11.5. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Malé Lamborghini P140 mohlo předstihnout Gallardo: Nakonec se výroby nedočkal

 

Chytit zvýšenou vlnu zájmu o supersporty na konci osmdesátek se pokusilo také tradiční Lamborghini. Slibný model P140 se ale nakonec do výroby nedostal.

Začátkem 90. let se italský výrobce automobilů, společnost Automobili Lamborghini, nacházela v područí amerického Chrysleru. Pokud se podíváme na někdejší výrobní program této automobilky ze Sant´Agata Bolognese, tak zjistíme, že v něm figurovaly pouze dva modely. Kromě supersportu s dvanáctiválcem Diablo to byl ještě model LM002, tedy šílený offroad pro ropné šejky.

V té době ovšem panovala snaha rozšířit výrobní program o menší sportovní vůz, který by pokračoval v tradici předchozích osmiválcových a tedy i dostupnějších modelů Uracco a Jalpa. Druhý jmenovaný vyběhl z výrobního programu v roce 1988, tedy v době, kdy do italské automobilky vstoupili kapitálově Američané. Vzhledem k zájmu movité veřejnosti o sportovní vozy se Italové rozhodli navázat na zmíněné modely Jalpa a Uracco.

Pod taktovkou Chrysleru

Náhrada za zmíněné menší modely s osmiválcovým motorem se interně jmenovala P140. Vývoj nového „malého“ Lamborghini byl zahájen na sklonku 80. let, krátce po převzetí italské značky Američany. Coby koncept se P140 představil v roce 1992, přičemž výrobce sliboval zahájení výroby v následujícím roce.

Vzhled konceptu se do jisté míry podobal Diablu, což byl ovšem záměr tvůrců. Však se také pod tvarový návrh podepsal Marcello Gandini, někdejší tvůrce designu mnoha italských supersportů, modelu Diablo nevyjímaje. Přesto při pohledu na dostupné fotografie nelze říci, že by P140 bylo jeho zmenšeninou. Tvary auta sice zahrnovaly řešení z Diabla, ovšem jako celek vůz působil svébytně a hlavně elegantně. A to platí i dnes.

Na rozdíl od předchůdců měl novinku pohánět desetiválcový motor o objemu 4,0 litru se 40 ventily. Udávaný výkon se různí napříč zdroji. Nejčastěji se píše 330 nebo 370 koňských sil (242, respektive 272 kW). Prostým výpočtem lze dospět k tomu, že pouhým ubráním dvou válců motoru Diabla při zachování vrtání 87 mm a zdvihu 80 mm agregát P140 nevznikl. Pokud by tomu tak bylo, nebyl by jeho objem 4,0 litru, ale 4,75 litru.

Lamborghini ukončilo výrobu modelu Gallardo

Cílem vývoje bylo udržet hmotnost vozu na příznivé úrovni, což dokládá udávaná hmotnost přibližně 1300 kg. Na rozdíl od Diabla, u něhož se v té době připravovala verze s pohonem všech kol a přídomkem VT (zkratka udávající použití viskosní spojky), se v P140 počítalo výhradně s poháněnou zadní nápravou.

Dle dostupných údajů vyrobilo Lamborghini tři prototypy modelu P140. Vzápětí s prvním z nich zkušební jezdci odjezdili 293 km na italském vysokorychlostním okruhu Nardó. Vůz v sytě oranžové barvě tady údajně dosáhl maximální rychlosti 183 mph (293 km/h). Druhý vyrobený prototyp byl červený, ovšem dle údajů automobilového serveru Hemmings nebyl nikdy osazen motorem. Třetí vyrobený vůz byl v bílé barvě. Tento poslední vyrobený exemplář byl údajně funkční, později dokonce prodělal nehodu. Následně jej opravili a nyní je vystaven v továrním muzeu Lamborghini.

Postavíme 1000 kusů!

P140 se do výroby nikdy nedostalo, ovšem nemělo k ní daleko. Dle zmíněného amerického serveru se měla cena vozu pohybovat na částce 125.000 dolarů. Pro srovnání - Diablo stálo v roce 1990 na americkém trhu (šlo o první rok prodeje tohoto vozu vůbec) 211.000 dolarů. Italové plánovali, postavil alespoň 1000 kusů nového auta.

Muzeum Lamborghini: Historie Býka na jednom místě

Z výroby sice sešlo, ale už v roce 1995 ukázalo Lamborghini druhou studii malého vozu pojmenovanou Cala. V zářivě žluté barvě se pod její tvarový návrh podepsal pro změnu Ital Design. Auto vypadalo o dost jinak než P140. Jistě také z důvodu pozdější doby vzniku, kdy se design supersportů vyvíjel. Coby pohonnou jednotku použil výrobce v Cala stejný desetiválec jako v P140. Bohužel ani na tento vůz nedošlo. Svůj nový menší model Gallardo, který se již do výroby dostal, tak představilo Lamborghini až pod vlastnictvím Audi v roce 2003. Ve výrobě se následně udrželo po dobu deseti let.

Foto: Ronan Glon, Z. Patera, Arnaud 25, Richard Owen

Spolupracujeme s TipCars.com
Evropská komise: Návrh italského rozpočtu závažným způsobem porušuje pravidla Evropská komise: Návrh italského rozpočtu závažným způsobem porušuje pravidla

Návrh italského rozpočtu na příští rok obzvlášť závažným…

Na jihu Ruska se zřítil výcvikový letoun L-39 české výroby Na jihu Ruska se zřítil výcvikový letoun L-39 české výroby

Na jihu Ruska se při cvičném letu zřítil letoun L-39,…

Miliardář Novotný definitivně prohrál spor o radějovskou oboru, musí povolit vstup veřejnosti Miliardář Novotný definitivně prohrál spor o radějovskou oboru, musí povolit vstup veřejnosti

Miliardář Leoš Novotný starší musí pouštět veřejnost do…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny

BMW rozšiřuje nabídku vozů o zatím největší model řady X,…

Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil Je možné opotřebovat motor Tesly Model 3? Takto vypadá po milionu ujetých mil

Americká Tesla chce veřejnosti dokázat, že i pohonné…

 





 
Nahlédněte s námi do muzea Lady. Vystavuje legendární i méně známé vozy

Nahlédněte s námi do muzea Lady. Vystavuje legendární i méně známé vozy

Včera

Speciál z Rallye Paříž-Dakar, miliontý žigulík nebo malý elektromobil, to všechno najdete v muzeu ruské automobilky AvtoVAZ.




Blesk.cz

Vlasy znovu v kondici: 4 domácí výživné masky z vajec, banánů i piva

Vlasy znovu v kondici: 4 domácí výživné masky z…

Letošní letní a podzimní měsíce byly nádherné a plné slunce. Kvůli slunečnímu záření, chlorované vodě z bazenu a…

Google+ končí. Někdejší rival Facebooku měl tajné bezpečnostní problémy

Google+ končí. Někdejší rival Facebooku měl tajné…

Google končí se svou někdejší odpovědí na Facebook. Sociální síť Google+ se do roka odmlčí, důvody jsou přitom…

 

iSport.cz

Boss Boleslavi o odvolání Kýhose i proč by hráče poslal do továrny

Boss Boleslavi o odvolání Kýhose i proč by hráče…

Třeba se vás plachej? Ne, to nehrozí. Ačkoli jde o klub, jehož vedení bylo dlouho a přehnaně shovívavé k…

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova cesta, Dočkal je bingo

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova…

Větší disciplína, zodpovědnost v plnění úkolů, lepší klima v kabině. „Je to prudká, markantní změna,“ porovnává…

 

Reflex.cz

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na Ukrajině je ve službě už 70 let

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na…

„Zaposlouchej se do toho ticha! Nejlepší je to stejně v zimě. Žádné zvuky, je slyšet jenom stromy, moře a vítr.…

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když menšina tyranizuje většinu a říká tomu pokrok

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když…

Někdy si říkám, že politici vážně z celé duše musí nenávidět řidiče. Vždyť neustále přemýšlejí, jak jim udělat…