Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Koenigsegg One:1: Švédské megaauto s 1360 koňmi

David Bureš
Diskuze (1)
Nejvyšší rychlost nebyla při návrhu modelu One:1 prioritou. I tak se řadí mezi nejrychlejší sériová auta planety a má šanci být tím úplně nejrychlejším.

Aktuálně se pro označení nejrychlejších aut světa používají dva pojmy – superauta pro slabší vozy typu Ferrari 458 Italia a hyperauta pro vrcholné modely typu Ferrari LaFerrari. Nyní švédský Koenigsegg přichází s výrazem megaauto, prvním takovým vozem má být model One:1.

Pojmem megaauto švédský výrobce odkazuje na výkon této vrcholné verze odvozené od modelu Agera. Výkon motoru činí jeden megawatt, tedy 1.000 kW, což odpovídá 1.360 koním. Točivý moment vrcholí hodnotou 1.371 N.m. Tyto parametry jsou dílem pětilitrového osmiválce s přeplňováním, který si vyvinula sama švédská firma. Motor spolupracuje se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.

Automobil je navíc díky rozsáhlému použití karbonových vláken velice lehký – váží 1.360 kilogramů, což znamená, že poměr výkonu a váhy je 1 kůň na 1 kilogram. To ostatně naznačuje samotný název automobilu.

One:1 je díky skvělému poměru výkonu a váhy opravdu rychlým autem. Koenigsegg tvrdí, že se One:1 může stát nejrychlejším sériovým autem světa, podle počítačových simulací může jet rychlostí přes 440 km/h. Pokud by to tento Koenigsegg zvládl, překonal by úhlavního konkurenta – americký Hennessey Venom GT, který nedávno jel rychlostí 435,31 km/h. One:1 pak z 0-400 km/h údajně zrychlí za zhruba 20 sekund.

Podle Koenigseggu není One:1 jen auto pro dlouhé rovinky, ale také pro zatáčky, ve kterých má být schopno zvládnout přetížení 2 G. Schopnostem pomáhá perfektní aerodynamika, auto disponuje nezávisle na sobě ovládanými klapkami pod předním lízátkem nebo hydraulicky ovládaným dvojitým spoilerem na zádi. Při rychlosti 260 km/h činí přítlak 610 kg.

Švédská automobilka postaví pouze šest exemplářů One:1. Všechny kousky jsou již vyprodány, a to ještě před oficiální výstavní premiérou v Ženevě. Tam se dozvíme další technické podrobnosti o tomto autě.

Koenigsegg letos bude slavit 20 let své existence, 12. srpna 1994 nakreslil Christian von Koenigsegg první skici chystaného automobilu. Tím začal pracovat na svém dlouholetém snu – postavit sportovní auto.

Prvním sériovým vozem značky byl CC8S, mezi lety 2002 a 2003 bylo vyrobeno pouhých šest jeho exemplářů. Jeho postupným vylepšováním vznikly jeho evoluce: CCR, CCGT, CCX, CCXR či Trevita. Ostatně i nynější speciál vychází z původního auta, což je na jeho tvarech stále patrné. One:1 doplňuje nynější modelovou řadu Koenigseggu čítající Ageru (s výkonem 716 kW), Ageru S (768 kW) a Ageru R (850 kW).

David Bureš
Diskuze (1)
Avatar - dewill
3. 3. 2014 09:59
Technické parametry
...jsou famózní, ale doufám, že vyřešili problém jak udržet ten výkon na silnici a že ti má kvalitní samohasící systém >:-[]