6 6,2 7,7 8,0
Základní cena (Kč) 966.669 1.035.881 1.102.915 1.093.235 1.160.753 1.451.516 1.171.159 1.461.922

Plusy

  • Atraktivní design, vyvážené proporce
  • Překvapivé terénní schopnosti
  • Velmi jisté jízdní vlastnosti
  • Odolné brzdy

Minusy

  • Vysoká hmotnost ředí radost z jízdy
  • Hlučnější motory
  • Tuhý podvozek dost natřásá
  • Plasty v interiéru působí lacině
  • Vysoká cena
Spolupracujeme s TipCars.com
Qualcomm obvinil Apple z krádeže obchodních tajemství Qualcomm obvinil Apple z krádeže obchodních tajemství

Americký výrobce čipů Qualcomm obvinil technologickou…

Sjezd labouristů podpořil možnost nového referenda o brexitu Sjezd labouristů podpořil možnost nového referenda o brexitu

Sjezd hlavní britské opoziční strany přijal usnesení o…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy s Jaguarem E-Pace: Nadváhu má…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
BMW poodhaluje novou řadu 3. Včetně nově pojatého interiéru BMW poodhaluje novou řadu 3. Včetně nově pojatého interiéru

BMW řady 3 se v nové generaci G20 připomíná. Od…

TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě

Pokud toužíte po nejlepším ostrém hatchbacku na trhu,…

 



Euro NCAP 2017: Jaguar E-Pace – Pět hvězd i s malým tlakem v airbagu Euro NCAP 2017: Jaguar E-Pace – Pět hvězd i s malým tlakem v airbagu

Kompaktní SUV značky Jaguar dosáhlo v testech Euro NCAP…

Jaguar E-Pace jako hot SUV: Jak by novince slušely ostré proporce? Jaguar E-Pace jako hot SUV: Jak by novince slušely ostré proporce?

Britská automobilka před pár dny ukázala světu své druhé…

 



 
Fiat Regata (1983-1995): Pohledný sedan se představil před 35 lety v Brně

Fiat Regata: Pohledný sedan se ve světové premiéře představil před 35 lety... V Brně!

Dnes 18:50

Fiat Regata navázal na úspěšné Ritmo, jen přidal stupňovitou záď a později i praktické kombi.




Blesk.cz

Janu Dostálovi (76) selhaly ledviny: 13 hodin týdně na dialýze!

Janu Dostálovi (76) selhaly ledviny: 13 hodin týdně…

Selhávající ledviny a nutnost pravidelně docházet do nemocnice na dialýzu. Bývalý ekonom Jan Dostál (76) patří…

Němé oběti katastrofy: Miliony zvířat nepřežily řádění hurikánu Florence

Němé oběti katastrofy: Miliony zvířat nepřežily…

Tisíce mrtvých ryb rozesetých po krajině, až 3,4 milionu uhynulých kusů drůbeže, pět a půl tisíce divokých…

 

iSport.cz

Boleslav vypadla z poháru s Chrudimí. Baník jde dál, Zlín dal 9 gólů

Boleslav vypadla z poháru s Chrudimí. Baník jde dál,…

Fotbalisté Mladé Boleslavi ve třetím kole českého poháru prohráli 0:2 s Chrudimí a stali se v novém ročníku MOL…

SESTŘIH: Sparta - Mountfield HK 1:2pr. Hradecký obrat dokonal Pavlík

SESTŘIH: Sparta - Mountfield HK 1:2pr. Hradecký…

Mountfield HK slaví čtvrtou výhru v řadě! V úterní předehrávce 27. kola to však na ledě Sparty dlouho vypadalo,…

 

Reflex.cz

Fascinující cesta Evropou v roce 1904 na starých fotografiích, na Karlově mostě jezdily povozy se senem

Fascinující cesta Evropou v roce 1904 na starých…

Ta mimořádně zajímavá fotografie, jak po pražském Karlově mostě jede vozka s povozem, který je plný sena, se…

Za větu „ženy nemají penis“ zničili člověka. Naše civilizace končí

Za větu „ženy nemají penis“ zničili člověka. Naše…

Míra cenzury v našem civilizačním okruhu je dnes vyšší, než byla za komunismu i nacismu. Západní Evropa trestá…