Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Koenigsegg Agera R: Rychlejší než blesk

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
Švédský Koenigsegg si pro letošní ženevský autosalon připravil evoluci své loňské novinky. Ta kromě výkonu upoutá pozornost i zajímavým doplňkem.

Koenigsegg Agera R stejně jako základní provedení Agera vychází z konstrukce série CC, kterou švédská společnost od roku 1998 stále zdokonaluje, kdy představila její první prototyp.

Základem Agery R je karbonový monokok, při jehož stavbě se uplatnil také hliník a laminát. Hmotnost tohoto monokoku včetně integrovaných palivových nádrží je 70 kg. Konstrukce šasi vyniká takovou tuhostí, že si tvůrci vozu mohou dovolit vybavit jej odnímatelnou střechou.

Před zadní poháněnou nápravou Agery R je uložen hliníkový vidlicový osmiválec o objemu 5,0 litru přeplňovaný dvojicí turbodmychadel. Při použití biopaliva E85 tento motor disponuje výkonem 820 kW (1115 kW) při 6900 min-1 a točivým momentem 1200 Nm při 4100 min-1. V rozmezí od 2700 do 6170 min-1 je k dispozici 1000 Nm. Pokud bude v nádrži benzin s oktanovým číslem 95, tak osmiválec nabízí výkon 691 kW (940 k) a točivý moment 1100 Nm.

S motorem spolupracuje sedmistupňová dvouspojková převodovka a stejně jako u výchozí Agery i v tomto modelu má řidič k dispozici regulaci trakce nastavitelnou v několika úrovních a elektronický diferenciál s omezenou svorností.

K zajímavým detailům Koenigseggu Agera R patří kola Vortex Generating Rim (VGR). Paprsky těchto kol jsou navrženy podobně jako u turbíny a mají zvyšovat aerodynamický přítlak. Speciálně pro tento model vyvinula společnost Michelin pneumatiky, které mají bezpečně zvládnout až 418 km/h.

Dvoumístná karoserie s rozměry 4293 mm x 1996 mm x 1120 mm je z uhlíkových vláken a kevlaru. Pohotovostní hmotnost Agery R se všemi provozními kapalinami a 40 litry paliva v 80 litrové nádrži je 1435 kg. Bezpečné a rychlé zpomalení zajišťují keramické kotouče o rozměrech 397×40 mm, vzadu pak 380×34 mm. Brzdové třmeny jsou vpředu 6pístkové a vzadu 4pístkové.

Vzhledem k výkonům motoru a nízké hmotnosti není divu, že Agera R sprintuje z 0 na 100 km/h za 2,9 s, na dvojnásobek za 7,5 s a disciplínu 0-200-0 km/h zvládne za 12,7 s. Spotřebu paliva v kombinovaném cyklu Koenigsegg uvádí 14,7 litru na 100 km.

Bílý supersport s červenými doplňky ovšem kromě svého vzhledu, špičkové techniky a výkonu přitáhne pozornost také jedním specifickým doplňkem, který udělá radost především lyžařům. Koenigsegg ve spolupráci s Thule vyvinul speciální box na lyže z uhlíkových vláken. Ten se nepřipevňuje k odnímatelné střeše, ale při jízdě na hory ji jednoduše nahrazuje.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
10. 3. 2011 10:22
Nosic?
chlapci, ja to videl na zivo v Zeneve a verte mi, ze to neni nesmysl, je to naaadherne auto, kral vsech supersportu!!!!!!
Avatar - Ronault.
8. 3. 2011 00:34
Re: vypleštěnec :-)
ne
Avatar - Rojin
7. 3. 2011 20:22
vypleštěnec :-)
Je tohle vůbec možný??? >:D 1100Nm a 690kW? Jak dokáže přenést takovou sílu? Myslíte, že bych to uřídil?? >:D >:-[] >:-[]
Avatar - misoo
7. 3. 2011 15:36
Re: Fakt p*č*v*n*
a proc bych nemohl... su milionaaas ? su !! >:D