22.7. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Koenigsegg One:1 a jeho těžká havárie na Nürburgringu. Výrobce objasňuje příčiny...

 

Zdemolovaný hypersport bude po těžké nehodě opět opraven. Karbonový monokok totiž vydržel, a tak je možné jej znovu použít.

Tento týden jsme vás informovali o tom, že na Severní smyčce Nürburgringu těžce havaroval Koenigsegg One:1 při pokusu o rekord na této trati. Automobilka se k nehodě postavila čelem a vysvětlila, proč k ní došlo. Na vině bylo vadné ABS.

Koenigsegg havarovaný vůz již krátce po nehodě převezl zpět do sídla firmy ve švédském Ängelholmu, kde vrak spolu s daty z telemetrie analyzoval. Následně dokonce inženýři zjištěnou závadu simulovali na testovací dráze automobilky.

Nejprve připomeňme, co se v „Zeleném pekle“ vlastně stalo. Z analýzy vyplynulo, že One:1 se v úseku Fuchsröhre (liščí nora) zhruba při rychlosti 170 km/h zasekla přední brzda, následkem čehož auto trefilo v zatáčce Adenauer Forst svodidla a po 22 metru dlouhém letu skončilo mimo trať. Výsledkem byl velice zničený automobil, který navíc začal lehce hořet – kvůli styku karbonových dílů s horkým výfukem. Požár ale sám pilot rychle uhasil pomocí „kabinového“ hasicího přístroje.

To všechno podle zjištění techniků způsobila porucha snímače ABS na levém předním kole. Automobilka tvrdí, že varovná kontrolka sice jezdce upozornila na závadu, ten si ji ale nevšiml. Během samotné jízdy si přitom pilot dle výrobce nemusí závady všimnout, protože rozdíl v brzdění zaznamená až v době, kdy se skutečně sepne ABS. K tomu během jízdy na Ringu došlo bohužel až před samotnou nehodou, v předchozích zatáčkách jezdec tak tvrdě nebrzdil.

Koenigsegg One:1: Švédské megaauto s 1360 koňmi

Výrobce proto varovnou kontrolku přesune, aby i za takových podmínek byla skutečně vidět. Koenisegg uznává, že současná pozice ve středu palubní desky není ideální. Vedle toho zahrne do svého aktivního systému varování i upozornění na nefunkční ABS. Systém v současné podobě omezí maximální rychlost na 100 km/h v případě závady na některém ze systémů aut – adaptivním podvozku nebo aktivní aerodynamice.

Zároveň ale výrobce zákazníky ujišťuje, že taková závada je nebezpečná jen při tvrdém zacházení na trati. Pokud by k ní došlo na běžné silnici, auto za standardních podmínek zůstává bezpečné a ovladatelné a může samo dojet do servisu. I brzdné čáry na Severní smyčce v místě nehody dokazují, že vůz jel až do nárazu rovně a nedostal smyk.

Nehoda je pak důkazem, že karbonové šasi koenigseggu je opravdu tuhé. Panely karoserie sice byly samozřejmě při nárazu zničeny, samotný monokok ale zůstal nedotčen, díky čemuž ho automobilka znovu použije. Havarovaný exemplář se tak znovu postaví! Pro Koenigsegg je rovněž důležité zjištění, že airbagy při nárazu zafungovaly tak, jak měly, a že nedošlo k úniku provozních kapalin. I díky tomu se jezdci nic nestalo a po rutinní kontrole v nemocnici mohl ten samý den zamířit domů.

Těžká nehoda každopádně Koenigsegg neodrazuje, firma se chce v budoucnu na Severní smyčku vrátit, aby se o rekordní jízdu pokusila znovu. One:1 s výkonovou váhou 1 kůň na 1 kg má totiž velkou šanci zajet perfektní čas. Auto o hmotnosti 1.360 kg pohání přeplňovaný pětilitrový osmiválec o výkonu 1.360 koní (1.000 kW).

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Online: Kvalifikace na GP Monaka 2017

Räikkönen získal po devíti letech pole position. Ferrari ovládlo první řadu!

Dnes 13:49

Poprvé od Velké ceny Francie 2008 a po 128 závodech získal Kimi Räikkönen pole position.




Blesk.cz

ISIS se přihlásil k teroru, při kterém v Egyptě zemřelo 29 křesťanů

ISIS se přihlásil k teroru, při kterém v Egyptě…

Radikální organizace Islámský stát (ISIS) se v sobotu přihlásila k pátečnímu útoku na koptské křesťany v…

Zlý Superman není takové peklo jako mikrotransakce. Injustice 2 je přesto super bojovka

Zlý Superman není takové peklo jako mikrotransakce.…

Superhrdinové a padouši spolu v komiksech bojují od samotného vzniku bublinkového čtiva. Postavit je proti sobě…

 

iSport.cz

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je i zlínský Páník

Trenérská rošáda v Jihlavě. Jinoch končí, ve hře je…

Na další trenérskou rošádu se chystá Jihlava. Klub sice v lize zachránil Josef Jinoch, ale jeho krátká mise dnes…

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Ve zlaté éře českého hokeje patřil mezi nejvýraznější osobnosti. Majitel Plzně a její trenér Martin Straka proto…

 

Reflex.cz

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…

Dojede trutnovský festival na chaos?

Dojede trutnovský festival na chaos?

Trutnovský festival, nazývaný často „český Woodstock“, byl a snad dosud i je symbolem svobody. Vždyť za…