reklama


Lamborghini: Karbonová přítomnost supersportů

Lamborghini: Karbonová přítomnost supersportů

 
 

Budoucnost supersportů je v kompozitních materiálech, tvrdí Lamborghini. Nástupce Murciélaga bude prvním sériovým vozem, který to má dokázat. Již dnes.

Automobilka ze Sant‘ Agaty vyvíjí kompozitní materiály už 30 let, v sériové výrobě je poprvé použila v roce 1985, kdy se začal prodávat Countach LP500 Quattrovalvole. Ten měl kapotu a kryt motoru z plastu vyztuženého skelnými vlákny.

V roce 1990 bylo představeno Diablo, jehož ocelový trubkový rám zpevňovaly komponenty z karbonem vyztuženého plastu CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic). Diablo Roadster z roku 1993 mělo celou karoserii z plastů vyztužených vlákny včetně hardtopu.

Lamborghini Murciélago posunulo použití karbonu zase o kus dál, z karbonem vyztuženého plastu byl středový tunel, většina podvozku a podběhy kol, což vyztužovalo trubkový rám. U modelu Reventón byla karbonová vlákna použita na všechny vnější panely karoserie a významné části její struktury.

Nástupce Murciélaga však představí ještě rozsáhlejší využití uhlíkových vláken. Základem Aventadoru LP700-4 totiž bude karbonový monokok, který si italská automobilka sama vyvinula a sama si ho rovněž bude vyrábět.

Protože Lamborghini vidí v uhlíkových vláknech budoucnost supersportů, můžeme se v budoucnu těšit na další jejich možnost použití, na kterých automobilka spolupracuje s dalšími renomovanými světovými značkami.

Karbonový monokok Aventadoru LP700-4

Monokok auta bude vyroben z karbonem vyztuženého plastu CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic), který automobilka poprvé demonstrovala loni v Paříži na studii Sesto Elemento. Oproti podobné karbonové vaně v McLarenu MP4-12C však budou tvořit základ nástupce Murciélaga i A-sloupky, B-sloupky a střecha.

Samotný monokok bude podle Lamborghini vážit 147,5 kilogramu, zatímco hmotnost celého skeletu karoserie bude 229,5 kg. Udávaná torzní tuhost karbonové vany je podle vedení 35.000 Nm/rad. Předchozí Murciélago přitom mělo torzní tuhost 20.000 Nm/rad, Koenigsegg CCR 28.100 Nm/rad a Ferrari F50 34.600 Nm/rad.

Lamborghini Aventador LP700-4: Technická data

Vysoká tuhost je důležitá pro pasivní bezpečnost automobilu, má ale také pomoci preciznímu řízení a citlivé zpětné vazbě. Podle Lamborghini se má ostrost řízení blížit závodním autům.

Část monokoku bude vyráběna splétáním vláken v několika vrstvách, což zlepšuje absorpci energie v případě nárazu. Povrchové díly zase budou předimpregnovány, což zlepší jejich povrchovou úpravu.

Výroba karbonového monokoku

Lamborghini pro stavbu karbonového monokoku Aventadoru LP700-4 vybudovala u své továrny nové výrobní zařízení, které se rozprostírá na 5400 m2. Automobilka plánuje v roce 2013 používat na výrobu svých aut 300 tun karbonových vláken, v roce 2009 to přitom bylo 100 tun.

Výroba karbonového monokoku probíhá na pěti linkách. Na první jsou vyráběny předimpregnované kompozity, které jsou mimořádně pevné, s kvalitní povrchovou úpravou. Zároveň ale vyžadují pečlivou manuální výrobu. Jednotlivé kompozity musí být v první části výroby uchovávány při nízkých teplotách, v závěrečném tvarování při tlaku 6 bar ale jejich teplota vzroste na 135 °C.

Druhá linka vyrábí pěnu z epoxidové pryskyřice pro vyšší tuhost a utlumení vibrací a hluku. Zároveň je i vložkou mezi jednotlivými vrstvami.

Na třetí lince je využíván automatizovaný patentovaný proces RTM, který tvaruje uhlíková vlákna za pomoci nízkých teplot a minimálního tlaku, aniž by byla narušena kvalita, přesnost a úroveň povrchové úpravy. Do struktury jsou zakomponovány předimpregnované kompozity a pěna z epoxidové pryskyřice. Zajímavostí je fakt, že i jednotlivé formy jsou z uhlíku a ne z oceli.

Čtvrtá část kompletuje celý monokok včetně střešní části a měří ho. Nakonec jsou k monokoku přimontovány přední a zadní pomocné rámy z hliníku. V této části bude rovněž probíhat přísná kontrola povrchových dílů s tolerancí 0,1 mm ve speciálním osvětleném tunelu. Až poté monokok vyrazí na samotnou montážní linku.

Speciální tým pro opravu karbonu

Sant’agatská automobilka počítá s tím, že její vozy můžou utrpět újmu při dopravní nehodě, a tak pro tuto příležitost vycvičila speciální tým odborníků. Tito „létající doktoři“ budou pomáhat servisům v opravě karbonových dílů. Lamborghini slibuje, že opravené díly budou stejně kvalitní jako ty originální.

Oprava vnějších částí karoserie bude řešena jejich výměnou, zničené vnitřní části karoserie opraví odborník, povolaný z vývojového centra Advanced Composite Research Center (ACRC). Ten zničené díly odborně prohlédne včetně jejich skrytých trhlin a následně opraví.

Lamborghini říká, že na vývoji tohoto servisního programu spolupracovala s firmou Boeing, která podobné „létající doktory“ zaměstnává už několik let.

Partneři pro další vývoj

Lamborghini věří, že budoucí supersporty se už nebudou porovnávat výkonem, ale výkonovou hmotností. Automobilka se proto už nebude zaměřovat na maximální výkon, ale bude raději snižovat hmotnost svých vozů. To vedle zlepšení jízdních vlastností pomůže i snížit spotřebu paliva a emise CO2.

Generální ředitel automobilky Stephan Winkelmann tvrdí, že maximální rychlost vozu už není rozhodujícím faktorem pro jeho koupi, když většina supersportů překoná hranici 300 km/h. Lamborghini se tak nebude zaměřovat na trhání rekordů v překonávání rychlosti. Dodejme však, že Aventador LP700-4 přesto bude s maximální rychlostí 350 km/h nejrychlejším Lamborghini všech dob.

Snížení hmotnosti má být dosaženo právě rozsáhlejším používáním kompozitních materiálů, na kterém Lamborghini spolupracuje s dalšími partnery. Díky tomu má italská automobilka zůstat na špici vývoje karbonových vláken.

Vedle zmíněného Boeingu a vlastního vývojového centra ACRC je jedním z partnerů Advanced Composite Structures Laboratory (ACSL) na Washingtonské univerzitě v Seattlu, které bylo založeno před dvěma lety. Laboratoř se zabývá analýzou a testování nových materiálů. Lamborghini se netají tím, že na vývoji hliníkových komponent šasi nástupce Murciélaga spolupracovala s mateřským Audi, které má s tímto materiálem větší zkušenosti. Opačným směrem zase mají putovat znalosti o karbonu.

Materiálem budoucnosti je pak podle Lamborghini kovaný kompozit, který byl vyvinut ve spolupráci se společností Callaway Golf. Součástí revolučního materiálu jsou vlákna krátká 1-2 palce, kterých je na jednom čtverečním palci více než 500.000. Kovaný kompozit je mnohem silnější než titan, jeho hmotnost je proti titanu třetinová.

Lamborghini jeho možnosti už demonstrovalo na konceptu Sesto Elemto. Před sériovým použitím kovaného kompozitu je však nutné jej ještě otestovat.

Lamborghini Aventador LP700-4: Únik oficiálních fotek

Jake.auto.cz: Lamborghini Aventador LP700-4 (přehled všech článků)

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Mayová chce tvrdý brexit. Británie opustí jednotný trh Mayová chce tvrdý brexit. Británie opustí jednotný trh

Británie nechce ani částečné členství v Evropské unii.…

Čínský prezident se vyslovil pro volný obchod, hájil globalizaci Čínský prezident se vyslovil pro volný obchod, hájil globalizaci

Čínský prezident Si Ťin-pching dnes vyzval k rozvoji…

Doba létajících aut se blíží, Airbus chce do konce roku otestovat prototyp Doba létajících aut se blíží, Airbus chce do konce roku otestovat prototyp

Airbus Group plánuje do konce roku otestovat prototyp…

Příkaz k zabití černohorského premiéra Djukanoviče dal údajně Rus Příkaz k zabití černohorského premiéra Djukanoviče dal údajně Rus

Pokyn zavraždit dlouholetého černohorského premiéra Mila…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

 







 
Ford Mustang se chystá na facelift. Bude vypadat... smutně!

Ford Mustang se chystá na facelift. Bude vypadat... smutně!

Dnes 12:50

Stávající generace Fordu Mustang se prodává od roku 2014. Letos se tak dočká své zásadní modernizace.




Blesk.cz

Zemřel režisér a básník Jan Borna. Bylo mu jen 56 let

Zemřel režisér a básník Jan Borna. Bylo mu jen 56 let

Po dlouhé nemoci v pondělí ve věku 56 let zemřel divadelní režisér a básník Jan Borna. V posledních letech byl…

Tragédie v Praze: Řidič nastoupil do autobusu a zemřel

Tragédie v Praze: Řidič nastoupil do autobusu a zemřel

Řidič autobusu příměstské linky zastavil jako obvykle na benzince ve Slánské ulici v Praze 17. Poté natankoval,…

 

iSport.cz

Trenér Van Gaal končí kvůli tragédii v rodině. Odmítl i přes miliardu z Číny

Trenér Van Gaal končí kvůli tragédii v rodině.…

Nizozemský fotbalový kouč Louis van Gaal ukončil v 65 letech trenérskou kariéru. Důvodem je prosincová náhlá…

Štěpánek, Karolína Plíšková, Šafářová i Strýcová slaví, končí Veselý i Allertová

Štěpánek, Karolína Plíšková, Šafářová i Strýcová…

AUSTRALIAN OPEN, 2. DEN | Čtyři čeští tenisté dnes postoupili do druhého kola Australian Open. Karolína…

 

Reflex.cz

Rána pro Merkelovou: CDU opustila kvůli migraci Erika Steinbachová, jedna z nejvlivnějších členek strany

Rána pro Merkelovou: CDU opustila kvůli migraci…

Německá kancléřka Angela Merkelová dostala před podzimními volbami velkou ránu ze své vlastní strany. Erika…

Festival Colours of Ostrava oznámil další hvězdu - vystoupí britská kapela Jamiroquai

Festival Colours of Ostrava oznámil další hvězdu -…

Britská multižánrová kapela Jamiroquai vystoupí na letošním ročníku festivalu Colours of Ostrava. Skupina se…

 
 
reklama