Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renovace zašlých světlometů: Aby mezi námi bylo jasno!

Tomáš Hadač Tomáš Hadač 8. 5. 2020 • 02:58
32
20
Zobrazit náhledy (32)
Renovace zašlých světlometů Renovace zašlých světlometů Jemnými rovnými tahy do kříže přejíždíme navlhčenou plastelínou alespoň jedenáctkrát na každém místě. Povrch nakonec dosucha stíráme utěrkou – nejlépe s dlouhými dutými vlákny. Dále pečlivě oblepujeme lakované okolí světel. Nebojte se otevřít kapotu. Renovace zašlých světlometů Renovace zašlých světlometů Renovace zašlých světlometů Poté bereme brusný blok a přidáváme k němu smirkové papíry s hrubostí 2500, které poslouží k odstranění prvotní oxidace ze světel. Renovace zašlých světlometů Renovace zašlých světlometů Renovace zašlých světlometů Po osmi minutách vyměňujeme smirkový papír za jemnější – tentokrát s hrubostí 3500 - a identický postup opakujeme. Povrch posléze důkladně vysušíme. Renovace zašlých světlometů Renovace zašlých světlometů V závěrečné fázi saháme po vrtačce, na niž připojujeme lešticí kotouč. A na něj roztíráme korekční lešticí pastu. Renovace zašlých světlometů S vrtačkou zacházíme opatrně, neboť přílišný tlak může vést k trvalému a nevratnému popraskání světel Renovace zašlých světlometů Renovace zašlých světlometů Renovace zašlých světlometů Renovace zašlých světlometů Renovace zašlých světlometů Renovace zašlých světlometů Renovace zašlých světlometů Po deseti minutách manévrování s vrtačkou a popřípadě leštičkou je dobojováno. Světlomety na závěr dolešťujeme utěrkou. Renovace zašlých světlometů Rozdíl je na první pohled zřejmý. Přitom nám to nezabralo více než půl hodiny.

Zažloutlé a slepnoucí světlomety mohou dost znepříjemnit návštěvu STK, ale i samotnou jízdu. Jejich renovaci přitom svedete s trochou úsilí sami.

Matná, v nevábně žlutém odstínu a téměř nesvítí. Také světlomety podobně jako lidské oči s přibývajícími roky slepnou a jako zuby žloutnou. „Zejména u starších vozů doporučuji neopomenout jejich renovaci, zejména před STK,“ poznamenává Tibor Maňas, jenž se této činnosti dlouhodobě věnuje, a bleskově navazuje: „Dokážete to u sebe doma, byť u některých fází si budete muset dát zvlášť pozor.“ Čeho se to týká nejvíce?

Úspora za desetitisíce

De facto všechny úkony jarní péče vyžadují zevrubné umytí, renovaci světel nevyjímaje. Stejně tak je žádoucí světlomety dekontaminovat, čili se vrhnout nejprve do clayování. Utrhnout kus plastelíny, udělat z ní kuličku a vzápětí placičku: na tu nastříkat lubrikant, stejně jako na světlomety, a rovnými opatrnými pohyby přejíždět povrch stále navlhčenou plastelínou. Finále pak obstará utěrka, kterou mokrou oblast vysušíte. Kromě dekontaminační sady budete dále potřebovat následující výbavu: brusný blok, dva typy smirkových papírů s hrubostí 2500 a 3500, vrtačku s lešticím kotoučem a lešticí pastu. Co se týče celkové sumy, ceny za jednotlivé sady na renovace světlometů se dost liší: lepší průměr však pořídíte (bez vrtačky) již do 1500 korun. Což v porovnání s kompletní výměnou světel, která se může vyšponovat až do desetitisíců, znamená přívětivou zprávu pro peněženku.

Povinný přísun vody

Na startu renovace otevřete kapotu a oblepte pečlivě páskou (klidně více vrstev) lakovanou část vozidla. Načež vezměte brusný blok se smirkovým papírem s hrubostí 2500. Než se naplno pustíte do omlazovací kúry světel, po ruce by vám neměl chybět rozprašovat s čistou vodou. „Nesmí to v žádném případě drhnout, proto svědomitě pořád přidávejte vodu,“ dohlíží na nás expert Tibor a pokračuje: „S blokem manipulujte vždy seshora směrem dolů a do kříže. Rovněž jako u práce s plastelínou se vyvarujte krouživých pohybů.“ U této metody setrvejte po dobu osmi minut. Další etapu tvoří výměna hrubšího smirkového papíru za jemnější – tentokráte s hrubostí 3500. Přičemž postup včetně pravidelného přilévání vody i čas broušení zůstávají stejné. Etapu smirkování potom uzavírá použití utěrky s dlouhými dutými vlákny, s níž se světlomety vysuší.

Pozor na popraskání!

Po dekontaminaci světlometů se o slovo hlásí vrtačka (nebo leštička), na niž připojíte lešticí kotouč. Kýženého výsledku poté docílíte díky lešticí korekční pastě, kterou pořídíte v obchodech kolem dvou stovek korun. Jemně ji rozetřete po kotouči. „Vrtačkou opět moc netlačte. Příliš zahřáté světlo může popraskat,“ vykládá Maňas s tím, že do deseti minut byste měli protnout pomyslnou cílovou pásku. Plochu stačí už jen doleštit utěrkou a do půlhodiny je nevábný žlutý odstín rázem minulostí.

Svět motorů 18/2020 Svět motorů 18/2020

Související články

Témata
11. 5. 2020 00:36
Na autě z roku
2006 mám ještě přední světla ze skla - vydrží věčně. Co se týká broušení plastových - šmirgly různých zrnitostí, nakonec rozleštit brusnou pastou, očistit a přelakovat. Hotovo za pár korun.
Avatar - Stejsn
10. 5. 2020 14:51
Re: divný že
V okolí mojeho baráku mají zdaleka nejhorší světla opely.
10. 5. 2020 12:53
Re: dekontaminace
Je to v podstatě blbost, faktem je že ten postup v článku je houby broušení - to musí začínat někde na 400-600, 2500 se to dokončuje.
10. 5. 2020 12:50
Re: divný že
Volvo taky nemá s premií nic společného, občas cenu :-)
10. 5. 2020 12:49
Re: 1500 za "renovaci"
Fabie má právě první generaci plastu, jedny z nejčastěji renovovaných světel... Poslední sklo měla octa před fl.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku