Lamborghini: Karbonová přítomnost supersportů

Lamborghini: Karbonová přítomnost supersportů

 
 

Budoucnost supersportů je v kompozitních materiálech, tvrdí Lamborghini. Nástupce Murciélaga bude prvním sériovým vozem, který to má dokázat. Již dnes.

Automobilka ze Sant‘ Agaty vyvíjí kompozitní materiály už 30 let, v sériové výrobě je poprvé použila v roce 1985, kdy se začal prodávat Countach LP500 Quattrovalvole. Ten měl kapotu a kryt motoru z plastu vyztuženého skelnými vlákny.

V roce 1990 bylo představeno Diablo, jehož ocelový trubkový rám zpevňovaly komponenty z karbonem vyztuženého plastu CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic). Diablo Roadster z roku 1993 mělo celou karoserii z plastů vyztužených vlákny včetně hardtopu.

Lamborghini Murciélago posunulo použití karbonu zase o kus dál, z karbonem vyztuženého plastu byl středový tunel, většina podvozku a podběhy kol, což vyztužovalo trubkový rám. U modelu Reventón byla karbonová vlákna použita na všechny vnější panely karoserie a významné části její struktury.

Nástupce Murciélaga však představí ještě rozsáhlejší využití uhlíkových vláken. Základem Aventadoru LP700-4 totiž bude karbonový monokok, který si italská automobilka sama vyvinula a sama si ho rovněž bude vyrábět.

Protože Lamborghini vidí v uhlíkových vláknech budoucnost supersportů, můžeme se v budoucnu těšit na další jejich možnost použití, na kterých automobilka spolupracuje s dalšími renomovanými světovými značkami.

Karbonový monokok Aventadoru LP700-4

Monokok auta bude vyroben z karbonem vyztuženého plastu CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic), který automobilka poprvé demonstrovala loni v Paříži na studii Sesto Elemento. Oproti podobné karbonové vaně v McLarenu MP4-12C však budou tvořit základ nástupce Murciélaga i A-sloupky, B-sloupky a střecha.

Samotný monokok bude podle Lamborghini vážit 147,5 kilogramu, zatímco hmotnost celého skeletu karoserie bude 229,5 kg. Udávaná torzní tuhost karbonové vany je podle vedení 35.000 Nm/rad. Předchozí Murciélago přitom mělo torzní tuhost 20.000 Nm/rad, Koenigsegg CCR 28.100 Nm/rad a Ferrari F50 34.600 Nm/rad.

Lamborghini Aventador LP700-4: Technická data

Vysoká tuhost je důležitá pro pasivní bezpečnost automobilu, má ale také pomoci preciznímu řízení a citlivé zpětné vazbě. Podle Lamborghini se má ostrost řízení blížit závodním autům.

Část monokoku bude vyráběna splétáním vláken v několika vrstvách, což zlepšuje absorpci energie v případě nárazu. Povrchové díly zase budou předimpregnovány, což zlepší jejich povrchovou úpravu.

Výroba karbonového monokoku

Lamborghini pro stavbu karbonového monokoku Aventadoru LP700-4 vybudovala u své továrny nové výrobní zařízení, které se rozprostírá na 5400 m2. Automobilka plánuje v roce 2013 používat na výrobu svých aut 300 tun karbonových vláken, v roce 2009 to přitom bylo 100 tun.

Výroba karbonového monokoku probíhá na pěti linkách. Na první jsou vyráběny předimpregnované kompozity, které jsou mimořádně pevné, s kvalitní povrchovou úpravou. Zároveň ale vyžadují pečlivou manuální výrobu. Jednotlivé kompozity musí být v první části výroby uchovávány při nízkých teplotách, v závěrečném tvarování při tlaku 6 bar ale jejich teplota vzroste na 135 °C.

Druhá linka vyrábí pěnu z epoxidové pryskyřice pro vyšší tuhost a utlumení vibrací a hluku. Zároveň je i vložkou mezi jednotlivými vrstvami.

Na třetí lince je využíván automatizovaný patentovaný proces RTM, který tvaruje uhlíková vlákna za pomoci nízkých teplot a minimálního tlaku, aniž by byla narušena kvalita, přesnost a úroveň povrchové úpravy. Do struktury jsou zakomponovány předimpregnované kompozity a pěna z epoxidové pryskyřice. Zajímavostí je fakt, že i jednotlivé formy jsou z uhlíku a ne z oceli.

Čtvrtá část kompletuje celý monokok včetně střešní části a měří ho. Nakonec jsou k monokoku přimontovány přední a zadní pomocné rámy z hliníku. V této části bude rovněž probíhat přísná kontrola povrchových dílů s tolerancí 0,1 mm ve speciálním osvětleném tunelu. Až poté monokok vyrazí na samotnou montážní linku.

Speciální tým pro opravu karbonu

Sant’agatská automobilka počítá s tím, že její vozy můžou utrpět újmu při dopravní nehodě, a tak pro tuto příležitost vycvičila speciální tým odborníků. Tito „létající doktoři“ budou pomáhat servisům v opravě karbonových dílů. Lamborghini slibuje, že opravené díly budou stejně kvalitní jako ty originální.

Oprava vnějších částí karoserie bude řešena jejich výměnou, zničené vnitřní části karoserie opraví odborník, povolaný z vývojového centra Advanced Composite Research Center (ACRC). Ten zničené díly odborně prohlédne včetně jejich skrytých trhlin a následně opraví.

Lamborghini říká, že na vývoji tohoto servisního programu spolupracovala s firmou Boeing, která podobné „létající doktory“ zaměstnává už několik let.

Partneři pro další vývoj

Lamborghini věří, že budoucí supersporty se už nebudou porovnávat výkonem, ale výkonovou hmotností. Automobilka se proto už nebude zaměřovat na maximální výkon, ale bude raději snižovat hmotnost svých vozů. To vedle zlepšení jízdních vlastností pomůže i snížit spotřebu paliva a emise CO2.

Generální ředitel automobilky Stephan Winkelmann tvrdí, že maximální rychlost vozu už není rozhodujícím faktorem pro jeho koupi, když většina supersportů překoná hranici 300 km/h. Lamborghini se tak nebude zaměřovat na trhání rekordů v překonávání rychlosti. Dodejme však, že Aventador LP700-4 přesto bude s maximální rychlostí 350 km/h nejrychlejším Lamborghini všech dob.

Snížení hmotnosti má být dosaženo právě rozsáhlejším používáním kompozitních materiálů, na kterém Lamborghini spolupracuje s dalšími partnery. Díky tomu má italská automobilka zůstat na špici vývoje karbonových vláken.

Vedle zmíněného Boeingu a vlastního vývojového centra ACRC je jedním z partnerů Advanced Composite Structures Laboratory (ACSL) na Washingtonské univerzitě v Seattlu, které bylo založeno před dvěma lety. Laboratoř se zabývá analýzou a testování nových materiálů. Lamborghini se netají tím, že na vývoji hliníkových komponent šasi nástupce Murciélaga spolupracovala s mateřským Audi, které má s tímto materiálem větší zkušenosti. Opačným směrem zase mají putovat znalosti o karbonu.

Materiálem budoucnosti je pak podle Lamborghini kovaný kompozit, který byl vyvinut ve spolupráci se společností Callaway Golf. Součástí revolučního materiálu jsou vlákna krátká 1-2 palce, kterých je na jednom čtverečním palci více než 500.000. Kovaný kompozit je mnohem silnější než titan, jeho hmotnost je proti titanu třetinová.

Lamborghini jeho možnosti už demonstrovalo na konceptu Sesto Elemto. Před sériovým použitím kovaného kompozitu je však nutné jej ještě otestovat.

Lamborghini Aventador LP700-4: Únik oficiálních fotek

Jake.auto.cz: Lamborghini Aventador LP700-4 (přehled všech článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora

Rok od spuštění vládního pilotního projektu na získání…

V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut

V prvním pololetí 2017 v Česku přibylo 136 tisíc vozidel…

Do průmyslové zóny v Mošnově se zřejmě chystají investoři z USA a Koreje Do průmyslové zóny v Mošnově se zřejmě chystají investoři z USA a Koreje

Investici v průmyslové zóně v Mošnově na Novojičínsku…

Sázka na zvýšení platu? Pětina Čechů chce změnit práci, ukazuje průzkum Sázka na zvýšení platu? Pětina Čechů chce změnit práci, ukazuje průzkum

Změnit práci chce nyní nejvíc lidí v Česku za posledních…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony

Byli jsme u slavnostního otevření továrny Škody v…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Pěkně žhavá lamba: Tisíce aventadorů musí do servisu, hrozí jim požár Pěkně žhavá lamba: Tisíce aventadorů musí do servisu, hrozí jim požár

Majitelům vozů Lamborghini Aventador hrozí, že jim jejich…

Lamborghini vzdoruje: Nástupce aventadoru zase dostane atmosférický V12! Lamborghini vzdoruje: Nástupce aventadoru zase dostane atmosférický V12!

U Lamborghini jdou proti proudu - i nadále zůstávají u…

 



 
Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Včera

Kdo za socialismu toužil po voze sportovního střihu, neměl prakticky jinou možnost, než zvolit „kupátko” Škoda Garde, později pak Rapid.




Blesk.cz

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek za dva biliony. A čtyři děti

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek…

Zakladatel internetového obchodu Amazon Jeff Bezos se stal nejbohatším člověkem světa. Na tomto postu vystřídal…

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se s původním Outlookem nebo spořiči obrazovky

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se…

Microsoft zveřejnil seznam funkcí, které z Windows 10 zmizí či přestanou být vyvíjeny s příchodem podzimní…

 

iSport.cz

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy.…

Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou sezonou HET ligy.…

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon, Stramaccioniho tým v problémech

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon,…

Tohle přesně nechtěli dopustit. Jenže nic jiného si za špatný výkon nezasloužili. Fotbalisté Sparty prohráli…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci. Mohli jsme být lithiovou velmocí, ale nejsme...

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci.…

Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která jak náhle začala,…

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z toho bylo 254 Ukrajinců. Udělen byl jen 23 osobám

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z…

Evropská komise odeslala ve středu do Česka, Polska a Maďarská svá stanoviska ohledně nedodržování takzvaných…