Kauza TSI: VW rozšiřuje kulanci na zničené motory
Volkswagen rozšiřuje kulanci, tedy pozáruční, čistě dobrovolný příspěvek na řešení závad způsobených chybou výrobce, na motory 1,2 TSI a 1,4 TSI s problémovými rozvodovými řetězy. Činí tak v reakci na tlak německých zákazníků i médií.
Plná kulance se bude vztahovat i na starší vozy a na vozy s více najetými kilometry.
Podmínkou plné kulance na starší vozidla je však bezchybné plnění servisního plánu. Opravy jednotlivých motorů bude Volkswagen řešit individuálně.
Závada se majiteli hlásí rachotem motoru po studeném startu. Po několika sekundách pak dojde k navýšení tlaku oleje a dopnutí řetězu, takže rušivý zvuk zmizí a vše je v normálu. A právě v kritické fázi, kdy není řetěz dopnut, může dojít k přeskočení.
Z dřívějšího rozhovoru německého magazínu Auto Bild s inženýry z Wolfsburgu vyplynulo, že problémy s rozvodovým řetězem mají na svědomí subdodavatelé. Výrobce řetězu prý používal příliš opotřebený nástroj, čímž vznikl problém s dodržením výrobních tolerancí. Následkem toho jednotlivé zuby nezapadaly do řetězu správně. Vznikaly drobné kovové třísky, které při dalším používání řetěz dále obrušovaly a znehodnocovaly jej.
Vysvětlení problémů s řetězem se může ukrývat i ve způsobu používání vozu. Mnohem vyšší riziko poškození řetězu hrozí, pokud uživatel svůj vůz používá ke krátkým jízdám, při kterých se motor nezahřeje na pracovní teplotu.