TEST Kia Cee’d SW 1.6 CRDi – V testu ujeto 32.000 km, jak kombi obstálo?
Cee’d SW s přeplňovanou naftovou šestnáctistovkou pod kapotou prošel během služby v naší redakci mnoha zkušenýma rukama a prakticky všichni redaktoři se o něm vyjadřovali podobně: je to výborný vůz pro normální život. A co by mohlo být v dnešní době, která už dávno z auta řestala dělat okázalý symbol bohatství, lepším doporučením?
Co nám chybělo
Kombi jsme si vybrali v nejvyšší výbavě Exclusive a zcela záměrně na minimum omezili další příplatky. Přihazovalo se jen za metalízu a automatické rozsvěcování světlometů. Výbava v zásadě stačila, přesto jsme si občas posteskli, že jsme měli být rozmařilejší. Většinou jsme postrádali navigaci. Až teď jsme si uvědomili, že její zabudovaná verze je v dnešní době už skoro stejnou samozřejmostí jako klimatizace. V zimě jsme si pak v tabulkách na internetových stránkách Kie se smutkem prohlíželi paket Vision Style, v němž se za příplatek 18 000 Kč skrývaly kromě zbytečností typu dešťového senzoru a zatmavených oken i vyhřívaná sedadla a hlavně zázrak poslední doby – vyhřívaný volant. Přestože je tato zima nebývale příznivá, ranní rozjezd se studeným nebo vyhřátým volantem je jako hokejový nároďák s Hadamczikem nebo bez něho.
Kultivovaný motor
Po prvních kilometrech jsme ani nemohli uvěřit, že naftová šestnáctistovka je opravdu přeplňovaná. Turboefekt je totiž zcela potlačen a žádné přimáčknutí do sedadla po roztočení turbodmychadla se prostě nekoná. I proto nám zprvu přišlo, že koní pod kapotou je nějak příliš málo. Debaty ukončilo až důkladné prověření na válcové zkušebně v Auto Jarov. Tady našemu cee’du naměřili místo deklarovaných 94 kW dokonce 104 kW při 3940 otáčkách za minutu. Ukázkovou formu motoru potvrdila i křivka točivého momentu, která gradovala na hranici 285 N.m (výrobce uvádí jen 260) při 2450 otáčkách. Naprostá pohoda, určená hlavně pro klidnou rodinnou jízdu.
Rozdíl téměř dvoulitrový
I některé další hodnoty se v reálu odlišovaly od technických parametrů. Tentokrát bohužel. Máme na mysli hlavně spotřebu. Tu v kombinovaném režimu uvádí Kia 4,3 litru na 100 km a my jsme se k ní nepřiblížili ani náhodou. Realita byla téměř o dva litry vyšší, a to už je dost velký rozdíl. Jistě se na tom zčásti podílel dost vysoký počet kilometrů ve městě (určitě nadpoloviční), navíc s častými studenými starty. Velmi citlivá je kia i na zimní pneumatiky. Okamžitě po namontování se projevily nejen zvýšeným hlukem, ale hlavně výrazným vzestupem spotřeby. Při letních delších mimodálničních jízdách
se však dařilo krotit spotřebu na dohled rozumné hodnotě 5,3 litru. Hluboko pod číslicí 6 se apetit vozu držel i při ustáleném tempu maximálně povolenou dálniční rychlostí.
Luxusní jízda
Na kie, jednom z nejdostupnějších kombíků na trhu, jsme oceňovali mimořádný vnitřní prostor. Místa je vpředu i vzadu na rozdávání a také zavazadlový prostor dostačuje – byť uváděnou hodnotu 528 litrů trochu devalvuje skutečnost, že část úložných prostorů je skryta pod podlážkou. Radostí nás naplňovalo velmi příjemné pracoviště řidiče, kde máte vše na dosah. Ovladače jsou dostatečně velké a přehledné.
Největší pohodou je pak jízda. Ta je nebývale plavná. Kia cee’d SW není primárně určena na nějaké amatérské závodění ve stínu policie. Dynamika je slušná a odpružení luxusní. Jen málokdy kiu rozčílíte natolik, že by o sobě dala vědět ranami od podvozku. Sportovněji naladění jezdci by možná uvítali lepší odezvu volantu. Lehce gumové řízení se sice dá nastavit ve třech režimech, ale časem nám došlo, že jde o samoúčelnost, a setrvávali jsme shodně v režimu Normal.
Víme, že něco málo přes 30 tisíc ujetých kilometrů na důkladné prozkoušení všeho nestačí, ale za výbornou kondicí kie stojíme. Ocenění zasluhuje i práce dělníků v žilinské továrně. Dlouhodobě testovaný cee’d netrápily žádné pazvuky, s výjimkou skřípání, které se při teplotách pod -10 °C ozývalo z pravé části palubní desky. Ale kdy je u nás větší zima než minus deset?
Dobrá práce
Při první servisní prohlídce jsme si pochvalovali poctivě nastavený plán údržby, který obsahuje všechny důležité věci. A také kvalitu celého automobilu. Při premiérovém servisu dílny většinou zcela respektují plán údržby stanovený automobilkou, jelikož ještě nebývají nutné výměny opotřebených komponent či opravy závad. Tak tomu bylo po roce služby a necelých 30 000 kilometrech i u dlouhodobě testované Kie cee’d. S jedinou výjimkou – přiobjednali jsme výměnu stěračů (sada tří za 930 Kč), neboť po roce už nestíraly, jenom matlaly. Podezření na jejich
průměrnou jakost je trochu rozmělněno tím, že například náš šéfredaktor nikdy po ránu neškrábe sklo, ale vytrvale jej za současného ostřikování drhne stěrači. A mnozí další to od něj okoukali.
Nešizený servisní plán
Servisní plány nastavené automobilkami však často kromě optimální dlouhodobé kondice auta sledují i další hlediska, především žádanou výši – či
spíše níži – očekávaných servisních nákladů. Na ně se ptají všichni velcí zákazníci, pro mnohé je to při volbě vozového parku dokonce hlavní kritérium. A jelikož tyto náklady obsahují jen předepsané položky údržby, nikoliv opravu věcí, které se následně třeba pokazí, jsou samy automobilky paradoxně nuceny servis svých aut šidit. Je pak na přejímacích technicích, aby zejména soukromým majitelům vozů, kteří se je
chystají mít déle, vysvětlili, že by bylo vhodné dělat i další věci. Často jsou kolem toho spory, kde zákazník má pocit, že jej servis „okrádá“, když po něm chce více peněz, než stálo v tabulkách.
V případě Kie cee’d by k těmto hádkám docházet nemělo, neboť již rozpis automobilky obsahuje vše potřebné. Opět s jednou výjimkou: filtr sání (za 644 Kč) bychom měnili ne po 60 000 km, ale již po 30 000 km. A možná bychom ještě nechali každý rok nejen vyměnit kabinový filtr před klimatizací (což v předpisu je), ale i samotnou „klimu“ vydezinfi kovat přípravkem nastřikovaným na výparník. V servisu NH Car v Čestlicích, který pravidelnou údržbu našeho vozu dělal, by nám za to naúčtovali 700 Kč. Kdo tyto peníze vydat nechce, může růstu plísní na výparníku relativně účinně předcházet tím, že pár kilometrů před koncem jízdy vždy vypne kompresor klimatizace (tlačítko AC), ale nechá zapojený ventilátor, či mu ještě zvýší otáčky. Na výměníku se přestane srážet pára a teplý vzduch z venku ji vysuší. Při stání v garáži pak nemají na čem růst plísně. A zároveň předejdete tepelnému šoku při vystoupení z vychlazeného auta.
Velmi nás překvapilo (a potěšilo), že výměnu palivového filtru výrobce předepisuje nyní už každou servisní prohlídku. Dát tak drahou věc (za 1012 Kč) do servisního plánu je dnes odvahou. Někteří ostatní předepisují týrat životně důležitou filtraci nafty až čtyřnásobnými kilometrovými proběhy. Kia tak nepodlézá fleetovým zákazníkům, ale skutečně se snaží i o dlouhodobou spolehlivost svých aut.
30 000 km opravdu nevadí
Pokud teď vztekle nadskakujete, proč třeba u Octavií TDI tak brojíme proti prodlouženým servisním intervalům a velíme olej měnit po patnácti tisících, zatímco u Kie cee’d schvalujeme třicet, pak prostě proto, že z toho zde nejsou žádné problémy. Motory řady U, vznětové čtyřválce s objemem 1,4 až 1,7 litru, jsou největší provozní předností vozu korejského koncernu Hyundai/Kia. Byť šlo svého času o první zcela vlastní dieselovou konstrukci tohoto výrobce, nejsou s nimi žádné problémy. Společně se čtyřválci Fiat a Honda jde určitě o nejspolehlivější diesely současnosti. Svou zásluhu
na zaznamenané nečekaně dobré kondici oleje má i fakt, že jej uvnitř je 5,5 litru, což působí u pouhé šestnáctistovky skutečně velkoryse. Například Volkswagen 2.0 TDI musí vystačit s 4,5 l, a to i když tahá třeba naložený multivan.
Kapková zkouška: V pravý čas
Při stavu 29 431 km jsme si udělali kapkovou zkoušku. Za celou dobu nebylo třeba doplnit olej (další pozitivní překvapení), takže stav prostě odpovídá mazivu po třiceti tisících a roce života. Auto jezdí každý den na krátké trasy (kolem 10 km) po Praze, o víkendu většinou absolvuje delší cestu.
Obrázek vykazuje charakteristickou „segmentaci“ typickou pro zkondenzovanou vodu – to je právě následek krátkých jízd. A to je hlavní důvod, proč čas na výměnu nastal nejen dle plánu, ale i skutečně – dál už by mazivo nemuselo fungovat optimálně. Zředění palivem je však jen mírné, motor tak zřejmě bez problémů zvládá pravidelně vypalovat filtr pevných částic.
Kontaminace sazemi (stupeň šedi) také není přílišná. Na rozdíl od minulé generace má současný cee’d mnohem ekologičtěji naladěný plynový pedál, takže řidič nedělá mimoděk prudké akcelerace, při nichž je kouřivost (tudíž kontaminace filtru sazemi) nejvyšší.
kia testy svetmotoru nizsistredni
Servis ve zkratce
Celkem jsme za servis zaplatili 8632 Kč. Za díly a provozní náplně z toho bylo 7016 Kč, za drobný materiál a dolití ostřikovačů 221 Kč, za práci (1,6 normohodiny) 1395 Kč. Všechny ceny dle NH Car Čestlice s desetiprocentní slevou pro registrované zákazníky. Ano, už i autoservisy se chovají stejně jako prodejci obuvi či drogerie – registrovaným dávají slevy.
Cee’d v detailech: Líbí se nám
Výfuk vůbec nerezne
Je dnes zcela obvyklé, že výfuk je sice nerezový, ale po pár měsících se přesto pokryje vrstvou zoxidovaného kovu. Kia cee’d překvapila, když má kvalitu nerezového plechu stejnou jako před lety vozy Audi či Mercedes-Benz. Je zde evidentní snaha, aby i u benzinových motorizací kompletní výfukové potrubí přežilo sedmiletou záruku. Na perfektní funkci částicového filtru ukazuje zcela světlá koncovka.
kia testy svetmotoru nizsistredni
Kryt už se nemusí vyndávat
U minulé generace Kie cee’d bylo nutné při každé výměně oleje sundat kryt pod motorem. Mechaniky to zdržovalo a po pár výměnách se lámal – dobře to znají i majitelé octavií. U současné generace v něm přibyl praktický otvor pod vypouštěcím šroubem.
kia testy svetmotoru nizsistredni
Protikorozní ochrana postaru
Podvozek vozu je nastříkán velmi tlustou vrstvou ochranné hmoty typu plastizolu nebo tlumexu. Přišli jsme na to, když jsme o kámen ležící na vozovce částečně oholili zadní tažné oko. Ač dnešní protikorozní ochrany spoléhají už většinou jen na pozinkování plechů, tento klasický způsob je mimořádně účinný pro české podmínky. Odolává totiž odletujícímu kamení i občasným kontaktům s nerovnostmi cest.
kia testy svetmotoru nizsistredni
Ruční brzda je účinnější
Mezigeneračně došlo ke změně v konstrukci ruční brzdy. Už nemá samostatný buben s čelistmi uvnitř náboje kotouče, ale působí ráčnou přímo
na brzdové destičky ve třmenu. Zmizely tím problémy s nedostatečnou účinností, čas však ukáže, zda se neprojeví sklony k zasekávání (jež jsou pro systém „ráčna-třmen“ charakteristické).
kia testy svetmotoru nizsistredni
Plusy
- Prostorný interiér
- Objemný zavazadelník
- Dobře vyladěný motor
- Komfortní podvozek
Minusy
- Vyšší než udávaná spotřeba
- Cvakající řazení
Základní údaje | |
Motor | Přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec DOHC |
Válce/ventily | 4/4 |
Zdvihový objem | 1582 cm3 |
Výkon | 94 kW při 4000 ot./min |
Točivý moment | 260 N.m při 1900–2750 ot./min |
Převodovka | šestistupňová přímo řazená |
Nejvyšší rychlost | 193 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 11,2 s |
Spotřeba město/mimo město | 5,1/3,9 l/100 km |
Emise CO2 | 113 g/km |
Kombinovaná spotřeba | 4,3 l/100 km |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Rozvor náprav | 2650 mm |
Délka x šířka x výška | 4505 x 1780 x 1485 mm |
Provozní/užitečná hmotnost | 1420-1547/373-500 kg |
Objem palivové nádrže | 53 l |
Pneu | zimní Nokian 205/60 R 16, kola litá |
Objem kufru | 528 l |
ZÁRUKY A CENY | |
Základní záruka | 7 let/150 000 km, první 3 roky bez omezení kilometrů, 5 roků na lak, 12 let na neprorezavění karoserie. Garance vrácení vozidla během prvních sedmi dní s maximálním počtem 777 ujetých kilometrů |
Cena testovaného provedení | 470 980 Kč (metalický lak Space Blue 14 000 Kč, automatické rozsvěcování světlometů ALC 2000 Kč) |
Základní cena | 454 980 Kč |
Od počátku testu v listopadu 2012 se cena nového vozu zvýšila o 10 000 Kč. |
Autoři: Martin Vaculík, Zbyšek Pechr, Svět motorů