Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Napětí a dobíjení baterie: Kontrola a měření jednoduše + 5 zásad

Matouš Jelínek
Diskuze (15)

Účinná kontrola autobaterie – od multimetru po voltmetr. Nechcete zůstat stát s vybitým akumulátorem, ani riskovat jeho drahou výměnu? Řešením je vychytávka za 45 Kč. 

Není tomu tak dávno, kdy se na bohatých palubních deskách některých vozů vyskytoval měřič napětí autobaterie. Důvod byl nasnadě: častou příčinou nepohyblivosti vozidla byla vybitá autobaterie, nezřídka způsobená závadou na dobíjení. Dnes už tomu tak bohužel není, a tak musíte špatnou autobaterii odhalit jiným způsobem.

Kontrola napětí v autobaterii se přitom vyplatí. Pokud porucha není odhalena včas a dospěje až k úplnému vybití článku, končí u moderních akumulátorů téměř vždy jeho zničením. Jak se dočtete v rámečku, u některých vozů lze údaj o stavu baterie vyvolat v palubním menu, jinde však nezbývá než měřit. Možností je několik a my jsme všechny otestovali.

Zkušený kutil pravděpodobně nejprve sáhne po multimetru, který je dnes záležitostí několika stokorun.

Automobilový odborník zase zvolí diagnostické zařízení. I levné za pár tisíc hodnotu načte.

Existuje ovšem ještě možnost třetí: digitální voltmetr do autozapalovače. V českých e-shopech jej koupíte asi od sto padesáti korun, my jsme zvolili variantu z Číny v přepočtu za 45 Kč i s poštovným. Obstojí vedle profesionálních přístrojů?

svetmotoru svetmotoru

Varianta 1: Měření napětí baterie

Je akumulátor v pořádku? Důležitá otázka hlavně v zimních měsících. Klesající teplota totiž zpomaluje veškeré chemické reakce – tedy i tu, při níž v olověném akumulátoru vzniká elektrický proud.

Správné hodnoty: 12,2 - 12,8 V

Při minus osmnácti stupních je její startovací výkon na 40 % původního, zatímco energetické nároky startu promrzlého motoru vystoupají zhruba na 210 procent. V případě vadného článku to znamená jediné: marný pokus o start. Správné hodnoty napětí by se měly pohybovat mezi 12,2 až 12,8 voltu.

U Octavie II, která nám posloužila pro pokus, zasunujeme měřič do cigaretového zapalovače. Po jízdě ukazuje hodnotu 12,5 V – vše je v pořádku. Lepší ale je měřit až několik hodin po vypnutí motoru. Jenže nemýlí se levný tester? Připojujeme diagnostiku, která značí to samé. Digitální měřič napětí ukazuje přímo na baterii hodnoty o půl voltu vyšší. V testu tedy prošla.

V případě, že by bylo napětí nižší, je nutné ihned ji dobít a ideálně zkontrolovat na zátěžovém testu. Ten prověří, jestli není její životnost u konce. I na to existuje kontrolní test: při startu by napětí nemělo klesnout pod deset voltů. Hodnoty však ověříte pouze multimetrem přímo na autobaterii.

Varianta 2: Kontrola dobíjení

Napětí akumulátoru je v pořádku. Jenže aby tomu tak bylo i nadále, je potřeba zkontrolovat nabíjecí napětí běžícího vozu. Jeho hodnoty by se v ideálním případě měly pohybovat zhruba mezi 13,8 a 14,6 voltu. A přesně takovou hodnotu ukazovala i naše octavia. Pokud by zařízení zobrazovalo méně, nebo naopak více, značí to poruchu systému dobíjení.

Správné hodnoty: 13,8 - 14,6 V

Varianta 3: Kontrola dobíjení pod zátěží

Na závěr jsme vyzkoušeli ještě jednu alternativu – kontrolu nabíjení s maximálním odběrem. Při nastartovaném motoru zapínáme všechny elektrické spotřebiče: vyhřívané sedačky, ventilátor, vytápěné zadní sklo, světla, mlhovky i stěrače. Hodnoty ani při takovémto kalupu výrazně neklesají pod čtrnáct voltů – dobíjecí systém je tedy v pořádku. Můžeme v klidu vyrazit na hory. V opačném případě by nás pravděpodobně čekala výměna nebo repase alternátoru.

Kontrola baterie možná v palubním počítači

Víte, že třeba u nové fabie můžete snadno a rychle zjistit stav baterie? Při zastavení stačí podržet nulovací tlačítko a procentuální výše dobití je zde. Ještě sofistikovanější je systém Mercedesu. Třeba u třídy E typu W 211 (na snímku) stačí při zapnutém zapalování třikrát zmáčknout nulovací tlačítko a místo palubního počítače se zobrazí voltmetr, který se dokonce nevypne ani po startu motoru. Odkud bereme podobné triky? Většinou stačí podrobně prostudovat návod k obsluze.

svetmotoru svetmotoru

Závěr: I levný voltmetr za 45 Kč funguje

I nejjednodušším testerem za pár korun snadno zjistíte, v jakém stavu je vaše dobíjecí soustava a autobaterie. Údaje, které ukázal, se výrazně nelišily od hodnot v diagnostice. A pokud by se vám nechtělo pořizovat žádné z testovaných zařízení, zajeďte si před zimou aspoň na kontrolu do servisu. Nemusí přitom jít o žádnou závratnou investici. Většinou bývá součástí zvýhodněných sezonních prohlídek.

svetmotoru svetmotoru 5 stručných zásad o autobateriích

1. Jak se vyhnout vybití autobaterie v mrazu?

  • Změřte klidové napětí na pólech autobaterie.
  • Je-li nižší než 12,5 V, nechte akumulátor proměřit profesionálním testerem.
  • Pokud je cokoliv v nepořádku, nechte proměřit dobíjecí napětí (u dnešních vozidel alespoň 14,2 V) a proudy, jimiž baterii vybíjí i odstavené vozidlo.

2. Kterou auatobaterii koupit?

  • Rozměrnější vám nic lepšího nepřinese.
  • Vyšší výkonové parametry stejně velké baterie ale ničemu nevadí.
  • Při běžném provozu stačí akumulátor, který byl ve voze z výroby.

3. Je bezúdržbová autobaterie lepší?

  • Bezúdržbové baterie vydrží déle, jen se nesmí zcela vybít.
  • Klasický hybridní akumulátor by modernější vůz mohl zničit.
  • U bezúdržbové baterie je mnohem menší riziko úniku elektrolytu (kyseliny) při převrácení vozidla. V případě aut, která mají akumulátor třeba pod sedačkou, nepřipadají klasické baterky v úvahu.

4. Jak prodloužit život autobaterie?

  • Životnost baterie zkracují vysoké teploty, nedostatečné nabíjení a otřesy.
  • Během delší odstávky vozidla je nutné zajistit maximální nabití baterie.
  • Při malém poklesu nabití použijte běžnou nabíječku, vyšší pokles však u většiny baterií Ca/Ca zachrání jen náležitě vybavený profesionál.
  • Udržujte povrch baterie mezi kontakty čistý a suchý.
  • Plechové spojky nahraďte olověnými a často mažte.

5. Mohu si vyměnit baterii sám?

  • Pokud se k baterii dostanete, můžete ji sami v nouzi vyměnit.
  • Mějte přitom otevřené dveře vozidla či klíče u sebe. Některá auta se při opětovném připojení sama zamknou.
  • Odpojte nejdřív minus (černý kabel), poté plus (červený). U nové baterie zapojte nejdříve plus a poté minus, jinak hrozí jiskření i výbuch.
  • U automobilů se senzorem stavu baterie (takzvaným inteligentním dobíjením) navštivte co nejdříve značkový servis, aby o výměně akumulátoru informoval řídicí jednotku vozidla.

Matouš Jelínek
Diskuze (15)

Doporučujeme

14. 4. 2020 17:23
Re: Výměna akumulátoru
A kdyz budes dotahovat sroubovakem nebo klicem?

Wtf. Proc jsi se ptal, kdyz te odpoved nezajima?

Pri zapojovani plus se nic stat nemuze.
Pri naslednem zapojeni minus muzes klidne omylem se dotknout naradim kostry.
Kdybys to delal opacne, tak je to nebezpecne.

Premyslej o tom.
6. 4. 2020 11:46
Re: Výměna akumulátoru
Tak to je úplně nesmyslné zdůvodnění.
Má tro smysl u propojování startovacích kabelů. U připojivání aku je to úplně jedno.
I když připojíte nejprve mínus a plus kabel se dotkl kostry tak se nestane vůbec nic protože v autě není žádný jiný zdroj napětí. A zatím jsem nenarazil na konstrukci, kdy by bylo možné koncovkou + kabelu dotknout se zároveň + na aku a kostry.
A jako důvod uvádět to, že jedním způsobem to zajiskří a druhým ne je úplna blbost.
6. 4. 2020 11:41
Re: Pokud
Jenže je to další věc s aku a člověk se o ni musí starat. Jiak to odejde dřív než ten aku v autě.
Já se spoléhám na kvalitní startovací kabely. Nikde nneí taková divočina že by se nenašel někdo ochoten pomoci.
6. 4. 2020 11:39
Re: Zavádějící
No myslím, že alternátor dá vždy mnohem větší proud než je povolený nabíjecí proud aku. Z toho důvodu je naopak lepší větší aku. Pokud vím, ta není žádný speciální nabíjecí obvod který by hlídal nabíjecí proud do aku. Je tam jen regulátor napětí a při normálních podmínkách si proud řídí sám aku.
6. 4. 2020 11:37
Re: Zavádějící
Většinou dávám do auta tu největší baterku, co se tam vejde.