Koenigsegg Agera R: Rychlejší než blesk
Koenigsegg Agera R stejně jako základní provedení Agera vychází z konstrukce série CC, kterou švédská společnost od roku 1998 stále zdokonaluje, kdy představila její první prototyp.
Základem Agery R je karbonový monokok, při jehož stavbě se uplatnil také hliník a laminát. Hmotnost tohoto monokoku včetně integrovaných palivových nádrží je 70 kg. Konstrukce šasi vyniká takovou tuhostí, že si tvůrci vozu mohou dovolit vybavit jej odnímatelnou střechou.
Před zadní poháněnou nápravou Agery R je uložen hliníkový vidlicový osmiválec o objemu 5,0 litru přeplňovaný dvojicí turbodmychadel. Při použití biopaliva E85 tento motor disponuje výkonem 820 kW (1115 kW) při 6900 min-1 a točivým momentem 1200 Nm při 4100 min-1. V rozmezí od 2700 do 6170 min-1 je k dispozici 1000 Nm. Pokud bude v nádrži benzin s oktanovým číslem 95, tak osmiválec nabízí výkon 691 kW (940 k) a točivý moment 1100 Nm.
S motorem spolupracuje sedmistupňová dvouspojková převodovka a stejně jako u výchozí Agery i v tomto modelu má řidič k dispozici regulaci trakce nastavitelnou v několika úrovních a elektronický diferenciál s omezenou svorností.
K zajímavým detailům Koenigseggu Agera R patří kola Vortex Generating Rim (VGR). Paprsky těchto kol jsou navrženy podobně jako u turbíny a mají zvyšovat aerodynamický přítlak. Speciálně pro tento model vyvinula společnost Michelin pneumatiky, které mají bezpečně zvládnout až 418 km/h.
Dvoumístná karoserie s rozměry 4293 mm x 1996 mm x 1120 mm je z uhlíkových vláken a kevlaru. Pohotovostní hmotnost Agery R se všemi provozními kapalinami a 40 litry paliva v 80 litrové nádrži je 1435 kg. Bezpečné a rychlé zpomalení zajišťují keramické kotouče o rozměrech 397×40 mm, vzadu pak 380×34 mm. Brzdové třmeny jsou vpředu 6pístkové a vzadu 4pístkové.
Vzhledem k výkonům motoru a nízké hmotnosti není divu, že Agera R sprintuje z 0 na 100 km/h za 2,9 s, na dvojnásobek za 7,5 s a disciplínu 0-200-0 km/h zvládne za 12,7 s. Spotřebu paliva v kombinovaném cyklu Koenigsegg uvádí 14,7 litru na 100 km.
Bílý supersport s červenými doplňky ovšem kromě svého vzhledu, špičkové techniky a výkonu přitáhne pozornost také jedním specifickým doplňkem, který udělá radost především lyžařům. Koenigsegg ve spolupráci s Thule vyvinul speciální box na lyže z uhlíkových vláken. Ten se nepřipevňuje k odnímatelné střeše, ale při jízdě na hory ji jednoduše nahrazuje.