Lamborghini: Karbonová přítomnost supersportů

Lamborghini: Karbonová přítomnost supersportů

 
 

Budoucnost supersportů je v kompozitních materiálech, tvrdí Lamborghini. Nástupce Murciélaga bude prvním sériovým vozem, který to má dokázat. Již dnes.

Automobilka ze Sant‘ Agaty vyvíjí kompozitní materiály už 30 let, v sériové výrobě je poprvé použila v roce 1985, kdy se začal prodávat Countach LP500 Quattrovalvole. Ten měl kapotu a kryt motoru z plastu vyztuženého skelnými vlákny.

V roce 1990 bylo představeno Diablo, jehož ocelový trubkový rám zpevňovaly komponenty z karbonem vyztuženého plastu CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic). Diablo Roadster z roku 1993 mělo celou karoserii z plastů vyztužených vlákny včetně hardtopu.

Lamborghini Murciélago posunulo použití karbonu zase o kus dál, z karbonem vyztuženého plastu byl středový tunel, většina podvozku a podběhy kol, což vyztužovalo trubkový rám. U modelu Reventón byla karbonová vlákna použita na všechny vnější panely karoserie a významné části její struktury.

Nástupce Murciélaga však představí ještě rozsáhlejší využití uhlíkových vláken. Základem Aventadoru LP700-4 totiž bude karbonový monokok, který si italská automobilka sama vyvinula a sama si ho rovněž bude vyrábět.

Protože Lamborghini vidí v uhlíkových vláknech budoucnost supersportů, můžeme se v budoucnu těšit na další jejich možnost použití, na kterých automobilka spolupracuje s dalšími renomovanými světovými značkami.

Karbonový monokok Aventadoru LP700-4

Monokok auta bude vyroben z karbonem vyztuženého plastu CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic), který automobilka poprvé demonstrovala loni v Paříži na studii Sesto Elemento. Oproti podobné karbonové vaně v McLarenu MP4-12C však budou tvořit základ nástupce Murciélaga i A-sloupky, B-sloupky a střecha.

Samotný monokok bude podle Lamborghini vážit 147,5 kilogramu, zatímco hmotnost celého skeletu karoserie bude 229,5 kg. Udávaná torzní tuhost karbonové vany je podle vedení 35.000 Nm/rad. Předchozí Murciélago přitom mělo torzní tuhost 20.000 Nm/rad, Koenigsegg CCR 28.100 Nm/rad a Ferrari F50 34.600 Nm/rad.

Lamborghini Aventador LP700-4: Technická data

Vysoká tuhost je důležitá pro pasivní bezpečnost automobilu, má ale také pomoci preciznímu řízení a citlivé zpětné vazbě. Podle Lamborghini se má ostrost řízení blížit závodním autům.

Část monokoku bude vyráběna splétáním vláken v několika vrstvách, což zlepšuje absorpci energie v případě nárazu. Povrchové díly zase budou předimpregnovány, což zlepší jejich povrchovou úpravu.

Výroba karbonového monokoku

Lamborghini pro stavbu karbonového monokoku Aventadoru LP700-4 vybudovala u své továrny nové výrobní zařízení, které se rozprostírá na 5400 m2. Automobilka plánuje v roce 2013 používat na výrobu svých aut 300 tun karbonových vláken, v roce 2009 to přitom bylo 100 tun.

Výroba karbonového monokoku probíhá na pěti linkách. Na první jsou vyráběny předimpregnované kompozity, které jsou mimořádně pevné, s kvalitní povrchovou úpravou. Zároveň ale vyžadují pečlivou manuální výrobu. Jednotlivé kompozity musí být v první části výroby uchovávány při nízkých teplotách, v závěrečném tvarování při tlaku 6 bar ale jejich teplota vzroste na 135 °C.

Druhá linka vyrábí pěnu z epoxidové pryskyřice pro vyšší tuhost a utlumení vibrací a hluku. Zároveň je i vložkou mezi jednotlivými vrstvami.

Na třetí lince je využíván automatizovaný patentovaný proces RTM, který tvaruje uhlíková vlákna za pomoci nízkých teplot a minimálního tlaku, aniž by byla narušena kvalita, přesnost a úroveň povrchové úpravy. Do struktury jsou zakomponovány předimpregnované kompozity a pěna z epoxidové pryskyřice. Zajímavostí je fakt, že i jednotlivé formy jsou z uhlíku a ne z oceli.

Čtvrtá část kompletuje celý monokok včetně střešní části a měří ho. Nakonec jsou k monokoku přimontovány přední a zadní pomocné rámy z hliníku. V této části bude rovněž probíhat přísná kontrola povrchových dílů s tolerancí 0,1 mm ve speciálním osvětleném tunelu. Až poté monokok vyrazí na samotnou montážní linku.

Speciální tým pro opravu karbonu

Sant’agatská automobilka počítá s tím, že její vozy můžou utrpět újmu při dopravní nehodě, a tak pro tuto příležitost vycvičila speciální tým odborníků. Tito „létající doktoři“ budou pomáhat servisům v opravě karbonových dílů. Lamborghini slibuje, že opravené díly budou stejně kvalitní jako ty originální.

Oprava vnějších částí karoserie bude řešena jejich výměnou, zničené vnitřní části karoserie opraví odborník, povolaný z vývojového centra Advanced Composite Research Center (ACRC). Ten zničené díly odborně prohlédne včetně jejich skrytých trhlin a následně opraví.

Lamborghini říká, že na vývoji tohoto servisního programu spolupracovala s firmou Boeing, která podobné „létající doktory“ zaměstnává už několik let.

Partneři pro další vývoj

Lamborghini věří, že budoucí supersporty se už nebudou porovnávat výkonem, ale výkonovou hmotností. Automobilka se proto už nebude zaměřovat na maximální výkon, ale bude raději snižovat hmotnost svých vozů. To vedle zlepšení jízdních vlastností pomůže i snížit spotřebu paliva a emise CO2.

Generální ředitel automobilky Stephan Winkelmann tvrdí, že maximální rychlost vozu už není rozhodujícím faktorem pro jeho koupi, když většina supersportů překoná hranici 300 km/h. Lamborghini se tak nebude zaměřovat na trhání rekordů v překonávání rychlosti. Dodejme však, že Aventador LP700-4 přesto bude s maximální rychlostí 350 km/h nejrychlejším Lamborghini všech dob.

Snížení hmotnosti má být dosaženo právě rozsáhlejším používáním kompozitních materiálů, na kterém Lamborghini spolupracuje s dalšími partnery. Díky tomu má italská automobilka zůstat na špici vývoje karbonových vláken.

Vedle zmíněného Boeingu a vlastního vývojového centra ACRC je jedním z partnerů Advanced Composite Structures Laboratory (ACSL) na Washingtonské univerzitě v Seattlu, které bylo založeno před dvěma lety. Laboratoř se zabývá analýzou a testování nových materiálů. Lamborghini se netají tím, že na vývoji hliníkových komponent šasi nástupce Murciélaga spolupracovala s mateřským Audi, které má s tímto materiálem větší zkušenosti. Opačným směrem zase mají putovat znalosti o karbonu.

Materiálem budoucnosti je pak podle Lamborghini kovaný kompozit, který byl vyvinut ve spolupráci se společností Callaway Golf. Součástí revolučního materiálu jsou vlákna krátká 1-2 palce, kterých je na jednom čtverečním palci více než 500.000. Kovaný kompozit je mnohem silnější než titan, jeho hmotnost je proti titanu třetinová.

Lamborghini jeho možnosti už demonstrovalo na konceptu Sesto Elemto. Před sériovým použitím kovaného kompozitu je však nutné jej ještě otestovat.

Lamborghini Aventador LP700-4: Únik oficiálních fotek

Jake.auto.cz: Lamborghini Aventador LP700-4 (přehled všech článků)

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Schulzova SPD je blíž velké koalici Schulzova SPD je blíž velké koalici

Schulz chce do koaliční smlouvy s CDU/ /CSU prosadit více…

Babiš v koutě. Hraje o šanci zůstat ve vládě Babiš v koutě. Hraje o šanci zůstat ve vládě

Existují čtyři varianty vlády, která by měla více než 101…

Zápisník Jany Havligerové: Politika? Být vidět! Zápisník Jany Havligerové: Politika? Být vidět!

České korunovační klenoty jsou nejspíš zakleté. Vrcholné…

Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník Česko potřebuje víc inženýrů. Ekonomů je dost, říká odborník

Potřeby firem se podle hlavního ekonoma UniCredit Bank…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení! Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci…

 



Lamborghini Aventador S Roadster: Supervýkony pod širým nebem! Lamborghini Aventador S Roadster: Supervýkony pod širým nebem!

Aventador navazuje u italské značky na řadu…

Kode 0: Nové dílo designéra Ferrari Enzo má techniku od Lamborghini Kode 0: Nové dílo designéra Ferrari Enzo má techniku od Lamborghini

Společnost Ken Okuyama Design na Pebble Beach Concours…

 



 
Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Jak levně garážovat auto: Temný život pod plachtou

Včera

Sehnat při dnešních cenách nemovitostí garáž je pro většinu pracujících jako z říše snů. Existují ale i další možnosti řešení ochrany auta.




Blesk.cz

Trápení Antonína a Mirky z Manželských etud: Syn skončil za mřížemi!

Trápení Antonína a Mirky z Manželských etud: Syn…

Nikdy si nemysleli, že to může potkat zrovna je. Mirka a Antonín Kubrovi z dokumentárního cyklu Heleny…

Uniklo tajemství Dany Medřické (†62): Zemřel jí teprve roční syn!

Uniklo tajemství Dany Medřické (†62): Zemřel jí…

Málokdo tuší, že herec Václav Vydra (61) mohl mít staršího bratra. Ale ten krátce po svatbě jeho rodičů Dany…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

PSG bez Neymara padlo s Lyonem, zranil se i Mbappé. Rozhodla Depayova paráda

PSG bez Neymara padlo s Lyonem, zranil se i Mbappé.…

Gólem ve čtvrté minutě nastavení rozhodli fotbalisté Lyonu v 22. kole francouzské ligy o vítězství 2:1 nad…

 

Reflex.cz

Slavnostní monolog kandidáta Zemana

Slavnostní monolog kandidáta Zemana

Prezident zahájil na Nově svá čtyři volební vystoupení v novém hávu příjemného a slušného státníka. To se…

Fenomén jménem Kuba: Sjednoceni nouzí

Fenomén jménem Kuba: Sjednoceni nouzí

Nespal jsem pořádně dvě noci, nezbývá než se natáhnout přes prázdné sedačky a nechat se unášet sny. Probouzí mě…