Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Když na železničním přejezdu nebliká bílé světlo. Můžu pokračovat v jízdě?

Petr Barták
Diskuze (39)
Když svítí na železničním přejezdu červené nebo bílé světlo, měli by motoristé umět reagovat. Co je však se signalizací, když jsou zcela vypnutá všechna světla? Je to porucha, nebo normální stav? Jak se v takovém případě zachovat?

Nesvítící signalizaci na železničním přejezdu si neuměl vysvětlit náš čtenář na cestě z letošní dovolené v Jeseníkách: „Na pomezí Olomouckého a Pardubického kraje je spousta přejezdů bez závor, vybavených jen křížem a světly. Cestou jsme narazili na jeden, který nesvítil vůbec.“ Jak dále píše, protože nevěděli, zda se jedná o poruchu, či ne, radši vystoupili a rozhlédli se. Pak opatrně křížení přejeli. „Řidič situaci vyřešil správně,“ odpověděl v létě na tento dotaz mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš.

Jenže fakt, že při kompletně vypnutých světlech může řidič přejezd opatrně překonat, a přitom nevědět, zda to byla závada, nebo ne, překvapilo mnohé další šoféry, kteří se nám ozvali. Jak tedy poznat, že je přejezd mimo provoz? Je navíc potřeba vystupovat z auta? To přece není vůbec nutné! Celou situaci jsme se proto rozhodli detailně zmapovat.

Nehody na železničních přejezdech
Rok 2012 2013 2014 2015 2016
 Nehody Úmrtí Zranění Nehody Úmrtí Zranění Nehody Úmrtí Zranění Nehody Úmrtí Zranění Nehody Úmrtí Zranění
Křížení 80 8 24 81 4 28 70 5 28 70 8 19 69 7 21
Světla 82 10 84 82 12 45 84 25 48 71 13 81 78 25 34
Závory 27 9 3 17 7 14 25 13 3 24 11 30 29 14 13
Celkem 189 27 111 180 23 87 179 43 76 165 32 130 176 46 68

Ani blízko, ani daleko

Začněme u řešení případu našeho čtenáře – popsaný přejezd podle Illiaše poruchu neměl. „Zcela zhasnutý panel výstražníku značí pouze to, že se v blízkosti přejezdu může nacházet vlak, ale ještě je v takové vzdálenosti, že není potřeba zapnout výstražná červená světla, striktně zakazující vjezd na křížení.“ Jeho slova potvrzuje i Jiří Málek ze Správy sdělovací a zabezpečovací techniky: „Když na přejezdu nesvítí žádné světlo, jde o takzvaný varovný signál. Motorista proto musí být opatrnější, před zdoláním přejezdu snížit rychlost a zhodnotit, zda na něj může vjet, či nikoli.“ I Málek tedy až na vystoupení z vozu potvrzuje postup našeho čtenáře jako správný.

Jak se pozná závada

Jak připomíná Illiaš, skutečná závada samozřejmě vzniknout teoreticky může. Jak se pozná? Jakákoli změna v provozu světelného zabezpečení proti normálu se objeví na monitoru výpravčího nejbližší železniční stanice nebo dispečera trati. „Přejezd v případě poruchy automaticky přechází do nouzového režimu, tedy po celou dobu svítí červená výstražná světla,“ říká mluvčí SŽDC s tím, že to pro řidiče znamená jasný vzkaz - na přejezd

nesmí vjet. „Zároveň jsou o poruše informováni strojvedoucí v blízkosti problematického přejezdu, kteří jej následně smějí překonat rychlostí maximálně 10 km/h a při tom povinně houkají,“ říká mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Železničáři proto tvrdí, že se s nehodami způsobenými závadami signalizace na přejezdech prakticky nemůžeme setkat. „Všechny přejezdy kontrolujeme a děláme jejich údržbu každý měsíc, navíc vždy kompletně prověřujeme jejich funkci v případě mimořádné události,“ popisuje Málek.

Účastníci střetů na přejezdech
Bus 2 1 19 1 0 2 2 0 5 1 0 0 1 0 1
Nákladní auto 20 2 31 20 0 16 15 0 6 21 3 72 17 2 4
Dodávka 2 0 0 8 0 5 4 2 6 2 0 0 2 0 1
Traktor 13 0 8 5 1 2 3 0 0 4 0 5 5 1 9
Motocykl 6 2 3 0 0 0 2 1 1 2 0 1 2 0 1
Osobní auto 125 11 43 123 9 54 120 18 48 108 14 44 114 20 42
Ostatní 21 11 7 23 13 8 33 22 16 27 15 9 35 23 10
Celkem 189 27 111 180 23 87 179 43 76 165 32 130 176 46 68

Podezření

A když si u železničního přejezdu nejste jisti, zda je signalizace na křížení v pořádku? Illiaš radí zavolat na linku 112 a ohlásit podezření na poruchu:

„Abyste přejezd přesně identifikoval, musíte hlásit unikátní číslo na zadní straně výstražného kříže nebo výstražníku.“ Pokud nesvítí žádné světlo, můžete poté se zvýšenou opatrností křížení projet. Ovšem v případě, že už bliká červený signál, podle pravidel silničního provozu na přejezd nesmíte.

Kdy se blíží přejezd?

Jako první řidiče na křížení dráhy se silnicí upozorňuje trojice svislých značek – panel s jedním až třemi pruhy – ukazujících vzdálenost k železničnímu přejezdu (240, 160 a 80 metrů). V blízkosti kolejí pak čeká minimálně výstražný kříž, případně doplněný světly a zvukovým výstražným signálem, na frekventovanějších tratích pak i závorami.

Víte, že…

… v Česku je necelých 8000 přejezdů? Zhruba polovina z nich je označena pouze výstražným křížem. Míst křížení silnice a dráhy osazených světly bez závor je u nás přibližně 2300.

… počet karambolů na přejezdech v posledních letech osciluje okolo 175 případů ročně?

… nejvíce nehod se odehraje na přejezdech se světly bez závor?

… na těchto místech je i největší míra smrtelných a vážných zranění?

… nejčastějšími účastníky střetu s vlaky jsou osobní auta, s velkým odstupem následována chodci? Zatímco nehody aut bývají v drtivé většině na přejezdech bez závor, ke smrti či vážným zraněním chodců nebo cyklistů dochází nejvíce na kříženích se závorami.

Střety aut a vlaků

I když se v posledních letech množství nehod vozidel s vlaky mírně snižuje, jejich následky naopak rostou. Zvyšuje se počet mrtvých a spíše kolísá i množství těžce raněných. Za nehodami je ve většině případů lidský faktor. „Problém drtivé většiny nehod netkví v tom, že by řidič neviděl červenou a vjel na přejezd náhodou, ale že této výstrahy nedbá,“ tvrdí mluvčí SŽDC Marek Illiaš. „Při vyšetřování mimořádných událostí na železničních přejezdech s vypnutým zabezpečovacím zařízením se ani v jednom případě nejednalo o poruchu,“ říká mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Příčinou nehod bylo podle něj vždy selhání člověka, a to buď na straně železnice, nebo účastníka silničního provozu.

Petr Barták
Diskuze (39)
5. 12. 2019 13:37
nechráněný železniční přejezd, vybavený světly
Nevešlo se, tak:
###Dávám znovu celý
§ 29

(1) Řidič nesmí vjíždět na železniční přejezd,
a) je-li dávána výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení,
b) je-li dávána výstraha přerušovaným zvukem houkačky nebo zvonku přejezdového zabezpečovacího zařízení,
c) sklápějí-li se, jsou-li sklopeny nebo zdvihají-li se závory,
d) je-li již vidět nebo slyšet přijíždějící vlak nebo jiné drážní vozidlo nebo je-li slyšet jeho houkání nebo pískání; toto neplatí, svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení,
e) dává-li znamení k zastavení vozidla zaměstnanec dráhy kroužením červeným nebo žlutým praporkem a za snížené viditelnosti kroužením červeným světlem,
f) nedovoluje-li situace za železničním přejezdem jeho bezpečné přejetí a pokračování v jízdě.
(2) V případech uvedených v odstavci 1 písm. a), b) a c) smí řidič vjíždět na železniční přejezd pouze tehdy, jestliže před železničním přejezdem dostal od pověřeného zaměstnance provozovatele dráhy k jízdě přes železniční přejezd ústní souhlas. V tomto případě je řidič povinen řídit se při jízdě přes železniční přejezd pokyny pověřeného zaměstnance provozovatele dráhy. Pověřený zaměstnanec provozovatele dráhy je povinen se na požádání řidiče prokázat platným pověřením provozovatele dráhy.
5. 12. 2019 13:31
nechráněný železniční přejezd, vybavený světly
1) Před železničním přejezdem si musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet.
(2) Vozidla se před železničním přejezdem řadí za sebou v pořadí, ve kterém přijela. Nejde-li o souběžnou jízdu nebo o jízdu podle § 12 odst.2, smějí vozidla přejíždět přes železniční přejezd jen v jednom jízdním proudu.
(3) Ve vzdálenosti 50 m před železničním přejezdem a při jeho přejíždění smí řidič jet rychlostí nejvýše 30 km/hod. Svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení, smí 50 m před železničním přejezdem a při jeho přejíždění jet rychlostí nejvýše 50 km/hod. Při přejíždění železničního přejezdu nesmí řidič zbytečně prodlužovat dobu jeho přejíždění.
(4) Dojde-li k zastavení vozidla na železničním přejezdu, musí jeho řidič odstranit vozidlo mimo železniční trať, a nemůže-li tak učinit, musí neprodleně učinit vše, aby řidiči kolejových vozidel byli před nebezpečím včas varováni.
(5) Před železničním přejezdem, u kterého je umístěna dopravní značka "Stůj, dej přednost v jízdě!", musí řidič zastavit vozidlo na takovém místě, odkud má náležitý rozhled na trať.


§ 29

(1) Řidič nesmí vjíždět na železniční přejezd,
a) je-li dávána výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení,
b) je-li dávána výstraha přerušovaným zvukem houkačky nebo zvonku přejezdového zabezpečovacího zařízení,
c) sklápějí-li se, jsou-li sklopeny nebo zdvihají-li se závory,
d) je-li již vidět nebo slyšet přijíždějící vlak nebo jiné drážní vozidlo nebo je-li slyšet jeho houkání nebo pískání; toto neplatí, svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení,
e) dává-li znamení k zastavení vozidla zaměstnanec dráhy kroužením červeným nebo žlutým praporkem a za snížené viditelnosti kroužením červeným světlem,
f) nedovoluje-li situace za železničním přejezdem jeho bezpečné přejetí a pokračování v jízdě.
(2) V případech uvedených v odst
5. 12. 2019 13:19
Re: tak tenhle clanek
Co takhle zrcadla?
5. 12. 2019 13:17
Nechráněný přejezd, světla nesvítí
Trochu rozporuplné údaje! Podle jednoho z těch moudrých řidič udělal dobře až na ten výstup z vozu. Ovšem pokud je ten přejezd nepřehledný jako ten u Ostravy, kde opakovaně dochází ke střetu aut s vlakem a stále to nikdo neřeší lepším zabezpečením, je výstup logický! Stejně tak je to divné s těmi zhaslými světly. Mám opravdu věřit, že když nic nesvítí, nejde o poruchu? Řešilo by to nějaké doplňkové světlo, třeba zeleně blikající, abych věděl, že systém je pod napětím a tedy funkční a já i mohu jet. Ta rada, abych volal 112 a sdělil číslo na rubu kříže vyžaduje, abych vystoupil. Ovšem přečtu ho za tmy či mlhy? A nevrazí zatím někdo zezadu do mne, když některé příjezdy jsou nepřehledné?
A jak mám vědět, že když nic nesvítí, že není v poruše bílé světlo nebo to někdo nevypnul? Což se nepîše, že právě to byla častá příčina nefunkčnosti světel? Podle mne je to zabezpečenî mizerně řešeno! Stačila by z každé strany spínací kolej navíc a o bezpečném přejezdu by mne informovalo pomalé blikání či trvalý svit, až by vlak přejel druhý spínací bodu, blikalo by to rychleji. :-O
31. 10. 2017 15:27
Re: Správně
Papíry jsem děla před 30-ti lety, ale tohle se myslím nezměnilo..........