Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Land Rover Discovery Sport 2.2 SD4 AT – S rodinou stylově

Ondřej Chamilla
Diskuze (87)

Land Rover Freelander býval jedním z prvních středních SUV a základním modelem značky. Na jeho místo nyní přichází větší a stylovější Discovery Sport.

Na první pohled by vás mohlo tohle auto zmást. Příď jako by z oka vypadla Range Roveru Evoque, má však na sobě velký nápis Discovery. Snadno lze rozpoznat, že se jedná o poměrně veliké auto se sedmi sedadly, přesto reálně plní úlohu základního modelu v nabídce. Ano, Land Rover Discovery Sport opravdu nemá s běžným Discovery mnoho společného, částečně vychází z Evoque a nahrazuje druhou generaci Freelanderu, ačkoliv míří trochu výše. Nedivili bychom se, kdyby do budoucna ještě uvolňoval místo menšímu, jednoduššímu a levnějšímu budoucímu modelu.

Discovery Sport nám přijde poměrně atraktivní, byť bychom možná volili spíše jinou, elegantnější barevnou kombinaci, než tuto černo-bílou. Jak už jsme říkali, příď připomíná uhlazenější Evoque, záď je ale specifická s výraznými svítilnami s černým pozadím, spoilerem na střeše a výrazným sloupkem C.

 

Video se připravuje ...

 

Jak je u Land Roveru zvykem, myslelo se rovněž na schopnosti v terénu. Automobil má slušnou světlou výšku 212 mm, přední nájezdový úhel 25°, přechodový 21° a zadní 31°. Brodivost činí 600 milimetrů. Nechybí známý systém Terrain Response, který upravuje funkci stabilizačního systému a kontroly trakce nebo chování převodovky i motoru. Někoho by mohlo překvapit, že přes to všechno vůz využívá mnohými opovrhovanou mezinápravovou spojku Haldex. My jsme však s pátou reinkarnací tohoto systému byli vždy spokojeni, a to platí i tentokrát.

Přes to všechno je Discovery Sport spíše silničním strojem, či ještě přesněji zvýšeným rodinným vozem. Pokud s ním neplánujete jezdit mimo silnice, můžete si jej koupit i pouze s pohonem předních kol. Pro početnou rodinu je zase připravena příplatková třetí řada sedadel, tam se však pohodlně usadí pouze menší děti.

suv landrover testy suv landrover testy  

Interiér auta využívá takzvané divadelní uspořádání, kdy je každá další řada sedadel ukotvena výše než předchozí pro lepší výhled z vozu. My bychom však zvolili pouze pětimístnou variantu a užívali si obrovského zavazadelníku. V našem případě jsou prostřední sedadla navíc příjemně variabilní, tedy sklopná, posuvná i dělená. Sedí se na nich lépe než u většiny konkurentů, přičemž nabízí skvělou prostornost ve všech směrech.

Podobně musíme pochválit rovněž pracoviště řidiče – ten sedí v pohodlném křesle, má příjemnou pozici za volantem a obklopují jej kvalitní materiály. To znamená, že na delších cestách vůz exceluje – člověk z něj vystupuje svěží a nerozlámaný.

Palubní deska se drží jednoduchého stylu, který vám neustále připomíná, že sedíte v autě s terénním zaměřením, ale zároveň je kvalitně zpracovaná a z příjemných materiálů. Výsuvný a otočný ovladač převodovky na středovém tunelu se nám vždy líbil a na jeho funkci si rovněž rychle zvyknete. Nechápeme ale nepoužitelnou škvíru před spolujezdcem, která asi chce být odkládacím prostorem, jenže na mobilní telefon je mělká a jiné reálné využití nás nenapadá.

suv landrover testy suv landrover testy  

I do základního modelu značky se dostala pěkná vychytávka v podobě děleného centrálního displeje, kde řidič vidí něco jiného než spolujezdec. Spolu se sluchátky to má i praktický význam – spolujezdec se může dívat na film či na televizi (byť její signál je mimo Prahu slabý), což je jinak při jízdě zakázáno, zatímco řidič poslouchá autorádio a sleduje údaje o vozidle. Jak to funguje, můžete vidět v našem videu. Škoda jen, že rozlišení dotykového displeje je tristní, člověk zřetelně vidí jednotlivé pixely. A to ani nemluvíme o malinké obrazovce mezi přístroji, jejíž grafika vypadá jako z minulého století. Více výtek k jinak velmi příjemnému vnitřku vozu nemáme.

Motor a převodovka – Starší z dvojice je přesvědčivější

Čtyřválcový turbodiesel o objemu 2,2 litru to již má za pár, brzy jej nahradí moderní dvoulitrová jednotka Ingenium. Agregát řady DW12 z dílen PSA nás však z tandemu motor/převodovka přesvědčil více. Dokonalý ale není – musíte mu odpustit zejména traktor připomínající projev v městských rychlostech, což není zrovna ten zvuk, který byste u takto drahého vozu chtěli slyšet. V nízkých otáčkách rovněž trochu vibruje a nemá schopnost táhnout již těsně nad volnoběhem jako ty nejlepší čtyřválcové turbodiesely. Stejně tak neumí táhnout ve vysokých otáčkách, již kousek za 3500 ot/min mu docházejí síly.

V mnoha ohledech se ale nejedná o špatnou jednotku. Zátah ve středním spektru otáčkoměru je rozhodně přesvědčivý a motor má sílu i ve vyšších rychlostech – maximálka 188 km/h nevypadá nijak slavně, ale je elektronicky omezena. Proč na takto zvláštní nekulatou hodnotu, netušíme, ani v mílích za hodinu nejde o pěkné číslo, je to konkrétně 117. Ve vyšších rychlostech se motor s výkonem 140 kW uklidní, jeho zvuk ustoupí do pozadí a objevíte tak pružnou a schopnou jednotku.

suv landrover testy suv landrover testy  

A jak to vypadá se spotřebou? Ve městě nijak slavně, okolo deseti litrů, ale stačí vyjet za město a při klidné jízdě se snadno dostanete pod šestilitrovou hranici, což je příjemné. Na dálnici počítejte s hodnotou okolo 7,5 l na sto kilometrů, při ostřejším tempu o litr více. Celkově jsme se i s dynamickými testy pohybovali okolo 8,5 l na 100 km, což nám přijde jako dobrý výsledek v porovnání s konkurencí.

Při klidné jízdě velmi pomáhají dlouhé převody devítistupňového automatu ZF, při 130 km/h točí motor 1700 otáček. Bohužel, mnoho pozitivního k této skříni nemáme. Nejhorší je obrovská prodleva po sešlápnutí pedálu plynu. Ať z místa či za zatáčkou, autu trvá dobrou sekundu dvě než se rozjede, respektive začne zrychlovat, což může být v některých situacích velmi nepříjemné a nebezpečné. Přepnutí do sportovního či manuálního režimu pomůže jen částečně.

Na náš vkus má devítistupňová skříň také zbytečně dlouhé nižší převody. Řazení je vždy velmi hladké, nicméně ne příliš inteligentní. Často se stává, že dochází k nesmyslnému přeřazování a podřazování, málokdy je držen jeden stupeň pro pružné zrychlení. Převodovka se neustále snaží mít co nejvyšší stupeň, ale při sebemenším přidání plynu zjistí, že automobil v daných otáčkách nebude zrychlovat ani pozvolna, takže hned podřazuje.

Podobné to je i na dálnici, kde se devítka udrží jenom na rovině či z kopce při absenci zrychlení. Nezřídka to působí dost zmateně a nevyladěně, jako kdyby skříň nechápala skutečnost, že motoru se pod 1800 otáček prostě výrazněji akcelerovat nechce. Změnu rychlostních stupňů hodnotíme jako spíše pomalejší.

suv landrover testy suv landrover testy  

Devítistupňovou skříň ZF jsme si přitom vyzkoušeli i u jiných automobilů, kde fungovala výrazně lépe. V tomto případě by to tedy chtělo lepší sladění s motorem, ale toho se patrně dočkáme až s příchodem jednotek Ingenium.

Perfektní mix

Jak už jsme naznačovali, při delších cestách je Discovery Sport nesmírně příjemným automobilem. Stabilní, vzhledem k vyšší stavbě karoserie až překvapivě tichý stroj polyká kilometry jedna báseň. Dokáže ale také sportovat, jak naznačuje název vozu?

V zatáčkách popravdě nečekejte zázraky, je to stále SUV s hmotností přes 1800 kg. Řízení v ostřejších obloucích nepůsobí nejlépe a celkově výrazněji cítíte přenosy hmotnosti, musíme ale pochválit to, jak se auto snaží spolupracovat i při rychlejším tempu. Prostě vás nenechá na holičkách, chová se vždycky bezpečně a jistě. Co víc si od takového vozu přát?

Mnohem důležitější je komfort jízdy, a v tomto ohledu Discovery Sport vyloženě okouzlilo. Mnozí kolegové si stěžovali právě na větší natřásání posádky a je pravda, že auto velice důsledně kopíruje povrch vozovky, takže dá pocítit každou vlnu, propad či zhoupnutí. Jenže jak přijde na filtraci nerovností, kanálů a spár, Land Rover exceluje.

Ne nadarmo se říká, že pokud automobil funguje na nerovných britských silnicích, bude fungovat i u nás (a naopak). Krátké ostré spáry, se kterými mívají mnohá SUV problém, přejede Discovery Sport s pouhým vzdáleným lupnutím, díry zvládá bez rázů a i typickou českou okreskou s mnoha záplatami projede bez náznaku nervozity. Podobně i mimo zpevněnou vozovku můžete jet v až překvapivém komfortu, kdy se karoserie drží na stejné úrovni, ale kola se vyvěšují do nerovností či naopak zajíždějí do podběhů. V tomto ohledu je vůz balzámem na rozbité úseky silnic, aniž by byl špatně ovladatelný v zatáčkách.

Závěr

V dílčím hodnocení Land Rover Discovery Sport zrovna nevyniká, přesto jako celek jej nemůžeme hodnotit jinak než nadprůměrně. Vůz je totiž charismatický, s parádním podvozkem, skvělým interiérem, cestovním komfortem a poměrně silným a relativně úsporným motorem. Automatická převodovka by chtěla doladit, displeje uvnitř zkvalitnit a turbodiesel lépe odhlučnit, ale stejně dostanete vůz, který dokáže zaujmout tak, že i přes vyšší cenu jej budete chtít. Konkurence Discovery Sport se hledá těžko, sedm míst auta této velikosti nenabízejí, alespoň ne v dané cenové hladině a se srovnatelnou úrovní luxusu či komfortu. Pokud však nebudeme brát v potaz počet míst, dá se automobil porovnat třeba s Volvem XC60 či Audi Q5 2.0 TDI a v takovémto souboji si rozhodně nepovede špatně, naopak.

suv landrover testy suv landrover testy  





Nejlevnější verze modelu 907.500 Kč (S 2.0 eD4 2WD/110 kW)
Základ s testovaným motorem 1.043.020 Kč (S 2.2 SD4 4WD/140 kW)
Testovaný vůz s výbavou 1.861.706 (HSE 2.2 SD4 4WD AT/140 kW)

Plusy

  • Svižný a poměrně úsporný motor

 

  • Komfort na delších cestách

 

 

  • Tlumení nerovností

 

 

  • Prostorný interiér

 

 

  • Kvalitní dílenské zpracování

 

Minusy

  • Naladění převodovky

 

  • Horší odhlučnění motoru

 

 

  • Zastaralá grafika displejů

 

 

  • Vyšší pořizovací cena

 

Foto: Petr Homolka

Ondřej Chamilla
Diskuze (87)
Land Rover Discovery Sport 2.2 SD4 AT
Cena základní sestavy 1 043 020 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů, ESP, xenonové světlomety, dotykový displej, tempomat, mlhovky, kožená sedadla, elektricky nastavitelná přední sedadla, parkovací čidla vpředu a vzadu, couvací kamera, sklopná, posuvná a dělená sedadla ve druhé řadě, dvouzónová klimatizace, kožený multifunkční volant atd. Kč
Cena testované sestavy 1 861 706 Kč
Výbava testované sestavy Třetí řada sedadel (+17.061,-), navigační systém s HDLF obrazovkou, TV tunerem, dvojitou obrazovkou a audiosystémem Meridian (+99.583,-), paket Black – devatenáctipalcová kola, černé doplňky (+82.522,-), panoramatická střecha (+34.122,-), nezávislé topení (+34.122,-), automatické parkování (+32.791,-), paket Winter (+22.748,-), paket Comfort (+34.122,-), tažné zařízení (+19.965,-), rozpoznávání dopravních značek (+7.744,-), podsvětlený hliníkový dekor (+14.278,-), zatmavená boční okna (+11.374,-) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2179
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 140 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 420 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 188
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.4 / 5.7 / 6.3
Emise CO2: 166
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 829 / 1698
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1863 / 737
Rozměr pneu: 235/55 R 19
Land Rover Discovery Sport 2.2 SD4 AT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4589
b) šířka (mm): 2069
c) výška (mm): 1724
d) rozvor (mm): 2741
e) rozchod vpředu (mm): 1621
f) rozchod vzadu (mm): 1630
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1200
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 940
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
13. 5. 2015 12:38
Re: Land Cruiser Re: Re: 8st ZF v Touaragu Re: 9st ZF
Měla by být (Toyota převodovky Aisin používá [i pro Lexus] a má myslím i většinu v Aisin AW), ale bude to jiná převodovka a nevím která.

Že (někteří) prodejci neví, co prodávají, není žádná novinka, ale smutná realita.
13. 5. 2015 12:34
Re: Aisin Re: Re: 8st ZF v Touaragu Re: 9st ZF
Ne, vyrábí ji Aisin.
13. 5. 2015 06:51
Re: V klidu
Topper ani nemusel nic číst, Topper prostě ví. Hlavně manuál je stejně nenahraditelný... >:D
Avatar - white label
12. 5. 2015 21:56
Re: V klidu
Jasně, mudrlante, manuál je v jakémkoli RR stejně nenahraditelný... >:D
Avatar - white label
12. 5. 2015 21:53
Re: Však víš
Od diazepanu bych to byl ochoten akceptovat, ale rohYpnolovi to u mě prostě nemohlo projít. ;-)