Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jízdní dojmy se Škodou Kodiaq GT: Čínský dvojník

Martin Frei
Diskuze (10)
Škodovka v poslední době dělá tolik povedených aut, že je ani nemá kde vyrábět. Na svezení Kodiaqem GT jsme museli vyrazit až do Šanghaje.

Lavina SUV dospívá do druhé fáze. Když už nějakého přizvednutého pořízka najdeme v každé velikostní třídě, přibývají karosářské varianty jako kupé s přikrčenou siluetou, a dokonce kabriolety. Na takto střiženou módu si zatím troufly jen prémiové značky, teď se jako první přidává česká Škoda s modelem Kodiaq GT.

Správně bychom měli říct čínská Škoda. Jsme totiž v Šanghaji a na víku kufru se kromě jiného skví jeden nápis vyvedený v rozsypaném čaji. Znamená Shanghai Automotive Company Škoda, poněvadž auto vyrábí zdejší společný závod. Bohužel to vypadá, že doma se s GT nesvezeme, v evropských továrnách na něj není kapacita. Útěchou nám může být, že my Češi se s autem živě seznamujeme jako vůbec první novináři na světě.

Vysoký, nízký a bystrozraký

Jakkoli rozporuplně může kombinace SUV a kupé působit z hlediska funkce, emotivní náboj Kodiaqu GT rozhodně nechybí. Ramenatý základ s vysoce vykrojenými podběhy zajímavě kontrastuje s opticky lehkým skleníkem a zkrácenou, aerodynamicky skloněnou zádí. Výsledek působí když ne přímo atleticky, pak alespoň horolezecky a dosahuje podobného efektu jako srovnatelně velký Range Rover Evoque. Dlouhý, volitelně sedmimístný kodiaq, který máme v Evropě, vypadá vedle GT znatelně zavalitěji a kombíkovitěji, přestože i jemu zadní část střechy citelně klesá. Pro pořádek dodejme, že při stejném rozvoru je karoserie GT o šest centimetrů kratší a skelet se shoduje od předku až po středový sloupek.

Malé působivé změny

Designéři si samozřejmě pohráli i s detaily na povrchu. Lakovaná část předního nárazníku se posunula níž, což vyvolává dojem nižšího těžiště.

Na boku svítí červené logo GT a víko kufru je nejen více skloněné, ale má i výraznější prolis, který dodává zádi daleko živější puls. Pod zadním oknem

se v duchu nového trendu neobjevuje logo s okřídleným šípem, ale velký nápis Škoda. Méně nápadnou změnou jsou ploché střešní lišty, které spolu s menší světlostí podvozku přispívají ke snížení celkové výšky o 25 mm.

Atmosféru kabiny zpestřují sportovní sedačky podobné těm z Octavie RS a tříramenný, dole zploštělý volant. Palubní deska, přístroje ani informační systém se už od ostatních kodiaqů neliší. Nevýhodu klesající střechy konstruktéři obešli více skloněným zadním opěradlem a vybráním ve stropě. Díky tomu nabídnou zadní sedadla srovnatelný komfort i urostlejším cestujícím.

MotoryTSI 250 TSI 330 TSI 330 AWD TSI 380 AWD
Motor přeplňovaný zážehový čtyřválec
Zdvihový objem (cm3) 1395 1984 1984 1984
Výkon (kW/min-1) 110/4500137/4100 162/4500
Toč. moment (Nm/min-1) 250/1750 320/1500 350/1750
Převodovka sedmistupňová dvouspojková
Pohotovostní hmotnost (kg) 1585 1620 1715 1745
Maximální rychlost (km/h) 191 208 205 220
Zrychlení 0-100 km/h (s) 9,9 8,6 9,1 8,0

Skoro jako z Evropy

U zcela nového vozu nás potěšila kvalita zpracování interiéru. Je veřejným tajemstvím, že v rámci vynucených společných podniků evropských značek už čínské automobilky skoro všechno důležité okoukaly. Také tamním zákazníkům roste hřebínek, jsou stále náročnější a v této třídě by zpracování lacinější než u evropského originálu neodpustili. Rozdíly proti kodiaqu vyrobenému v Čechách jsme museli hledat lupou a našli jich velmi málo – třeba povrzávající madla dveří při zavírání nebo slícování černých lišt na spodku vozu.

Svezení se odehrálo převážně na nekonečných šestiproudých lánech hladkého asfaltu, které se táhnou od Šanghaje do všech stran kromě moře. Zatáček a dynamických pasáží jsme si moc neužili, proto můžeme jen konstatovat, že s ohledem na požadavky tamního trhu je podvozek naladěný o něco měkčeji než u nás. GT je v tomto pojetí spíš stylovou než sportovní záležitostí.

Velký, ale ne náš

Ačkoli si obecně nemyslíme, že by nekonečným křížením různých druhů aut mohlo vzniknout něco opravdu nového, musíme Kodiaqu GT přiznat nápad, švih a kouzlo osobnosti. Stejný dojem měli i obchodníci a prodejci z evropských zemí, kteří studii vozu viděli už dříve na marketingových klinikách. Všichni ho chtěli, prodával by se dobře a modelovou nabídku Škody okořenil vítanou dávkou exkluzivity.

V přeplněných Kvasinách už ale na takové nápady není místo a v ostatních závodech to není lepší. Nový Seat Tarraco sjíždí ve Wolfsburku z jedné linky s Volkswagenem Tiguan a v Emdenu se místo aut, která lidé chtějí, budou vyrábět elektromobily. Na Kodiaq GT tak zbývá místo jen v Šanghaji.

Srovnání rozměrů Kodiaq Kodiaq GT
Délka (mm) 4697 4634
Šířka (mm) 18821883
Výška (mm)1676 1649
Rozvor (mm) 2791 2791
Světlá výška (mm) 187 174
Objem kufru (l) 720/2065 463/1607

Že by jel tři sta osmdesát?

V Číně se každé auto musí jmenovat co nejhonosněji. Vyniknout nemá počet válců, objem motoru ani výkon, prostě mají vyjít čísla zhruba od 200 do 600, která původně dodávala výjimečnost mercedesům a bavorákům. Čínská verze kodiaqu se proto označuje přibližně podle točivého momentu. Základní 1.4 TSI se jmenuje TSI 250, dvoulitry TSI 330 a 380, přestože jejich skutečné parametry jsou 137 kW a 320 Nm, respektive 162 kW a 350 Nm. Všechny mají ve standardu sedmistupňovou převodovku DSG, dvoulitr i pohon všech kol.

Tři otázky pro Žixionga Čena, šéfa čínského designového studia Škody

Čím je GT důležité pro čínský trh?

Dynamickým stylem, který míří na mladé zákazníky. Zatímco v Evropě si lidé kupují luxusnější auta až kolem padesátky, tady si pro ně často

přicházejí třicátníci, a ti mají jiný vkus. GT je přitom velmi prostorné, na což tu lidé také kladou velký důraz.

Které karosářské díly GT se shodují se základní verzí kodiaqu?

Nosná struktura je stejná až po středový sloupek. Odlišné tvarování střechy si vyžádalo specifické řešení celé zadní části, přesto se nám podařilo využít i spodní panel zadních bočních dveří ze standardního modelu.

Má verze GT vyhrazenou nějakou exkluzivní barvu?

Ano, právě tuto emotivní temně červenou. Pro základní variantu kodiaqu je k dispozici světlejší odstín. Mně osobně se ale GT nejvíce líbí v bílé

barvě, ve které lépe vyniknou jeho odlišné rysy.

Plusy

  • Emotivní design
  • Prostorná kabina

Minusy

  • V Evropě není kde ho vyrobit
  • Jen pět míst a menší kufr

Martin Frei
Diskuze (10)
13. 11. 2020 12:36
Re: Jsem Číňan?
Závěr příspěvku je vystižen dokonale. Originál kodiaq je od prvopočátku hnusný auto ale toto provedení je přesně naopak je to krasavec a já jsem unešený jeho vzhledem
Avatar - 3_diamanty
9. 12. 2018 18:33
krajsie ako klasicky kodiaq
ale tak to najlepsie dnes uz davno v eu nemame ze jo ... klasika
9. 12. 2018 16:38
Re: Svetla vyska
Myslim, že ale rozdíl mezi GéTéčkém na béňo a na naftičku je všeříkající
Avatar - rokyta.p
9. 12. 2018 15:06
Jsem Číňan?
Tak, v nadpisu mám otazník, můžu tedy do zdejšího klubu >:-[] ... Popravdě se mi Čínské klony Škody většinou líbí víc, než ty naše. Od Octavie Ming Rui přes tady toto. Všimněte si jak mají v názvu klasická čísla 250, 300 a ne nějaké 1.4. Přitom je to fake a není to objem ani koně. Ale má to švih, stejně jako střecha. Zas tak moc to rozmáčklé není jak jsem čekal. Být u nás obě varianty, beru rozhodně tuhle. Ještě doladit kvalitku a bude to fajn. Zajímaly by mě ale názory rodilých Číňanů, kdoví vůbec jak to vidí a co si o tom myslí >:D
Avatar - Googlit
9. 12. 2018 11:18
Re: Evropská kvalita
Chtěl jsem napsat to samé :yes: Na vrzající madla a špatně spasované díly si stěžuje každý. Na první experimenty s SUV to není špatné, ale na akceptovatelnou úroveň zpracování a proporcí má ještě pár modelů před sebou.