Katar zvýšil podíl ve Volkswagenu na 17 %
V brzké době by měl rovněž získat dvě křesla v dozorčí radě Volkswagenu a jedno křeslo v dozorčí radě německého výrobce sportovních vozů Porsche. Informovaly o tom dnes agentury DPA a Reuters. Katar tak pokračuje ve zvyšování svého vlivu v německém automobilovém průmyslu.
Katar získal již na podzim sedmiprocentní podíl ve Volkswagenu a desetiprocentní podíl v Porsche. "Jako dlouhodobý strategický investor nadále věříme, že investice do VW a plánované spojení Porsche a VW představují unikátní investiční majetek," uvedla katarská státní investiční společnost Qatar Holding.
Největší evropská automobilka Volkswagen tento měsíc koupila v Porsche 49,9 % za 3,9 miliardy eur (zhruba 100 miliard Kč). Porsche by se mělo v roce 2011 stát desátou značkou skupiny Volkswagen, do které patří také Škoda Auto. Volkswagen dnes rovněž získal od Evropské komise svolení k převzetí prodejce automobilů Mahag Group, který působí v Berlíně, Mnichově a Ulmu a nabízí především vozy a součástky VW.
Automobilka Porsche v pátek oznámila, že její tržby v prvním finančním čtvrtletí končícím v říjnu klesly o více než 30 % na 1,1 miliardy eur. Objem prodeje se propadl dokonce o téměř 40 % na 11.385 automobilů. Volkswagen minulý týden uvedl, že jeho celkové dodávky od ledna do listopadu navzdory světové hospodářské krizi meziročně vzrostly o dvě procenta na 5,85 milionu vozů. Varoval však před obtížnými podmínkami v příštím roce.
Zvýšení podílu Kataru ve Volkswagenu vyvolalo spekulace o tom, že kmenové akcie VW by vzhledem ke svému klesajícímu množství v oběhu mohly být v klíčovém indexu frankfurtské burzy DAX nahrazeny preferenčními akciemi. Ty mají proti kmenovým přednost při vyplácení dividend, ale obvykle s nimi nejsou spojena hlasovací práva.
Akcionáři Volkswagenu tento měsíc na mimořádné valné hromadě schválili vydání až 135 milionů nových preferenčních akcií. Ze získaných peněz by mělo být financováno převzetí Porsche. Katar minulý měsíc uvedl, že hodlá prodat na burze až 25 milionů preferenčních akcií VW, aby podpořil jejich likviditu.