3.2. 2018 Jiří Baborský

Jízdní dojmy s Jaguarem E-Pace: Nadváhu má i malá kočička

 

Proč nabízet jen jedno SUV, když po nich svět šílí? A tak Jaguar postavil k modelu F-Pace menší a roztomilejší mládě E-Pace.

Při pohledu na nový přírůstek jaguaří rodinky je hned jasné, o co mu jde. Je kompaktní, stylový a zatraceně sexy. Jakkoli ho nechceme prvoplánově zařazovat, podle nás se stane miláčkem mnoha žen. Vždyť pro chlapy je tu větší, dravější a méně rozpustilý F-Pace. Nicméně s rekordně velkým kufrem o objemu 577 litrů nehodlá být E-Pace jen značkovou kabelkou.

Hezounek

Nakreslení auta se ujal mladý Brit s hongkongskými kořeny Alex Chan. Stojí už za tvary F-Pace a náš názor ho očividně zajímá. Upřímně? Novinka se nám líbí víc. Celek drží opticky tak nějak víc pohromadě, do vkusu se nám trefila krátká a vysoká záď s ostrou hranou, minimální převisy a široký postoj s koly zarovnanými pěkně s karoserií. Alex se tváří spokojeně a dodává, že se snažil v maximální možné míře odkazovat na sportovní model F-Type, který se stal pro značku novodobou ikonou. Máme si všimnout podobných předních světel i koncových lamp, do nichž jen implementoval ostřejší diodovou linku. Pravda, podoba by tu byla.

Video

Zato k práci kolegů z interiérového oddělení musíme mít výhradu. Kokpit je moc hezký, což o to. S jasně definovaným pracovištěm řidiče, logicky rozmístěnými ovladači a madlem po pravé straně středové konzoly – opět inspirace sporťáky. Jen ty materiály nevytvářejí dojem, jaký byste od prémiové značky čekali. Kůže je kůže, ale kde se nevešla, tam zeje lacině působící plast – a není ho bohužel málo. Německá konkurence dokáže ohromit, tady jen rozpačitě zvedáme obočí.

Dítě doby

E-Pace nelpí na tradicích, efektivně využívá techniku sesterského Land Roveru a dává ji lidem v balení, jaké žádají. Proto nečekejte nic z toho, co dělá jaguar jaguarem. Motory jsou výhradně čtyřválcové, uložené napříč, poháněná jsou přední kola, případně všechna. Jak, o tom píšeme v samostatném bloku. Důležitý je výsledek. Běžné potřeby zákazníků nejenže E-Pace plní, on překonává jejich očekávání. Sami jsme na Korsice zírali, jak suverénně si SUV počíná v rozbahněných stoupáních, jak velké balvany podvozek překročí, že ho nezastaví půlmetrový brod ani písek. To vše bez speciálních terénních režimů, prostě jen tak, jak do přírody vjedete z asfaltu.

Srovnání SUV Jaguaru E-Pace F-Pace
Délka (mm) 4359 4731
Šířka (mm) 1984 2070
Výška (mm) 1649 1651
Rozvor (mm) 2681 2874
Kufr (l) 577/1234 650/1740

Na silnici jsme zažili pocity všech příchutí. Vezmeme-li v úvahu, o jaký typ auta se jedná, jezdí výborně. Jistý podvozek nám dovolí hodně svižné tempo. Auto se prakticky nenaklání, dlouho se chová neutrálně, v zatáčce projížděné pod plynem je parádně cítit přínos čtyřkolky, která nasměruje točivý moment na zadní vnější kolo a to vás vyveze z oblouku ven. Současně s tím si ale neustále uvědomujeme tu hmotu. E-Pace nepoužívá hliníkový skelet jako dospělejší jaguary, a tak s překvapením zjišťujeme, že ve shodné motorizaci váží klidně o 120 kg víc než větší F-Pace. Do zatáček tedy přemlouváme skoro dvě tuny na vysoké noze, a to je zkrátka moc. Stačí podlehnout vábení podvozku, přitlačit ještě víc na plyn, a už se pereme s výraznou nedotáčivostí. Komfortně laděná převodovka rázem nestíhá a brzdy se potí. Na druhou stranu klikatý horský sjezd stříháme už třicet kilometrů a stále drží! Řidičská euforie se nedostavuje, a tak zvolníme a všem se uleví.

Naše auta mají obří fotogenická kola, doma bychom je ale nechtěli. Krátký podvozek na nerovnostech zbytečně poskakuje a šije sebou, kouzlo prémiového komfortu se vytrácí.

Přemýšlíme, jestli nás E-Pace vlastně víc potěšil, nebo nepotěšil. V rámci svého žánru jezdí na silnici i mimo ni parádně, ale opravdovému fajnšmekrovi to stačit nebude a jeho žena to neocení. Ta by byla jistě radši, kdyby se děti na příčném prahu tím nakopnutím nevzbudily a motor běžel tišeji – jedno jestli benzin, nebo diesel. Nejspíš nad tím moc přemýšlíme. Auto je to krásné, tradici dnes málokdo řeší, kila navíc také. Z moderních technologií na palubě nic nechybí, a tak lze misi považovat za splněnou.

Terénní charakteristiky
Přední/zadní nájezdový úhel 22,8°/ 29,4°
Přechodový 21,1°
Světlá výška 204 mm
Brodivost 500 mm
Maximální stoupání/náklon 45°/35°

Milionový Rakušan

Prodej nového jaguaru už běží, ceny jsou tradičně sebevědomé. Startují těsně pod milionem a s příplatky snadno vyšplhají ke dvěma. Tradiční však není místo výroby mimo Velkou Británii. Své kompaktní SUV Jaguar svěřil do rukou rakouské firmy Magna Steyr, která má zkušenosti s produkcí například Mercedesu třídy G, BMW nebo Mini.

4x4: sázka na tři spojky

Jaguar nazývá svůj nový systém pohonu Active Driveline. Skrývá se za ním technika používaná příbuzným Range Roverem Evoque nebo Land Roverem Discovery Sport. Přední mezinápravová spojka připojuje pohon zadních kol. Vzadu však není očekávaný diferenciál, ale jednotka s další dvojicí spojek. Ty rozdělují točivý moment na levé nebo pravé zadní kolo podle potřeby. Zatímco obvyklé systémy v zatáčce kolo na vnitřní straně oblouku přibrzdí, spojky naopak pošlou víc momentu na vnější kolo. Tím se podpoří stáčení vozidla do zatáčky. Obdobný systém používá také Ford Focus RS nebo Opel Insignia 4x4. Autorem tohoto řešení je firma GKN.

Motory pro Jaguar E-Pace D150D180 D240 P250 P300
Motor přeplňovaný diesel, 2,0 l, R4 přeplňovaný benzin, 2,0 l, R4
Výkon (kW/min-1)110/3500 132/4000 177/4000 183/5500 221/5500
Točivý moment (Nm/min-1) 380/1750 430/1750 500/1500 365/1200-4500 400/1500-4500
Převodovka 6°man. 6°man. 9°aut. 6°man. 9°aut. 9°aut. 9°aut. 9°aut.
Pohon přední 4x4 4x4 4x4 4x4 4x4 4x4 4x4
Provozní hmotnost (kg) 1850 1906 1918 1906 1918 2001 1907 1969
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 10,1 10,7 10,5 9,9 9,3 7,4 7,0 6,4
Nejvyšší rychlost (km/h) 199 194 193 207 205 224 230 243
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 4,7 5,2 5,6 5,2 5,6 6,2 7,7 8,0
Základní cena (Kč) 966.669 1.035.881 1.102.915 1.093.235 1.160.753 1.451.516 1.171.159 1.461.922

Plusy

  • Atraktivní design, vyvážené proporce
  • Překvapivé terénní schopnosti
  • Velmi jisté jízdní vlastnosti
  • Odolné brzdy

Minusy

  • Vysoká hmotnost ředí radost z jízdy
  • Hlučnější motory
  • Tuhý podvozek dost natřásá
  • Plasty v interiéru působí lacině
  • Vysoká cena
Spolupracujeme s TipCars.com
Europarlament bude k Babišově možnému střetu zájmů přijímat usnesení Europarlament bude k Babišově možnému střetu zájmů přijímat usnesení

Poslanci Evropského parlamentu budou ve čtvrtek hlasovat…

Mayová odložila hlasování o dohodě s Evropskou unií o brexitu Mayová odložila hlasování o dohodě s Evropskou unií o brexitu

Proces britského odcházení z Evropské unie se ještě více…

Macron chce zvýšit minimální mzdu, reaguje tak na demonstrace Macron chce zvýšit minimální mzdu, reaguje tak na demonstrace

V reakci na protesty hnutí takzvaných žlutých vest slíbil…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy s Jaguarem E-Pace: Nadváhu má…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě

Vozy Škoda jsou známé pro svá chytrá řešení. Mnohdy…

Škoda Tudor je nejsmutnější koncept české značky. Víte, proč tomu tak je? Škoda Tudor je nejsmutnější koncept české značky. Víte, proč tomu tak je?

Dvoudveřové komfortní kupé na základě Superbu. Tuto bombu…

 



Euro NCAP 2017: Jaguar E-Pace – Pět hvězd i s malým tlakem v airbagu Euro NCAP 2017: Jaguar E-Pace – Pět hvězd i s malým tlakem v airbagu

Kompaktní SUV značky Jaguar dosáhlo v testech Euro NCAP…

Jaguar E-Pace jako hot SUV: Jak by novince slušely ostré proporce? Jaguar E-Pace jako hot SUV: Jak by novince slušely ostré proporce?

Britská automobilka před pár dny ukázala světu své druhé…

 



 
Honda Prelude (1978-2001): Legendární japonské kupé debutovalo před 40 lety

Honda Prelude (1978-2001): Legendární japonské kupé debutovalo před 40 lety

Včera

Prelude vlastně patřila do střední třídy, stala se kultem a dodnes má po světě spoustu fanoušků. Dočkala se pěti generací.




Blesk.cz

Stranger Things 3: Byly odhaleny názvy epizod

Stranger Things 3: Byly odhaleny názvy epizod

Netflix zveřejnil teaser video k třetí sérii sci-fi retro seriálu Stranger Things. Odhalil v něm názvy epizod,…

Pacienti s otravou krve z nemocnice ve Frýdlantu: Odškodné až stovky tisíc!

Pacienti s otravou krve z nemocnice ve Frýdlantu:…

Devět pacientů, u nichž v minulých dnech po operaci v soukromé Nemocnici Frýdlant došlo k otravě krve, by mělo…

 

iSport.cz

Bolavá prsa, malé platy i hraní v sukních. Fotbalistky Sparty prolomily tabu

Bolavá prsa, malé platy i hraní v sukních.…

Dělají sport, který milují, ale oproti mužům jsou na tom v některých aspektech mnohem hůř. Fotbalistky Sparty…

Luxusní stáje rostou u O2 areny. Koním staví i sprchy s teplou vodou

Luxusní stáje rostou u O2 areny. Koním staví i…

Pořadatelé parkurové soutěže Global Champions Prague PlayOffs 2018 svádějí boj s časem. Po florbalovém…

 

Reflex.cz

Fotograf šest let sledoval život veverek a výsledek je překvapující. Podívejte se na jedinečné snímky

Fotograf šest let sledoval život veverek a výsledek…

Geert Weggen je nizozemský fotograf zabývající se dokumentováním přírody. Za posledních šest let se však jeho…

Politizace práce tajných služeb. Co horšího si přát?

Politizace práce tajných služeb. Co horšího si přát?

Kontrarozvědce BIS se její výroční zprávou podařilo na týden rozvířit vody nikoliv ve zpravodajské komunitě, jak…