Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kolik jaké auto utáhne: Velké nutně neznamená silné!

Jiří Baborský Jiří Baborský 9. 5. 2020 • 14:37
12
64
Zobrazit náhledy (12)
V extrémních případech je limitní hmotnost přívěsu jen legislativní otázkou a nevypovídá nic o skutečných schopnostech vozu. Třeba RAM 1500 homologovaný u nás jako osobní auto smí táhnout jen 3500 kg, v Americe ale zapřahá až 5100 kg. V technickém speciálu 1/2019 jsme podrobně otestovali Škodu Kodiaq RS zatíženou na možné maximum. Dvakrát přeplňovaný naftový čtyřválec si vedl statečně, ale relativně lehké SUV jezdilo v záklonu, navzdory čtyřkolce při rozjezdu hrabalo předními koly a pod diktátem vleku vandrovalo po silnici. Určitě se tedy vyplatí nechávat si rezervu a rozhodně nechodit přes limit. Aktuální i zamýšlenou pozici vleku sledujeme na displeji Do prstů máme vzít kolíček elektrického ovládání zpětných zrcátek a s jeho pomocí vybrat směr, kam hodláme couvat Parkovací kamera se speciálním režimem zobrazení, který výrazně ulehčuje couvání k vleku a zapřahání Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg

Řidiči se mylně domnívají, že za robustní SUV mohou automaticky zapřáhnout víc než za klasický osobák. Zdaleka to není pravidlem. Skutečných tahounů není na trhu mnoho. Zmapovali jsme situaci a na zkoušku si střihli jeden odtah v praxi.

Pamatujete časy, kdy ještě nebyla slunná Itálie zakázaným zavirovaným místem? Dalo se odtud přivézt třeba vysněné auto. Dojet legálně „po ose“ je prakticky nemožné, takže se nabízí odtah. Úkol zněl jasně: přivézt 1800 kg těžký jaguar na dvouosém sklopném vleku vážícím 750 kg, celkem tedy nálož 2550 kg. To není zas tak moc, říkali jsme si a začali se rozhlížet po vhodném tahounovi – dostatečně robustním a současně pohodlném na dva tisíce kilometrů dlouhou cestu. Ukázalo se to obtížnější, než jsme si původně mysleli. Rovnou můžeme zapomenout na běžná SUV střední třídy. Jeden příklad za všechny – nejudatnější Škoda Kodiaq zvládne nanejvýš 2500 kg a vážně se nehodláme nechat v Německu policisty stáhnout z kůže za 50 kg nadváhy. Tak jsme se ponořili do technických údajů a zjistili, že nemáme zas tak moc na výběr a musíme nutně lovit ve vyšších segmentech trhu. Až ulovíme, splníme misi a následně se s vámi podělíme o poznatky zjištěné při mapování tažné schopnosti módních rádoby siláků.

Turek to vyřeší

Mezi Itálií a Tureckem to v minulosti několikrát pořádně zajiskřilo, aktuální výprava Turka na Apeninský poloostrov se však ponese v ryze přátelském obchodním duchu. Jako ideál projektu „odtah“ se totiž ukázal Volkswagen Touareg, v žargonu dovozců aut známý jako Turek. Bez ohledu na zvolený motor utáhne 3500 kg, tedy legislativní maximum pro osobní auta, a pohodlný je víc než dost. Nepočítáme-li pracovní pick-upy, ale čistě osobní SUV, pak je z aut schopných utáhnout plnou porci také nejdostupnější. A to navzdory základní ceně 1,5 milionu.

Za Brennerský průsmyk tedy vyráží Touareg 3.0 TDI 210 kW a záhy potvrzuje, že to byla skvělá volba. Prázdný vlek si vzadu žije vlastním životem a dvoutunovému SUV je všechno jedno – 750 kg na kouli absolutně nevnímáme. To se dalo čekat. Méně už, že nevnímáme ani naložený jaguar. Sázka na mohutné výkonné auto s povolenou zátěží o tunu převyšující náklad přinesla ovoce. Třílitrový šestiválec šplhá Alpami bez známek zadýchání a při sjezdech je touareg krásně stabilní a nenechává sebou vlekem cloumat jako před časem naplno zatížený Kodiaq RS v reportáži kolegy Martina Vaculíka. Mít rezervu je v případě tahání přívěsu mnohem komfortnější a bezpečnější než jít takzvaně na doraz. Spousta lidí by to asi riskla a v naší situaci se škodováckým tahounem klidně vyrazila, byť by bylo jeho tažné přetížené o pouhých 50 kg. Jenže za cenu neustále odlehčených předních kol, honění čtyřválce do otáček, vlnobití soupravy na nerovnostech a permanentního strachu z policejní kontroly. Ta přišla na hranicích mezi Itálií a Rakouskem, kde touareg samozřejmě prošel bez ztráty kytičky.

Největším „problémem“ cesty se nakonec ukázala omezená rychlost přívěsu – náš vlek má sice národní schválení na 130 km/h, ale nemá dodatečnou atestaci pro svižnější jízdu za hranicemi, takže se přes Německo vlečeme osmdesátkou. Vyloženě znuděný touareg by bez problémů jel i dvakrát rychleji, ale co naplat, zákon je zákon. Tak nám to vrací alespoň na spotřebě, která se v rovinatých úsecích ustaluje kolem osmi a půl litru, celou cestu do Itálie a zpět jsme nakonec zakončili s obdivuhodným průměrem 10,5 l/100 km. Takže až budete hledat auto na tahání, Volkswagen Touareg má naše doporučení.

MINIVOZY Hmotnost brzděného přívěsu
Fiat Panda Cross 800 kg
Suzuki Ignis 1000 kg
Suzuki Jimny 1300 kg

Zdání klame

Jak už jsme naznačili v úvodu, lidé často podlehnou robustnímu dojmu crossoverů a SUV a mají přehnaná očekávání už od těch nejmenších. Přitom ty obvykle sdílejí techniku s výchozím hatchbackem a není tedy důvod, aby zvládly víc. Pro příklad uveďme Peugeoty 208 a 2008, které utáhnou shodných 1200 kg, stejně jako španělská dvojice Seat Ibiza/Arona.

Podobně o segment výš zvládnou Škody Scala a Kamiq shodně 1250 kg. Někdy dokonce může být hatchback větší silák než adekvátní SUV. Takový Renault Mégane utáhne až 1650 kg, zatímco kadjar jen 1500 kg. Jedinou výjimkou je silný diesel s pohonem všech kol, který mégane nenabízí – ten zvládne 1800 kg. 

Tím jsme se dostali k dalšímu faktoru, který je potřeba při výběru auta na tahání zvážit. Tím je volba motoru, převodovky a pohonu. Pokud počítáte s častějším využitím přívěsu, určitě si technická data zvažovaného auta dobře prostudujte. V rámci jednoho modelu létají limity o několik metráků sem a tam, najde se i víc než tunový rozptyl. Objevili jsme i vyložené extremisty, tentokrát opustíme řady SUV. Třeba Opel Astra 1.4 Turbo s variátorovou převodovkou. Jako jediná svého rodu nesmí tahat přívěs vůbec. Proč, to nevědí ani zástupci dovozce. Snad z obavy o životnost CVT? U jiných značek přitom vlekům stopku nevystavuje.

Automatická převodovka i jiného typu ovšem může být zdrojem oslabení. Rozměrný Peugeot 5008 může mít pod kapotou skromný tříválec 1,2 litru. S manuálem utáhne 1280 kg, s osmistupňovým planetovým automatem už pouhých 950 kg.

MALÉ VOZY Hmotnost brzděného přívěsu
Audi Q2 1500 až 1800 kg
Citroën C3 Aircross 840 až 870 kg
Citroën C4 Cactus 950 kg
DS3 Crossback 1200 kg
Fiat 500X 800 až 1200 kg
Ford EcoSport 400 až 750 kg
Ford Puma 900 až 1100 kg
Honda HR-V 1000 až 1400 kg
Hyundai Kona 1200 až 1300 kg
Jeep Renegade 1200 až 1500 kg
Kia Stonic 800 až 1110 kg
Mazda CX-3 1200 kg
Mazda CX-30 1300 kg
Nissan Juke 1250 kg
Opel Crossland X 650 až 870 kg
Peugeot 2008 1200 kg
Renault Captur 1200 kg
Seat Arona 1200 kg
SsangYong Tivoli 1000 až 1500 kg
Suzuki Vitara 1200 kg
Škoda Kamiq 1150 až 1250 kg
Volkswagen T-Cross 1100 až 1200 kg
Volkswagen T-Roc 1500 až 2000 kg

Čím větší, tím lepší

Jakmile se začneme bavit o střední třídě a ještě větších SUV, dostáváme se už nad hranici dvou tun „na kouli“ a jednoznačnému doporučení silného dieselu a verzí s pohonem všech kol, které zkrátka utáhnou víc. Opět příklad: základní benzinový kodiaq s předním pohonem si poradí s 1800 kg, naftový 4x4 odveze o sedm metráků víc. A to už je rozdíl.

SUV tohoto typu skvěle poslouží k tahání karavanu, velkého chalupářského vozíku a jistě zvládnou i příležitostný transport středně velkého auta, nicméně o systematické tahače pořád nejde. Za ty můžeme považovat až velká SUV, která dokážou naplno využít legislativní limit pro přívěs za osobní auto, tedy 3500 kg. Sem patří kromě reportážního touaregu třeba Mercedesy GLE, GLS a G nebo většina verzí Range Roveru. U dalších obrů, jako je Audi Q7 nebo BMW X5/X6, pak hovoříme o silnějších motorizacích. Ty základní nabídnou nanejvýš 2700 kg.

V nepřeberné nabídce SUV všech velikostí a střihů jsme nakonec napočítali pouhých třináct borců, kteří se nebojí naložit na bedra 3500 kg, a to počítáme zvlášť modely rozdvojené na klasické SUV a SUV kupé.

NIŽŠÍ STŘEDNÍ TŘÍDA Hmotnost brzděného přívěsu
Audi Q3 1800 až 2000 kg
BMW X1/X2 0 až 2000 kg
Citroën C5 Aircross 1250 až 1650 kg
Dacia Duster 1100 až 1500 kg
Hyundai Tucson 1400 až 2200 kg
Jaguar E-Pace 1600 až 1800 kg
Jeep Compass 1000 až 1900 kg
Kia Xceed 1200 až 1500 kg
Kia Niro 1300 kg
Kia Sportage 1400 až 2200 kg
Lexus UX 750 kg
Mazda CX-30 1300 kg
Mercedes-Benz-GLA 1600 až 2000 kg
Mercedes-Benz GLB 1600 až 2000 kg
Mini Countryman 0 až 1800 kg
Mitsubishi ASX 1300 kg
Mitsubishi Eclispe Cross 1600 kg
Nissan Qashqai 1300 až 2000 kg
Opel Grandland X 1200 až 2000 kg
Peugeot 3008 1150 až 2000 kg
Range Rover Evoque 1600 až 2000 kg
Renault Kadjar 1500 kg
Seat Ateca 1500 až 2100 kg
SsangYong Korando 1500 až 2000 kg
Subaru XV 1270 kg
Suzuki S-Cross 1200 kg
Škoda Karoq 1400 až 2100 kg
Toyota C-HR 725 až 1300 kg
Volkswagen Tiguan 1900 až 2500 kg
Volvo XC40 1500 až 2100 kg

Líní pracanti

Specifickou kategorií jsou terénní pick-upy, pořád hlavně pracovní vozy, byť čím dál luxusnější a pohodlnější. Ani ty však nezůstávají bez překvapení, když zdaleka ne všechny utáhnou očekávané tři a půl tuny a zbylé se nechají zahanbit zmíněnými noblesními SUV.

PICK-UPY Hmotnost brzděného přívěsu
Ford Ranger 2500 až 3500 kg
Isuzu D-Max 3500 kg
Mitsubishi L200 3000 až 3100 kg
Nissan Navara 3500 kg
SsangYong Musso Grand 2600 až 3000 kg
Toyota Hilux 3050 kg
Volkswagen Amarok 3300 až 3500 kg

Elektřina dělá trable

Několik let byl silným tématem downsizing, tedy zmenšování objemu motorů, a aktuálně hýbe světem motorů elektrifikace. Jak možná tušíte, tahačům přívěsů přinášejí obě strategie jen komplikace. Nejlépe to dokládají poměry mezi největšími SUV. Volvo vsadilo výhradně na přeplňované dvoulitrové čtyřválce, a aby toho nebylo málo, zcela zavrhlo diesely, jejichž hospodárnost mají nahradit plug-in hybridy. Pak se nemůžeme divit, že mamutí XC90 utáhne jen 2400 kg nebo 2700 kg podle verze. S benzinovým čtyřválcem laborují i u Land Roveru: modely Discovery a Range Rover Sport s ním utáhnou 3000 kg, plnotučné motorizace o půl tuny víc.

Obdobný „přínos“ vlekařům přináší elektřina. Audi Q7 s benzinovým třílitrem zvládne 3500 kg, plug-in hybrid už jen 2700 kg. Dobíjecí Range Rover dokonce utáhne jen 2500 kg, tedy o tunu méně než bez elektřiny. Discovery Sport sice vypadá jako kus auta, ale když od něj vedou dráty do zásuvky, zvládne na kouli odvézt 1600 kg, tedy méně než vzpomínaný Renault Mégane. Také nový Ford Kuga, jinak schopný tahat 2100 kg, nedokáže s plug-in hybridním pohonem víc než 1200 kg.

VYŠŠÍ A LUXUSNÍ TŘÍDA Hmotnost brzděného přívěsu
Audi Q7 2700 až 3500 kg
BMW X5/X6 2700 až 3500 kg
BMW X7 2200 až 2700 kg
Bentley Bentayga 3500 kg
Cadillac Escalade 2575 kg
Jeep Grand Cherokee 2949 až 3500 kg
Kia Sorento 2000 až 2500 kg
Lexus RX 1500 až 2000 kg
Land Rover Discovery 3000 až 3500 kg
Range Rover 2500 až 3500 kg
Range Rover Sport 2500 až 3500 kg
Range Rover Velar 2400 až 2500 kg
Mercedes-Benz GLE/GLE kupé 3500 kg
Mercedes-Benz GLS 3500 kg
Rolls-Royce Cullinan 3300 kg
SsangYong Rexton 2700 až 3000 kg
Toyota Land Cruiser 3000 kg
Volkswagen Touareg 3500 kg
Volvo XC90 2400 až 2700 kg

Ani hybridy samočinně kombinující spalovací a elektrický motor na tom nejsou nejlépe. Lexus RX si poradí nanejvýš se dvěma tunami. Hybridní Honda CR-V utáhne jen 750 kg, čistě benzinová přitom až 2000 kg. Podobně Toyota RAV4: hybridní předokolka odveze 800 kg, benzinová dvě tuny. Světlou výjimkou je hybridní Hyundai Kona, který utáhne 1300 kg, o padesát víc než čisté spalovací verze.

Samostatnou kapitolu pak představují ryzí elektromobily. Bez možnosti zapřáhnout byť jen lehký nebrzděný vozík jsou nejen prckové jako Škoda Citigoe iV, Renault Zoe, Honda E, ale i větší Hyundai Ioniq. Nepochodíte ani v případě crossoverů Peugeot e-2008 nebo Hyundai Kona Electric. Nulovou tažnou schopnost vykazuje i futuristický vodíkový solitér Hyundai Nexo.

ELEKTROMOBILY Hmotnost brzděného přívěsu
Audi e-tron 1800 kg
DS 3 Crossback E-Tense 0 kg
Hyundai Kona Electric 0 kg
Hyundai Nexo 0 kg
Kia e-Niro 0 kg
Kia e-Soul 0 kg
Mercedes-Benz EQC 1800 kg
Peugeot e-2008 0 kg
Tesla Model X 2276 kg

Elektromobilita si s přívěsy rozumí až v luxusní a náležitě drahé sféře. Audi e-tron a Mercedes-Benz EQC utáhnou 1800 kg, čímž deklasují Jaguar I-Pace, schopný zapřáhnout jen 750 kg. Na tahání myslí i vizionář Elon Musk, také k jeho teslám si můžete objednat tažné zařízení. Velký Model X si poradí s 2250 kg.

Do budoucna by snad ale mohlo být veseleji i na elektrickém bojišti. Minimálně Škoda slibuje, že její elektroauta tažné zařízení nabídnou, prvním bude příští rok crossover Enyaq. Jinak už nyní můžete zapřáhnout 1900 kg za plug-in hybridní superb.

STŘEDNÍ TŘÍDA Hmotnost brzděného přívěsu
Alfa Romeo Stelvio 1700 až 2300 kg
Audi Q5 2000 až 2400 kg
BMW X3/X4 2000 až 2400 kg
Cadillac XT4 1600 kg
DS7 Crossback 1200 až 1550 kg
Ford Kuga 1200 až 2100 kg
Honda CR-V 750 až 2000 kg
Hyundai Santa Fe 2000 až 2500 kg
Jaguar F-Pace 1600 až 2400 kg
Jeep Cherokee 1800 až 2495 kg
Jeep Wrangler 1497 až 2495 kg
Land Rover Discovery Sport 1600 až 2500 kg
Lexus NX 1500 kg
Mazda CX-5 1800 až 2100 kg
Mercedes-Benz G 3500 kg
Mercedes-Benz GLC/GLC kupé 2000 až 2500 kg
Mitsubishi Outlander 1600 kg
Nissan X-Trail 1500 až 2000 kg
Peugeot 5008 950 až 1800 kg
Renault Koleos 1500 až 2000 kg
Seat Tarraco 2000 až 2300 kg
Subaru Forester 1870 kg
Škoda Kodiaq 1800 až 2500 kg
Toyota RAV4 800 až 2000 kg
Volkswagen Tiguan Allspace 1800 až 2500 kg
Volvo XC60 2100 až 2400 kg

Když chybějí zkušenosti nebo dar od boha

Jízda, a hlavně couvání s vlekem vyžaduje cvik, o tom nemůže být sporu. Žádný učený z nebe nespadl a Volkswagen se rozhodl začátečníkům ulehčit trápení. Hned dvakrát. Nejprve parkovací kamerou se speciálním režimem zobrazení, který výrazně ulehčuje couvání k vleku a zapřahání. To však známe i od konkurence. Druhý, tentokrát už unikátní spasitel se jmenuje Trailer Assist a my jsme si jej vyzkoušeli na testovaném touaregu. V menu parkovacího systému aktivujeme režim pro přívěs. Nápisem na obrazovce jsme vyzváni ke sledování displeje palubního počítače, kde dostáváme pokyny, jak na věc. Do prstů máme vzít kolíček elektrického ovládání zpětných zrcátek a s jeho pomocí vybrat směr, kam hodláme couvat. Aktuální i zamýšlenou pozici vleku sledujeme na displeji, pak stačí jen citlivě udávat tempo plynem či brzdou, a auto se samo postará o správné zalomení soupravy. A ono to vážně funguje! Za chvíli parkujeme mezi ostatními auty, vzorně srovnaní, bez zaváhání. Úplnému amatérovi samozřejmě zabere celý proces delší čas než profíkovi zažitý manévr, ale pořád je to lepší než se dlouho trápit a nakonec beztak něco zbořit.

Svět motorů 19/2020 Svět motorů 19/2020

Související články

Témata
12. 5. 2020 22:39
Dělník
Tak nějak jste zapomněli ze jsou i jiné SUV co umí tahat přes 3T.
Například Dodge Durango
Avatar - _Karel_
11. 5. 2020 09:47
Re: CVT
Dvojspojka asi taky nic extra, HDM ideál. Standardizované metody zkoumají, jestli utáhne vlek, ne jestli se na kuzelech vybrousi drážky.
Jednou za čas něco na chatu asi problém nebude a kdo tahá něco často a velkou váhu, asi ví, co má koupit. ;-)
Avatar - Beefcake
10. 5. 2020 21:24
Re: CVT
To moze a nemusi byt pravda. 2 spojka a hlavne HDM bude z principu trvanlivejsie.
Na denne tahanie 2t to asi nebude, to ale asi ani nikto nerobi.
Kazdopadne na testovanie zataze, ktoru auto utiahne, su standardizovane metody - opakovane tahanie do kopca a podobne.
Avatar - Stejsn
10. 5. 2020 17:28
Re: pekáč
Sám se rozřízni do šrotu.
10. 5. 2020 11:33
Re: na ťahanie
To je možný. Ale abych jednou měsíčně si něco odtáhl na káře, si nebudu pořizovat extra dodávku...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku