Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lamborghini: Karbonový monokok pro nového býka

David Bureš
Diskuze (2)
Murciélago používalo trubkový rám, základem jeho nástupce však bude karbonový monokok.

Automobilka Lamborghini představila karbonový monokok, který bude základem nástupce Murciélaga, jehož oficiální premiéra proběhne na březnovém ženevském autosalonu.

Monokok si italská automobilka vyvinula s použitím vlastního patentovaného postupu a bude si ho i sama vyrábět.

Nejtužší část středu auta bude vyrobena z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP - Carbon Fibre Reinforced Plastic), který automobilka poprvé ukázala loni v Paříži na studii Sesto Elemento.

Oproti podobné karbonové vaně v McLarenu MP4-12C však budou tvořit základ nástupce Murciélaga i A-sloupky, B-sloupky a střecha.

Samotný monokok bude podle Lamborghini vážit 147,5 kilogramu, zatímco hmotnost celého skeletu karoserie bude 229,5 kg. Udávaná torzní tuhost karbonové vany je podle vedení 35.000 Nm/rad. Předchozí Murciélago přitom mělo torzní tuhost 20.000 Nm/rad, Koenigsegg CCR 28.100 Nm/rad a Ferrari F50 zvládalo 34.600 Nm/rad.

Vysoká tuhost auta má pomoci preciznímu řízení a citlivé zpětné vazbě. Podle Lamborghini se má ostrost řízení blížit závodním autům.

Jednotlivé prvky monokoku byly vyrobeny pomocí tří různých technologií. Automobilkou patentovaný proces RTM tvaruje uhlíková vlákna za pomoci nízkých teplot a minimálního tlaku, aniž by byla narušena kvalita, přesnost a úroveň povrchové úpravy. Kvalita každého monokoku bude kontrolována s tolerancí 0,1 mm.

Spolu s tímto procesem bude používáno splétání komponentů v několika vrstvách, což zlepšuje absorpci energie v případě nárazu.

Část kompozitových součástek pak bude nejdříve předimpregnována, díky čemuž se zlepší jejích povrchová úprava. Proto bude tato technika použita na vlákna na viditelných místech.

Na vybraných místech monokoku bude pro vyšší tuhost rovněž použita pěna z epoxidové pryskyřice. Ta je nejen vložkou mezi jednotlivými vrstvami, ale také tlumí vibrace a hluk. Šasi bude se zbytkem karoserie propojeno pomocí hliníkových komponent.

Automobilka na konci ledna představila odpružení nového dvanáctiválcového modelu, které bude typu push-rod. Tlumiče a vinuté pružiny nebudou připojeny přímo ke kolům, ale pevně směrem dovnitř do skeletu karoserie. Budou umístěny napříč, vpředu pod čelním sklem a vzadu těsně za motorem.

Už z předchozí doby známe ostatní technické parametry auta. Lamborghini Aventador LP700-4, jak bude dvanáctiválcový býk pravděpodobně označen, použije nově vyvinutý vidlicový dvanáctiválec o výkonu 525 kW (700 koní) v 8250 min-1 a novou sedmistupňovou sekvenční převodovku ISR. Pohon všech kol obstará místo viskózní spojky systém Haldex.

David Bureš
Diskuze (2)
12. 2. 2011 12:00
Re: Technika
Naprostý souhlas ! :yes:
Avatar - Loptos
12. 2. 2011 11:48
Technika
Páči sa mi, že zaraďujete aj technické informácie a dúfam, že v budúcnosti ich bude len pribúdať. :-)